Valåret 2014

Vilket parti kommer du rösta på i 2014 års val?


  • Antal röstningar
    0

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det drar ihop sig till "supervalår" (nåja), fler EU-byråkrater/nämndemän skall gödas och sedan skall alla 349 minst sagt nödvändiga riksdagsledamöter utses. Mycket talar för att det blir ingen alliansregering, och att SD kommer växa är solklart.

Är detta bra eller dåligt? Kommer Löfvén och Magdalena Andersson sköta ekonomin bättre än Borg och Reinfeldt? Blir det någon större skillnad i praktiken? Borgerlig politik har ju lyst med sin frånvaro under båda mandatperioderna och i det fall det genomförts några reformer (jobbskatteavdrag, försäljning av V&S samt Alvedon på ICA) så lovar sossarna att inte riva i det. Kan man lita på det? Hur länge då? Vad tycker V om det?
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Bara miljöpartiet hamnar under spärren, det hade ju verkligen inte gjort något.:banana
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag läser den där listan namn så får jag en obehaglig känsla i hela kroppen vid varenda rad...
Lite mer vid vissa, men ändå. :död
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Mer dåligt än bra om/när Sossarna tar över. Är brutalt missnöjd med Alliansen men de är ändå bättre än S, som kommer förstöra, speciellt på sikt.
Magdalena och Stefan verkar dock rätt kompetenta så det är ingen direkt stundande katastrof, speciellt om de låter bli att höja skatterna.
Moderaterna skall ju nu höja skatten i Stockholm med hjälp av s.k. trängselavgifter, ett egentligen nästan obeskrivligt svek på ideologisk nivå.

Edit: och Reinfeldt har målat in sig i ett hörn ang SD så pass att han inte "kan" sitta kvar, det är synnerligen oansvarigt av flera skäl.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Du tycker alltså att M ska samarbeta med SD, vars medlemmar vill våldta kvinnor som avviker från SDs åsikter?
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Får nog säga att jag också är missnöjd med Alliansen. För första gången kan jag faktiskt tänka mig att rösta på S om det inte vore för MP och V. Dessa två partier kommer nog att stå i vägen när det väl gäller på valdagen. Att jag kan tänka mig att rösta på fel block har inte att göra med att jag sympatiserar med S utan faktiskt som en form av markering. Alliansen har först en populistisk politik i allt för hög grad där man faktiskt har låtit sin ideologi gå före vad som är den lämpligaste politiken att föra för landets bästa på lång sikt. Jag tror Stefan är en pragmatiker, vilket är en positiv egenskap i det här sammanhanget. Så jag är faktiskt inte orolig för om det blir ett regeringsskifte. Reinfeldt har bara visat sig ha ett vasst munläder. I mina ögon en bra säljare (lyckades ju vinna två val i rad) som nu mest ser trött ut där han dessutom visat lite av den där självgodhet och överlägsenhet som gjorde Göran Persson så impopulär. Bara en sådan sak bådar inte gott.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du tycker alltså att M ska samarbeta med SD, vars medlemmar vill våldta kvinnor som avviker från SDs åsikter?

Jag tycker att M har en skyldighet mot sina väljare att samarbeta med vem det än är som låter dem bedriva moderat politik.

Din slutkläm med vad någon/några medlemmar eventuellt har gjort är inte relevant, vänligen förstör inte tråden redan nu. Tack!:krama
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Piratpartiet..

Alla andra röster blir annars automatiskt MP:röst om ni tänker efter lite..

Viva la demokrati eller nått..
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Svår fråga, ibland är det principiella möjligen viktigare än sakpolitiken.Vad tänkte du på?

Tänker i generella termer rent allmänt.

Men även specifikt på den bostadspolitik man fört eftersom det är något som satt djupa spår i folks risktaganden. I ett läge där man kanske borde bromsat upp dem eldade man istället på priserna. Är tillbaka på åren runt första valperioden.

