Norgeturer 2014 All over again

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle säga att att Atlandshavsvägen är sämre i verkligheten än på bild, inte alls värt resan i mina ögon.

Jag håller med. Visst, det är fint, men samtidigt finns det hur mycket annat som helst att se istället för att lägga tid på den långa omvägen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Gött att veta att det finns utmanande vägar även i de rikaste i-länderna. Finns det fler grusvägar som man bör försöka pricka in om man ska genom norge, från söder till norr?

Vet inte hur utmanande den där grusvägen är precis? Hur lång är den egentligen? 10 mil? Max?
 

matter1

matte k9
Gick med
27 Feb 2005
Ort
strömstad
Hoj
k9
Hej på er alla, tänk på att boka in så ni får med er en bankörning på europas finaste bana (rudskogen)
mer info på www.racedays.se
kör försiktigt farbror blå e på hugget i oljelandet
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
EN OT-fråga (alltså, söker inte åksällskap, har redan det... ;)):

Jag har läst någonstans om alternativa vägar till E6 i Norge. T ex genom att ta "gamla vägen som går på andra sidan älven". Och att den då skulle vara mycket trevligare än att köa på E6. (Vilket i o f s låter rimligt!)

Jag och några kompisar kommer att köra från Sälen (Granfjällsstöten, egentligen) till Lom i nästa vecka och jag tittar på lite olika ruttalternativ. Google föreslår en bra bit på E6, men jag tycker (med resonemanget ovan som grund) att jag har hittat något intressantare... Se här:
https://goo.gl/maps/D7Jwe

Någon som har testat och/eller har någon åsikt?
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Just hemkommen efter 6 dagar i Norge med bara soligt väder (när hände det sist?). Norge är otroligt bra att kör i, det finns ju knappt raka vägar. Vi har varit i området Seljord, Odda, Lerdal, Aurland, Lysebotn och på alla småvägar vi kunde hitta (dock med asfalt) Kanondagar:tummenupp
Alla vägar över fjällen är nu öppna. Väg 520 mot Sauda är suverän!
mot Sauda 2.jpg
 
Last edited:

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Ort
Grödinge
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
EN OT-fråga (alltså, söker inte åksällskap, har redan det... ;)):

Jag har läst någonstans om alternativa vägar till E6 i Norge. T ex genom att ta "gamla vägen som går på andra sidan älven". Och att den då skulle vara mycket trevligare än att köa på E6. (Vilket i o f s låter rimligt!)

Jag och några kompisar kommer att köra från Sälen (Granfjällsstöten, egentligen) till Lom i nästa vecka och jag tittar på lite olika ruttalternativ. Google föreslår en bra bit på E6, men jag tycker (med resonemanget ovan som grund) att jag har hittat något intressantare... Se här:
https://goo.gl/maps/D7Jwe

Någon som har testat och/eller har någon åsikt?

Åkte där i helgen och det är en fin väg! Vägen mellan RV3 och Ringebu var stängd men väg 219 va öppen så det gick att åka runt.

ImageUploadedByTapatalk1401658991.894419.jpg
 

Åka

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2013
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha MT-09 Tracer
Just hemkommen efter 6 dagar i Norge med bara soligt väder (när hände det sist?). Norge är otroligt bra att kör i, det finns ju knappt raka vägar. Vi har varit i området Seljord, Odda, Lerdal, Aurland, Lysebotn och på alla småvägar vi kunde hitta (dock med asfalt) Kanondagar:tummenupp
Alla vägar över fjällen är nu öppna. Väg 520 mot Sauda är suverän!
View attachment 406740


Låter härligt.
Vi sticker till Norge på torsdag och blir borta en vecka.
Jäklar vad man längtar till dessa fina vägar:tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hur mycket är dom kostnaderna?
Och hur mycket kostar vägtullarna?

Tyvärr så länge sedan jag åkte där. Har inte ens åkt tunneln utan sista gången jag åkte där så gick båten. året efter öppnade dom tunneln.
Dock, reagerade i alla fall att bron var dyr. Sen får man ju inte glömma att, det är ju småpengar i det hela och självklart ska man väl inte skippa rundan för några hundralappar....
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu lånar jag tråden igen.. Sorry! Men du får se det positivt - att jag hetsar på dem som vill åka till Norge, men ännu inte har bestämt sig! ;)

Kom hem igår från en femdagars tur, lite regn i början men mycket sol efter ett tag. Fantastisk körning! Strax över 200 mil, totalt.

Dag ett: Transportsträcka från Göteborg, övernattade i Sälen. Våta vägar dit. Mestadels ren transport. 50-55 mil.

Dag två: Väderprognosen såg klart dålig ut... Men vi tog oss till Lom på en mix av transportvägar och kul vägar. Det regnade lite, men var inte pissevått, så det blev rätt bra körning i alla fall. Helt ok. C:a 40 mil.

Dag tre: Dagstur från Lom till Stryn (gamla fjellvägen var stängd), Hellesylt och färjan in i Geirangerfjorden. Fint på fjorden. Passade bra med en paus och lite fika under överfarten. I Geiranger körde vi Örnevägen upp och ned, körde upp på fjället Dalsnibba, och for sedan tillbaka till Lom. Fin tur på runt 30 mil! Sol!

IMG_2246.jpg

Dag 4: Tog väg 55 över fjället till Sogndal, vidare till Laerdal, fjällvägen till Aurland (inte den hemska tunneln), väg 50 till Hol, 7:an till Geilo, 40:an vidare till Björkeflåta (kolla på Google Maps!) och upp över fjället på Fv 124. Vidare söderut till Austbyda och in på väg 37 till Rjukan. Sol! Strålande körning! C:a 40 mil.

