Touring för nybörjare

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Tjena! Jag har förstårr att det finns rätt mycket kunnigt folk här, och nu behöver jag era goda råd!!

När våren och sommarn kommer tänkte jag försöka ge mig ut ganska mycket i sverige med min ducati monster 620. Det är ju en fett liten hoj och jag vet inte riktigt hur jag ska packa den. Jag har tänk införskaffa en tankväska och sadelväskor. (Redan här vill jag ha tips på prisvärda alternativ):brynad

En sak som jag inte kan sluta fundera på är ifall jag kan ha sidoväskor. Alltså mjuda sadelväskor som hänger på sidorna. Jag har nämligen överliggande höga ljuddämpare från silmotor. Dem är visserligen i kolfiber och blir aldrig riktigt heta. Hur kommer detta att funka med väskorna? Kommer dem smälta? Ska man ha någon typ av värmesköld eller dylikt? Eller är det lugnt eftersom det är kolfiber? Har ingen aning själv :( :3freak

En annan sak är tankväskan. Har faktiskt spanat in biltemas tankväska. Den verkar vara rätt lagom stor. Har aldrig kört med tankväskor eller sadelväskor, men http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Packutrustning/Tankvaska-med-kartfodral-82766/ tror ni denna blir för klumpig?

Kan nämnas att jag aldrig har tourat förr. Har hemskt dålig koll och kan behöva alla möjliga råd :D

Hoppas någon har lust att hjälpa lite :Bugar
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Följdfrågan är ju om du tänkt tälta eller bo på B&B mm?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om du har mjuka väskor, ha något skydd mellan dem och lacken, och mina smälte inte ens när de låg mot avgasröret (men regnplasten som låg i dem smälte...) fast man ska nog undvika direktkontakt med avgasrören. Hårda väskor är att föredra, de håller tätare, har inte samma egenhet att ramla in i bakdäcket och är allmänt mindre krångel att plocka av/på.
Till min hoj hade givi en väskram som går att plocka av på ett smidigt sätt med, så att man slipper köra runt med en apful ram hela tiden, eller skruva av hela bakänden för att plocka av/på ramen. :)
Själv kör jag inte med tankväskor, jag skulle repa tanken på ingen tid alls om jag gjorde det... Men jag kör med ryggsäck istället, och då kan man ta en som är anpassad för hojkörning, eller som annars har midjerem och som kan spänna ihop axelremmarna så avlastar det axlarna lite. En packrulle funkar bra att ha på baksadeln med om man åker ensam, eller en sadelväska. Packrullen funkar bättre ihop med ett par hårda sidoväskor eftersom att den inte kan hamna i bakhjulet då, och det är lättare att spänna fast dem.

Jag kan leva en vecka med kläder som jag får plats med i en ryggsäck, antagligen två veckor om det är en hojsemester eftersom att man ändå mest är i hojstället då. :tummenupp
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Den här från Jofama är inte så dum http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?id=130&s=MC
Har kört med en sådan i ett antal år. Kika på den i butiken och försök räkna ut om den passar på din hoj (tänker då på avgassystemet).

Går att kombinera med en packrulle som spänns fast på ovansidan. Bra kombo, man kan få med sig massor på det viset. Se foto från 2011 års tur Göteborg-Harz (Tyskland) tur och retur.

IMG_0206.jpg

Tankväska kan vara bra eller trist.

Bra: enkel att komma åt. Ger visst vindskydd.
Trist: du behöver lyfta bort väskan vid varje tankning. Kan skymma instrumenten.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Om du har mjuka väskor, ha något skydd mellan dem och lacken, och mina smälte inte ens när de låg mot avgasröret (men regnplasten som låg i dem smälte...) fast man ska nog undvika direktkontakt med avgasrören. Hårda väskor är att föredra, de håller tätare, har inte samma egenhet att ramla in i bakdäcket och är allmänt mindre krångel att plocka av/på.
Till min hoj hade givi en väskram som går att plocka av på ett smidigt sätt med, så att man slipper köra runt med en apful ram hela tiden, eller skruva av hela bakänden för att plocka av/på ramen. :)
Själv kör jag inte med tankväskor, jag skulle repa tanken på ingen tid alls om jag gjorde det... Men jag kör med ryggsäck istället, och då kan man ta en som är anpassad för hojkörning, eller som annars har midjerem och som kan spänna ihop axelremmarna så avlastar det axlarna lite. En packrulle funkar bra att ha på baksadeln med om man åker ensam, eller en sadelväska. Packrullen funkar bättre ihop med ett par hårda sidoväskor eftersom att den inte kan hamna i bakhjulet då, och det är lättare att spänna fast dem.

