Touring för nybörjare

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
@Starstriker jo, sant, men jag ville bara poängtera att man får lätt med sig allt man vill ha och lite till.

Kan du definiera "vill ha....." ;)

Problemet är att en del "vill ha" med sig på tok för mycket. Jag får också med det jag VILL ha och det jag behöver. Vilket inte är speciellt mycket egentligen. Spelar ingen roll om jag ska vara borta en vecka eller ett år. Jag behöver inte mer prylar med mig även om jag ska vara borta i ett år. Säkert samma med dig.

Man lär sig att packa smart, helt enkelt.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Kan du definiera "vill ha....." ;)

Problemet är att en del "vill ha" med sig på tok för mycket. Jag får också med det jag VILL ha och det jag behöver. Vilket inte är speciellt mycket egentligen. Spelar ingen roll om jag ska vara borta en vecka eller ett år. Jag behöver inte mer prylar med mig även om jag ska vara borta i ett år. Säkert samma med dig.

Man lär sig att packa smart, helt enkelt.

Precis Hell, Man lär sig att packa smart och framför allt upptäcker man(precis som Laidback är inne på) att man släpat med sig en massa i onödan.

Börjar nu kännas som att...hur man än skriver så blir det fel för nån :)

Trots min "långa lista" med grejjor så är det grejjor som jag behöver. I princip är inget onödigt med. Jag har käk med mig för hela resan, tremanstält, min sovsäck är större än många har sitt tält osv osv. Förmodligen är väl min packning dubbelt så stor än vad dom flesta släpar med sig.....och därför blir jag lite fundersam när folk börjar räkna t-shirtar, vikt på tält och dylikt.

Käkar man ute, dricker kaffe på cafe, fotar lite, hänger inte på nätet, sover i gasthaus/stuga/hotell så räcker en lite större packrulle på sadeln alldeles gott för typ en tiodagarsresa.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag brukar få med mig det nödvändiga. Kan inte komma ihåg någon gång jag saknat något. Eller jo, kanske ett par snyggare byxor typ jeans och ett par riktiga skor om man skall käka på ett lite finare ställe nångång. Att ta med finskor går fetbort och jeans likaså. Tar för mycket plats.

EN annan sak jag glömt nångång är ett sykit. Följer alltid med nu och är faktiskt inte så utrymmeskrävande :)

Kan du definiera "vill ha....." ;)

Problemet är att en del "vill ha" med sig på tok för mycket. Jag får också med det jag VILL ha och det jag behöver. Vilket inte är speciellt mycket egentligen. Spelar ingen roll om jag ska vara borta en vecka eller ett år. Jag behöver inte mer prylar med mig även om jag ska vara borta i ett år. Säkert samma med dig.

Man lär sig att packa smart, helt enkelt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Fast det är värre om man tar med sig frun...

:gråta

View attachment 397617

Vi har gjort så att vi får varsin sidoväska där man får ha vad man vill. Vill hon ha tre par skor och långklänning med sig så är det upp till henne. Topboxen är gemensam för kök, kartor, kameror och andra gemensamma grejjer man har med sig. Hon är ingen campare, så vi slipper sovsäckar/liggunderlag, tält osv. Det hade blivit lite trångt.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Sedan hustrun bestämde att vi slutat campa så har vi problem med att fylla 2st 12 liters packsäckar så att dom går bra att spänna fast, skulle nog klara oss på toppboxen + tankväskan även på en 6-700 mils tur. Har gjort en "jämlikhetsvägg" i toppboxen så vi har halva var. Tankväskan är för hojprylar, kedjesmörj, spännband, kartor osv.......

Började också med att komma hem med hälften oanvänt i början, sedan kan man ju oftast köpa prylar där man åker, Även om "förstärkningsplaggen" köpta i en turkisk bergsby på secondhand, när vi åkte med en hyrhoj, gjorde att lokalbefolkningen drog på munnen en del.

