Nordkapp 2014 någon som vill hänga med?

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Då var det dags igen för att börja planera inför kommande mc semester.
Det blir till viss del en repris av sommarens Nordkapp resa, men med en annat rutt och körning även genom lofoten.
Rutten kommer att gå från Malmö i söder, genom Sverige och sedan över till Bodö, Lofoten, Narvik, Nordkapp och kanske sedan en tripp över ryska gränsen.
Har tänkt starta den 27,e Juni och kommer att vara iväg ca 2veckor.
Övernattning kommer att ske enkelt i hytter eller tält.
Tempot kommer att vara relativt lugnt eftersom jag själv kör som en kratta, så alla typer hojar lär hänga med.
Datumet är så gott som spikat, men rutten är inte helt skriven i sten, så där finns en viss flexibilitet i planeringen.
Bor ni på annan plats i Sverige, så kan vi mötas upp längs rutten.
Ni som är intresserade att hänga med, så hör av er.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Dags att väcka tråden till liv igen. Håller på att planera rutten och undrar om någon har erfaren av lofoten?
Tar gärna emot tips om övernattningsställen och tänker då på att hyra hytta eller tälta på camping.
Även tips om det finns några sevärdheter att besöka mer än bara den vackra naturen.
 

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
Du behöver nog visum för att åka in i Ryssland bara så du vet
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Ja det har jag förstått att visum krävs för Ryssland, verkar dock inte vara så svårt att få om man bokar boende.
Känns dock inte som prio 1 för resan utan jag vill gärna fokusera på resan upp genom Sverige och sedan mot lofoten och kanske sedan mot Nordkapp. Lofoten är det primära målet.
Ruten är dock rätt flexibel så det beror på vad ni som följer med vill köra. Jag själv känner att jag kan hänga med på det mesta och har reserverat 2-3 veckor för årets mc äventyr.
Ni som är intresserade att hänga med hör av er.
Viktigt för mig är att själva resan skall vara upplevelsen och inte målet.
Har inte så speciellt stor erfarenhet av långresor mer än att jag förra året kämpade mig med en sporthoj till Nordkap från smygehamn och är med det rätt stor expert på hur man inte skall göra vid långresor.
Så alla proffs samt glada amatörer är hjärtligt välkomna på detta äventyr.
Har tänkt att vi skall var 4-6 hojåkare så det är bara att höra av er om ni känner er sugna.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Hej gamle resvän!:)
På min genomresa förra året erfor jag bla annat följande: byn som heter Ramberg hade minst två campingar, en mitt i byn, en strax utanför. Snackade med två finnar på hoj som påstod att de hyrde hytt en bit bort, så kanske tre campingar där alltså. Som jag minns det var det 30 mil att köra från norr till söder, och jag hittade bara två ställen med bensinmack: strax efter bron från Narvik-hållet i norr, samt i Lofotens "huvudstad", tror det är den som heter Svolvaer.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Haha. Min kära musiker vän, det var en upplevelse förra året.
Synd att vi inte hann med att diskutera musikens betydelse för mänskligheten.
Du om någon vet vad det innebär när man har något ogjort i agendan.
Missade Lofoten förra året och det känns som ett måste att besöka detta året.
Tänkte stanna ett par dagar extra på Lofoten om jag hittar ett bra ställe.
Skall även göra ett återbesök på Narviks krigsmuseum där jag var förra året. Jag tror nog att jag tog flera flera hundra foto på stället, men missade min familjs historik, där det tydligen fans bilder på morfars fartyg som sänktes av tyskarna i Narviks hamn.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ja det har jag förstått att visum krävs för Ryssland, verkar dock inte vara så svårt att få om man bokar boende.
Känns dock inte som prio 1 för resan utan jag vill gärna fokusera på resan upp genom Sverige och sedan mot lofoten och kanske sedan mot Nordkapp. Lofoten är det primära målet.
Ruten är dock rätt flexibel så det beror på vad ni som följer med vill köra. Jag själv känner att jag kan hänga med på det mesta och har reserverat 2-3 veckor för årets mc äventyr.
Ni som är intresserade att hänga med hör av er.
Viktigt för mig är att själva resan skall vara upplevelsen och inte målet.
Har inte så speciellt stor erfarenhet av långresor mer än att jag förra året kämpade mig med en sporthoj till Nordkap från smygehamn och är med det rätt stor expert på hur man inte skall göra vid långresor.
Så alla proffs samt glada amatörer är hjärtligt välkomna på detta äventyr.
Har tänkt att vi skall var 4-6 hojåkare så det är bara att höra av er om ni känner er sugna.

