Touring för nybörjare

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Ulvhamne nämnde repad lack vid användning av tankväska. Nu har ju Givi löst detta med tanklocksfästet. Jag har bara en liten 14-litersväska på det fästet, men det har ingen kontakt alls med tanken i sig, utan stöds upp av fästet. Jag vet dock inte hur det är med större väskor, de kanske kommer i kontakt med tanken. Annars är ju utrymmet på tanken alldeles förträffligt att använda till packning, tycker jag. =)
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Det är faktiskt ingen jättefara, som sagt, mina väskor smälte inte när de låg an mot avgasröret, som definitivt var varmare än dina eftersom att man inte kunde hålla handen på dem när de var varma. Däremot kan du nog inte ha någon plastpryl i den väskan, eftersom att de gärna smälter vid de minst passande tillfällena. ;)
Annars finns det ju, om inte värmesköldar, bågar man kan sätta för avgasrören så att mjuka väskor inte kan komma emot dem.
Om väskorna inte ligger emot så, vid färd iaf, kommer ju fartvinden att se till att värmen hålls nere på väskan.

Och du behöver inte ha så värst mycket med dig på hojtouring. Underkläder för hela trippen, eller tvättmöjligheter, sedan ett par ombyten vanliga kläder, och lite hygienartiklar. Det får man lätt ner i en stor tankväska eller ryggsäck. Ryggsäck blir lite tradigt efter 20-30 mil i sträck, om det inte är en bra ryggsäck då.
Tältet och sovsäck, om det är för bergsvandring eller hojåka, tar ingen plats att prata om, så det kan du surra fast lite varstans. ;)

Kommer köra väldigt lättpackat faktiskt. Jag får testa lite småkörningar med väskorna på innan jag ger mig ut på alvar tror jag. Men jag börjar känna mig mer och mer säker på att värmen inte är något större problem. Nu gäller det bara att hitta ett sätt att fästa tankväskan xD
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Det som tar störst plats i packningen är just tält, sovsäck och liggunderlag och om du satsar på lättpackade prylar så minimerar du också just packningen. Sovsäck i kompressionspåse, minimalt tält i packstorlek och jag skippar t ex liggunderlag då det alltid blir en stor rulle utan kör med luftmadrass istället med minipump, sover dessutom bättre på en dylik. Dessutom är den inte större än en 50 cl folköl nerpackad!

Tips på lättpackat tält:

http://sv.fieldandtrek.com/gelert-mongoose-2-tent-789135

Trek & Field har för övrigt mycket prisvärt sortiment.

Ett litet gasolkök är alltid bra att ha med sig för att göra lite kvällskaffe eller värma käk och jag har alltid ett dylikt med mig även om jag planerar att äta på restauranger o dyl.
Biltemas är billigt och funkar utmärkt och består av tre delar, gasflaska, ställning med glimtändare och stöd.

View attachment 397225

Oavsett man skall vara ute i en helg eller två veckor så är packningen i stort sett densamma och därför är det bättre att hålla den minimal, dina kläder kan du tvätta på vilken campingplats som helst så släpa inte med onödigt mycket kläder.
Och packa allt i vattentäta sjösäckar som du SEN stoppar i väskorna, man blir gladare när alla grejor är torra.

I övrigt hade jag skippat att ha packning i ryggsäck, man blir trött på tyngden efter några mil men en vattenrygga som man fyller varje gång man tankar är suveränt speciellt om det är varmt, i den har du värdesakerna med så slipper du ha dem på hojen.

Tror inte jag kommer behöva ryggsäck om jag fixar en bra fästannordning för tankväskan. Har faktist spanat in 4bikers mini. Ett tält som verkar rätt prisvärt och omtyckt. Någon som testat? Verkar rätt sweet tycker jag ^^

Ska för övrigt försöka hitta ett smart litet gaskök. Verkar asnajs att ha över lag :)

Måste köpa någon smart och litet att sova på också. Kanske något uppblåsbart och lätt :yoparty
 

mike89

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawa zx10r -08
Åkte en redig tur genom Norge i somras och jag kan säga dig att tankväskan vart lite av en bästa kompis att luta sig mot. :tummenupp Dock kör jag sporthoj så körställningen skiljer en aning! Men ryggsäck tröttnar man fort på!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Bra tips med tankväskan! Köpte faktiskt en idag på feltema. Den verkar faktisk grymt bra, men när jag skulle testa den på hojen skämdes jag över min okunnighet. Har tydligen plasttank... :huvet så den fäste inte alls :crash . Sitter nu och funderar på om man kanske ska sprätta upp fästena och plocka ut magnetarna och ersätta med hål så man kan spänna fast skiten istället. Vad tror du?


Biltemas väska har väl en kombination med rem och magnet?

