Norgeturer 2014 All over again

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du kanske skall skita i hojen helt? I bilen kan du ju sitta och poppa med ena handen i chipspåsen.

Kan man, och vågar man ställa bil och släp några dagar nära gränsen på något bra ställe ? Så jävla tråkig väg från Kalmar upp till Norge .Så fundera på att ta dom på släp och bara lasta av och dra in i norge i stället...

Så frågan är finns det bra ställen att ställa bil och släp på ?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Han kanske har en dålig dag? :) Windows kraschat, spillt kaffe på slipsen, hustrun kinkig? :)

Ring turistbyrån i Strömstad. De kan nog tipsa om någon pendelparkering eller något liknande.

Å andra sidan finns det fina hojvägar till Norge längs västkusten eller genom Dalsland.
Om du t ex sneddar över till Halland finns det också massa kul hojvägar, nästan hela vägen upp till Norge.
Fast första biten från Kalmar tar jag inget ansvar för! :) 25:an är trist! (Det är väl 25 den heter, vägen från Kalmar till Halmstad? Har ingen karta där jag sitter nu.)
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Jotnt: Jag tycker inte att Sverige är så trist som du får det att låta, speciellt inte om du väljer dina vägar väl. Dessutom är det alltid roligare att köra hoj än bil! (om du inte har en ferrari eller nåt annat exotiskt såklart :) )

Håller själv på förbereder inför avresan på en skandinavien-runt tur på 125:an, kommer leva på luffen i över en månad.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Vi har 2 totalt olika hojar att resa med och sverige biten är bara en transport för oss då vi redan kört norr ut på en del resor med hoj i Sverige.....Våra Marschfart är lite olika då vi kör ktm enduro och cbr... Tänkte jag det kunder vara lite bekvämare med att prata goja i bilen upp. Och om någon som kört runt gränsen några gånger redan visste om bra ställen eller kanske rent av gjort liknande grejer.. Men får leta vidare

Önska jag kunde luffa runt på hoj jag med ..brist på tid tyvärr, hoppas på en bra resa för dig Pledians.....
nu var vi nyligen på resa i Mitt delen av Sverige upp till säfsen ,karlskoga lindköping götakanal osv så bara sura vägar kvar att välja på och även om det är roligt att leta bra småvägar i Sverige så är Norge målet
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
En grej kan ju vara och nypa tag i gubben som har en sån här bevakad långtradarparkering vid Håby Värdshus (Rasta) - kolla med Hotellreceptionen/eller tappen.

Du kan nog få en deal där:tummenupp

Denna ligger precis innan avfarten mot Smögen,Lysekil och du kommer ut på kustvägen mot Strömstad ganska fort o slipper missa kexrace o kustbira - haha.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Brukar läsa dina inlägg Starstriker och håller dig högre än det svaret jag fick av dig..Får kanske tänka om

Äh. Inte bli grinig nu. Det var en liten gliring bara. Men bil är ju ALLTID bekvämare än hoj.
Själv inleder jag min hojtur med en natt på Finlandsfärjan nästa vecka. Men det är för att hojen inte kan simma...
 

Sherpas

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2014
Ort
Timrå
Hoj
98 Kawasaki ninja
Ska befinna mig i Karlstad 17 juli å har lite tid över innan så jag blev sugen att åka genom Norge ner, utgår från Sundsvall. Mitt problem är att ingen jag känner har tid över så jag tänkte kolla om nån tänkt sig åka ner genom Norge där innan 17:de, vill gärna ha lite sällskap :hej
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ja men sedär ja. Ja det är Preikestolen jag menar. Hade fått för mig att den låg i närheten av Bergen… De vore super om du hade tips på vägar i lager :tummenupp
Hej igen, här kommer ett sent svar (mycket jobb å en del resor...). Men du skulle väl inte köra förrän i augusti, väl?

Jag är inget "pro" på Norge, men har varit där 4-5 gånger på långhelgsturer (typ torsdag-söndag). Två gånger har vi varit vid Lysefjorden - där Preikestolen finns. Senaste gången körde vi via Flekkefjord för vi ville prova väg 44 som skulle vara något extra.

