TR1 Råtta =)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kul med fler TR1 byggen! :tummenupp

... ville också ha bredare däck, blev avrådd överallt. Max en dimension över den rekommenderade har jag fått höra, det slutade med att jag följde råden....

Ungefär samma svar har jag fått... Beror väl lite på hur nojig man är :)
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
Tank

En liten uppdatering

Jag bestämde att jag lägger en del tankar o idéer åt sidan med fälgar o sånt just nu och kör med org. fälgar.
Moppen ska ju trots allt rulla senast i april/maj och det kommer alltid fler vintrar. :tungan

Köpte ett nytt Metzeler MC5 däck till orginal framfälg 100/90 19", kan nog funka de med.

Idag börja jag lite me tanken och efter en stunds noggrann inspektion hittade jag inte mindre än 6 gamla lagningar.
Förutom de gamla lagningarna fanns där 3 små bucklor och några andra småskavanker.

Med min rigorösa utbildning av att slipa och spackla satte jag igång :rofl
När det kändes som att de är "Good Enough" drog jag på 2 tunna lager av rostskyddsgrund och flera ställen visade sig vara "Not Good Enough"...
Ska fixa till det imorgon. Inte för att jag nånsin tänkte kämpa med utställningsskick men på bensintanken och de framtida skärmar jag ska ha, vill
jag ha hyffsat fint skick iaf.
Dessutom har jag insett att även om man vill ha ett lite mera slitet utseende på vissa delar så krävs sannolikt samma underarbete som annars. Det går helt enkelt inte
att fuska egentligen tror jag. Om det gör det så kom gärna med tips på hur :rolleyes:

Bilder är jag dålig på att ta och måste bli bättre på.
En liten bild blev det dock där man tydligt ser mitt fuskande... :(

Rock n Roll :rock

IMG_20140208_135520 (copy).jpg
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
Jag slipade lite idag och kladda dit lite spackel för att försöka fixa till en del skavanker.
Slarvade med orginal Yamaha stripes förra gången men nu är dom bortslipade och fixade hyffsat.

Sen skvätte jag på lite hagmans grund för att se hur det är och nu är det good enough för detta bygge =)
Nån annan dag får jag fundera på att kanske sprutspackla hela tanken men en del säger att det inte är bra... hmm...
Men först får det bli en omgång slipning =)

IMG_20140209_152340.jpg
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
Terve

Uppdatering

.:| Tank slipad, spacklad, slipad, spacklad, testlackad, slipad
.:| Sidoprylar färdiga
.:| Sadelfästen byggda
.:| Sadel provmonterad

Jobbade vidare på tanken ett par varv.
Fixade till sidoprylarna som håller avgas, fotpinnar m.m.
Byggde fästen till solosadeln, kan kanske funka =)
Fick tag i en dämpare (tyvärr ingen bild ännu) billigt som jag tänkte ev. borsta o klarlacka, får se hur jag gör,
den har lite skavanker men de kan jag leva med.

Jag har funderat vidare på färg till tank. Just i skrivande stund är jag helt velande, matt eller blank?,
vilken färg?
Motorn kommer att bli AK silvermatt värmefärg 800C
Resten kommer att bli mattsvart
Men vilken färg på tank o skärmar, de e frågan... (O skärmar e inte ens inköpta eller planerade =)

Observera att det är en annan gammel tank på bilden med provmontering av sadel.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg
 
Last edited:

EvilPepe

Son of perkele
Gick med
15 Apr 2006
Ort
Borås
Hoj
Wildstar 1600 -03
Tjusigt broder ! Färgval är svårt då man har personliga tyckenheter, men blanda inte alltför många....chrome, svart, grönt räcker för mig :yoparty
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
Tjusigt broder ! Färgval är svårt då man har personliga tyckenheter, men blanda inte alltför många....chrome, svart, grönt räcker för mig :yoparty

=)
Chrome vill jag helst slippa på denna hoj, isf borstad. Svart e alltid bra, grönt kan funka. Rock on på daj
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
Nu e de april och det ser ut som att det får bli att införskaffa ytterligare en moppe att åka på i år då bygget tar mer tid än jag har.

Hursomhelst, jag har fått tillbaka fälgarna från pulverlack och satt på däck, dunka in nya lager och provmonterat framfälg.
Idag började jag grejja me avgassystemet lite vilket inte är alldeles självklart då jag måste mäta o klura i garaget, sen åka till jobbet o svetsa, sen åka tillbaka för att kolla om det blev bra, lite drygt men men så kan de va. Ska testa imorgon hur väl de passar o fortsätta med avgassystemet. :va

tire11.jpgfork.jpg
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
avgas, hjul

Idag fick jag på bakhjulet, centrerat och justerat med laser, va lite osäker på metod att spänna kedja när man har inkapslad och hade ingen manual. Tog således loss en bit av inkapslingen och justerade in enligt gammal go hederlig metod, ca: 1,5cm spel. Jeflar va kladdigt det var men kedjan såg fin ut. :)

Sen montera jag avgas och det verkar passa ok, både centralstöd och bakbroms gick fritt och avgas tog inte i nånannanstans heller. Jag har ju visserligen bara byggt om den bakre cylinders böj och den där mittbiten där avgas går ihop. Helt enligt plan :) hehe kanske inte helt men men. När jag började svetsa i mellanavgas-biten så var metallen lövtunn på sina ställen, tappade tålamodet lite en stund och banka till lite plåt och svetsa över. :yoparty
Nu ska bara ett litet stag tillverkas till dämparn o sen är avgas klart.