Tips no 1: Kör inte för sent på kvällen i Norge. Det kan vara svårt att hitta boende om man inte börjar leta runt klockan 16 ca. Senare under kvällen kan det bli svårt lite här och var. Fast det har du säkert märkt redan. :)

Tips no 2. Missa inte Tromsö. Väldigt fin stad.

* Gällande visum till Ryssland etc. Ryssland är fantastiskt på många sätt. Gränsövergångarna kan vara tålamodsprövande dock då man måste fylla i några olika papper i två (2) exemplar och man får inte skriva fel och rätta. Då är det bara att börja om från början. Det är lätt att skriva fel. Ett av exemplaren behåller dom vid gränsen och ett behåller man själv tills man lämnar Ryssland. Och man får INTE (!!) tappa bort sina papper!! Då kan det bli så att man får betala hojens värde som straffavgift. Så tappa INTE bort papperna! Vi har skrivit ner värdena på hojarna rejält på det tillfälliga importpappret för att minimera den ekonomiska förlusten. Dom är hårda vad det gäller borttappade papper men det löser sig nog ändå på något sätt. Det mesta är möjligt i Ryssland även om det inte är så från början...... Men även om det kan vara lite prövande för tålamodet vid gränsen så finns det en orsak till "byråkratin" och det är att OM någon nu snor hojen tillsammans med dom tillfälliga importpapprena så ska dom inte kunna ändra papprena i efterhand och därefter kunna regga in hojen i Ryssland.

När jag och sambon reser så kopierar vi alla papper vi har (pass + grönt kort, visum etc) och hon tar mina kopior och jag tar hennes. Om hon förlorar sitt pass och sina originalpapper så har jag åtminstone en uppsättning kopior av hennes papper som kan underlätta i kontakter med myndigheter etc och vise versa. Det är ett bra tips. Sen kan det vara lite extra knöligt första gången man söker visum till Ryssland. Single entry turistvisum brukar gå bra på begränsad tid men det är nästan stört omöjligt att få dubbla inresor när man söker första gången. Så OM ni nu ska vidare in i Ryssland så bör ni nog köra över gränsen, ta er till Murmansk och sedan söderut genom Ryssland in i Finland alternativt ännu längre söderut via baltländerna eller Polen och färja hem.

https://goo.gl/maps/JYLjt

Alternativt bara in och nosa lite och sedan tillbaka till Kirkenes och hem via Sverige. Fast det är lite tråkigare. Om jag får säga..... Av vad jag vet är vägen till Murmansk asfalterad nu för tiden. Förr körde man fast om det regnade.

Några tankar i ärendet. Men ett varv runt Nordkalotten med Ryssland och baltstaterna inkluderat är ju inte fel. ;) Fast 2 veckor räcker nog inte. Tre veckor räcker nog..... Bör vara ca 600 mil varvet runt. Det blir ca 30 mil om dagen. Låt er inte skrämmas av Ryssland. Fantastiskt land på många sätt. Och vi har ALDRIG bokat boende innan vi kört över gränsen. Dom säger att man måste det men vi har alltid klarat oss undan detta. Dom har inte ens frågat efter bokningar när vi sökt visum. En sak som kan vara bra dock är att boka första natten i Ryssland och då boka någonstans där det finns internet. Sen har vi bokat nästföljande natt när vi anlänt till hotellet och då kollat så att det finns internet även på hotellet för nästföljande natt. Och så har vi gjort dag efter dag om vi inte campat och det finns en orsak till detta. Hotellen i Ryssland måste registrera gästerna till myndigheterna och det är lite papperexercis bakom detta. Och kommer man till ett hotell lite för sent på kvällen utan bokning så kan dom säga att det är fullt trots att det inte är det. Dom orkar helt enkelt inte med registreringen så dom säger Niet! istället. Så vi har för smidighetens skull oftast nyttjat hotels.com eller Tripadvisor för hotellbokning i Ryssland. Det har hänt ett par gånger att vi blivit avvisade trots att det varit tydligt att hotellet INTE varit fullbokat...... Men vi har aldrig behövt visa upp hotellbokningar för att få visumen. Och OM dom knorrar så kan man boka en natt någonstans och sen helt enkelt skita i att bo där..... Learn how to play the game, helt enkelt......