Den gången gick rutten ungefär så här (tar detta ur minnet nu):

* Start från Strömstad
* Färjan Moss-Horten
* Väg 306 västerut
* Sedan väg 32 till Skien
* Från Skien, väg 356/38 mot Prestestranda
* 38/358 till Treungen
* 41 till Åmli, passera Åmli
* In på 413, och ta sedan 42 till Evje
* Fortsatte på 42.an
...sedan minns jag inte om vi tog 465 till Liknes/Flekkefjord eller om vi tog 43 och 461. Eller om vi tog någon genväg över utmarkerna? (De vägarna ser kul ut på kartan!)

Övernattning nära Flekkefjord (hytta på Egenes Camping) efter att ha gjort 40-50 mil nånting. Roliga vägar i norsk landsbygd! Bitvis rätt kuperat, men inte några fjäll direkt. BRA (= kul) körning. 495 % roligare än att sitta på träliga E18 i bilkö bland norrmän som kör i 75 km/t...

* Dag 2 lämnade vi Flekkefjord och tog väg 44 till Egersund. Mycket körvärt!
* Efter Egersund fortsatte vi kustvägen (44) som dock var ganska småtrist. Möjligen p g a vädret. Det var moln och disigt så sikten var dålig. Trakten skall annars vara vacker - om man ser något! ;) Landskapet är platt som i Danmark eller längs Hallandskusten. Kändes konstigt att se ett sådant landskap i bergiga Norge. Vägen längs kusten är för övrigt ganska r-a-k. Varning för touringplatta på däcken! :)
* Sedan for vi in på 45:an mot Lysebotn, men det är en annan historia. Du skull ju till Preikestolen, ju. Annars så är Lysebotn och vägen dit värt en resa bara det...

Efter Preikestolen kan du med fördel ta väg 13 norröver. Den är fin. Jag har kört väg 13 upp till strax norr om Odda. Körvärt. Eller, så viker du av i Sand och tar 520 en bit innan du går på 13 igen. 520:an är kalas!

Det finns massor av kul vägar i Norge. Och många som kan mycket mer än jag. Men detta är i vart fall några smakprov. Kolla kartan eller be din GPS leta upp vägarna/orterna.

EDIT: ett alternativ kan vara
* Efter Evje, ta väg 9 norröver.
* Kör över fjället mot Suleskar. Riktigt fin körning. Se http://www.suleskarvegen.no/
* Kör ned till Lysebotn fram och tillbaka. Några mil bara, men vilka mil... :)
* Rulla vidare på 45:an (fin hojväg) till du möter 508 och väg 13, och fortsätt sedan mot Preikestolen.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
blozzor, nu försvann ditt inlägg från igår om Rjukan i och med att SH bytte server.
Men jag minns ungefär vad du skrev.

Jag har kört delar av rutten Rjukan-Lysefjorden. Första biten från Rjukan (väg 37) till Rauland har jag kört. Fin hojväg! Vidare på 37:an och in på 38:an? Vet ej. Ser krokigt och bra ut på kartan, dock! :)

Från Dalen till Lysefjorden (väg 45) är det riktigt bra hojkörning.

Skall du till Rjukan så försök välja den lilla fjällvägen (651) över Gaustablikk. Sök längs E 134 (tråkig) efter orten Sauland. Att ta 37:an längs Tinnsjön är inte fel.. men den lilla fjällvägen som når upp till över 1200 m ö h är mer intressant!

T ex så här https://goo.gl/maps/L5FIk - en riktigt fin tur! (Blir sugen på att åka dit igen...)
 

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
blozzor, nu försvann ditt inlägg från igår om Rjukan i och med att SH bytte server.
Men jag minns ungefär vad du skrev.

Jag har kört delar av rutten Rjukan-Lysefjorden. Första biten från Rjukan (väg 37) till Rauland har jag kört. Fin hojväg! Vidare på 37:an och in på 38:an? Vet ej. Ser krokigt och bra ut på kartan, dock! :)

Från Dalen till Lysefjorden (väg 45) är det riktigt bra hojkörning.