Man har ju olika krav, men jag tycker det är skönt att minimera packningen, till förmån för ett lätt ekipage och minimalt med prylar att hålla rätt på.

Håller med Hell när han skriver att "man behöver inte mer packning för 1 år än två veckor", då är det mer slitagedelar på hojen som kan behöva bytas, däck, drivpaket (för oss kedjeåkare), bromsbelägg osv...
 

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
BMW F800R
Jag har en Kriega US20 som jag är riktigt nöjd med. Dem är ju inte helt gratis, men de går enkelt att bygga ut och är vattentäta. Finns ju kombon US50 som består av två US20 och en US30 som passar på kutsen bak, sen kan man spänna fast en US20 eller US30 på tanken, så total lastvolym lär bli kring 70 eller 80 liter med dessa mjuka väskor...
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Sedan hustrun bestämde att vi slutat campa så har vi problem med att fylla 2st 12 liters packsäckar så att dom går bra att spänna fast, skulle nog klara oss på toppboxen + tankväskan även på en 6-700 mils tur...osv.

Bra poäng!

Det är där den väsentliga skillnaden är, minsta packningen är ett VISAkort men ska man campa för det med sig en hel del som sovsäck, liggunderlag och tält. Ska man sedan laga maten själv kräver det ännu mer plats och ska man ha med sig mat hemifrån ännu mer och som sagt är man TVÅ, ja då springer det iväg!

Kör man i Europa finns det tvättmaskiner på varenda camping och på hotell samt även 75% av "Gasthausen" så minimalt med kläder är ett honnörsord. Och HELL har tyvärr helt rätt, ska du campa över helgen eller vara ute i ett år är det i stort sett samma packning.
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Alla har vi väl lite överdrivet slitna underkläder/t-shirts osv?
Dessa brukar jag börja min resa med, sen slänger man på kvällen och packningen minskar på så vis.
Jag vill inte ha maxad packning hemifrån, för man vill ju kunna köpa något under resan!
Dels för att ta med ända hem, men även för att kunna ha med på resan, kanske lite torkat kött, dricka, frukost osv...
Jag dricker varken kaffe eller te, så kanske är det därför jag asat med mig Trangia tusentals mil i onödan.
Vill man ha varm mat så finns det ju utmed vägen.
En paket knäcke och några burkar makrill/tonfisk är bra ingredienser för trevlig och bra frukost/snabblunch när man är på språng.
Annars är ju en del av resan den lokala maten.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Klädlogistiken är ju lätt att ordna och ha liten.

3 t-shirtar,tre fillingar och 3 par strumpor.
Räcker 3 dagar om man vill ha scyssta kex - en vecka om man nöjer sig med att runka.

Ha några av plaggena i syntematerial istället för bomull.
Dom måste bytas oftare men torkar extremt fort.
Har tvättat i fält i minus 10 och i praktiken kunnat ta på mig dom direkt.

Så tvättar man i fält proffesionellt

1.En vattentät packrulle helst svart är en en perfekt tvättmaskin.

2.Fyll med 5-10 liter vatten , två korkar klorin , i med kläderna - låt stå 15 minuter

3.Häll ur och krama ur kläderna ordentligt
Viktigt : Blanda aldrig klorin med tvättmedel - blir giftgas:4skrika

4.Fyll sedan med 5-10L vatten och
vanligt tvättmedel och sedan i med kläderna.

Är det soligt kan du låta SVARTA packrullen ligga i solen för att få iaf en 40-60 graderstvätt.
Är det inte det eller är vinter kan man värma en liten del av vattnet för att få upp tempen lite.

5.Rulla packrullen på marken - funkar som en tvättmaskin:tummenupp.

Skölj sedan iaf minst 3 gånger.

Klart

Ja det första klorsteget är viktigt, det dödar bakterier och fotsvamp.
Desutom vet alla hur syntet kläder som underställ kan lukta.
Det ersätter en +60 graderstvätt och kan tom vara bättre på det biologiska.
Klorhalten är inte tillräckligt hög att bleka och så.
Kör man med inte helt rent sjövatten kan klora sista sköljvattnet också - 1-2 korkar på
5-10 liter.