Nu undviker jag ju tankväska så långt det går, men den behöver annars inte sitta värst kloss. När man kör så sitter den ju mellan armarna ändå. Värre är när man stannar och ställer den på sidostödet. Finns då alltid en risk att den där tunga väskan glider av. På väskan brukar det finnas längst fram en rem(åtminstone en ögla)....och den använder jag för att säkra fast i styre/styrkrona.

Även plasttank har järn under så den magnetar sig fast lite i alla fall. Väskan som sitter på plasttanken var en magnetväska och det var en dagstur från Boden ner till Västerås.
050526b1.jpg


Vad gäller mjuka sidoväskor så kan man packa först lite på sadeln och sen lägga väskorna på(slipper då ha dom hängande i hjulet)
080607b3.jpg

Jag hade vid Sandöbron på GPS:en högsta not 233km/timmen....sitter som smäck i vindskydd bakom föraren.
 

kogi04

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2011
Ort
Blentarp
Hoj
Yamaha MT-07 -14, Suzuki SV650S -00
Tankväska med fästring på tanklocket är nice tycker jag. Hade Givi's system till min förra hoj som också har plastdelar på tanken (Suzuki Gladius). Nu till min Honda CBF1000FAA så har jag SW Motech's motsvarande tankringssystem. Fungerar klockrent. Mellan dessa två märken tycker jag SW Motech känns snäppet vassare och smartare.

 
Last edited:

Evil Twin

Guest
Kriega har en lösning för tankväska där man spänner ett rem-kit över tanken som väskan sedan fästes i.
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/kriega_mc_vaskor/sadelvaskor/KRI-KUSTK.html
Deras väskor kan kombineras på massor med sätt för att bygga en kombination som passar ens hoj.
De är helt vattentäta. Jag kör med deras sadelväskor och ryggsäck och är mycket nöjd.

Om man vill skydda lacken är ett enkelt och billigt sätt att köpa 50 mm bred eltejp (köpte min på Clas Ohlson tror jag) och montera på de ställen man vill skydda. Den funkar bra på böjda och vinklade ytor eftersom den är så mjuk och formbar. Lätt att ta bort och tvätta bort klistret efteråt.
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag använder tankväska för prylar som jag snabbt vill komma åt, typ PET- flaska med vatten, kartor. Jag har även 12v el imin så att jag kan ladda prylar under körning. När man sätter sig på fiket så tar man med sig GPSn. Solbrillor kedjespray och punkalagningskit brukar få åka med också. En mindre kaffethermos smyger sig ned väskan ibland också. Trevligt att ha vid spontana stopp.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Många herrans år sedan jag tourade men bland det bästa jag då gjorde
var att ha en tankväska att luta sig på. Hade en av de största väskorna
som fanns på den tiden. Näst bäst var en "semestergas" lösning jag
hittade på, mycket vilsamt för handleden vid långa autobahn körningar.

Tankväskan bestod av 2 delar, en undre fast monterad remlösning där
själva väskbottnen ingick. Väskbottnen hade dessutom ett hål för
tanklocket. Själva väskan fästes sedan med dragkedja i väskbottnen.
När det var dags att tanka så öppna man dragkedjan men sparade en
sida som fungerade som gångjärn, mycket praktiskt.
Som många nämner, det gäller att skydda tanken väl med diverse skydd
för det slits och rycks bra i väskan av all fartvind.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Semestergas var det ja...;) En sådan här är inte så dum på långturen: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Gashjalp-MC-82170/

Det tar ett par mil att vänja sig, och att justera in den rätt. Men efter det är den till god hjälp. Funkar som avlastning så att du kan spreta med fingrarna och låta handen vila lite då och då (få upp blodcirkulationen).

Jag satt först min längst in på gasrullen. Då kom jag åt den med tummen hela tiden. Höll på att bli tokig på allt ofrivilligt gasande och tog bort den efter en dag. Men så såg jag någon som hade satt sin längst ut, och det funkade. Använder den som sagt inte hela tiden, utan har justerat den så att jag kan gasa (tillfälligt) om jag vill med gashandens "yttersida" - medan jag motionerar handen i övrigt och fingrarna.

Det finns seriösare lösningar för semestergas, typ farthållare, men då talar vi helt andra pengar. Kanske mer aktuellt för den som skall köra långt på autobahan eller amerikansk highway?

En annan lösning, som är roligare, är förstås att välja så krokiga och varierade vägar att du aldrig behöver hålla gasen i samma läge mer än några sekunder åt gången... :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
För att undvika repor under väskorna på tank och bakdel:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Antislip-netGlidskyddsnat-82536/
Annars gör man som VS säger, klipp till ett lakan.