Dag 5: hemfärd. Tog vägen över Gaustablikk (fin-fint, 1275 m ö h) och ned till E134 (trist väg...). Fick tips från en mackägare att svänga av i Notodden, och in på väg 360. Den var kul! Från 360:an svängde vi mot Nordagutu/Valebö och festen fortsatte ändå till Skien. Nu hade vi slut på vägidéer och bad därför vår TomTom att förslå en rutt till färjan i Sandefjord i "Slingrande vägar"-läge. Och det gjorde TomTom bra. Jäklar vad det svängde. Skrapade inte fotpinnarna, men väl stövlarna... Lyckade inte memorera hela turen som TomTom fixade, men 32:an, 215 och 304:an var inblandade, så mycket minns jag. Kanonkörning i strålande sol! 18 mil.
Sedan färja till Strömstad, och transport (gamla E6) till Göteborg. 18 mil till.

Detta var min femte Norgetur av lite dignitet (4 dagar eller så) och landet övertygar mer och mer som hojland. Om det bara inte regnar...

En incident:
Jag tyckte att jag hade bra med däcksmönster när jag for hemifrån. "Inga problem", tänkte jag. Fel. Efter ett par dagar i gott tempo, mycket accelerationer, motorbroms nedför fjällsidorna och många, många kurvor så var mönstret borta! Samtidigt gjorde polaren samma dumma misstag, att tro att däcket "nog klarar sig säsongen ut". Fel-fel! Lärdom: fjällvägarna tar styggt på däcken!

Genom en jäkla tur fick vi tag på en däcksfirma som bytte båda sulorna - en lördag kväll i Gol. Mitt i pingsten när alla norrmän är lediga.
Fråga inte om priset för det, är ni snälla...:(

IMG_2254.jpg IMG_2255.jpg
 
Last edited:

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Jag och en polare att bestämt att vi ska åka ner mot bergen och kolla lite på predikstolen i Augusti. Men jag söker efter vägval. Någon som har tips? Vi kommer utgå från Karlstad så enklast tror jag kommer vara att vi kör raka vägen mot Oslo och strax därefter ta av mot de lite roligare vägarna :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag och en polare att bestämt att vi ska åka ner mot bergen och kolla lite på predikstolen i Augusti. Men jag söker efter vägval. Någon som har tips? Vi kommer utgå från Karlstad så enklast tror jag kommer vara att vi kör raka vägen mot Oslo och strax därefter ta av mot de lite roligare vägarna :)
Finns en del kul, även om jag inte är någon expert så har jag testat ett par rutter. Skall kolla lite och kan återkomma. För sent i kväll, måste sova lite... :)
Menar du bergen (som i berg, fjäll) eller Bergen? För Preikestolen ligger nära Stavanger, inte vid Bergen.
 

blozzor

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2012
Ort
Skärgårdskommunen i Värmland
Hoj
Kawasaki ER6-N 08
Finns en del kul, även om jag inte är någon expert så har jag testat ett par rutter. Skall kolla lite och kan återkomma. För sent i kväll, måste sova lite... :)
Menar du bergen (som i berg, fjäll) eller Bergen? För Preikestolen ligger nära Stavanger, inte vid Bergen.

Ja men sedär ja. Ja det är Preikestolen jag menar. Hade fått för mig att den låg i närheten av Bergen…
De vore super om du hade tips på vägar i lager :tummenupp
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Drar från Skåne riktning Oslo på lördag morgon. Planen är att köra så lite motorväg som möjligt upp, så därför kommer jag behöva en övernattning. Tänker resa tält ( :fakta ) i antingen Lysekil, Kungshamn, Smögen, Hunnebostrand, Grebbestad eller Smögen. Oslo lämnar jag på måndag, med siktet inställt på Sveriges framsida, Ostkusten.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Är tillbaka från min tripp till Oslo. Från Strömstad körde jag via den "blå-gröna vägen", alltså 22:an genom Halden, och jävlar vad härligt kurvig den var! Hem körde jag rätt öster ut på galet trevliga småvägar så att jag kom fram till gränsen vid Töcksfors. Kommer definitivt återvända, men då med fokus på körning. Kommer ha en "camp" som jag utgår ifrån så att jag slipper köra med en massa väskor och skit.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ok , jag har blåst runt där rätt mycket vissa år blir la nått annat i år

Tips är att lägga party och kexraggarrundorna där på V29/V30 - röj varje dag om man vill speciielt under en soligare period.
Tänk på att småorterna kan tvärdö t.ex V32 eller så - den enda man ser är en ökenbuske som rullar förbi Hans-Olov 102 år som stapplar fram på sin rullator.
Så man kan hoppa mellan Lysekil,Smögen,Hunnebo,Fjällbacka,Grebbestad och uppåt Strömstad.
Försök och följa seglarveckan som lever kvar i lite mindre form.Stoppena brukar vara Lysekil,Hunnebo,Fjällbacka iaf.
Under dessa veckor är campingar på vissa orter helt fullsatta - Grebbestad är ett sådant exempel.

Enkla campingar och få plats på och ganska billiga är Löfgrens i Lysekil,Hunnebo(Hjälmetorpet) och Fjällbacka Åsleröd.
Strömstad camping haha brukar ju kosta 330 spänn och så men det ligger nära stan så den e bra och värd det.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Kan man, och vågar man ställa bil och släp några dagar nära gränsen på något bra ställe ? Så jävla tråkig väg från Kalmar upp till Norge .Så fundera på att ta dom på släp och bara lasta av och dra in i norge i stället...

Så frågan är finns det bra ställen att ställa bil och släp på ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top