Byte av turboaggregat S1BG till TD0416t

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej
jag har bara kört med gummi upphängningen som sittter original vid fotpinnen och inget har gått av ännu
ang icn o turbon så ta av igen i kika hur mycket gods det finns annars finns inte så mycket att göra
kanske det går att höjja kylen lite eller kapa ett par kylrader,det gjorde jag på min gsxr o kylen var fint material att svetsa i

ha det
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Ok, då blir det stumt monterat avgassystem igen. ca 30% av kylaren är redan borta (12-15 kylrader..), så jag vill inte kapa bort nåt mer av den. Jag kollar om det finns mycket gods på avgashuset, jag tänker mig spara minst 5 mm gods. Tack Peter
hej
jag har bara kört med gummi upphängningen som sittter original vid fotpinnen och inget har gått av ännu
ang icn o turbon så ta av igen i kika hur mycket gods det finns annars finns inte så mycket att göra
kanske det går att höjja kylen lite eller kapa ett par kylrader,det gjorde jag på min gsxr o kylen var fint material att svetsa i

ha det
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Nu sitter arrangemanget med skjutbara pitotröret på plats. Dumpventilen är bortplockad för tillfället.
View attachment 399665View attachment 399666
Filterflyttaren sitter där också. Ska bara provstarta och se så slangarna sitter tillräckligt, eller om det blir en oljefontän av mcn:) Det blev lite bulkigare än jag tänkt mig med filterflyttaren, tror jag tappar lite nedläggningsvinkel.

Hmm fränt ser ut som mitt gamla turbo kit faktiskt, ska kolla mina kort med ser kusligt likt ut mina gamla grejor :) . Sålde min kit till en kille i Norge som jag vet skulle sälja det igen för något år sedan :) Vill minas att jag har det där ovala klistermärket på plenumet osså, var det en blå elox kolv dump som satt monterad direkt efter böjen vid plenum ? Kul i i alla fall, saknar den hojen ibland zx9 är en kanon hoj med turbo .Med vänlig hälsning Björn
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kan man slipa av lite från avgashuset närmast flänsen eller bör man lämna det orört? Jag skulle vilja trycka in kylaren någon millimeter till, så jag inte planterar framhjulet i intercoolern vid första bästa gupp.View attachment 401588

Det går nog fint att slipa av lite i godset vid fästörat på bilden. Om det kniper kan du säkert trycka till kylarn:smasha lite också för att få frigång. Jag höjde hela kylarn i fästena på min 750 för att få den ur vägen (sågade bort en bit och svetsade ihop det igen)
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Hallå!! Det är säkert ditt gamla turbokit! ovala klistermärket och den blå dumpen finns kvar! Fick du bra afr värde över hela registret med detta kit? Vi kanske kan snacka lite inställningar? Det ger ju ändå rätt bra effekt/viktförhållande med kitet:tuttar
Hmm fränt ser ut som mitt gamla turbo kit faktiskt, ska kolla mina kort med ser kusligt likt ut mina gamla grejor :) . Sålde min kit till en kille i Norge som jag vet skulle sälja det igen för något år sedan :) Vill minas att jag har det där ovala klistermärket på plenumet osså, var det en blå elox kolv dump som satt monterad direkt efter böjen vid plenum ? Kul i i alla fall, saknar den hojen ibland zx9 är en kanon hoj med turbo .Med vänlig hälsning Björn
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Då ska sliprondellen få jobba lite! Det är bara 2/3 kvar av kylarn så jag vill inte ta nåt mer där:gnissla Men det är klart, man kan ju köra den på E85 så kanske man kan kyla med bränsle och helt skippa kylet:)
Det går nog fint att slipa av lite i godset vid fästörat på bilden. Om det kniper kan du säkert trycka till kylarn:smasha lite också för att få frigång. Jag höjde hela kylarn i fästena på min 750 för att få den ur vägen (sågade bort en bit och svetsade ihop det igen)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Min tanke var att du petar bort lite av lamellerna och trycker in nedersta cellen lite försiktigt just där frigången behövs. Det kanske går att trycka ihop lite utan att göra åverkan på lamellerna också. På så vis behåller du ju storleken och skillnaden i kyleffekt är försumbar.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Tjenare fasen va fränt, jo jag fick en kanon af genom hela registret. Men förgasarna har en tendens att slitas rätt så hårt i pivårören tror jag det kallas, alltså röret som nålen går ner i blir ganska ovalt. jag skaffade nya original nålar då någon hade monterat dynojet i mina förgasare.

plus att efter ca 3000 mil så fick jag även byta nålar och sätten i flottörhusen då dom började läcka igenom vilket resulterade i att den gick dåligt på låg mellanregistret. Körde ca 6500 mil med detta kit :) .

Bänkade hojen vid flera tillfällen då jag gjorde en del förändringar genom åren, vill minas att en av dom senare tillfällen var hos Erik Marklund då vi hade gjort nytt avgasrör från turbon plus lite annat småfix fick i alla fall 258 hk på hjulet vid 0,95 och 210 hk vid 0,7 i ladd vilket var ganska lagom vid bankörning. kommer ihåg att jag fick en avhyvling på Actionpics Gotland körning då jag hjulade förbi några på rakan , då detta var tydligen förbjudet ha ha .

Nu kör ju du streetfighter men en av dom bästa uppdateringar jag gjorde var att flytta intercoolern upp i front kåpan då den hade en tendens att snabbt blir varm på sommarn eftersom man tagit bort en del av vatten kyllen. original coolern hade 7 celler i en rad om jag minns rätt och Erik och jag lyckades göra en 2x3 celler samt något bredare än original som satt monterad precis vid luftintagen i toppkåpan som funkade så grymt bra. tror jag ev har den coolern kvar.