Skall du till Rjukan så försök välja den lilla fjällvägen (651) över Gaustablikk. Sök längs E 134 (tråkig) efter orten Sauland. Att ta 37:an längs Tinnsjön är inte fel.. men den lilla fjällvägen som når upp till över 1200 m ö h är mer intressant!

T ex så här https://goo.gl/maps/L5FIk - en riktigt fin tur! (Blir sugen på att åka dit igen...)

Tack så mycket TMax! Känns som jag har fått en hel del bra vägar att välja på. Denna resan kommer bli kanon :tummenupp
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Snart i Norge. Om 1h typ. Kör in på ett litet udda ställe i år - från Inari, längst upp i Finland. Har ett litet break vid enare Träsk. Solen går inte ner här, så det är bara att tuffa på. Blir nog strax över 100 mil idag. Ska bli gött med en bärsa när jag kommer fram!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vilken käck TomTom är det som har ett läge för "slingrig väg"?? En sådan lär ju införskaffas...
TomTom Rider http://www.tomtom.com/sv_se/products/your-drive/motorcycle/
Numera har Garmin också någon modell med liknande funktionalitet. Men när jag köpte min navigator (i julas) så var det bara TomTom som hade den funktionen.

Funkar riktigt bra trycker jag! Jag är fortfarande nybörjare på GPS, men när jag har satt den på prov så har den gjort ett bra jobb. Jag testade bl a "ta-mig-från-Alingsås-till-Göteborg-på-slingriga-vägar" och kunde jämföra med vad jag själv hade valt. Det är för mig mestadels kända vägar så jag kunde jämför navigatorns förslag med min egen kunskap. Och den valde "rätt" och tog mig t o m på en omväg som jag inte hade kommit på själv. Glad överraskning! :)
 
Last edited:

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Någon som har tips på boende vid Kjerag? Tänkte att vi skulle hinna med att klättra upp till kjeragbolten också men de verkar som det är snålt med boende i närområdet. Hittade Kjerag Lyebotn Camping Men de har fått en etta av fem i betyg från tripadvisor så jag vi är inte sådär jättesugna på att bo där…
Förslag någon?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vi hyrde privat senast. Har en e-postadress till "hyresvärden" någonstans i min mail. Återkommer! :)

Och ja, campingen får massor av smisk i Tripadvisor. Har kikat in där, men det kändes inte förtroendeingivande. Inte lockad att bo där. "Locals", dvs norrmännen på trakten dissar också stället. Kanske för att de är avundsjuka på en konkurrent? Kanske för att det verkligen inte är bra...?
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Nu är det ju många år sedan jag campade där. Hur det är nu vet jag inte, har efter det kört bara förbi och det såg väl ut som då....
Har definitivt inget minne av att det skulle då vara dåligt. Frugan var med denna gång och frågade henne(dom är ju lite mer känsliga) och hon minns inget negativt med det. Själv bryr jag mig inte, jag justerar all upplevelse med öl.

Att bo i själva Lysebotn är ju inte direkt nån höjdare, finns inget att se. Dock finns det ju inget val, uppe efter serpentinerna upp mot Kjerag finns inget övernattande....
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Intämmer- Lysebotn är vackert. Det är allt. Finns inget att göra. Kräver m a o massor av pilsner, gott sällskap, eller helst både och.
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
drar nog till Norge imorgon, tänkt snurra runt i ca 1v. tänker sova i tält. blir första gången för mig på kust sidan. om d e nån mer som åker imorgon å vill ha lite sällskap så hojta till bara.
 

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Ytterby
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
drar nog till Norge imorgon, tänkt snurra runt i ca 1v. tänker sova i tält. blir första gången för mig på kust sidan. om d e nån mer som åker imorgon å vill ha lite sällskap så hojta till bara.

Ändrade planer åker från smögen på onsdag ist.
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top