Kläderna är helt rena och sterila så fast man måste packa ned det i en plastpåse
och inte kan torka förrän om två dygn så klarar dom sig.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag tänkte skriva att jag har aldrig tvättat kläder på mina resor(gillar väl mer att dricka bärs).

Men så kom jag på att....jag skulle åka till Trollstigen och tillbaka till Boden, men det slutade istället med Lysebottn och......
Då tvättade jag på morgonen lite strumpor o dylikt på Finlandsfärjan.
Torka fick det göra mellan Helsingfors och ryska gränsen. Man har väl alltid med sig en bensindriven torktumlare? :)

100722-11b8.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi har gjort så att vi får varsin sidoväska där man får ha vad man vill. Vill hon ha tre par skor och långklänning med sig så är det upp till henne. Topboxen är gemensam för kök, kartor, kameror och andra gemensamma grejjer man har med sig. Hon är ingen campare, så vi slipper sovsäckar/liggunderlag, tält osv. Det hade blivit lite trångt.
Vi kör samma koncept på min FJR när vi campar, original sidoväskor, Givi-toppbox och en liten Oxford tankväska, en sidoväska var, tält, Trangia, fiskeprylar, ett par skor mm i toppboxen och mina skor + alla småprylar, vattenflaskor mm i tankväskan, ingen packning utanför väskorna trots att vi har med oss ett Hilleberg Nammatj 2 GT :tummenupp Ibland har en ryggsäck fått åka med i toppboxen också, för dom lokala utflykterna.

Alla har vi väl lite överdrivet slitna underkläder/t-shirts osv?
Dessa brukar jag börja min resa med, sen slänger man på kvällen och packningen minskar på så vis.
Sådär brukar jag också göra, halvvägs iaf. Eftersom t-shirten faktiskt var användbar den här resan, då funkar den ju egentligen nästa resa också, så allt åker med hem igen :gnissla
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Klädlogistiken är ju lätt att ordna och ha liten.

3 t-shirtar,tre fillingar och 3 par strumpor.
Räcker 3 dagar om man vill ha scyssta kex - en vecka om man nöjer sig med att runka.

Ha några av plaggena i syntematerial istället för bomull.
Dom måste bytas oftare men torkar extremt fort.
Har tvättat i fält i minus 10 och i praktiken kunnat ta på mig dom direkt.

Så tvättar man i fält proffesionellt

1.En vattentät packrulle helst svart är en en perfekt tvättmaskin.

2.Fyll med 5-10 liter vatten , två korkar klorin , i med kläderna - låt stå 15 minuter

3.Häll ur och krama ur kläderna ordentligt
Viktigt : Blanda aldrig klorin med tvättmedel - blir giftgas:4skrika

4.Fyll sedan med 5-10L vatten och
vanligt tvättmedel och sedan i med kläderna.

Är det soligt kan du låta SVARTA packrullen ligga i solen för att få iaf en 40-60 graderstvätt.
Är det inte det eller är vinter kan man värma en liten del av vattnet för att få upp tempen lite.

5.Rulla packrullen på marken - funkar som en tvättmaskin:tummenupp.

Skölj sedan iaf minst 3 gånger.

Klart

Ja det första klorsteget är viktigt, det dödar bakterier och fotsvamp.
Desutom vet alla hur syntet kläder som underställ kan lukta.
Det ersätter en +60 graderstvätt och kan tom vara bättre på det biologiska.
Klorhalten är inte tillräckligt hög att bleka och så.
Kör man med inte helt rent sjövatten kan klora sista sköljvattnet också - 1-2 korkar på
5-10 liter.

Kläderna är helt rena och sterila så fast man måste packa ned det i en plastpåse
och inte kan torka förrän om två dygn så klarar dom sig.

