BMW R75/6 CaféR

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Härligt! Min är en gammal poliskörskolehoj, det är en 1975á, köpt av en farbror som var 75 år gammal som haft den sedan -83.

En likadan snuthoj är bland det sämsta jag kört i hojväg! Det här var tidigt 80-tal så jag hade inte tusentals mil av erfarenhet. Inte BMWs fel utan allt var slut på den hojen, styrlager, svinglager och gummina i förgasarna märktes mest men när kamraten fixat den blev den riktigt trevlig! :)

Lycka till med bygget!:)
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Tackar Pucken! Jag är enormt laddad för detta projekt, detta är det första projektet jag inte behöver ta hänsyn till att hojen skall gå att återställa och jag känner att jag kan ändra det mesta. Dessutom är det det första projektet jag gör i mitt egna garage vilket känns enormt roligt! Daytonan gjorde jag i ett studentrum i Umeå och Moas SV650 gjorde jag i en skrubb på mitt förra jobb.

Ja garaget var det ju inget fel på !:tummenupp
tänker du också byta handreglagen?
Misstänker att du också har bakelitklumpar med stora fula knappar på styret.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
En likadan snuthoj är bland det sämsta jag kört i hojväg! Det här var tidigt 80-tal så jag hade inte tusentals mil av erfarenhet. Inte BMWs fel utan allt var slut på den hojen, styrlager, svinglager och gummina i förgasarna märktes mest men när kamraten fixat den blev den riktigt trevlig! :)

Lycka till med bygget!:)

Nu kommer jag att byta alla lager som finns på hojen och byta all fjädring, bromsar och däck till modernare sporthojsdelar så jag förväntar mig hyfsat morden känsla på chassit, gaffelvinkeln kommer dessutom bli något skarpare då USD gaffeln är kortare så den blir lite kvickstyrdare dock kan styrdämpare behövas. Dock blir motorn helt orörd i ett första skede. Det går ju säkert stoppa in en R100RS motor med nå feta flatside förgasare och porta topparna något, men någon enorm effekt är dock inte att snacka om.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu kommer jag att byta alla lager som finns på hojen och byta all fjädring, bromsar och däck till modernare sporthojsdelar så jag förväntar mig hyfsat morden känsla på chassit, gaffelvinkeln kommer dessutom bli något skarpare då USD gaffeln är kortare så den blir lite kvickstyrdare dock kan styrdämpare behövas. Dock blir motorn helt orörd i ett första skede. Det går ju säkert stoppa in en R100RS motor med nå feta flatside förgasare och porta topparna något, men någon enorm effekt är dock inte att snacka om.

Jag hoppas att "modern känsla" inte innebär att "charmen" försvinner så att du måste köra fort för att få känslan av fart! Fast det är nog ingen risk med en gammal Bumse...:)

Det är ju, enligt min mening, en av fördelarna med "gammaldags känsla" att det dels krävs att jag kan köra motorcykel, dels att det känns som väldans fort utan att vara vårdslös fort. :tungan

Eftersom jag inte tävlar gör det inget att jag måste jobba lite hårdare för att det ska gå undan. Att jag inte kan ändra spår hur som helst, som det nästan känns med en modern hoj, gör inget utan ger nästan en merkänsla eftersom det kräver att jag verkligen kan köra hoj. Och med en gammal Bumse tillkommer hissefekten också som gör att du inte kan slå av med gott nerlägg i en kurva.:kär
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Nu kommer jag att byta alla lager som finns på hojen och byta all fjädring, bromsar och däck till modernare sporthojsdelar så jag förväntar mig hyfsat morden känsla på chassit, gaffelvinkeln kommer dessutom bli något skarpare då USD gaffeln är kortare så den blir lite kvickstyrdare dock kan styrdämpare behövas. Dock blir motorn helt orörd i ett första skede. Det går ju säkert stoppa in en R100RS motor med nå feta flatside förgasare och porta topparna något, men någon enorm effekt är dock inte att snacka om.

En av nackdelarna med att bygga på en gammal BMW är att ramen är vek.
I originalskick fungerar de oväntat bra, men många tyckte att fjädringen var för mjuk.
Med hårdare fjädring ökade belastningen på ramen och väghållningen försvann.
Samma sak brukar hända med för klistriga däck, särskilt om de är bredare.

Jag tycker att du skall göra som du tänkt, men ha en tanke på originalmaterialets förutsättningar och begränsningar.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Ja garaget var det ju inget fel på !:tummenupp
tänker du också byta handreglagen?
Misstänker att du också har bakelitklumpar med stora fula knappar på styret.