//J
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Och bara för att förtydliga en sak..... Lofoten är OTROLIGT vackert!!! Du kommer att smälla av!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Lånar tråden lite.
Jag har själv 1:a veckan i juli ledigt och ska åka nånstans. Inga planer so far men lutar åt Norge. Finns det nåt vettigt folk som ska åt samma håll?

Nordkap tor på en vecka blir lite segt.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Pust! Tydligen ingen lätt match att köra till Ryssland. Måste nog erkänna att jag får ångest bara av att jag tänker på allt med papper som måste vara okej. Åker i alla fall inte ensam till Ryssland utan jag får helt enkelt vänta och se om det är några fler som vill hänga med och är sugen på avstickaren till Ryssland.
Blev fan helt kallsvettig bara av att tänka på att köra över gränsen själv, men stort tack för informationen.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har kört i Ryssland och vetfan om det är värt besväret egentligen. Rätt dystert ställe.

Pust! Tydligen ingen lätt match att köra till Ryssland. Måste nog erkänna att jag får ångest bara av att jag tänker på allt med papper som måste vara okej. Åker i alla fall inte ensam till Ryssland utan jag får helt enkelt vänta och se om det är några fler som vill hänga med och är sugen på avstickaren till Ryssland.
Blev fan helt kallsvettig bara av att tänka på att köra över gränsen själv, men stort tack för informationen.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Lånar tråden lite.
Jag har själv 1:a veckan i juli ledigt och ska åka nånstans. Inga planer so far men lutar åt Norge. Finns det nåt vettigt folk som ska åt samma håll?

Nordkap tor på en vecka blir lite segt.

Du kan ju alltid hänga med till Lofoten, Nordkap är häftigt men går ju alltid att spara till annat år.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Och bara för att förtydliga en sak..... Lofoten är OTROLIGT vackert!!! Du kommer att smälla av!

Ja det lär vara en upplevelse. Körde förra året genom Norge enda mot Nordkap, men påfrestningarna blev för stora med en sporthoj och vädrets makter gjorde att vi valde bort Lofoten. Så Lofoten blir liksom rätt viktigt att besöka detta året. Gäller väl bara att ha lite tur med vädret där. Har hört att det kan regna kopiöst mycket på lofoten.
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Jag har kört i Ryssland och vetfan om det är värt besväret egentligen. Rätt dystert ställe.

Det är väl den bilden man har av Ryssland, känns som man vill bevisa motsatsen, men fullt möjligt att du kanske har rätt och man skall hoppa över det i resrutten.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Ja, den halva resa jag kunde vara med på ger mig fortfarande många skratt och härliga minnen! Kommer du ihåg fricampingen nedanför vägen vid den storslagna viken en bit upp i Norge? Ni med era snabb-knapptryckstält, färdigpackade på 10 minuter, jag med mitt satans biltematält som jag skulle plocka ner, plocka ner, plocka ner... sen skulle jag packa tillbaks alla grejer på hojen, och jag packade och packade och packade...en och en halv timme. När allt var klart "nu bästa vänner... måste jag sätta mig på dass" hahaha!!

R1:an med elen som pajar, kände mig som kung på att packa nödvändigheter eftersom jag hade med mig flatstift och rundstift, kablar och pressverktyg, och sen ert mekande i värsta mygghelvetet på jorden!

Polcirkelstationen uppe i bergen efter flera mils körning i tungt regn... fy fan vad kall och blöt man var! Många koppar kaffe där...

Ja, Lofoten måste du se, magiskt och väldigt speciellt, kommer jag aldrig att glömma. Även jag har stor lust att ta mig till Nordkapp igen. Jag har vaga planer på att se mycket mer av världen där uppe mellan Nordkapp och Kirkenes och norra Finland. Hur det blir vet jag inte än.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Ryssland är kanon!! Fast några av dom kör som idioter!
 

