BMW R75/6 CaféR

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
OK, det verkar som om det kan stämma; Den där tanken med lucka ovanpå har jag bara sett på polishojar. Däremot gör det milatalet litet mer osannolikt; Polishojar har ofta gått väldigt långt men finns det bra dokumentation så får man väl lita på den.

De där förgasarna har jag aldrig sett på en R75, jag tror de kommer från en R60. Alla R75 jag har sett har haft vakumförgasare.

Kanske bäst att kolla motornumret så att det inte är en R60?

Finns några originaldelar med som sadel, sidokåpor etc? De är värda en del
om du skulle vilja bygga tillbaka till original någon dag.

Jag kollade litet på BMW MC klubbens hemsida och det verkar som om priset är ok. Det som fanns där var någon R60/5 för 25' och en R65 GS för 25'

Mvh,
Ingvar
 

Andreas55

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2011
Ort
hemma
Hoj
Ny på väg
OK, det verkar som om det kan stämma; Den där tanken med lucka ovanpå har jag bara sett på polishojar. Däremot gör det milatalet litet mer osannolikt; Polishojar har ofta gått väldigt långt men finns det bra dokumentation så får man väl lita på den.

De där förgasarna har jag aldrig sett på en R75, jag tror de kommer från en R60. Alla R75 jag har sett har haft vakumförgasare.

Kanske bäst att kolla motornumret så att det inte är en R60?

Finns några originaldelar med som sadel, sidokåpor etc? De är värda en del
om du skulle vilja bygga tillbaka till original någon dag.

Jag kollade litet på BMW MC klubbens hemsida och det verkar som om priset är ok. Det som fanns där var någon R60/5 för 25' och en R65 GS för 25'

Mvh,
Ingvar

jag tänkte lika ang miltalet och polishoj. Men som sagt det verkar vara rätt bra koll på hur långt den gått.
Ang förgasarna så är dom bytta av någon anledning? Vet ej varför, har inte tänkt på det eftersom jag inte har koll på hur de ska se ut då jag inte har någon erfarenhet alls av dom. Vart kan man kolla upp motornr om jag får tag i det?
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag hittade annonsen:

http://www.blocket.se/goteborg/BMW_r75_6__76_57236451.htm?ca=11&w=3&last=1

Det står ju att originalförgasarna finns med så då är det inget problem. De behöver
kanske en renovering men sen borde de vara ok. Anledningen till att man bytt ut
kan man ju bara spekulera i men det kan ju vara utseende eller att man inte fått
dem att fungera som de ska.

Motornummer från -69 och framåt finns här:

R60
http://www.bmbikes.co.uk/chassispages/enginechassis600.htm

R75
http://www.bmbikes.co.uk/chassispages/enginechassis750.htm

Mvh,
Ingvar
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Då kör vi igång igen!

Hej alla!

Nu var det ett halvår sedan jag uppdaterade tråden senaste, exakt lika länge sedan som jag faktiskt mekade på hojen dessutom.

Så varför detta uppehåll? Ja vad ska man säga, dels av lite lathet. Men jag har hunnit bygga ett biorum i källarn och renoverat kontor/hall/badrum under hösten med.

bild 1.JPG

bild 2.JPG

bild 3.JPG

kontor.JPG

Utöver detta har man gjort sambon på smällen så den del av inkomsten som inte gick till biorum och kontor har gått till barnvagn, babyskydd, åkpåsar osv.

Men nu är det nytt år och jag har blivet inbjuden att visa upp hojen på en utställning 1 maj här i Örnsköldsvik så nu måste jag snabba på igen!

Mycket nöje!
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Prio för tillfället är att få klart allt på ramen.