Genom att sälja ut delar av allmännyttan gjorde man förmögenhetsöverföringar till enskilda hyresgäster som haft turen att ha ett förstahandskontrakt centralt. I sig är det inte upprörande att man sålt ut fastigheterna. Det som är upprörande är att värderingen som ligger till grund är baserad på den reglerade hyrespolitik som förts sedan länge. Intresset för att köpa en lägenhet hade inte varit lika stort om värderingen skett till marknads mässiga grunder på bostadsrättsmarknaden eller om man haft fria marknadshyror. Det är jag rätt övertygad om. I sig skapade detta en hysteri som blåste på bostadsmarknaden ytterligare.

Man kanske inte har kunnat styra räntepolitiken i omvärlden, men man hade utan tvekan kunnat kyla av bostadsmarknaden med krav på amorteringar, högre kapitalinsats och så vidare redan för 8 år sedan. Men det hade nog inte fallit väljarna i smaken så klart. Kort sagt man förde en politik som kommer att bita oss rejält i svansen i framtiden. Stockholm är inte London där det finns budgivare som har obegränsade konton. Det finns heller inte de löner som finns i Londons finansvärld. Det är något ruttet i den svenska bostadspolitiken. Men det är något man inte kan lasta Alliansen för. En dag måste man nog sätta sig ner och fundera igenom hur man vill ha det.

Det var heller inte så lyckat att införa en i låg skatt på villor oavsett var de låg belägna. Det gynnade i princip bara husägare i attraktiva områden som såg huspriserna skena iväg ytterligare som följd där de dessutom fick mer i fickan. Resultatet blev att man eldade på priserna ytterligare i attraktiva områden vilket även drev upp priserna även på annat håll. Var det rätt läge att göra så när man gjorde det. Man gick visserligen till val på att förändra taxeringsskatten, men man kanske borde hållit tillbaka löftet och funderat på hur omvärldsekonomin skulle se ut de kommande åren. Att man var på väg mot en default kunde vem som helst se.

Är heller inte särskilt nöjd med den skolpolitik man fört. Den kan dock även belastas tidigare regeringar. Man kan väl säga att man knappast gjort den svenska skolan bättre under sina två mandatperioder. Att man släppt in riskkaptialbolag i skola och vård som bevisligen redan från början inte var lämpliga ägare är bara tragiskt.

Ett av bolagen som köpte 1/3 av bilprovningen finansierades via en revers där bilprovningen tog risken läste jag någonstans. Var det enda sättet att få igenom utförsäljningen kanske? Jag vet inte. Utförsäljningarna generellt sett har bara gett oss något som liknar en oligopolmarknad. Sverige är antagligen ett för litet land för att få någon riktig konkurrens mellan olika aktörer. Om man nu ska ha fri konkurrens måste det till kontrollorgan som ser till att det efterlevs.
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
I brist på ett riktigt högerparti kommer jag att rösta blankt för första gången i mitt liv.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Försäljningen av kommunala bostadsbolag är inte riktigt så enkel, men visst är det som du skriver, problematiskt.
Om staten/staden inte tror deras uppgift är att drifta bostäder så kan de antingen sälja husen till privata aktörer, då hade de också fått skit, eller till marknadspris baserat på hela fastigheter (ej att förväxla med lösviktspris). Nu gjorde de det senare, de hade nog inte blivit av med dem om de kört snittpriser enligt booli heller. Frågan kokar ner i: skall staten/staden äga och förvalta fastigheter? Jag har dålig koll på resten av landet, men i Stockholm tror jag nog "utförsäljningen" pågått även under S styre. Hur som helst är det en kommunal angelägenhet. Att man släppte ut billiga lägenheter på marknaden lär snarast ha sänkt intresset för att köpa dyrare bostadsrätter så din analys haltar möjligen lite där.


