Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?


  • Antal röstningar
    0

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Sluta låt 7-åringarna spela GTA5 så har vi löst många samhällsproblem.

Blir så trött när man skyller resultat i skolan på lärarna. Föräldrarna är största problemet!

Precis, föräldrarna är största problemet. Inte GTA 5.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja det får vi verkligen hoppas för det hade ju varit väldigt tråkigt om 13% av SH:s medlemmar är kommunister. Det är faktiskt inte ok.

I så fall är jag mer förvånad över att det inte är fler som röstar på S. I undersökningar är det det partiet som får flest röster. På andra plats M och tredje SD.

Omröstningar här på SH är nog som skolvalen var förr (och antagligen idag). Det vill säga inte särskilt representativa för hur valresultatet blir i slutändan.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
I så fall är jag mer förvånad över att det inte är fler som röstar på S. I undersökningar är det det partiet som får flest röster. På andra plats M och tredje SD.

Omröstningar här på SH är nog som skolvalen var förr (och antagligen idag). Det vill säga inte särskilt representativa för hur valresultatet blir i slutändan.

Självklart är det inte representativt nånstans. Sen är kanske inte 38 röster direkt tillräckligt för att statistiskt säkerställa det ;)

Apropå skolval. SD brukar ju få väldigt höga siffror i skolvalen och någon i tidigare inlägg nämner hånfullt att 125cc-killar på SH röstar på SD. Det är ju beklämmande att man väljer att raljera över en sån sak istället för att fråga sig varför unga personer gör det.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Självklart är det inte representativt nånstans. Sen är kanske inte 38 röster direkt tillräckligt för att statistiskt säkerställa det ;)

Apropå skolval. SD brukar ju få väldigt höga siffror i skolvalen och någon i tidigare inlägg nämner hånfullt att 125cc-killar på SH röstar på SD. Det är ju beklämmande att man väljer att raljera över en sån sak istället för att fråga sig varför unga personer gör det.

Jag vet, 38 stycken är lite väl dåligt underlag. Men jag undrar om det ändå inte hade sett likadant ut om röstantalet istället var 200- 300. Med tanke på vilka diskussioner som varit om S senaste åren med Sahlin och Juholt. Vem vågar bekänna att de är en socialdemokrat här?

När det gäller skolval tror jag att många yngre lyssnar på sina föräldrar. De snappar upp kommentarer och åsikter som säkert många gånger stämmer in på det som SD som enda parti talar högt om. Att SD vuxit till det tredje största partiet beror på att de andra partierna har kvävt alla diskussioner om integrationspolitiken. Jag tror det är långt fler som sympatiserar med deras åsikter än vad som rösterna ger sken av. Ingen vill bli utpekad som rasister.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Så SD är vanligast bland föräldrar? :va

:hihi

Det skrev jag inte. Däremot tror jag att många diskussioner i familjer runt om oavsett vilket politiskt parti de röstar på diskuterar frågor som står SD nära. Men det förstod du nog själv tror jag. Du väljer medvetet att misstolka :7peta
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Det skrev jag inte. Däremot tror jag att många diskussioner i familjer runt om oavsett vilket politiskt parti de röstar på diskuterar frågor som står SD nära.

Jag är inte så säker på det. Om föräldrarna tycker som SD och prisar dem vid matbordet med familjen så borde väl de också rösta på dem? Eftersom SD(efter snabb googling) hamnar mellan 17% och 36% i skolvalen men bara har knappt 10% i de riktiga opinionsundersökningarna så tyder nog det snarare på att ungdomar lever i en annan verklighet än vuxna. Att förbise det är inte särskilt intelligent kanske.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Vem vågar bekänna att de är en socialdemokrat här?

Jag tror det är långt fler som sympatiserar med deras åsikter än vad som rösterna ger sken av. Ingen vill bli utpekad som rasister.

Men det är väl ingen som behöver bekänna vad de röstar på?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag är inte så säker på det. Om föräldrarna tycker som SD och prisar dem vid matbordet med familjen så borde väl de också rösta på dem? Eftersom SD(efter snabb googling) hamnar mellan 17% och 36% i skolvalen men bara har knappt 10% i de riktiga opinionsundersökningarna så tyder nog det snarare på att ungdomar lever i en annan verklighet än vuxna. Att förbise det är inte särskilt intelligent kanske.

Tror inte siffrorna säger så mycket egentligen. Att inte fler röstar på SD kanske har att göra med att det finns fler frågor som är viktigare för dem, vilka SD inte har profilerat sig i. Har så klart inte svaret då jag själv inte sympatiserar med SD även om man som många andra har synpunkter på integrationspolitiken som förts genom åren inte vara av alliansen utan även tidigare.

Jag tror inte att föräldrar sitter och prisar SD:s politik vid middagsbordet, däremot tror jag att vuxna ofta säger saker som de kanske inte är fullt medveten om som i sin tur påverkar sina barns åsikter. Ungdomar har ofta inte helhetsbilden klar för sig utan röstar i frågor de tycker är viktiga. Skulle du titta på vad ungdomar röstar på i lite mer välbärgade områden skulle du nog se en stor dominans av M röster även när S var betydligt större än idag.

Ungdomar lever förstås i en annan verklighet än sina föräldrar. De ser på nära håll sociala problem som föräldrarna inte märker av. Det präglar givetvis deras åsikter.

Men det är väl ingen som behöver bekänna vad de röstar på?

Nej, det är ingen som behöver bekänna färg vad de röstar på om man nu inte skriver det rakt ut i tråden. Jag kan dock tycka att det är slående att det är så pass få som lagt sin röst på S med tanke på att partiets storlek i röstsammanhang. Som jag skrev har vi genom åren haft rätt negativa trådar om S. Det var mer mot den bakgrunden jag tänkte att folk kanske inte vill skriva att de är en S sympatisör. Personligen bryr jag mig inte det minsta vad folk röstar på för parti. Det är deras ensak.

Är man SD anhängare tror jag att det sitter djupt inne att erkänna det offentligt. Man har hela opinionen mot sig. Även sådana som i smyg sympatiserar med partiets åsikter. Kort sagt röstar du på SD blir du stämplad som rasist.

Tidigare år har det varit rätt självklart vad jag ska rösta på. Men så är det inte den här gången som jag skrev i ett tidigare inlägg. Det är ett underbetyg till dagens politiker och partier att så är fallet.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top