Ska kolla lite i helgen om jag har uppgifter kvar om munstycken osv.
Med vänlig hälsning Björne
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
...Men förgasarna har en tendens att slitas rätt så hårt i pivårören tror jag det kallas, alltså röret som nålen går ner i blir ganska ovalt. jag skaffade nya original nålar då någon hade monterat dynojet i mina förgasare.

Sorry för lite OT här!

Ett känt problem på just ZX9:eek:rna. Dynojet levererade ett antal kit där nålarna var klumpigt fasade så de käkade metall i pivårören. CV-gasarnas nålar går upp och ner som en bandsåg så det slets ganska friskt. Hade en polare som fick köpa en helt ny förgasarbank eftersom pivårören är svåra att byta ut. Tänk att på den tiden fanns det inget eBay så det var återförsäljare som gällde, och feta plånböcker... ;-)
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Grymt fränt! Jag diskuterar gärna på telefon, Du verkar ha all info om kitet! Har du coolern kvar så finns intresse här! På min mc funkar den mindre kylen kanon. Ingen överhettning. Hade varit kul att se actionpicskörningen:)

QUOTE=hayabusaking;5984336]Tjenare fasen va fränt, jo jag fick en kanon af genom hela registret. Men förgasarna har en tendens att slitas rätt så hårt i pivårören tror jag det kallas, alltså röret som nålen går ner i blir ganska ovalt. jag skaffade nya original nålar då någon hade monterat dynojet i mina förgasare.

plus att efter ca 3000 mil så fick jag även byta nålar och sätten i flottörhusen då dom började läcka igenom vilket resulterade i att den gick dåligt på låg mellanregistret. Körde ca 6500 mil med detta kit :) .

Bänkade hojen vid flera tillfällen då jag gjorde en del förändringar genom åren, vill minas att en av dom senare tillfällen var hos Erik Marklund då vi hade gjort nytt avgasrör från turbon plus lite annat småfix fick i alla fall 258 hk på hjulet vid 0,95 och 210 hk vid 0,7 i ladd vilket var ganska lagom vid bankörning. kommer ihåg att jag fick en avhyvling på Actionpics Gotland körning då jag hjulade förbi några på rakan , då detta var tydligen förbjudet ha ha .

Nu kör ju du streetfighter men en av dom bästa uppdateringar jag gjorde var att flytta intercoolern upp i front kåpan då den hade en tendens att snabbt blir varm på sommarn eftersom man tagit bort en del av vatten kyllen. original coolern hade 7 celler i en rad om jag minns rätt och Erik och jag lyckades göra en 2x3 celler samt något bredare än original som satt monterad precis vid luftintagen i toppkåpan som funkade så grymt bra. tror jag ev har den coolern kvar.

Ska kolla lite i helgen om jag har uppgifter kvar om munstycken osv.
Med vänlig hälsning Björne[/QUOTE]
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Lite slipning i grenrörsflänsen igår. Sen ska rören betas rent. Ev provstart ikväll för att se om "nya" turbon är tät och fin..IMAG0040.jpgIMAG0041.jpg
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
VISST KÄNNS DET SOM OM DET KOMMER ATT GÅ MYYYYYYCKET BÄTTRE NU:banana
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Hehe Peter, hoppet lever!
Brukar ni göra nåt åt avgashuset? Borsta, slipa, högtempfärg (lär väl inte sitta nån längre tid..), doppa det hastigt i Dr Klingharts tinktur mot gikt, annat??
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
kanske koating på avgashuset bara men det är ju snyggare när det syns annars inget alls
det är som du säger det sitter ingen längre stund:tungan
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Sådär, Allt på plats och det brummar! IMAG0052.jpgIMAG0054.jpg
Nu är jag sjukt nöjd. Ska bli kul att se om turbon är tät:gnissla Det går fort att byta lagerhus om det skulle visa sig att det läcker i lagren. Jag börjar förstå de som är duktiga på att putsa exteriören, hur det än går så har jag iallafall ett blankt avgasrör!:D Avgashuset fick sig en omgång med stålborsten bara, blankt o fint. WG staget är förspänt, integrerade membrandumpen inkopplad. Då håller jag tummarna för att motorn håller och att AFR-värdet går att trimma in lite bättre än förra året.
 
Last edited:

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Diö
Hoj
R1 2001 Turbo
Sådär, Allt på plats och det brummar! View attachment 402209View attachment 402210
Nu är jag sjukt nöjd. Ska bli kul att se om turbon är tät:gnissla Det går fort att byta lagerhus om det skulle visa sig att det läcker i lagren. Jag börjar förstå de som är duktiga på att putsa exteriören, hur det än går så har jag iallafall ett blankt avgasrör!:D Avgashuset fick sig en omgång med stålborsten bara, blankt o fint. WG staget är förspänt, integrerade membrandumpen inkopplad. Då håller jag tummarna för att motorn håller och att AFR-värdet går att trimma in lite bättre än förra året.

Ser sjukt fint ut :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Första provturen avklarad, det ryker inget längre -fett najs :) Nu laddar det över en bar trots att jag har den täta originaldämparen!! (Med schwitzern laddade det max 0,6 bar med i övrigt samma inställningar)
Vad i hela friden, det låter inget och går som en raket:banana. Nu ska AFR-värdet trimmas in sen är det dags för SFRO.
IMAG0057.jpg
Provade att känna på glappet i schwitzern men axeln satt fast! Avgashuset har en spricka från wg-hålet ner mot centrum så den hade nog gjort sitt.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top