Nordkapp 2014 någon som vill hänga med?

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Beställde en sån där atlas nu, tack för tipset.

Har också beställt en. Körde förra året bara med gps och det är ju en upplevelse bara det, men man har ju rent för dålig koll på var man är utan en riktig karta.
Dessutom så vill man kanske planera om rutten under resan och då blir det knepigt om man bara har gps.
Tror faktiskt att man tom skulle klara sig med att bara köra efter karta och mins jag inte helt fel så körde swlabr bara med karta förra året.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Har också beställt en. Körde förra året bara med gps och det är ju en upplevelse bara det, men man har ju rent för dålig koll på var man är utan en riktig karta.
Dessutom så vill man kanske planera om rutten under resan och då blir det knepigt om man bara har gps.
Tror faktiskt att man tom skulle klara sig med att bara köra efter karta och mins jag inte helt fel så körde swlabr bara med karta förra året.

Det är ju lite coolt att köra oldschool med karta också, så jag håller mig till det ;)
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Ska till och flytta nu i sommar, förhoppningsvis naggar det inte på resebudgeten. Men i värsta fall så möter jag er lite senare och hakar på till nordkapp, dvs skippar bara ett par dagar i Norge..
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Ska till och flytta nu i sommar, förhoppningsvis naggar det inte på resebudgeten. Men i värsta fall så möter jag er lite senare och hakar på till nordkapp, dvs skippar bara ett par dagar i Norge..

Ja det går självklart alltid att haka på någonstans efter resrutten.
Skulle det så bli så kan vi bara bestämma ett ställe där vi möts upp, så det är inga konstigheter.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Tiden går snabbt och det närmar sig så smått den 27Juni då resan norrut startar.
Ni som fortfarande velar lite så är det hög tid att börja sälja in resan till sambo eller frugan.
Alla typer av hojar är helt ok. Kör själv en Triumph Tiger Explorer men det funkar faktiskt med vilken hoj som helst vid långturer beroende på hur stor utmaning man vill ha.
Gruppen skyndar långsamt om det behövs.
Ni som är intresserade, skicka bara ett pm till mig så jag kan samla upp alla inför resan.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Börjar nu samla ihop alla som är intresserade av att hänga med på resan till Nordkap.
Har inte fått fatt i alla än men håll koll på pm från mig.
Finns några som inte är helt säkra och några är osäkra på utmaningen som väntar.
Jag förklarar gärna närmare och enklast då på telefon, så det är bara att ni skickar ett pm så kan jag förklara mer och ge lite tips vad man skall tänka på.
Åter igen så kommer tempot att vara lugnt under körningen och är det någon som eventuellt tror att dom kommer hamna på efterkälken så tror dom med säkerhet fel. Jag brukar för det mesta halka efter när jag stannar till så fort jag ser något intressent att fotografera. Tycker att upplevelsen är viktig och om det tar 1-2 dagar extra så har det ingen betydelse.
Nåja bara att höra av sig och nu går veckorna snabbt.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Har några frågor till den/dem som varit till Nordkap.
Skamsen måste jag säga att vi är några som ska åka 4 hjul dit upp. MC får bli nästa gång.

Men det jag undrar över är hur det skiljer sig med Norge respektive Finland.
Vi tänkte åka genom Finland dit (den tråkiga vägen?).
1resa1_zps9b631173.jpg~original


Och ta hemvägen förbi Narvik och sedan mot Stockholm.
1resa2_zps0cd62a02.jpg~original

1resa3_zps3bff19ac.jpg~original


Är det några kostnader i Finland? Biltullar osv.

I Norge har jag läst är det ganska många biltullar. Jag åkte cirka 80mil genom Italien för tre år sedan, och där fick man åka genom tre-fyra tullar och betala inte lite pengar.

När man tar den rutten ovan, Nordkapp-Narvik-Stockholm, kan man köra på väg hela tiden?
Eller blir man tvungen att ta färja vid något tillfälle? Det skulle vi helst slippa.


En bra sak jag läste nyligen är att avgiften genom Nordkaptunneln är borttagen. Alltid något.
 

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Ort
hemma
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Det är hyfsat mycket tullar efter tunnlar men inte alla. Om det är färja eller inte ser du på rutten i Google maps. Dels står det i körbeskrivningen men du kan även zooma in på dom sträckor du funderar över så är det utmärkt.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Några vägtullar i Norge och Finland kan jag inte minnas att där finns. Däremot så finns det en del färjor i Norge, men ingen större kostnad och dessutom har norrmännen bra rutin vid färjorna så det är oftast att bara ställa sig i kön så kommer dom och tar betalt.
Tror dock inte att där är några färjor på den sträckan som ni har tänkt köra, men det lär du kunna se på google maps.
Tänk även på att det kostar en slant att ta sig upp på Nordkapsklippan, finns betalstationer när man kommer upp där. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men det var ett antal hundra. Den långa nordkapstunneln är dock numera gratis, se bara upp för renar som brukar springa in tunneln.
När ni åker genom Finland så måste ni tänka på att ha kontanta pengar med er för tankning.
De tar inga utländska kort på bensinmackarna så även de svenska st1 korten är värdelösa där.
Växla i småsedlar så ni även kan tanka i automaterna.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Några vägtullar i Norge och Finland kan jag inte minnas att där finns. Däremot så finns det en del färjor i Norge, men ingen större kostnad och dessutom har norrmännen bra rutin vid färjorna så det är oftast att bara ställa sig i kön så kommer dom och tar betalt.
Tror dock inte att där är några färjor på den sträckan som ni har tänkt köra, men det lär du kunna se på google maps.
Tänk även på att det kostar en slant att ta sig upp på Nordkapsklippan, finns betalstationer när man kommer upp där. Kommer inte riktigt ihåg vad det kostade men det var ett antal hundra. Den långa nordkapstunneln är dock numera gratis, se bara upp för renar som brukar springa in tunneln.
När ni åker genom Finland så måste ni tänka på att ha kontanta pengar med er för tankning.
De tar inga utländska kort på bensinmackarna så även de svenska st1 korten är värdelösa där.
Växla i småsedlar så ni även kan tanka i automaterna.
Bra tips, tackar :tummenupp

Jag är ganska säker på att jag såg någon lista med ställen som har vägtullar i mellersta/norra Norge.
Det var några stycken.
Jag tror att det var 800SEK för klippan.

Renar i tunneln :hihi Låter roligt, men jag vet att det gäller att vara försiktig.

Tar de inte ens Mastercard i Finland?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top