Gällande mitt styre så är gasvajer o kopplingsvajer lite för korta, någon som har bra tips på vad man kan använda om man vill ha lite längre hölje + vajer?
Bromsbehållaren lutar lite på styret men jag hoppas det ska funka ändå...

Glad påsk på er

1.jpg2.jpg
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
motor

Idag fundera jag vidare lite på hur jag ska göra med batteribox, baklampa osv. O så fortfarande de där med skärmar, någon som har något skoj liggandes?

Sen tvätta jag av motorn med avfettning och sen sprejja jag lite :tungan

motor.jpg
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
Kblar o Skärmar

Länger lite kablar.
Kopplade in allt för att checka läget men jag blev lite konfunderad, Ska inte halvljus funka utan motorn igång? Jag vet att det är automatiskt men kan man inte testa det eller slå på det utan motorn igång?
Känner mig som en idiot då jag inte minns. Jag testade att fuska med ett litet tryck på startknappen men de hjälpte inte. Jag kan inte starta hojjen ännu då jag inte har satt på tank osv.

Efter att jag hade tänkt ha skylten bakom sadeln har jag insett att det sannolikt inte är godkänt och jakten på skärmar går vidare, vilket jag hade tänkt ha ändå.

I övrigt fick jag ihop all el trots att jag slarvade och bara tog isär utan plan.
Notering för framtiden, märk upp allt och ta foton. :huvet

Har fixat några halvdåliga kontakter och noterat att bakljusbromskontakten bara fungerade ibland, såg ut som fan gjorde den också men ny är på väg. :)

Jag räknar iskallt med att kunna provstarta inom 1-2 veckor.

Om någon vill komma med tips på skärmar mottages det hjärtligt. Har haft funderingar kring ex. Royal Enfield Classic skärmar. Har inte kollat upp storlekar så jag vet inte om dom passar någorlunda.
Självklart går det bra att svara på tidigare frågor om någon har tips eller idéer.

cIMG_20140503_124654.jpgbIMG_20140503_124337.jpg
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
Sommar å sol

Sommar å sol har inte hjälpt till med att bygga =)

Jag hoppas på lite regn snart. Det har inte hänt mycket, faktiskt nästan inget alls. Har 2 skärmar på G som jag hoppas kunna passa in på något sätt. Har även funderat på att eventuellt byta ut däcken då jag inte enbart kommer köra grusväg/skogsväg. Någon som e sugen på i princip sprillans nya däck? Har isf. 2st Michelin T63 TT 120/80-18 62S samt Metzeler MC5
100/90-19 och inneslangar. Hojta till om intresse finns.

All el funkar som den ska nu, de som e kvar e lite bakbelysning, skärmar, bromsslang, speglar och handreglage o lite andra smågrejer.

Ha en go fortsatt sommar sålänge :tungan
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
Pytteuppdatering

Håller på lite lätt och kikar på skärmstagstillverkning =)

Har bara lagt på skärmarna för att se lite.
Har även provmonterat speglar o reglage för att kolla läget lite...

s1.jpg
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
Nu får det bli akuta lösningar då jag behöver röja ut mig själv ur garaget, brossan behöver parkera sin bil där.

Fick inte till skärmstagen så bra till framskärmen och skjuter lite på det. Man kan ju alltid köra utan ett tag =)
Elen ihopakopplad och framlykta på plats.
Baklykta från Cheva pickup modell 3100 =)
Fick koppla in en extra kabel och byta till 12V lampa o funkar kanon nu. =)
Skärmstag + 2 fästen till bakskärmen så nu sitter den där.
De som väntar där bak är blinkers o skylt.

Luftfiltret måste modiferas lite för att få plats. Avgas tätas lite undertill.

Överlag är den redo att rulla snart, då blire besiktning o sen bygga vidare när nytt garage är ordnat.

Å så nåra bilder.
fram.jpg
bak.jpg
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
Körklar

Nu e den körklar för denna gång, mer bygge till vintern när nytt garage är ordnat.
Btw, Äre nån som har garageplats i Borås?
Men tänkte iaf nyttja den lite under hösten när tillfälle ges.
Den e faktiskt förvånansvärt rolig att styra runt med, det lilla jag har kört än sålänge. :lol

Stay metal folks

1-1024x1024.jpg
2-1024x1024.jpg
3-1024x1024.jpg
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top