Svedea gäller inte längre för Blå och Röd grupp hos SMC

Raderad medlem 51742

Guest
Tycker det är ganska tydligt, svedea Kan neka Allt på inhägnat tävlingsområde och bestämmer därför helt själva vad dom väljer att godkänna.

Skulle det vara så att inte heller trafikförsäkringen gäller för Svedea-kunder i vissa grupper så lär SMC inte kunna ha dem som deltagare tillsammans med andra deltagare (med gällande försäkring) nej..

Varför diskussionen, alla vet väl att var och en tar sina egna kostnader??

Ja, om trafikförsäkringen inte gäller blir ju det följden i förlängningen, men då blir ju upplägget som en vanlig bandag och då är läget ett annat, vilket alla då förväntas känna till och samtycka till (fast det där kan ju också bli problematiskt om man ser på den andra tråden om deltagaren som stämde en annan).

Problemet är att när det gäller just trafikförsäkringen så blir det väldigt konstigt om man skulle blanda deltagare där trafikförsäkringen gäller för vissa, men inte för andra och man inte är helt klar över vad det är som gäller när man åker ut på banan. Blir jag påkörd av fel person kanske jag blir utan ersättning. Här tycker jag SMC tillsammans med försäkringsbolagen har ett viktigt ansvar att se till att det inte råder några oklarheter om man är försäkrad eller inte när man deltar i en kurs.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
När jag började köra fanns inga bandagar så jag tog road-racing licens och började tävla och då fanns möjligheten att åka licensträningar och hela "träningsläger"
Åker forfarande bandagar och det är ju bra på sitt sätt att allt börjar bli lite tydligare.
På bandagar så gäller ingen försäkring och på SMC-kurs har försäkringbolagen gått runt lagen hittills.
Jag vill bara veta vad som gäller men det verkar som det måste upp i rätten innan det blir klart.
Vi har ju en stämning i en annan tråd..
Vilka banor räknas som inhägnad bana?? Tydligen inte Gotland Ring som än inte är helt godkänd än?Eller är den?
Inhägnat är alla banor jag varit på men då ska grinden vara låst eller bemannad typ bom vid utsläppet till banan.
Krasst skulle jag kunna åka förbi en bana när jag vet att det är bandag,åka in i den öppna depån och smyga rakt ut på banan..Gäller min trafikförsäkring då??
Finns den del gråa zoner som skulle behöva bli tydliga.
Jag tycker aldrig helförsäkring ska gälla på bana men vad händer när jag kör över någon som ligger på banan tex??
 

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
För den som vill förkovra sig ytterligare är det intressant läsning här:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/47/76/a1e94f33.pdf

Läs från sida 146 om inhägnat tävlingsområde


Vidare står det på sida 149:

...samtliga försäkringsbolag som har tillstånd att meddela motortävlingsförsäkring har ett solidariskt ersättningsansvar för sådan fall där föreskriven försäkring saknas....

Således har man ju om trafikförsäkring inte gäller skydd genom motortävlingsförsäkring enl. ovan. Denna täcker dock enbart personskada som man orsakar annan än sig själv och sin passagerare.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
FB fick pynta 1,2millar ungefär för banan var för dåligt inhägnad, typ så....
Borde väl vara så då det är en allmän betalväg..Har själv kört om både 12m buss och husvagn där
Finns ju betalvägar i många länder!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Någon som läst hela texten och förstått den?
Hur blev utgången?
Enligt hovrätten fanns dessutom skrivelser från TH som lindrade försäkringsvillkoren angående "tidtagning, träning inför tävling resp tävling". Utan dessa undantag förefaller vagnskadedelen ha ogillats. Domen är intressant, tror dock att villkoren stramats upp en del efter denna dom.

Generellt sett vet jag att Ni som har Svedea har de gamla avtalsvillkoren intill årsförfallodagen. Det lär komma uppdaterad info angående giltighet på Schools hemsida inom inte allt för lång tid.
 
Last edited:

Sthlm:are

Ny medlem
Gick med
15 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2013, Triumph Street triple R
Borde väl vara så då det är en allmän betalväg..Har själv kört om både 12m buss och husvagn där
Finns ju betalvägar i många länder!

Jo men även om det var en allmän väg menade f-bolaget denna var ett inhägnat tävlingsområde och då gäller ej trafikförsäkringen enligt lag och ej vagnskada enligt deras villkor
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Borde väl vara så då det är en allmän betalväg..Har själv kört om både 12m buss och husvagn där
Finns ju betalvägar i många länder!