Här har jag svetsat fast en rostfri svetskuts för stabil jord från batteriet.
IMG_5815.jpg

Tillverkat 2 st kablar till batteriet.
IMG_5814.jpg

Fick ett efterlängtat paket från England med vajrar, ombyggnad från 2 vajrar från fuggarna till enkel, ombyggnad av choken, digital voltregulator, elektronisk tändning, emblem och lite damasker!
IMG_5838.jpg

Om Jon Olsson kan se ball ut med takbox på sin Lambo så borde jag kunna se ball ut med packväskor på min Caferacer! :tungan
IMG_5837.jpg

När jag ändå hade packväskor till den så var jag tvungen att se om man enkelt kan montera på dom om man får för sig att köra en längre resa på den. Det slutade med att man enkelt bultar den i infästningen till fotpinnarna och sen svetsade jag fast en kuts på det övre ramröret.
IMG_5836.jpg

En sak jag hade missat var hur stor nya voltregulatorn var och vart jag skulle placera den. Det slutade med att jag byggde distanser till M-uniten och monterade regulatorn under denna.
IMG_5853.jpg

IMG_5854.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Blir ruskigt bra det här! :tummenupp

Du är inte orolig för att voltregulatorn får för lite kylning där den är? Ingen aning själv hur känsligt det är...
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Tack MrMadMax. nja, jag hoppas det går bra, den sitter ju skruvad mot en stålplåt som hjälper till att kyla, M-uniten sitter på distanser så det är ca 15mm frigång emellan. Det sitter inte i närheten av någon värmekälla häller. Men jag får kanske hålla uppsikt när jag fått igång den, känns jobbigt att bygga in fläktar i bakdelen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
På min gammelBMW sitter voltregulatorn/laddreläet (elektronisk eftermarknadsgrunka RR-45) där original mekaniskt laddrelä sitter, dvs under tanken på ramens högra sida. Det har aldrig varit några problem med kylningen och allt är ju bättre än originalets diodbrygga under generatorkåpan.
 

befindlichkeit

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R90/R, Moto Guzzi Le Mans III
Hallå där! Första inlägget på Sporthoj, så det kanske blir lite rostigt.

bergstreom: kul tråd! Håller på att rycka liv i min R90/6:a som stått i träda i typ två år, och nu behöver jag fila på ett elsystem. Jag har läst på en hel del om batterier och tror att ditt batteri kommer att funka finfint, men möjligen kärva lite i utomhustemperaturer under 10 grader. Men det hoppas vi inte på! Hur ser ditt elsystem ut med M-unit? Vore intressant om du ville dela en skiss. Ska lägga en beställning på en sån där fin enhet. Hur mycket andra relän osv "slipper du" tack vare den?

- - - Updated - - -

BrooklynS: tack också för tipset om voltregulator. Ska titta på en sån framöver!
 

Dirtyhabit

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2007
Ort
Oslo
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7
Härligt o se att det finns folk som håller liv i dom där gamla maskinerna. Det kommer ju inte in så många på verkstan längre.
Den blir ju dessutom snyggare än orginal!
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
På min gammelBMW sitter voltregulatorn/laddreläet (elektronisk eftermarknadsgrunka RR-45) där original mekaniskt laddrelä sitter, dvs under tanken på ramens högra sida. Det har aldrig varit några problem med kylningen och allt är ju bättre än originalets diodbrygga under generatorkåpan.

Det låter bra, det är samma som jag har (RR-45) så jag hoppas det skall fungera. Borde ju bli varmare under tanken då det är ovanför motorn, där emot kommer det väll en del fartvind som kyler.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Hallå där! Första inlägget på Sporthoj, så det kanske blir lite rostigt.

bergstreom: kul tråd! Håller på att rycka liv i min R90/6:a som stått i träda i typ två år, och nu behöver jag fila på ett elsystem. Jag har läst på en hel del om batterier och tror att ditt batteri kommer att funka finfint, men möjligen kärva lite i utomhustemperaturer under 10 grader. Men det hoppas vi inte på! Hur ser ditt elsystem ut med M-unit? Vore intressant om du ville dela en skiss. Ska lägga en beställning på en sån där fin enhet. Hur mycket andra relän osv "slipper du" tack vare den?

- - - Updated - - -

BrooklynS: tack också för tipset om voltregulator. Ska titta på en sån framöver!

Tackar! :tummenupp Låter som ett kul projekt. Det är riktigt trevliga hojar att skruva i då nästan allt är standard MM gäng och stabilt och bra konstruerat. Mitt batteri är på 9Ah och tror det är på ca 240CCA. Jag testade det på tjejens SV650 som har ett blybatteri, detta lilla batteri hade bra mycket mer kräm på startmotorn lät det som. Men där emot kräver batteriet en stabilare laddning, där av att jag byter till digital voltregulator (RR-45).