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Ja, den halva resa jag kunde vara med på ger mig fortfarande många skratt och härliga minnen! Kommer du ihåg fricampingen nedanför vägen vid den storslagna viken en bit upp i Norge? Ni med era snabb-knapptryckstält, färdigpackade på 10 minuter, jag med mitt satans biltematält som jag skulle plocka ner, plocka ner, plocka ner... sen skulle jag packa tillbaks alla grejer på hojen, och jag packade och packade och packade...en och en halv timme. När allt var klart "nu bästa vänner... måste jag sätta mig på dass" hahaha!!

R1:an med elen som pajar, kände mig som kung på att packa nödvändigheter eftersom jag hade med mig flatstift och rundstift, kablar och pressverktyg, och sen ert mekande i värsta mygghelvetet på jorden!

Polcirkelstationen uppe i bergen efter flera mils körning i tungt regn... fy fan vad kall och blöt man var! Många koppar kaffe där...

Ja, Lofoten måste du se, magiskt och väldigt speciellt, kommer jag aldrig att glömma. Även jag har stor lust att ta mig till Nordkapp igen. Jag har vaga planer på att se mycket mer av världen där uppe mellan Nordkapp och Kirkenes och norra Finland. Hur det blir vet jag inte än.

Ja det var absolut minnen som man kan bära med sig för hela livet. Kommer så väl ihåg vår fri camping vid den där älven och du envisades med att slå upp tältet precis vid det forsande vattnet för att du sa att det var rogivande och man sover gott med det bakgrundsljudet från älven.
Gissa vem som jag tyckte var helt slut på morgonen?
Sjukt kul hade vi alla fall, även om mycket av vår utrustning höll typ Biltema klass.
När min R1,a pajade i Norge så blev man påmind om hur viktigt det är att köra i grupp om något skulle hända och att blodtörstande mygg faktiskt finns i miljonsvärmar.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Haha, precis så var det, och fortsatte sen med att alltid tälta vid en älv. Där det fanns någon vill säga...

Nåja, tillbaks till topic. Man märker när det diskuteras resmål hur vi alla kan tycka lite olika. Jag drog till Tromsö också, som Hell, fick inte ut nånting av det och drog snabbt ut på landsvägarna igen, och småbyarna. Däremot tyckte jag vägen från Narvik till Kiruna längs Torneträsk var fantastisk och storslagen, vilket kanske inte så många skulle hålla med om. En annan infart till Sverige var Mo i Rana till Tärnaby, sistnämnda som visade sig ligga otroligt vackert med sin kyrka vid den storslagna sjön. Och ska man till Nordkapp vet ju alla att man antingen kör via Norge direkt, eller via Finland. De delar av norra Finland jag körde igenom gillade jag skarpt, vilket jag inte trodde att jag skulle göra. Billigt, bohemiskt med bla askkoppar vid bensinmackarna (passade mig bra), vackra vyer längs Torneälven mm samt bra vägstandard och inte utan kurviga sträckor. Men framförallt var det nån slags känsla över hela Finland som fick mig att trivas enormt med att köra där. Vad jag vill ha sagt med detta är kanske att blir man nyfiken på nåt ställe, som Ryssland i ditt fall, så ska man försöka ta sig dit, om det går. Förutom att man ser sig omkring och upplever något, blir bättre hojförare (och inte minst mekaniker), så lär man sig ju något om sig själv när man besöker alla dessa främmande ställen.

Med risk för att det blev lite pretentiöst där i slutet...:fyllisar
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jag och kanske nån mer ska till lofoten i juni! Tänkte köra delvis genom norge iaf eftersom jag förmodligen startar där. Ryssland däremot går fetbort. Har så att säga fått ett mindre gott intryck av ryssar i Goa och deras senaste genidrag på krim.
Men resesällskap en bit på.vägen hade vart schysst!
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Klart den är en upplevelse att köra där, men "kanon" vetefan?
Fulla, klåfingriga människor, massor med betong, allt av metall är brunt (=rostigt), korrupta poliser som tar dina pengar för påhittade förseelser, trist mat........... Tja, man kanske skulle åka dit igen? :)

Ryssland är kanon!! Fast några av dom kör som idioter!
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top