Stockholms bostadspolitik, -pris och -utbud förtjänar ett hundratal egna avhandlingar men jag tror inte dina analyser håller rakt igenom här heller. Lönerna är inte som i London, det är inte heller priserna. Räntan påstår många borde ha sänkts ytterligare, företrädare för industrin surar för att stockholmska bostadsintressen går före tillverkningsindustri, med viss (all?) rätt. Faktum är att priserna i Stockholm var på rätt snabb uppgång långt innan Alliansen tog makten, men så länge inflyttningen är så pass hög, byggnationen låg, inflationen varit 1-2%/år och räntorna låga så kommer priserna tyvärr fortsätta öka. Som en parentes kan jag undra om bostadspriserna ökat så mycket som många vill göra gällande, vad har en normalstor familjebil med "all utrustning" ökat i pris sedan t.ex. 1990? Ett kilo oxfilé? En collegetröja av trendig typ? Ett par jeans? Vad har börsen ökat med sedan 1990? (Allt detta kunde jag ju kollat upp men orkar/hinner inte, min poäng är att ingen pratar om privatbilsbubblan för att man idag får betala dubbelt så mycket för en bil som man gjorde 1985). Food for thought: http://sv.wikipedia.org/wiki/Basbelopp

Fastighetsskatten var helt sjuk och slog helt snett så den var tvungen att plockas bort, tror inte den påverkar villapriserna, som f.ö. inte alls ökar lika fort som lägenheterna, som "aldrig" fastighetsbeskattats.

Skolan är skit men det är vänsterns fel, primärt. En enorm invandring som saknar motstycke från helt annorlunda länder hjälper sannerligen inte till, jag tror att mellan helt jämförbara individer/elever så är inte resultaten så nedslående faktiskt. Är en KTH student dummare 2012 än 1992? Att det finns högskolor som inte borde fått passera som daghem är inte Alliansens fel, primärt.

Bilprovningen verkar ha gått snett, men även där tycker jag ideologin är rätt - är staten bäst på att kontrollera bilar? Varför inte bygga bilar och renovera bilar? Kanske också ha ensamrätt på försäljning av bilar? Helt kubanskt.

Med detta försvarstal vill jag också säga att jag tycker de misslyckats på alldeles för många punkter med det som borde varit deras fokus: driva borgerlig politik.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag kommer rösta på M även denna gång.
Inte för att jag gillar deras sossepolitik utan mest för att jag är livrädd för att Vpk ska få komma nära makten.
Hade sossarna deklarerat innan valet att dom inte ska sammarbeta med V så skulle dom nog vinna mångas röster.
Sen kan man säga att borg skött finanserna bättre än någon annan under dessa kriser västvärlden stått inför. Hade Sahlin eller Mario Bros haft makten hade vi varit Grekland nr2.

Men bara för att borg skötte finanserna bra och Reinfelt skötte sig under första mandatperioden så kan man inte leva på gamla meriter. Nu måste dom börja prestera och visa resultat.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Bilprovningen verkar ha gått snett, men även där tycker jag ideologin är rätt - är staten bäst på att kontrollera bilar? Varför inte bygga bilar och renovera bilar? Kanske också ha ensamrätt på försäljning av bilar? Helt kubanskt.
.

Det var ju nära med Saab. Hade Sahlin haft makten hade staten ägt ett bilmärke. Då kunde nog volvo flytta ut och Fidel Castro haft ny mark att bryta med sina allierade Sossar.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Får nog säga att jag också är missnöjd med Alliansen. För första gången kan jag faktiskt tänka mig att rösta på S om det inte vore för MP och V.

Så är det ju.. S och M är mer lika än olika i det mesta, så hindret från att "proteströsta" på S är helt klart att jag inte vill medverka till något som ger V minsta lilla inflytande då det partiet med anhängare i mina ögon är det största hotet mot det här landet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det var ju nära med Saab. Hade Sahlin haft makten hade staten ägt ett bilmärke. Då kunde nog volvo flytta ut och Fidel Castro haft ny mark att bryta med sina allierade Sossar.

