Norgeturer 2014 All over again

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Jaha först ut i denna på årets första dag IGEN och som vanligt enligt nedan in med turer och samkväm

Tänkte att vi kunde använda denna tråd för de som vill ha åksällskap under året kan vara kul att hitta likasinnade (konstigt) som vill ut köra hoj. Lägg ut var du vill åka, antal dagar, period osv så får man se vem som nappar.

Finns många där ute som åker själva dessutom.


Väl mött........................................... :D
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
En fråga om Norge och lite trevliga platser:) Jag har kollat igenom lite trådar och sett att dom här ställena är trevliga att besöka.

Trollstigen, Atlanthavsvägen, lysebotn (siridalvägen) och Geiranger(vägarna runt omkring där) samt Lofoten.

Jag funderar på att planera en liten tripp, men tänkte försöka kolla vad som är sevärt:) Så man hinner med så mycket som möjligt dvs.

Har jag missat nåt trevligt ställe med bra vägar/saker att kolla på?
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Gamle Strynefjellsveg, det är en cool grusväg tycker jag.
Dalsnibba med utsikten ner till Geiranger bör man inte heller missa om man är i den regionen.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Jag och en kompis har börjat planera en tripp till nord Norge. Vi utgår från Boden/Fyrkanten och kommer nog köra till Narvik. Sen är vi sugen på Lofoten och eventuellt Nordkapp. Troligtvis ej E10 hela vägen upp/hem då vi båda kör XT660R och försöker få med två till som kör Xt och några till offroadare:)

Funderar på enklaste vägen upp, Kiruna - Abisko - Gränsen - Narvik. Sen kanske silvervägen hemåt.
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Jag och en kompis har börjat planera en tripp till nord Norge. Vi utgår från Boden/Fyrkanten och kommer nog köra till Narvik. Sen är vi sugen på Lofoten och eventuellt Nordkapp. Troligtvis ej E10 hela vägen upp/hem då vi båda kör XT660R och försöker få med två till som kör Xt och några till offroadare:)

Funderar på enklaste vägen upp, Kiruna - Abisko - Gränsen - Narvik. Sen kanske silvervägen hemåt.

Om ni ska upp mot Nordkap med dom hojarna så får ni inte missa "gamla postvägen" mellan Alta och Kautokeino.

 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Klippte ihop en film ikväll från resan i Nordnorge 2012. Blev bl.a. Lofoten och Nordkap men med det värsta väder jag har varit med om...

 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Om tjejen lyckas ta sitt mc kort så blir det iaf en sväng Halmstad-Haltdalen (något söder om Trondheim.)

Väg och datum är inte planerat men alla som tittar förbi har boende ordnat i Haltdalen :) Har 2 stugor och en bondgård och säkerligen lite andra kontakter om det skulle vara så :tummenupp
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Personligen tycker jag att Lofoten är lite överreklamerad. Trots det så är det ju också ett sånt där ställe som man måste ha besökt åtminstone en gång.

Finns en ö ovanför Lofoten som heter Senja. Tycker den är vackrare, Man bör runda hela ön samt ta alla återvändsvägar som finns där(ska man skippa nån av dom så är det isåfall den första till vänster efter bron)

Det går sen båtar sommartid från Gryllefjord till Andenes. Den som har tid tyckae jag ska göra den rundan.

@Kohai...nåt för er?....sen båt över till Bodö. RV17 ner till Mo i Rana, norrut efter E6 och sen Silvervägen hem?
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Håller med VS om Senja, det var nog det bästa på vår resa, fina vägar, fin natur och vi hade faktiskt lite uppehåll i regnandet där. Delar av filmen ovan är filmat där.

Både Nordkap och Lofoten är väl annars sånna där ställen som man ska ha besökt åtminstone en gång.

Nordkap såg vi inte mycket av för där var det dimma, storm, regn och 4 grader... Ta med varma kläder om ni ska dit, vi var där i mitten av juli...

Lofoten såg vi inte heller mycket av för det låg som ett lock av moln ca 20m ovan marken så vi såg bara vägen, inga berg. Det blåste också nåt fruktansvärt där och det jävligaste var när vi körde över bron i filmen. Det ser inte så farligt ut när man kollar på filmen men kollar man på hur jag korrigerar med styret för att hålla rak kurs så förstår man. En kille med en FJR1300 stannade innan bron för att samla mod och han orkade inte hålla hojen upprätt så han välte. Vi hade tänkt köra ända ut till Moskenes och ta färjan därifrån men med några mil kvar insåg vi att vi inte skulle hinna så vi vände tillbaks till Svolvaer. Väl där så fick vi vänta på färjan i regnet i ca 1 timme och när den väl kom så fick vi inte åka med p.g.a. det extremt hårda vädret. Det spelade ingen roll om vi spände fast hojarna med spännband, dom vägrade ta oss ombord... Så vi fick åka tillbaka ytterligare 10 mil i storm och regn till Lödingen för att förhoppningsvis få komma ombord på den färjan. Väl där så var det en jäkla kö och färjan for precis när vi kom. Nästa färja kom en timme senare men kön framför oss var så lång så vi kom inte med den heller utan vi fick vänta ytterligare en timme... Lofoten är säkert jättefint men jag skulle behöva åka dit igen för att (förhoppningsvis) uppleva det positiva som ni förstår.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Personligen tycker jag att Lofoten är lite överreklamerad. Trots det så är det ju också ett sånt där ställe som man måste ha besökt åtminstone en gång.