Angående elsystemet har jag ingen ritning färdig på hur jag ska koppla in allting, men i korthet så kommer M-uniten sköta hela elsystemet, den har alla reläer och säkringar inbyggt. Den är okänslig för LED blinker t.ex. Startrelä är inbyggt på 40A. Nu kommer jag köra med en M-button som kör canbus från reglagen så där behövs enbart en kabel tillbaka till M-uniten.
Jag tar dessutom bort mitt tändningslås och startar hojen med en RFID bricka, mottagaren döljer jag bakom plastkåpan bak. Tror den heter M-lock.

Härligt o se att det finns folk som håller liv i dom där gamla maskinerna. Det kommer ju inte in så många på verkstan längre.
Den blir ju dessutom snyggare än orginal!

Tack ska du ha! :)
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Jag har suttit och knåpat på adapter spacers för att få Kawasaki ZXR bromskivorna att passa mot original skivans infästning i fälgen,

inte helt lätt att mäta upp allt och få alla mått att stämma, men jag tror det närmar sig.
Det återstår bara att hitta någon med en fin fräs till denna!

View attachment 416070

View attachment 416071
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Låter som voltregulatorn klarar sig bra där. :)

Digital voltregulator verkar vara något jag ska läsa på om, hade problem med att få min hoj att ladda ett lipo-batteri...

Bromsskivor, om du är osäker på om du fått rätt mått så jämför med en bromsskivekatalog... Det gjorde jag :)
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Verka inte som min länkning i förra inlägget inte funkar,

Det var ritningarna som jag suttit och CADat ihop jag tänkte visa.
IMG_5872.jpg

Nästa fäste på tur var något att fästa tutan i. Under styrkronan fanns en bra placering.
Jag började med att borra ett hål.
IMG_5862.jpg

Satte upp en flänsmutter i pelarborrmaskinen och filade den rund.
IMG_5861.jpg

Placera i hålet med länsen utåt.
IMG_5864.jpg

Svetsa, nja vinner nog inga priser för mina svetsar tyvärr.
IMG_5865.jpg

Verkar funka!
IMG_5867.jpg

Sen hittade jag en placering som funkar för tändmodulen med!
IMG_5869.jpg

Nu är det inte så mycket mer som ska på ramen, känns skönt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skitsnyggt. Däremot är det möjligen så att du får tänka om när det gäller batterikapaciteten då dessa motorer kräver rätt mycket kräm när de är kalla. R75 är väl kanske lite snällare än min högkomp-R100 då.

Vill du ha lite inspiration har vi en tråd här för vårt projekt: http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=220&t=19335 (vi inspireras ju av dig ;) )
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En modern boxer klarar sig utmärkt med ett Lipo på 270 CCA och har betydligt högre komp så jag gissar att det kommer funka bra. Iaf så länge temperaturen inte är allt för låg och hojen är något sånär lättstartad.
Däremot säger ett test med en SV inte så mycket, boxrarna är RIKTIGT tunga att få snurr på.
 

bergstroem

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
BMW R75 -75
Skitsnyggt. Däremot är det möjligen så att du får tänka om när det gäller batterikapaciteten då dessa motorer kräver rätt mycket kräm när de är kalla. R75 är väl kanske lite snällare än min högkomp-R100 då.

Vill du ha lite inspiration har vi en tråd här för vårt projekt: http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=220&t=19335 (vi inspireras ju av dig ;) )

Vilket spännande bygge ni håller på med! :tummenupp

Angående batteriet tänker jag inte göra någon strategisk förändring innan jag fått ihop hojen och ser hur det funkar, men dessa små batterier kan verkligen imponera, kolla länken nedan på ett 4 cells batteri, jag har ett 8 cells.

M-uniten har ju en funktion som stänger av alla utgångar när man ska dra runt startmotorn, så det sparar ju några Ampere det med.

 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Vad väger ditt batteri? Vad kostar det?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Top