Touring för nybörjare

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Min rygg klarar inte av ryggsäck mer än 40-50 mil men när det inte är semester kör jag med den här

rygga.jpg

Sitter som gjuten och är inte för stor heller så man frestas att fylla den för mycket.:tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Måste bara säga att fan vad många bra tips jag genom tråden! Längtar till sommaren och att få dra ut lillmonstret på vägarna!

Now, as you were :glömdet
Vad kul att hojresorna hägrar!
Kom ihåg bara att det inte finns något rätt eller fel, bara att saker skulle ha gått lite... smidigare om du gjort på ett annat sätt. Men det reder du ut på nästa resa.

Jag gör samma med tankväskan! En bagster Alpha som det inte tar många sekunder att ta av. Inte så stor så den är ivägen heller. Dyr men en investering jag inte ångrar. Och efter mer än 10 år så är den avskriven också...
Försöker parkera synligt så det måste till en riktigt fräck tjuv...

Bagster, ja, det är ju riktiga kvalitetsgrejor. Tyvärr blev det aldrig av att köpa nån.

IMG_0008.jpg
Tankväskan på bilden köpte jag 1990 nångång (borde vara ganska nyinförskaffad där) och är den enda jag använt. Liten, smidig och störde inte luftströmmarna vid Autobahncruising Den sextonde säsongen sprack den i ena gaveln tråkigt nog.
 

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
Jasså? Vad bor du? :) jag har väldigt gärna sällskap på vägarna :D

Hallandsåsen sydsida, lagligt till Halmstad tar ca 20 min från mig, vi är några stycken duccekörare och annat löst folk som brukar köra ihop.
Söndagar bästa dagen med avfärd tidig förmiddag innan fylltrattar och söndagsbilister kommer ut ;-) vi kan ta och höras lite längre fram.







Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
Finns en flock duccekörare i Halmstadregionen med, trevliga killar, och en del har mer bråttom än andra , kanske pga liten blåsa...
Jobbar själv skift så har lite knepiga tider, sen springer jag en del med men är jag ledig kan vi ta en kvällsrunda ju

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Hallandsåsen sydsida, lagligt till Halmstad tar ca 20 min från mig, vi är några stycken duccekörare och annat löst folk som brukar köra ihop.
Söndagar bästa dagen med avfärd tidig förmiddag innan fylltrattar och söndagsbilister kommer ut ;-) vi kan ta och höras lite längre fram.



Skickat från min MT15i via Tapatalk 2


Låter asnajs. Har nämligen ingen att köra med! Count me in :banana

Jag är dock ingen avancerad förare. Har för det första en rätt lätt hoj, och är dessutom relativt rädd om mitt skinn ;)
 

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
Låter asnajs. Har nämligen ingen att köra med! Count me in :banana

Jag är dock ingen avancerad förare. Har för det första en rätt lätt hoj, och är dessutom relativt rädd om mitt skinn ;)

Jag kan ta en ännu mindre effektstinn urmonster 600 med säkert alldeles vansinniga 45 pållar, och här snackar vi inte fullblod direkt.
Annars funkar iallafall mitt gas handtag så att jag inte är tvungen att hålla det stumt hela tiden, jag är anpassningsbar efter de flesta jag kör med, vi testar och ser annars är jag en j*vel på att fika ....

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Jag kan ta en ännu mindre effektstinn urmonster 600 med säkert alldeles vansinniga 45 pållar, och här snackar vi inte fullblod direkt.
Annars funkar iallafall mitt gas handtag så att jag inte är tvungen att hålla det stumt hela tiden, jag är anpassningsbar efter de flesta jag kör med, vi testar och ser annars är jag en j*vel på att fika ....

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2

Perfa xD klart jag gillar att gasa! Men har faktiskt inte många att jämföra med :) längtar!
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
en till fråga som jag kom och tänka på idag!

Om man är sugen på att kunna ta telefonsamtal och eventuella gps ljud i hjälmen, vad ska man då ha?

Jag behöver inget avancerat, men man vill ju ha rätt bra grejer.
finns det ens shyssta produkter inom detta området som verkligen fungerar med bra batteritid och vattentäta chassin?

några tips eller inspel? :hej
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Cardo Scala Rider finns i lite olika versioner. Det är nog de modeller som används mest, men det finns nog lite mer prisvärda alternativ. Kika t ex på Sena. Vill du ha ännu billigare än så kan du ju alltid kika på Ebay.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En liten fråga till de som har tourat lite, hur gör ni när ni ska lämna motorcykeln obevakad för att tex gå in i någon butik för att köpa grejer eller käka i någon restaurang, låser ni väskorna på något sätt eller har ni någon som kör med er som får vakta grejerna?

Känns som att det skulle va lite onödigt att låsa väskorna om tjuvar bara kan dra loss packväskorna.

Kom på att det finns såna här också. Bara att dra genom jackan och hjälmen, sen stoppar man låset under passagerarsadeln, smarta grejor:
http://www.duells.se/katalog/Catalogue.aspx?lcid=1053&nid=732000&t=info
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
en till fråga som jag kom och tänka på idag!

Om man är sugen på att kunna ta telefonsamtal och eventuella gps ljud i hjälmen, vad ska man då ha?