Skulle räknas som inhägnat under kursen killen gick då endast de som gick den fick köra där enl. TH och tingsrätten men hovrätten tyckte inte avbärarna kunde anses som tillräckligt hinder för obehöriga att ta sig in.
På baksidan var de närmast att betrakta som trappor så en med normal rörlighet skulle lätt kunna ta sig in.

Typ så.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jo men även om det var en allmän väg menade f-bolaget denna var ett inhägnat tävlingsområde och då gäller ej trafikförsäkringen enligt lag och ej vagnskada enligt deras villkor

Men räcker det med staket runt hela banan så är den inhägnad?Som jag skrev tidigare som jag har fått det förklarat så ska grinden för allmäheten vara låst eller minst en bevakad bom?Nurburging har ju en betalstation..men tänker nu mer på svenska banor
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
För den som vill förkovra sig ytterligare är det intressant läsning här:

http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/47/76/a1e94f33.pdf

Läs från sida 146 om inhägnat tävlingsområde


Vidare står det på sida 149:

...samtliga försäkringsbolag som har tillstånd att meddela motortävlingsförsäkring har ett solidariskt ersättningsansvar för sådan fall där föreskriven försäkring saknas....

Således har man ju om trafikförsäkring inte gäller skydd genom motortävlingsförsäkring enl. ovan. Denna täcker dock enbart personskada som man orsakar annan än sig själv och sin passagerare.

Det där har jag undrat över..Banan ska väl ha en motortävlingsförsäkring?Eller är det upp till varje arrangör.Banägare vill inte helst prata om sånt då den är väldigt dyr att använda och dom vill inte ha en dyr självrisk att betala..?
Men det vore bra om allt kom fram nåon gång utan att någon gjort sig riktigt illa!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Det där har jag undrat över..Banan ska väl ha en motortävlingsförsäkring?Eller är det upp till varje arrangör.Banägare vill inte helst prata om sånt då den är väldigt dyr att använda och dom vill inte ha en dyr självrisk att betala..?
Larzon, Motortävlingsförsäkring ska tecknas enligt lag, den har inte många paragrafer och finns här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.htm

Banan har en, med tämligen hög självrisk (något basbelopp enligt Nitrous i den andra tråden), som i händelse av skada naturligtvis faktureras arrangören. Arrangören av motortävling ska, vid risk av böter, teckna en egen
 

Raderad medlem 51742

Guest
Har noterat att när det gäller IF så har de numera (för både bil och mc) förtydligat villkoren så att såväl Nürburgring som Anderstorp, Gotland Ring och Mantorp klart och tydligt tas upp som exempel på banor där vagnskadeförsäkringen inte gäller.

Försäkringen (exklusive trafikförsäkringen) gäller inte vid körning på bana, iordningsställd för körning med motorfordon, t.ex. Anderstorp, Gotland Ring, Mantorp, Nürburgring m.fl.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Har noterat att när det gäller IF så har de numera (för både bil och mc) förtydligat villkoren så att såväl Nürburgring som Anderstorp, Gotland Ring och Mantorp klart och tydligt tas upp som exempel på banor där vagnskadeförsäkringen inte gäller.

Fler bolag har det inskrivet i sina villkor. Det har sett ut så sedan ett par år tillbaka. Lite därför jag ställer frågan ovan ang Nürburgring. När det rättsfallet uppstod hade många bolag inte något sådant specifikt undantag i villkoren. Det var fritt fram att köra på turistkörningen och något oklart vad som gällde när det var fortbildningskurser som i rättsfallet. Svenska Porsche Klubben anordnade två banmöten på ringen i rad med försäkringsbolagens goda minne. Det blev inget tredje. Numera gäller bara försäkringen på banmöten arrangerade inom norden. Vi kommer nog att få se allt striktare villkor framöver. Att försäkringen gällt på SMCs kurser har varit ren välvilja från bolagens sida. Ser de ingen uppsida med det eller att kurserna missbrukas av deltagarna då kommer de ofrånkomligen att stänga igen dörren helt och hållet. Det ligger i både SMC som arrangör och deltagarnas intresse att det hela sköts snyggt så att det inte händer om man har för avsikt att locka folk att lära sig köra motorcykel under säkra förhållanden.

