BMW R75/6 CaféR

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ditt dls lim bör funka fint.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Spraylimmet funkade inte alls, det innehöll aceton så det smälte cellplasten. Vanligt trälim verkade aldrig torka, skall nog användas på sugande material. Tillslut limmade jag ihop hela paketet med poluretanlim och sprayade en liten dos vatten innan jag la ihop. Verkar bita ihop bra! Rapport kommer i morgon.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Äntligen lite boxer gefreut på Sporthoj!

Gillar grenrörsdragningen:tummenupp
Vad blir det för ljuddämpare?
I mina ögon skulle ett högdraget Supertrapp på var sida sitta fint för att väga upp den enorma men faktiskt snygga tanken. Känns lite vintage racing och passar bra med nya dragningen av grenrören också.

Det gjordes redan på 60-talet. Bosse Rindar byggde en BMW Scramble och körde ISDT med den, och den hade en liknande rördragning.:tummenupp
 

Bifogat

  • 109~WG~~H~Schutze~~110~B~Rindar~Swed~600~BMW.jpg
    109~WG~~H~Schutze~~110~B~Rindar~Swed~600~BMW.jpg
    40.2 KB · Visningar: 446
  • BMWScrambler600.69.jpg
    BMWScrambler600.69.jpg
    65.9 KB · Visningar: 366
Last edited:

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Spraylimmet funkade inte alls, det innehöll aceton så det smälte cellplasten. Vanligt trälim verkade aldrig torka, skall nog användas på sugande material. Tillslut limmade jag ihop hela paketet med poluretanlim och sprayade en liten dos vatten innan jag la ihop. Verkar bita ihop bra! Rapport kommer i morgon.

Beroende på vilket vitlim du använde så kandet behövas att spädas med lite vatten. Sen brukar det iof ta nåt dygn innan det torkar. har mest använt det vid modellbygge och där är man ju mest intereserad av lite vikt och hållbart. Min erfarenhet av poluretanlim är att det brukar svälla och skjuta på bitarna en hel del.

Återkom gärna med resultat :tummenupp
 

Maximarcus

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM950SE, XT600, CB400, Vespa -57 samt div. moppar
Precis som sagts så är epoxy att föredra när man plastar med cellplast som plugg, även om man täcker cellplasten noga så är det stor risk att ångorna från polyester sabbar formen på pluggen. Det går dessutom alldeles utmärkt att limma cellplast med epoxy.
Om man som i ditt fall bara ska göra ett exemplar av detaljen så är nog det enklaste att plasta cutsen direkt på pluggen. Egentligen är det ju "fel" eftersom man får den snygga (?) sidan inåt, men det är mindre jobb att spackla och slipa till cutsen i glasfiber än att få samma finnish på pluggen. Dessutom slipper man steget med en delbar form. Om du gör cutsen direkt på pluggen så är ett hett tips att klä pluggen med packtejp som du vaxar, då släpper det lätt sedan.
Biltemas lamineringsepoxy funkar alldeles utmärkt.
 

asfalt svarvare

kanske inte helt normal...
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
19 cylindrar fördelat på 11 cyklar
lite OT, men alfa (alfor!) finns det i mitt garage oxo ;-)
gtv 6, 166 samt 164, är du på AP oxo med projektet?

bumsen blir fin!!

//jj
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Alfor är fina bilar! har haft en 155 -96 och en 166 -99 och som sagt även en GTV -83. Tyvärr är kvalitén så otroligt långt ifrån tyskarna så som vardagsbil funkar dom dåligt här uppe i norrland. Men klassiska bakhjulsdrivna alfor är svårslagna! Jag har hängt förut på Alfapower som Olle_B. Startade en byggtråd för många år sen på GTV´n. Rätt pinsamt att läsa den idag! :3freak http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=14465
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Kommer bli ett sjukt trevligt bygge! :)
Jag gillar formen på kutsen!

Tackar! Kände att jag ville att hojen skulle bli lite personlig så jag har valt att göra en egen, har aldrig gjort det förr och vet egentligen inte hur man gör man jag traskar på så får vi se vad det blir av det. Jag försöker få linjerna som kommer från tanken att följa till bakdelen och avslutas på ett snyggt sätt.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Precis som sagts så är epoxy att föredra när man plastar med cellplast som plugg, även om man täcker cellplasten noga så är det stor risk att ångorna från polyester sabbar formen på pluggen. Det går dessutom alldeles utmärkt att limma cellplast med epoxy.
Om man som i ditt fall bara ska göra ett exemplar av detaljen så är nog det enklaste att plasta cutsen direkt på pluggen. Egentligen är det ju "fel" eftersom man får den snygga (?) sidan inåt, men det är mindre jobb att spackla och slipa till cutsen i glasfiber än att få samma finnish på pluggen. Dessutom slipper man steget med en delbar form. Om du gör cutsen direkt på pluggen så är ett hett tips att klä pluggen med packtejp som du vaxar, då släpper det lätt sedan.
Biltemas lamineringsepoxy funkar alldeles utmärkt.

Tack för alla tips! Dom behövs då jag inte gjort en hel bakfel förut. Tror du det behövs packtejp? Hur skulle det bli att hälla hela bakdelen med aceton? På Moas bakdel när vi byggde om den körde jag bara med en roterande stålborste för att få ut allt fogskum, funkade rätt bra.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Tackar! Kände att jag ville att hojen skulle bli lite personlig så jag har valt att göra en egen, har aldrig gjort det förr och vet egentligen inte hur man gör man jag traskar på så får vi se vad det blir av det. Jag försöker få linjerna som kommer från tanken att följa till bakdelen och avslutas på ett snyggt sätt.

