Byte av turboaggregat S1BG till TD0416t

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Jag tänkte lägga upp en tråd om byte av turboaggregat från Schwitzer S1BG till förmån för ett Mitsubishi TD0416t aggregat. IMAG0358.jpg
Börjar med en bild på objektet, en zx9 från -98.
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
låter bra det för fler byggtrådar behövs:banana
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Lite om det som skett hittills: Beggad Td0416t införskaffad, med nya flänsar och anslutningar från Marklund. TD04 utg80.jpgtdo4ing.jpg. Vid ett försök till provmontage konstaterades det att Mitsubishi aggregatet var större och inte fick plats mellan framhjul och oljefilter. Även om värme är bra för däckgreppet mot vägen så bedömer jag det lite överdrivet att ligga an mot gummit med avgashuset.. Flytt av oljefiltret kom därför överst på önskelistan. Detta jobb pågår och plattorna är i det närmaste klara. Funderingarna just nu är vilken minsta dimension jag kan använda på ledningar och kopplingar till och från oljefiltret, förslag mottages tacksamt:)
 

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
hej

jag vet att ellfors här på forumet gjorde en sådan adapter till sin fireblade turbo o rasade ett par motorer tror jag att det var ,för det var något visade det sig senare med denna dapter han hade gjort
så leta upp honom så kan ni kanske prata om det.:tummenupp
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Det är inget större fel på funktionen. Bytet sker på grund av slitet aggregat (kör så det ryker..). Turbinaxeln är glapp så bladen tar i turbinhuset. Förra motorn kördes på oljevatten emulsion på grund av en trasig tätning mellan vatten och oljepump. När jag ändå är i gång så tänkte jag uppgradera aggregatet. TD0416t skall enligt uppgift kunna leverera lite mer luft till riskokaren och det är ju alltid roligt :)
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
IMAG0501.jpg Pitotröret flyttas för att försöka åtgärda påfetning innan laddet kommer. Längre sektion rakt rör innan pitoten skall vara bra för bränsleblandningen. Pitotröret kommer att vara justerbart initialt, för intrimning i bänk.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Nu sitter arrangemanget med skjutbara pitotröret på plats. Dumpventilen är bortplockad för tillfället.
IMAG0549.jpgIMAG0550.jpg
Filterflyttaren sitter där också. Ska bara provstarta och se så slangarna sitter tillräckligt, eller om det blir en oljefontän av mcn:) Det blev lite bulkigare än jag tänkt mig med filterflyttaren, tror jag tappar lite nedläggningsvinkel.
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Hmmm, dubbdäck!!
Hehe, du såg däcket från rallylegendaren Per Svan i Gagnef.
Håller på att snida till ett par isdäck.IMAG0480.jpg
Tyvärr är isarna så klena så jag inte kan åka än men jag hoppas på några kallgrader innan helgen..
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
IMAG0022.jpg
Sådär, nu är Kinaskit AN-kopplingarna utbytta mot hederligt vebodmek. Skärringskopplingar med kopparrör, Mer plats för turbon, stadigare och större innerdiameter. Vinterdäcken är nu balanserade och arkiverade inför nästa säsong.
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Moppen är provstartad, oljearrangemanget är tätt och verkar fungera som tänkt. Lågfartsmunstyckena är bytta från #38 till #40 för att få till tomgången bättre utan att behöva skruva ut blandskruvarna så de nästan lossnar. Blandskruvarna utskruvade 2 varv. Alla chokeaxelgummina hade ploppat av. Säkrade dem med buntband. Beror troligen på laddtryck som letar sig ut den vägen. Chokedraganordningen ska najas, på Marklunds inrådan, så att inte de öppnas av högtrycken i sommar.. Ett väl mappat insprut skulle ju spara en del besvär inbillar jag mig:)
 

Cleanstream

Living on a razorblade
Gick med
20 Oct 2003
Ort
China Mainland
Hoj
2x gixxer turbo
Alla chokeaxelgummina hade ploppat av. Säkrade dem med buntband. Beror troligen på laddtryck som letar sig ut den vägen. Chokedraganordningen ska najas, på Marklunds inrådan, så att inte de öppnas av högtrycken i sommar.. Ett väl mappat insprut skulle ju spara en del besvär inbillar jag mig:)
Jag får säkra choken på min 1100 efter varje kallstart med buntband annars åker den ut under körning och det kommer bensin den vägen.

Tänkte stjäla tråden lite och fråga om jag kan förvänta mig stor skillnad i effekt på samma ladd om jag byter från en 15t till 19t på min 1100?
 
Last edited:

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
IMAG0035.jpgTärningen är kastad. Tack för alla upplevelser till min gamla schwitzer-laddare <3. Nu sitter det nya aggregatets fläns punktad i grenröret. Passar oväntat bra hittills (lär jag få äta upp). Nu skall alu-böjen på kompressorhuset passas till så den möter intercoolerns anslutning och avgasröret skall fästas mot nya turboflänsen. Är det någon som kör avgasröret avvibrerat eller är det stumt montage från grenrör till ljuddämpare som gäller?
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Det kom så mycket snö igår så jag hann inte sätta dit avgaskröken som jag köpte hos Dahlbäck racing. IMAG0037.jpg
Kan man slipa av lite från avgashuset närmast flänsen eller bör man lämna det orört? Jag skulle vilja trycka in kylaren någon millimeter till, så jag inte planterar framhjulet i intercoolern vid första bästa gupp.IMAG0033.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top