Jag kan leva en vecka med kläder som jag får plats med i en ryggsäck, antagligen två veckor om det är en hojsemester eftersom att man ändå mest är i hojstället då. :tummenupp

Visste inte att det finns väskramar till monster. Bäst att kolla upp. Vore såklart bäst att ha luft mellan dämparna och väskorna. Även fast man kan lägga handen på dämparna efter hård körning. :p

Har precis skaffat en riktigt najs ryggsäck, så den åker med om den får plats efter jag monterat en sadelväska på passagerarplatsen.

Blir en ganska rolig utmaning att försöka packa på min lilla båge. Det finns inte mycket plats :3
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Den här från Jofama är inte så dum http://www.jofama.se/mcsm/product_details.php?id=130&s=MC
Har kört med en sådan i ett antal år. Kika på den i butiken och försök räkna ut om den passar på din hoj (tänker då på avgassystemet).

Går att kombinera med en packrulle som spänns fast på ovansidan. Bra kombo, man kan få med sig massor på det viset. Se foto från 2011 års tur Göteborg-Harz (Tyskland) tur och retur.

View attachment 397196

Tankväska kan vara bra eller trist.

Bra: enkel att komma åt. Ger visst vindskydd.
Trist: du behöver lyfta bort väskan vid varje tankning. Kan skymma instrumenten.


Den väskan från jofama ser ju asnajs ut! Men antagligen måste jag ha något jäkla skydd mot värmen på ljuddämparna eller? Som sagt, det går att ha tassarna på dem efter körning (dem blir inte jättevarma).
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Visste inte att det finns väskramar till monster. Bäst att kolla upp. Vore såklart bäst att ha luft mellan dämparna och väskorna. Även fast man kan lägga handen på dämparna efter hård körning. :p

Har precis skaffat en riktigt najs ryggsäck, så den åker med om den får plats efter jag monterat en sadelväska på passagerarplatsen.

Blir en ganska rolig utmaning att försöka packa på min lilla båge. Det finns inte mycket plats :3

Ingen aning om det finns till just din monster, men vet att det finns ramar för flera monstermodeller iaf.
 

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Ort
Lund
Hoj
Cessna 172N -74
Hur funkar det med vinddraget när det gäller nakenhojar, jag har funderat på att skaffa en liten vindruta till min XJ6. Särskilt när det gäller lite längre touring. Gör de små rutor som finns att köpa någon skillnad? Kan ju även vara bra på en monster, TS.
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Hur funkar det med vinddraget när det gäller nakenhojar, jag har funderat på att skaffa en liten vindruta till min XJ6. Särskilt när det gäller lite längre touring. Gör de små rutor som finns att köpa någon skillnad? Kan ju även vara bra på en monster, TS.

Skaffa en Bagster tankväska istället så slipper du vindruta
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Hur funkar det med vinddraget när det gäller nakenhojar, jag har funderat på att skaffa en liten vindruta till min XJ6. Särskilt när det gäller lite längre touring. Gör de små rutor som finns att köpa någon skillnad? Kan ju även vara bra på en monster, TS.

Jag har en på till min monster men använder aldrig. Tyckte bara att vinden tog aningen högre upp än innan. Inte värt :D
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Se inte så ledsen ut.(ser i ditt sista inlägg kommentaren med "Blä......") Det löser sig eftersom du hittar på andra ideer. Halva nöjet ju...... :)

Vet inte riktigt om du nu måste ens skydda mot värmen? Du kan ju hålla handen mot den så om du känner att du ändå vill ha värmeskydd så klistra på ljuddämparen ett värmeskydd(vet inte vad det heter, silverfärgat....finns väl på Biltema i metervara)

Annars också, var noga med att skydda lack etc mot nötningar. Finns rullar med genomskinlig plast. Blir inte vackert, men det är ju bara för en semestertur.

Tankväskor med magnet drar åt sig järnflisor(tex när du ställer ner den vid tankning). Skydda lacken under väskan(brukar själv använda en bit lakan)

-tankväska
-sidoväska
-stor packrulle

Tänk också på att du har backspeglar.(man ska ju se i dom och det är lätt hänt att man inte tänker på dom när man planerar in sin jättepackrulle)
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inte dumt, men fortfarande skeptisk pga ljuddämparna. Har letat lite på nätet och hittar inte mycket som funkar som värmesköld. Blä :(

Det är faktiskt ingen jättefara, som sagt, mina väskor smälte inte när de låg an mot avgasröret, som definitivt var varmare än dina eftersom att man inte kunde hålla handen på dem när de var varma. Däremot kan du nog inte ha någon plastpryl i den väskan, eftersom att de gärna smälter vid de minst passande tillfällena. ;)
Annars finns det ju, om inte värmesköldar, bågar man kan sätta för avgasrören så att mjuka väskor inte kan komma emot dem.
Om väskorna inte ligger emot så, vid färd iaf, kommer ju fartvinden att se till att värmen hålls nere på väskan.