Alla reglage byts till modernare dito, i detta fall fick jag med reglagen från Aprilian

Original sitter reglage, gas och bromsgrepp i samma enhet vilket inte skulle funka för mig som byter bromsar.
IMG_2746.jpg

För dom som inte sett hur bromsarna funkar på en R75á så är det alltså vajer uppe vid handtaget som går till en bromscylinder som sitter under tank
IMG_2745.jpg

Såhär ser dom nya reglagen ut.
IMG_2747.jpg
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Jag hoppas att "modern känsla" inte innebär att "charmen" försvinner så att du måste köra fort för att få känslan av fart! Fast det är nog ingen risk med en gammal Bumse...:)

Det är ju, enligt min mening, en av fördelarna med "gammaldags känsla" att det dels krävs att jag kan köra motorcykel, dels att det känns som väldans fort utan att vara vårdslös fort. :tungan

Eftersom jag inte tävlar gör det inget att jag måste jobba lite hårdare för att det ska gå undan. Att jag inte kan ändra spår hur som helst, som det nästan känns med en modern hoj, gör inget utan ger nästan en merkänsla eftersom det kräver att jag verkligen kan köra hoj. Och med en gammal Bumse tillkommer hissefekten också som gör att du inte kan slå av med gott nerlägg i en kurva.:kär

Jag håller med dig till 100% självklart vill jag ha kvar charmen på hojen och ha kul i lägre hastighet, det är ju trots allt därför jag bygger en Caferacer på en nästan 40 år gammal hoj och inte en Streetfighter på en S1000RR. Men hojen är ju från början en touring MC med komfortfjädring och är det något som sabbar körkänslan om man vill pressa lite så är det såsig framgaffel och dåliga bromsar så det är därför jag satsar på modernare delar där.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Jag har skapat bort och flyttat fästena till tanken ca 15mm lägre fram och 20mm högre i bakkant för att få tanken att luta svagt framåt i stället för bakåt. Jag tycker stuket blir snyggare då

IMG_2707.jpg
IMG_2709.jpg
IMG_2716.jpg
IMG_2717.jpg
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Jag har passat på att ta ut det gamla styrlagret, tog en stund innan jag kom på hur man får ut det! Jag hade ju hoppats på att hitta ett lager som skulle passa Aprilians axel en det fanns ej.

IMG_2722.jpg
IMG_2725.jpg
IMG_2729.jpg
IMG_2727.jpg
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Dom gamla fästena till skjutspinnarna var tvungna att försvinna för att ge plats åt några smäckrare rearsets
IMG_2730.jpg
IMG_2732.jpg
IMG_2735.jpg
IMG_2762.jpg
IMG_2738.jpg

Men jag tror nog jag väntar ett tag med att göra fästen till dom tills jag kan provsitta hojen.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Ikväll har jag fortsatt lite på bakdelen

Gjort en första mall för profilen ovanifrån, jag är rätt nöjd. Dock väldigt svårt att föreställa sig formen i 3D så jag tror det är bara att köra på.
IMG_2750.jpg
IMG_2751.jpg
IMG_2752.jpg

Jag valde markisolering att göra formen av, jag är medveten om att det smälter av polyester så det måste maskeras in innan plastning. Gick riktigt bra att såga med sticksåg. Fördelen kan ju vara sen att jag kan hälla i aceton i formen för att få bort all cellplast.
IMG_2753.jpg

Vart dock en hel del statiskt spån.
IMG_2758.jpg
Nu ska jag bara komma på hur jag ska limma ihop, tips?
IMG_2761.jpg
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Nu ska jag bara komma på hur jag ska limma ihop, tips?
View attachment 397403

Jag kör med lim på sprayburk, från swedol, fungerar mycket bra, spraya på, vänta en stund, spraya lite till vänta och montera. Ingenting av det jag limmat hittills har smält.

Kör du med epoxi så smälter inte cellplasten som den gör med polyester.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Jag kör med lim på sprayburk, från swedol, fungerar mycket bra, spraya på, vänta en stund, spraya lite till vänta och montera. Ingenting av det jag limmat hittills har smält.

Kör du med epoxi så smälter inte cellplasten som den gör med polyester.

Tack för tipsen!
Är det kontaktlim på sprayburk du pratar om?
Jag har en burk DLS kontaktspray, skulle det funka? http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_356
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Härligt Project och ett mycket fint garage, men varför lägger du ut adressen? (regskyltar) drar omkring många småtjuvar runt övik just nu
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Ytterligare en efterlysning:
Är det någon som sitter på en sporthojstank som är bucklad utan räddning, tillverkad i stålplåt och kan tänka sig att sälja själva infästningen för tanklocket? Jag hade tänkt svetsa in en ny infästning för att kunna montera ett modernare tanklock. Av två anledningar, jag har inget originaltanklock och för att det är sinnesjukt fult original.
$_3.jpg
 

Wisborg

Åker alldeles för lite =)
Gick med
6 Sep 2008
Ort
Huddinge
Hoj
CBR 600rr,
Ikväll har jag fortsatt lite på bakdelen

Gjort en första mall för profilen ovanifrån, jag är rätt nöjd. Dock väldigt svårt att föreställa sig formen i 3D så jag tror det är bara att köra på.


Nu ska jag bara komma på hur jag ska limma ihop, tips?

Vanligt vitlim (trälim) funkar toppen när man jobbar med cellplast.

Btw skoj bygge!
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Grymt kul projekt. :) skulle gärna styra omkring en r80/100 scrambler.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top