Det skall Maud ha cred för, att hon stod emot det enorma trycket på att staten skulle köpa SAAB!
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag är väl medveten om att det jag skrev haltar lite. Det skulle helt enkelt krävas för mycket att skriva utförligare. Fastighetsskatten som den såg ut var inte bra. Det tror jag vi alla kan vara överens om. Men den slog inte så snett som folk vill göra sken av. Man hade begränsningsregler som gjorde att folk ändå inte betalade så mycket som grannen som kanske hade extremt höga inkomster. Det var således ingen som tvingades sälja sitt hus bara för att värdeökningen i grannskapet var stor sedan de köpt sitt hus. Däremot blev det ju mindre roligt för andra som var mindre bemedlade men ändå hade det gott ställt som köpte sig ett hus i ett attraktivt område.

Det hade varit bättre om man sålt ut fastigheterna till bostadsbolag istället till marknadsmässiga priser och begränsat ombildningen till bostadsrätter så att bolagen inte skulle kunna göra en snabb turn-around. Det hade också varit att göra en förmögenhetsöverföring till från kommun till privata bolag samt hyresgäster. Nu gynnade man bara hyresgästerna som man gjorde. I min värld borde man istället i så fall släppt hyrorna mer fritt och därefter ombildat så att kommunerna hade fått in mer pengar för fastigheterna i fråga. Men det rimmar illa även i en alliansregering. De vill väl själva kunna hyra billigt i innerstan även fortsättningsvis.

Om man tycker att staten och kommunen inte ska bedriva vissa verksamheter ska man så klart göra sig av med dem. Men inte till varje pris som helst som alliansen gjorde. Stat och kommun har byggt upp värden under lång tid och det är inget man skänker bort bara sådär. Man borde åtminstone sett till maximera priset och se till att man har väl utbyggda kontrollorgan som fungerar.

Nu är Socialdemokraterna inga helgon heller i sina utförsäljningar. Bara att titta på Telia affären. Även Socialdemokraterna började sälja ut allmännyttan i Stockholm. Vem minns inte några av bostadsaffärerna som uppmärksammades där någon politiker/minister råkade ha ett kontrakt i berört bestånd?

Det har varit brist på bostäder i Stockholm de senaste 50 åren. Inget nytt under solen. En släkting till mig har en etta på Sveavägen och den är värderad till ca 3000 000 kr. Köptes bara för några år sedan för 2200 000. När jag själv bodde i Stockholm i slutet av 90-talet början på 2000 talet kostade en etta mellan 700 000- 1000 000. IT-kraschen påverkade priserna med ett axelryck. Räntorna har ju konstant gått ner sedan dess. Inflationen har varit låg. Man kan i nuläget inte räkna med att inflationen kommer att äta upp lån likt hur det såg ut på 70 och 80 talet. Vad jag ville säga med London exemplet är att vi bara har ett fåtal som har "obegränsat" med pengar som oberoende av marknad kan köpa till höga priser utan att behöva fundera över om priserna rasar i morgon. I England har man andra saker att fundera över. De har ju ett annat system med leasing avtal som grund på begränsad tid som är med och påverkar prisbilden. I Bryssel kan du köpa en centralt belägen lägenhet för 25 000 kr/kvm. Man har krav på amorteringar där vilket håller tillbaka priserna. Det är något väldigt sjukt här i Sverige med prissättningen som inte förklaras så enkelt som att det råder brist på bostäder. Det är finansieringsvillkoren som brister. Politikerna har spelat bankerna i händerna genom att man avreglerat finansmarknaderna för långt. Nu sitter man i rävsaxen och vet inte hur man ska ta sig ur.

Vi har haft en lånedriven konsumtion som betalts med bolån på värdestegring. Jag kan inte se någon annan förklaring till hur folk har haft råd att hålla på med renoveringar av bostäder, inköp av bilar, båtar och heminredning. Detta i sig är ett mer eller mindre globalt problem.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top