Finns en ö ovanför Lofoten som heter Senja. Tycker den är vackrare, Man bör runda hela ön samt ta alla återvändsvägar som finns där(ska man skippa nån av dom så är det isåfall den första till vänster efter bron)

Det går sen båtar sommartid från Gryllefjord till Andenes. Den som har tid tyckae jag ska göra den rundan.

@Kohai...nåt för er?....sen båt över till Bodö. RV17 ner till Mo i Rana, norrut efter E6 och sen Silvervägen hem?

Håller med VS om Senja, det var nog det bästa på vår resa, fina vägar, fin natur och vi hade faktiskt lite uppehåll i regnandet där. Delar av filmen ovan är filmat där.

Både Nordkap och Lofoten är väl annars sånna där ställen som man ska ha besökt åtminstone en gång.

Nordkap såg vi inte mycket av för där var det dimma, storm, regn och 4 grader... Ta med varma kläder om ni ska dit, vi var där i mitten av juli...

Lofoten såg vi inte heller mycket av för det låg som ett lock av moln ca 20m ovan marken så vi såg bara vägen, inga berg. Det blåste också nåt fruktansvärt där och det jävligaste var när vi körde över bron i filmen. Det ser inte så farligt ut när man kollar på filmen men kollar man på hur jag korrigerar med styret för att hålla rak kurs så förstår man. En kille med en FJR1300 stannade innan bron för att samla mod och han orkade inte hålla hojen upprätt så han välte. Vi hade tänkt köra ända ut till Moskenes och ta färjan därifrån men med några mil kvar insåg vi att vi inte skulle hinna så vi vände tillbaks till Svolvaer. Väl där så fick vi vänta på färjan i regnet i ca 1 timme och när den väl kom så fick vi inte åka med p.g.a. det extremt hårda vädret. Det spelade ingen roll om vi spände fast hojarna med spännband, dom vägrade ta oss ombord... Så vi fick åka tillbaka ytterligare 10 mil i storm och regn till Lödingen för att förhoppningsvis få komma ombord på den färjan. Väl där så var det en jäkla kö och färjan for precis när vi kom. Nästa färja kom en timme senare men kön framför oss var så lång så vi kom inte med den heller utan vi fick vänta ytterligare en timme... Lofoten är säkert jättefint men jag skulle behöva åka dit igen för att (förhoppningsvis) uppleva det positiva som ni förstår.

Det är väl antagligen så att det är lite av en turistgrej att åka på lofoten. Men som ni båda säger så är det en sån grej som man skall ha gjort med hojen.

Mången tack för era förslag, vi ska träffas på Lördag och planera lite runt i kring. Sätta oss och dra dom yttre riktlinjerna.

@VS kanske kontaktar dig längre fram för lite mer tips och råd kring planeringen om det är ok? :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Det går finfint Kohai. Vi bor i samma stad. Jag jobbar halvtid nuförtiden och hänger antingen framför burken eller garaget på dom mest underliga tider :eek:)

Bara att komma förbi...kaffe finns alltid
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Ni som har koll på norge, är det atlanthavsvägen? http://kartor.eniro.se/m/nhEQG
Är det hela vägen eller mellan vissa av punkterna?

Det som är intressant och som jag kallar Atlanthavsvägen är väl bara på punkten A där bron ligger. Egentligen inte värt att åka för den lilla sträckningen.
Lämpligast är väl att åka väg 70 till Kristiansund och sen följa 64 söderut. Kostnader finns i form av broavgift samt tunnel. Tunneln är väl relativt ny så jag har bara åkt färjan där ett par gånger.
Vill man se bron gratis så kommer man söderifrån på 64 och vänder.

https://maps.google.se/maps?q=Atlanterhavsveien,+Aver%C3%B8y,+Norge&hl=sv&ie=UTF8&ll=62.897095,7.46933&spn=0.398542,1.058807&sll=65.822241,21.663896&sspn=0.089571,0.264702&oq=atlanterhavsveien+norge&hq=Atlanterhavsveien,+Aver%C3%B8y,+Norge&t=m&z=10
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
Skulle säga att att Atlandshavsvägen är sämre i verkligheten än på bild, inte alls värt resan i mina ögon.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Skulle säga att att Atlandshavsvägen är sämre i verkligheten än på bild, inte alls värt resan i mina ögon.

Det var väl ungefär det jag antydde. Dock så ingår det väl i kategorin "platser man måste besöka åtminstone en gång"

Man får heller inte glömma bort att, kör man rundan med Kristiansund utan att vara fixerad enbart just på Atlanthavsvägen så får man ändå en skapligt trevlig körupplevelse i sin helhet......
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Om ni ska upp mot Nordkap med dom hojarna så får ni inte missa "gamla postvägen" mellan Alta och Kautokeino.
Gött att veta att det finns utmanande vägar även i de rikaste i-länderna. Finns det fler grusvägar som man bör försöka pricka in om man ska genom norge, från söder till norr?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top