Det vore intressant att höra Svedeas argument varför man gjort undantag. Det kan ju leda till att folk anmäler sig till lägre grupper än de annars hade gjort. Det enda man uppnått är att göra det farligare för övriga deltagarna då hastighetsskillnaderna mellan deltagarna ökar inom grupperna. Fast det kan ju SMC lösa på ett smidigt sätt genom att öka antalet grupper där försäkringen gäller och plocka bort blå och röd grupp eller snarare säga att intresset att köra i dessa grupper avtog helt, vilket skulle kunna visa sig vara sant. Antingen är man konsekvent och säger att försäkringen inte gäller någon av grupperna eller så försäkrar man allihopa. Upplägget är ju lika bara att hastighetsskillnaden är något högre mellan dem. Ibland t om högst marginell beroende på deltagarna färdigheter. Ofta anmäler sig folk till en snabbare grupp än vad de borde göra. Självinsikten är inte alltid så god.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Larzon, Motortävlingsförsäkring ska tecknas enligt lag, den har inte många paragrafer och finns här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19760357.htm

Banan har en, med tämligen hög självrisk (något basbelopp enligt Nitrous i den andra tråden), som i händelse av skada naturligtvis faktureras arrangören. Arrangören av motortävling ska, vid risk av böter, teckna en egen


1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.
Så då är frågan vilka banor räknas som inhägnat tävlingsområde? Inte Gotland för några år sedan?!
Vad räknas som inhägnat?
Vad räknas som tävling?
Vanlig bankörning? eller måste någon ta tid?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
1 § Motortävlingsförsäkring skall finnas vid tävling med motordrivet fordon inom inhägnat tävlingsområde.
Så då är frågan vilka banor räknas som inhägnat tävlingsområde? Inte Gotland för några år sedan?!
En tumregel är att de banor som har tränings- eller tävlingslicens från Svemo kan betecknas som tävlingsområde.
Vad räknas som inhägnat?
Tillräckligt med staket för att anläggningen ej ska kunna utnyttjas av obehöriga utom ägarens kontroll. Kan jag åka till anläggningen kl 12 en natt och lägga några varv utan att forcera några hinder är den inte inhägnat, som jag förstår det. Gäller även publik, arrangör ska helt enkelt kunna ha rimlig kontroll på vilka som finns på området, Du ska inte kunna förirra Dig in utan finns Du på området obehörigt ska Du ha haft ett uppsåt för att hamna där.
Vad räknas som tävling?
Skulle tro att det är arrangemang med tidtagning och möjligen prislista vi pratar om. Sedan har vi ju begreppet "träning inför tävling". Av den dom vi tidigare diskuterade förefaller domstolen söka efter tecken på körning där snabbaste tid/högsta hastighet premieras, för att avgöra om vi pratar "tävlingsliknande förhållanden"
Vanlig bankörning? eller måste någon ta tid?
Ja, monterar Du transponder eller kör med laptimer tror jag sannolikheten är hög att det anses som "tävlingsliknande förhållanden". Jag tror att Du ska vara beredd att påvisa ett kursupplägg med delmoment och -mål som inte är tidsrelaterade med ledare eller instruktörer som ansvariga för att i juridisk mening kunna kalla eventet för något annat.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Detta med färgen kan inte vara ett jätteproblem. Det är ju bara att alla arrangörer följer en och samma färgsättning.

Kan man göra det på skidbackar borde bandagsarrangörer också klara det.

Hela grejen Sveda och andra försäkringsbolag försöker göra är ju att man ska ha råd att köra motorcykel och om detta med olika regler för olika grupper på bana är ett sätt så får man väl acceptera det eller byta bolag om det hjälper.

Dock borde det var helt fel att ändra reglerna för en redan tecknad försäkring, båda parter har ju accepterad ett avtal. Därremot kan man ju ändra på huvudförfallodagen eftersom det står båda fritt att upphäva avtalet då.
 

henlo

Med lem
Gick med
2 Oct 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R6 -03, XT660R -08
Detta med färgen kan inte vara ett jätteproblem. Det är ju bara att alla arrangörer följer en och samma färgsättning.

Fast du tycker inte det är märkligt att Svedea bestämt att just de grupper som råkar ha blå eller gul färg på västen för dagen är mindre farliga än övriga grupper, utan att ha en susning om vilka "fartgrupper" det är? Att vräka ur sig villkor för en försäkring som folk har tecknat som är tvetydiga är ju inte speciellt proffsigt tycker jag.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top