Ännu en nybörjare. Tips och råd sökes!

dennkan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hallstahammar
Hoj
-14 yamaha xt660r
Hejsan alla. Är helt ny här och jag har lite frågor och funderingar.
Nu har jag gett mig fan på att ta hojkortet till sommaren. Är uppväxt i en hojfamilj så det känns självklart att jag själv ska vara med.
Är 20 bast, körkortstillståndet klart.

Jag har kikat lite på Kawasaki er5 och det verkar vara en okej nybörjarhoj som man i lugn och ro kan öva in körvana och tekniker på, vad jag har förstått så ligger dom strax över 35kw så den behöver inte strypas allt för mycket. Är det ett vettigt val av MC?

Utrustning. Vart handlar man? Jag behöver allt. Vart hittar man hyffsade priser samt god kvalite?

Min tanke är att försöka övningsköra så mycket som möjligt med farsan och försöka undvika körskolan så gott det går och lägga mer pengar på hoj och utrustning, men jag tror det kan vara smart att ta en eller ett par lektioner för att se hur skolan vill att man ska köra.

Vilka böcker bör man ha för att läsa till körkortet? Ska tillägga att jag har B kortet sedan ett par år tillbaka.

Hur ser en typisk nybörjare ut på hojen, vad bör man börja med?

Tack på förhand!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lelles har ju bra utbud och låga priser såhär års, kanske funkar? Vet inte riktigt vart Hallstahammar ligger...
Annars har du ju det nilssons mc i helsingborg.
har köpt lite grejor där riktigt billigt. Om jag inte minns fel har de ett startkit för en liten slant med.

Förutom de så finns fc-moto och allt vad de heter i utlandet.
 

dennkan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hallstahammar
Hoj
-14 yamaha xt660r
Lelles har ju bra utbud och låga priser såhär års, kanske funkar? Vet inte riktigt vart Hallstahammar ligger...
Annars har du ju det nilssons mc i helsingborg.
har köpt lite grejor där riktigt billigt. Om jag inte minns fel har de ett startkit för en liten slant med.

Förutom de så finns fc-moto och allt vad de heter i utlandet.

Hallstahammar ligger ett par mil utanför Västerås. Tack för tipsen!
 

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
Hej,kul att du ska ta körkort:tummenupp

Böcker
Körkortsboken + den speciella mc-boken


Tänk på att du måste göra följande

Riskutbildning 1 (Teoretisk)
Riskutbildning 2 Praktisk) måste bokas och utföras på körskola eller annan godkänd utbildare.
sen kan du boka
Kunskapsprov
sen kan du boka
Körprov

Så tänk på att allt tar tid.

Körprovet består av följande och finns beskrivet i mcboken

Lågfartsbana ( Krypkörning) öva mycket på den, bygg upp banan med flaskor på parkeringsplats.
Högfartsbana (slalomkörning,vändning,undanmanöver samt bromsning)
Bromsprov
Körning i trafik


Lycka till:tummenupp
 

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Ort
Malmö
Hoj
CBR 600RR -08
Gå en knixkurs :tummenupp

Det kan du göra som övningskörare, bara du har handledare med dig. Kostar inte mer än en körlektion och är guld värt för att lära dig hantera hojen, få rätt på blicken och såna fundamentala grejer :tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Inget fel alls att börja på en ER-5, visst är det vettigt.

Innan du shoppar loss på kläderna så prata med dem i butiken - köper du rubbet där så kan du oftast få lite rabatt. Välj inte heller en massa pakistani-racing-vantar, surfbräderyggskydd o liknande bara för att de är billiga, köp ordentliga prylar direkt, du märker skillnad efter några månader, och en betydande sådan. Det är klart värt att lägga de där hundralapparna extra. Skit lite i om det är "rätt" märke, se till att allt sitter bra istället. Ett spidi-ställ skyddar lika bra som dainese t.ex, olika tillverkare gör kläder efter olika kroppsform, så det är bara att åka o testa sig fram :)
 

Cbr 1000

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Östergötland
Hoj
R6 Banhoj
Brukar man inte få lite rabatt på utrustning genom körskolan?
Fcmoto.com har ju annars bra priser lite svårt att prova sakerna dock men det går ju göra hos någon handlare i närheten.:)
 

larzaforreal

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2012
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -06
kul med hojkort!!

själva teorin gjorde jag själv enbart via en app på mobilen, satt o nötte frågor.. fungerar kanske inte för alla men gick utmärkt för mig, så själva teoridelen blev inte särskilt dyr, 100:- eller nåt tror jag den appen kostade.
 

dennkan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hallstahammar
Hoj
-14 yamaha xt660r
Tackar för alla bra tips, det där med knix-kurs lät intressant! Vill ha vår nu så man får börja träna någon gång.
Fan så härligt det ska bli när kortet är kirrat. Frihet!
 

Bitrockerz

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2013
Ort
Härnösand
Hoj
gsr 600
Tog själv hojkortet i sommras, tränade själv lite lågfartskörning på en inhängnad plats, sedan var jag ute och körde 30 mil privat innan riskettan o risktvåan efter teoriprovet så tog jag fem lektioner sedan uppkörning gick kanon, kan rekommendera det upplägget. :tummenupp lycka till
 

hubbz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2012
Ort
Märsta
Hoj
2008 Kawasaki ZX-10r; 1997 Kawasaki ZX-9r Ninja
Kul att så många är på gång med kortet! :banana
Vad gäller utrustning, kan jag varmt rekommendera Lelles! De har riktigt bra priser just nu!
Och precis som enrosabil sa: Ta något som sitter bra och har kvalité. Är värt de 1000-lapparna vid en eventuell olycka.
Vad gäller övningskörning, är det bara att nöta privat eftersom du har turen att ha någon att övningsköra med.
Hög och lågfartsdelen finns ritningar till på transportstyrelsen.
Tänk på att nöta in placeringen när du kör på väg redan från början.
När du är varm i kläderna bör du kanske ta någon lektion för att se vad körskolan säger.
Även Knix-kurser hos SMC är guld värda!

Lycka till!!
 

dennkan

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2014
Ort
Hallstahammar
Hoj
-14 yamaha xt660r
Jag är frälst gott folk! Vill knappt kliva av hojen. Nu vet jag vad meningen med livet är. Risk2 på torsdag. Teoriprov den 25. Nu jävlar ska jag ha det förbannade kortet !
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top