Och du behöver inte ha så värst mycket med dig på hojtouring. Underkläder för hela trippen, eller tvättmöjligheter, sedan ett par ombyten vanliga kläder, och lite hygienartiklar. Det får man lätt ner i en stor tankväska eller ryggsäck. Ryggsäck blir lite tradigt efter 20-30 mil i sträck, om det inte är en bra ryggsäck då.
Tältet och sovsäck, om det är för bergsvandring eller hojåka, tar ingen plats att prata om, så det kan du surra fast lite varstans. ;)
 
Last edited:

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Det som tar störst plats i packningen är just tält, sovsäck och liggunderlag och om du satsar på lättpackade prylar så minimerar du också just packningen. Sovsäck i kompressionspåse, minimalt tält i packstorlek och jag skippar t ex liggunderlag då det alltid blir en stor rulle utan kör med luftmadrass istället med minipump, sover dessutom bättre på en dylik. Dessutom är den inte större än en 50 cl folköl nerpackad!

Tips på lättpackat tält:

http://sv.fieldandtrek.com/gelert-mongoose-2-tent-789135

Trek & Field har för övrigt mycket prisvärt sortiment.

Ett litet gasolkök är alltid bra att ha med sig för att göra lite kvällskaffe eller värma käk och jag har alltid ett dylikt med mig även om jag planerar att äta på restauranger o dyl.
Biltemas är billigt och funkar utmärkt och består av tre delar, gasflaska, ställning med glimtändare och stöd.

image.jpg

Oavsett man skall vara ute i en helg eller två veckor så är packningen i stort sett densamma och därför är det bättre att hålla den minimal, dina kläder kan du tvätta på vilken campingplats som helst så släpa inte med onödigt mycket kläder.
Och packa allt i vattentäta sjösäckar som du SEN stoppar i väskorna, man blir gladare när alla grejor är torra.

I övrigt hade jag skippat att ha packning i ryggsäck, man blir trött på tyngden efter några mil men en vattenrygga som man fyller varje gång man tankar är suveränt speciellt om det är varmt, i den har du värdesakerna med så slipper du ha dem på hojen.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett tips för packning av kläder är att istället för att vika den prydligt, så vik en gång så att klädstycket blir långt och smalt och rulla ihop till hårda rullar så får man plats med mer i samma packvolym. (Jag får det iaf)
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ett tips för packning av kläder är att istället för att vika den prydligt, så vik en gång så att klädstycket blir långt och smalt och rulla ihop till hårda rullar så får man plats med mer i samma packvolym. (Jag får det iaf)
Precis vad man lär sig i försvaret. Stoppa också varje enskilt/rullat plagg i en fryspåse, snurra överbliven påsedel ett par varv och vik tillbaka så blir den tät, lättöppnad och lite som vakuum.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Se inte så ledsen ut.(ser i ditt sista inlägg kommentaren med "Blä......") Det löser sig eftersom du hittar på andra ideer. Halva nöjet ju...... :)

Vet inte riktigt om du nu måste ens skydda mot värmen? Du kan ju hålla handen mot den så om du känner att du ändå vill ha värmeskydd så klistra på ljuddämparen ett värmeskydd(vet inte vad det heter, silverfärgat....finns väl på Biltema i metervara)

Annars också, var noga med att skydda lack etc mot nötningar. Finns rullar med genomskinlig plast. Blir inte vackert, men det är ju bara för en semestertur.

Tankväskor med magnet drar åt sig järnflisor(tex när du ställer ner den vid tankning). Skydda lacken under väskan(brukar själv använda en bit lakan)

-tankväska
-sidoväska
-stor packrulle

Tänk också på att du har backspeglar.(man ska ju se i dom och det är lätt hänt att man inte tänker på dom när man planerar in sin jättepackrulle)

Bra tips med tankväskan! Köpte faktiskt en idag på feltema. Den verkar faktisk grymt bra, men när jag skulle testa den på hojen skämdes jag över min okunnighet. Har tydligen plasttank... :huvet så den fäste inte alls :crash . Sitter nu och funderar på om man kanske ska sprätta upp fästena och plocka ut magnetarna och ersätta med hål så man kan spänna fast skiten istället. Vad tror du?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top