Det finns olika sätt att göra det på, vill du korta ner byggtiden så kan du göra kutsen några mm mindre än vad den ska vara och sen köra glasfibret direkt på och sen spackla upp ytan, är väl det vanligaste hos garage-mekaren.

Jag förespråkar dock att du gör din plug först, tejpar (vilket du måste göra oavsett då både epoxy och polyester kommer äta upp cellplasten/frigoliten eller vad du använder) och sen gör en form som du sen slipar, spacklar, slipar och sen lägger gelcoat/epoxy-grund i som återspeglar den finish du vill ha.

Se använder du den formen för att plasta upp din färdiga kuts!
Mycket jobb, men det blir riktigt bra om du lägger mycket energi på formen!


Edit : Såg nu att maximarcus hade redan skrivit det jag skrev ^_^ jaja, nu har du hört det två gånger
 
Last edited:

Maximarcus

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM950SE, XT600, CB400, Vespa -57 samt div. moppar
Det här är mitt förslag:
Forma cellplasten till önskad form, spackla med vanligt sandspackel (vattenbaserat väggspackel). När du är nöjd med formen, täck den med packtejp som du vaxar flera gånger. Därefter plastar du med epoxy och glasfiberväv till lagom tjocklek (observera att man till epoxy inte kan använda den billigaste, emulsionsbundna glasfiberväven). När det härdat så går det nog fint att få bort pluggen med aceton, men utan packtejp så skulle du få mycket spackel- och cellplastrester på insidan av cutsen.
Precis som Broberg skriver så är det här inte "rätt" sätt men genom att skippa steget med att först göra en form på pluggen för att sedan plasta den riktiga cutsen i formen så spar du mycket arbete. Ska man göra flera detaljer (om du tänkt krascha?) så är det bra att ha en form att jobba i, behöver man bara en så tycker jag att det är onödigt jobb. Det är inga problem att slipa och spackla upp finishen på ett glasfiberlaminat! Kom dock ihåg att vanligt polyesterspackel ("Plastic padding") inte fäster på epoxy, även spacklet måste vara epoxybaserat (finns också på Biltema!).
OM du skulle göra en form, skulle det då vara möjligt att få ut den färdiga cutsen ur formen om formen var i ett stycke? Om inte så behöver ju formen vara delbar vilket gör det betydligt krångligare.
Kör hårt!:tummenupp
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Jag förespråkar dock att du gör din plug först, tejpar (vilket du måste göra oavsett då både epoxy och polyester kommer äta upp cellplasten/frigoliten eller vad du använder) och sen gör en form som du sen slipar, spacklar, slipar och sen lägger gelcoat/epoxy-grund i som återspeglar den finish du vill ha.

Jag har gjutit direkt på frigolit många gånger med epoxi och inte en enda gång har epoxin frätt på underlaget.
Har använt 10mm frigolit och lagt glasfiber/epoxi på ena sidan, när det sedan har härdat kan man böja frigoliten så länge man har glasfiber på "utsidan" av böjen, sen behåller den formen hyffsat.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Jag har gjutit direkt på frigolit många gånger med epoxi och inte en enda gång har epoxin frätt på underlaget.
Har använt 10mm frigolit och lagt glasfiber/epoxi på ena sidan, när det sedan har härdat kan man böja frigoliten så länge man har glasfiber på "utsidan" av böjen, sen behåller den formen hyffsat.

Jag ska inte säga emot, du har hållt på mer med det än mig :)
 

Maximarcus

Ny medlem
Gick med
18 Dec 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM950SE, XT600, CB400, Vespa -57 samt div. moppar
...vilket du måste göra oavsett då både epoxy och polyester kommer äta upp cellplasten/frigoliten eller vad du använder)...

Du kanske råkat använda en lösningsmedelsbaserad epoxyfärg? Ren, lösningsmedelsfri epoxy (sådan man använder för att laminera med) eller epoxylim angriper inte cellplasten så vitt jag vet.
 

SilverWolf

Medlem
Gick med
1 Sep 2006
Ort
L-A
Hoj
Ducce M1200
Jag har gjutit direkt på frigolit många gånger med epoxi och inte en enda gång har epoxin frätt på underlaget.
Har använt 10mm frigolit och lagt glasfiber/epoxi på ena sidan, när det sedan har härdat kan man böja frigoliten så länge man har glasfiber på "utsidan" av böjen, sen behåller den formen hyffsat.

Helt rätt. Epoxi funkar perfekt med frigolit. Byggt ett antal surfbrädor så. De é bara att blåsa på. Lägg gärna kolfiber istället för glasfiberväv. Där var ngn annan väv vi använde också, men det kommer jag inte ihåg vad den hette.
Sen är divinycell ännu bättre än frigolit. Blir mycket mindre slipande med det.

Och glödtråd och elhyvel perfekt når du shapar:banana
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Du kanske råkat använda en lösningsmedelsbaserad epoxyfärg? Ren, lösningsmedelsfri epoxy (sådan man använder för att laminera med) eller epoxylim angriper inte cellplasten så vitt jag vet.

jag har bara använt epoxy vid ett fåtal lagningar, annars har jag använt polyester av olika slag.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top