BMW R75/6 CaféR

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Haha bra fråga, hade först tänkt göra delarna själv. Men kändes dumt att inte utnyttja lasern på jobbet. Billigt vart det dessutom! :banana
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Härligt objekt & bygge, ska följas! :tummenupp
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Kolla ut Hackaweek på Youtube. Han har gjort kuts och en Café av en Honda Sabre. Många bra tipps..

Din jäkel, sitter hemma å e sjuk å började kolla på första avsnittet... Har inte kunnat slita mej å ska precis dra på avsnitt 23 nu :D
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Nu har jag svetsat fast nedre stötdämparfästet. Det saknas 2st bockade rör som skall gå in i dom runda hålen i fästet. Dessa skall sedan fästas där dom gamla stötdämparna satt.

IMG_2870.jpg
IMG_2876.jpg
IMG_2879.jpg

Övre fästet återstår att svetsa.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Nu är jag äntligen nöjd med formen på bakdelen efter massor av spackla och slipa!

IMG_2861.jpg
IMG_2863.jpg
IMG_2864.jpg

God bless Biltema! :tummenupp
IMG_2866.jpg
IMG_2867.jpg

Första varvet med Epoxy är nu lagt, blir nog 2 varv till sen ska jag nog hälla på aceton för att smälta bort isolerskivan på baksidan och plasta resten från insidan.
IMG_2880.jpg
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Ser bra ut! Har också kollat Hackaweek..måste prova göra nån kuts eller liknade ..bara för att få smälta ut skivorna med aceton..ler
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
För nåra år sen va ja sugen på å bygga på just en gammal bmw... Köpte en gammal cb650 mest för ja va nära pank, som tur e så rev ja den aldrig... Efter å sett ditt bygge har gnistan återtänds :huvet... De skulle inte finnas möjlighet å köpa utskurna plåtar te dämparfästet av byggherren? Ska försöka avyttra speed tripeln samt hondan å kanske lite annat ja har stående så man får inte lite kapital igen :tungan...
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Fler än jag som plöjt Hackaweek-avsnitt. Hans nästa hojprojekt efter Sabren väntar i hans garage på varmare klimat...

Tack för en bra tråd! Mitt krav på ett ordentligt garage har växt rejält för nästa boende som letas efter just nu. :)
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Haha! tack för alla kommentarer! Nu har jag sett färdigt Hackaweek Sabre projektet! Riktigt lärorikt, tycker dock att smaken inte alltid är den bästa men han är väldigt tekniskt duktig och kommer med bra mektips.

Ikväll har jag plastat ytterligare ett varv. Tycker att biltemas Epoxy är lite för lös. Blir riktigt kladdigt och svårt att få på ett tjockt lager, bara rinner av. Ska försöka nöja mig med 2 varv med glasfiberväv och efter det bara pensla några lager epoxy så jag får lite att slipa på utan att komma ner i väven. Resten plastar jag från insidan.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Ikväll har jag plastat ytterligare ett varv. Tycker att biltemas Epoxy är lite för lös. Blir riktigt kladdigt och svårt att få på ett tjockt lager, bara rinner av. Ska försöka nöja mig med 2 varv med glasfiberväv och efter det bara pensla några lager epoxy så jag får lite att slipa på utan att komma ner i väven. Resten plastar jag från insidan.

För styrka å vikt e de ju bara bra att de bara blöter väven å inte bygger på mer, vill du ha tjockare kan du ju alltid blanda i talk :)...
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
EFTERLYSNING

Är det nån av er sporthojare som sitter på en klotad och bucklig tank till en modernare sporthoj som kan tänka sig att sälja endast själva infästningen för tanklocket? Tanken måste vara av stålplåt då jag hade tänk svetsa fast infästningen i min tank för att sätta ett modernare racetanklock på den.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
2 lager glasfiberväv och 5 penslade lager ovanpå men enbart epoxy

IMG_2897.jpg

IMG_2898.jpg

Nu var det äntligen dags att testa hälla på med aceton! Det bubblade och fräste lite :tummenupp
IMG_2901.jpg

Det syns tydligt att jag använde polyretanlim mellan skivorna
IMG_2908.jpg

Kvar finns lite rester från den smälta isolerskivan i form av ett kladd med samma egenskap som tuggummi. Sandspacklet finns också kvar men jag har lagt hela bakdelen i vattenbad så förhoppningsvis löser det bort spacklet.
IMG_2909.jpg
IMG_2910.jpg

Nu kan jag börja plasta förstärkningar på insidan!

Hade!!:fyllisar
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Tanken till duccen är ju ful så där kan jag hacka bort tanklocksfästet ifrån. Jag kommer ju inte använda den iallafall borde få att skicka i ett kuvert mot nån goda öl eller nåt :)
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Stål eller tunn plåt rättare sagt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top