Jag behöver inget avancerat, men man vill ju ha rätt bra grejer.
finns det ens shyssta produkter inom detta området som verkligen fungerar med bra batteritid och vattentäta chassin?

några tips eller inspel? :hej
Sony Xperia Z med lurar ? eller en Galaxy S4 Active?
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Tänkte mig nog någon typ av bluetooth xD

Ska spana in cardo scala grejjerna. Någon som har bra koll? :) :brynad
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Tänkte mig nog någon typ av bluetooth xD

Ska spana in cardo scala grejjerna. Någon som har bra koll? :) :brynad

Scalan funkar bra. Jag har en G4 liggandes som du kan få köpa. Köpte ett set med 2x, men använder bara ena för tjejen fick en annan från jobbet.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Tänkte mig nog någon typ av bluetooth xD

Ska spana in cardo scala grejjerna. Någon som har bra koll? :) :brynad

Vi har kört med Scala Q2 (den första som kom?) och G4 hette den väl?) förr om åren men köpte Q3 i Tyskland i somras. Rent ljudmässigt och funktionsmässigt spöar Q3:an skiten ur dom tidigare modellerna och ljudmässigt ska den även slå G9:an också enligt dom som testat. Q3:an låter så pass bra att till och med jag kan lyssna på musik nu för tiden. Q3:an har kortare räckvidd än G4/9 men tillräckligt så att det funkar i städer och ute på landsväg om man inte ligger på tok för långt ifrån varandra. Upp till 500 meter realistiskt utan skit emellan hojarna. Q3:an trivs vi med. Det har vi inte gjort med dom tidigare.

Det finns någon modell nu som heter G9x men den har jag ingen koll på. Men även dom som jobbade i butiken sa att Q3:an slog G9:an vad det gäller ljudkvalitet. Den känns rejält mycket mer gedigen än vår förra G4:a också och jag tycker att den verkar mer gedigen även än G9:an. Och kostar mindre dessutom. Jag skulle nog personligen kolla in Q3:an. Sök efter lite recensioner på nätet. Ibland finns det lite att läsa om vad andra tycker.

My two cents.....

MVH//J
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
En liten fråga till de som har tourat lite, hur gör ni när ni ska lämna motorcykeln obevakad för att tex gå in i någon butik för att köpa grejer eller käka i någon restaurang, låser ni väskorna på något sätt eller har ni någon som kör med er som får vakta grejerna?

Känns som att det skulle va lite onödigt att låsa väskorna om tjuvar bara kan dra loss packväskorna.

Jag kör hårda sidoväskor som är låsta och sen har jag ett skyddsnät till packrullen som jag surrar bakom mig. Nätet ser ut så här:

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/honda/xl_600_650_v_transalp/tank_toppvaskor/01-055-0109-0.html

Och jag har en sådan här packrulle:

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/vaskor_packpasar/vattentata_packrullar/01-055-0099-0.html

Nätet tar väldigt lite plats om man inte känner att man behöver använda det och klarar definitivt att hålla borta dom tjyvar som inte har bultsax och tid på sig..... ;)

Touratech säljer också en låsbar hjälmpåse om man känner att det kan vara bra om man lämnar hojen.

http://shop.touratech.se/SE/Catalog/honda/xl_600_650_v_transalp/tank_toppvaskor/01-055-0182-0.html

Två bra säkerhetsalternativ. Tankväskan brukar jag plocka bort och ta med mig som "handväska". Har pass, plånbok, hojnyklar, telefon och annat som man behöver över dagen i den. Jag har själv aldrig blivit av med saker när jag lämnat prylar olåsta på hojen men jag har polare som fått saker stulna.

//J
 

zxrTony

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ducati streetfighter s, XR600R
20130726_094056.jpg

Löste det med att montera Biltemas tankväskan bak. Den bygger på höjden så man kan lätt hänga på både tält, sovsäck och liggunderlag på sidorna.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Vi har kört med Scala Q2 (den första som kom?) och G4 hette den väl?) förr om åren men köpte Q3 i Tyskland i somras. Rent ljudmässigt och funktionsmässigt spöar Q3:an skiten ur dom tidigare modellerna och ljudmässigt ska den även slå G9:an också enligt dom som testat. Q3:an låter så pass bra att till och med jag kan lyssna på musik nu för tiden. Q3:an har kortare räckvidd än G4/9 men tillräckligt så att det funkar i städer och ute på landsväg om man inte ligger på tok för långt ifrån varandra. Upp till 500 meter realistiskt utan skit emellan hojarna. Q3:an trivs vi med. Det har vi inte gjort med dom tidigare.

Det finns någon modell nu som heter G9x men den har jag ingen koll på. Men även dom som jobbade i butiken sa att Q3:an slog G9:an vad det gäller ljudkvalitet. Den känns rejält mycket mer gedigen än vår förra G4:a också och jag tycker att den verkar mer gedigen även än G9:an. Och kostar mindre dessutom. Jag skulle nog personligen kolla in Q3:an. Sök efter lite recensioner på nätet. Ibland finns det lite att läsa om vad andra tycker.

My two cents.....

MVH//J

gött inspel. ska definitivt kolla närmre på q3:an! :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top