Låter avancerat ;) känner folk lite över hela landet så har man tur kanske man kan nalla lite varmvatten hos någon när det är tvättdags :hihi
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
En liten fråga till de som har tourat lite, hur gör ni när ni ska lämna motorcykeln obevakad för att tex gå in i någon butik för att köpa grejer eller käka i någon restaurang, låser ni väskorna på något sätt eller har ni någon som kör med er som får vakta grejerna?

Känns som att det skulle va lite onödigt att låsa väskorna om tjuvar bara kan dra loss packväskorna.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En liten fråga till de som har tourat lite, hur gör ni när ni ska lämna motorcykeln obevakad för att tex gå in i någon butik för att köpa grejer eller käka i någon restaurang, låser ni väskorna på något sätt eller har ni någon som kör med er som får vakta grejerna?

Känns som att det skulle va lite onödigt att låsa väskorna om tjuvar bara kan dra loss packväskorna.

Jag har hårda sidoväskor som alltid är låsta, går inte få ur nyckeln ur dem annars, så jag låter dem sitta kvar som de är. Om jag har annan packning surrad på kutsen eller liknande så låter jag den vara kvar på hojen medan jag går in.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
En liten fråga till de som har tourat lite, hur gör ni när ni ska lämna motorcykeln obevakad för att tex gå in i någon butik för att köpa grejer eller käka i någon restaurang, låser ni väskorna på något sätt eller har ni någon som kör med er som får vakta grejerna?

Känns som att det skulle va lite onödigt att låsa väskorna om tjuvar bara kan dra loss packväskorna.

De mjuka sidoväskorna med kläder, kedjesprej, rakapparat, osv, lämnas olåsta på hojen (går de att låsa fast ens?). Den lilla tankväskan med kartbok, pass, hojpapper, kamera och sånt, följer med mig så fort jag vänder ryggen mot hojen. Oavsett om jag är i Norrköping eller Regensburg.
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Nice, kul att höra att man har möjligheten att röra sig fritt även om man har med sig lite pack :)

Tvivlar på att någon vill ha smutstvätten och liknande grejer :D
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Måste bara säga att fan vad många bra tips jag genom tråden! Längtar till sommaren och att få dra ut lillmonstret på vägarna!

Now, as you were :glömdet
 

Falappa926

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2004
Ort
skogen
Hoj
Ducati 851 S -91
Hör av dig till våren sommaren så kan vi kanske köra lite kringelikrokvägar ihop, vi bor ju rätt så nära.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
De mjuka sidoväskorna med kläder, kedjesprej, rakapparat, osv, lämnas olåsta på hojen (går de att låsa fast ens?). Den lilla tankväskan med kartbok, pass, hojpapper, kamera och sånt, följer med mig så fort jag vänder ryggen mot hojen. Oavsett om jag är i Norrköping eller Regensburg.

Jag gör samma med tankväskan! En bagster Alpha som det inte tar många sekunder att ta av. Inte så stor så den är ivägen heller. Dyr men en investering jag inte ångrar. Och efter mer än 10 år så är den avskriven också...

Försöker parkera synligt så det måste till en riktigt fräck tjuv...
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
080607b3.jpg

Jag hade vid Sandöbron på GPS:en högsta not 233km/timmen....sitter som smäck i vindskydd bakom föraren.

Jag körde i 299km/h (mätarfart) när jag rejsade mot en Audi S4 eller RS4 (jag stack ifrån han men han kom ikapp omgående då jag sänkte till 200 för att vänta in min resekollega). Detta var i Tyskland.
Jag drog ett gäng stroppar/remmar över väskan. Så det går att snabbtoura med hyfsat stora väskor. Firebladen är min.

image.jpg

PS. Jag brukar köra med ryggsäck. Vilar den mot väskan bakom ibland för att avlasta. Kört 312 mil i sträck med rygga (reportage i Bike några år sedan).

Här en bild strax innan avfärd från Albacete, Spanien.

image.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top