Och ang. brända sidoväskkor:
Nu har väl TS dubbla ljuddämpare på Duccen, men för många andra med tex. 4-1-system är det bara att lasta väskan på motsatt sida en aning tyngre (ett-två kilo) för att undvika att väskorna glider över mot dämparen.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Så här ser det ut på min FZ1
Och jag skrev fel i mitt förra inlägg, den är på 4 liter, inte 14. :D
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1388774773100.jpg
    uploadfromtaptalk1388774773100.jpg
    70.1 KB · Visningar: 239

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Kör tankväska Big SBK på BMW K1300R, har avverkat en del tankväskor och överlägset är det att hitta en bra tankväska, delbar, byggd så man kan använda den som ryggsäck vise versa, flera fack på utsidan men även inuti är viktigt, magnet tycker jag är en dålig konstruktionslösning (smaken som baken) och den skall ha bra packrymd, bra dragkedjor inget plastskit, tåla rejät med regn i original utan regnskydd.

här finns det bra grejor för Ducati men även andra märken.

http://www.famsa.it/index.asp
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Biltemas väska har väl en kombination med rem och magnet?

Nu undviker jag ju tankväska så långt det går, men den behöver annars inte sitta värst kloss. När man kör så sitter den ju mellan armarna ändå. Värre är när man stannar och ställer den på sidostödet. Finns då alltid en risk att den där tunga väskan glider av. På väskan brukar det finnas längst fram en rem(åtminstone en ögla)....och den använder jag för att säkra fast i styre/styrkrona.

Även plasttank har järn under så den magnetar sig fast lite i alla fall. Väskan som sitter på plasttanken var en magnetväska och det var en dagstur från Boden ner till Västerås.
050526b1.jpg


Vad gäller mjuka sidoväskor så kan man packa först lite på sadeln och sen lägga väskorna på(slipper då ha dom hängande i hjulet)
080607b3.jpg

Jag hade vid Sandöbron på GPS:en högsta not 233km/timmen....sitter som smäck i vindskydd bakom föraren.

Testade en tankväska med magneter. Sitter inte alls. Inte ens nästan. :/ tänkte försöka spänna fast med gummiband (sånna tjocka med krokar) har ju monster så ramen är lätt att fästa i :) sen kanske ta bort magneterna för att undvika metalflis.

Om jag nu inte hittar ett bra tanklocksalternativ :banana
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Kriega har en lösning för tankväska där man spänner ett rem-kit över tanken som väskan sedan fästes i.
http://shop.touratech.se/SE/Catalog/kriega_mc_vaskor/sadelvaskor/KRI-KUSTK.html
Deras väskor kan kombineras på massor med sätt för att bygga en kombination som passar ens hoj.
De är helt vattentäta. Jag kör med deras sadelväskor och ryggsäck och är mycket nöjd.

Om man vill skydda lacken är ett enkelt och billigt sätt att köpa 50 mm bred eltejp (köpte min på Clas Ohlson tror jag) och montera på de ställen man vill skydda. Den funkar bra på böjda och vinklade ytor eftersom den är så mjuk och formbar. Lätt att ta bort och tvätta bort klistret efteråt.

Najs tips! Ska kollas upp.:)
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Semestergas var det ja...;) En sådan här är inte så dum på långturen: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styre-och-handtag/Gashjalp-MC-82170/

Det tar ett par mil att vänja sig, och att justera in den rätt. Men efter det är den till god hjälp. Funkar som avlastning så att du kan spreta med fingrarna och låta handen vila lite då och då (få upp blodcirkulationen).

Jag satt först min längst in på gasrullen. Då kom jag åt den med tummen hela tiden. Höll på att bli tokig på allt ofrivilligt gasande och tog bort den efter en dag. Men så såg jag någon som hade satt sin längst ut, och det funkade. Använder den som sagt inte hela tiden, utan har justerat den så att jag kan gasa (tillfälligt) om jag vill med gashandens "yttersida" - medan jag motionerar handen i övrigt och fingrarna.

Det finns seriösare lösningar för semestergas, typ farthållare, men då talar vi helt andra pengar. Kanske mer aktuellt för den som skall köra långt på autobahan eller amerikansk highway?

En annan lösning, som är roligare, är förstås att välja så krokiga och varierade vägar att du aldrig behöver hålla gasen i samma läge mer än några sekunder åt gången... :)

Tänkte skaffa inför säsongen! Verkar skitsmidigt
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Kör tankväska Big SBK på BMW K1300R, har avverkat en del tankväskor och överlägset är det att hitta en bra tankväska, delbar, byggd så man kan använda den som ryggsäck vise versa, flera fack på utsidan men även inuti är viktigt, magnet tycker jag är en dålig konstruktionslösning (smaken som baken) och den skall ha bra packrymd, bra dragkedjor inget plastskit, tåla rejät med regn i original utan regnskydd.

här finns det bra grejor för Ducati men även andra märken.

http://www.famsa.it/index.asp

Itali i all ära men fattar nada om vad som står på hemsidan :D väskorna ser dock najs ut. Finns drt svenska återförsäljare?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top