Caféracer av en Honda CX500 eller "Att sminka en gris"

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Som alla vet så är ju Honda CX500 en av de absolut fulaste motorcyklar som tillverkats men det har ju likt förbannat byggts en del riktigt trevliga Caféracers av dem ute i Europa.

Jag köpte min egen för ca tre veckor sedan. Det är en CX500-80 som har varit avställd sen 2006.

Den startade men gick ganska pissigt när jag köpte den. Troligtvis har den samma tändningsfel med trasig stator som de flesta gamla CX råkar ut för men det löser vi med en ny CDI-box från Ignitech :)

Grisen1.jpgGrisen2.jpg

För att göra den ännu fulare så hade tidigare ägare eftermonterat en makalöst ful helkåpa, 50kg kromlister och en hemsk toppbox.

Min inspirationskälla såg ut som nedan och är tydligen byggd i Polen.
 

Bifogat

  • Grisen3.jpg
    Grisen3.jpg
    43.7 KB · Visningar: 814
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag demonterade eländet lite snabbt.
 

Bifogat

  • Grisen5.jpg
    Grisen5.jpg
    95.4 KB · Visningar: 298
  • Grisen6.jpg
    Grisen6.jpg
    91.7 KB · Visningar: 276
  • Grisen7.jpg
    Grisen7.jpg
    88 KB · Visningar: 437

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Sen fimpade jag bakramen som jag tyckte var ganska ful. På min inspirationskälla är den också utbytt.
 

Bifogat

  • Grisen8.jpg
    Grisen8.jpg
    111.1 KB · Visningar: 422

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Husaberg FS570
Lycka till :tummenupp Fick äntligen för ett tag sedan en god vän att sälja sin Cx som jag var starkt emot redan när han köpte den :fyllisar Finns ju dock som sagt många trevliga Caféracers! Hoppas du lyckas med din! :tummenupp
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag vinklade upp tanken 50-60mm i bakkant och började bygga upp en ny bakram. Jag hade köpt en ny caféracersadel från USA på Ebay som jag utgick från.
 

Bifogat

  • Grisen9.jpg
    Grisen9.jpg
    101.1 KB · Visningar: 435
  • Grisen10.jpg
    Grisen10.jpg
    115.7 KB · Visningar: 396
  • Grisen11.jpg
    Grisen11.jpg
    100.4 KB · Visningar: 377
  • Grisen12.jpg
    Grisen12.jpg
    124 KB · Visningar: 363
  • Grisen13.jpg
    Grisen13.jpg
    79.2 KB · Visningar: 364
  • Grisen14.jpg
    Grisen14.jpg
    114.8 KB · Visningar: 401

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Idag Hämtade jag sadeln hos lackeraren. Vi försökte få den i samma färg som tanken. Det blev inget hundraprocentigt resultat men det är väl inte så konstigt, tanken är ju lackad för ca 35 år sedan.
 

Bifogat

  • Grisen15.jpg
    Grisen15.jpg
    128.3 KB · Visningar: 697

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Ja såhär står den alltså idag.

Jag har ett nytt TT-styre ligger och väntar på Posten, ett nytt runt RD350-lyse på väg hem från England och nytt baklyse och blinkersar liggande för montering.
Planen är att köpa ett par Minizoomdämpare också, de skulle nog passa fint :)

Nu har jag 17 (eller om det var 18) dagar ledigt i julhelgen, jag borde hinna en hel del.......
 

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Mycket trevligt bygge, visst går det att få fason på dom där. Men jag instämmer med "att sminka en gris" haha, dom är inte överdrivet vackra från början. Du ser ut att vara på god väg att råda bot på kosmetiken! =) Rätt fränt att du behåller originallacken på tanken, kan ju se ut som att den är byggd så från början.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Tanken är så härligt sliten och patinerad, därför skulle det vara kul att kunna behålla den. :)

Det är ju inte tankens fel att den har suttit på en så ful motorcykel så länge ;)
 
Last edited:

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Kan bli riktigt bra det här, ska bli kul att följa.

Det är härligt med patinerade tankar, min är också det och det bär emot att lacka om den.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Tack Fjordis!

Planen är att jag ska bli klar med den här hyfsat fort för att sedan fortsätta med min gamla GSX1100 som också finns som tråd här någonstans.....och kanske min gamla Porsche 944 med Volvoturbomotor som finns som tråd nån helt annanstans..

Imorgon bitti, runt 06.00, gasar jag till garaget för att kolla närmare på höjderna fram och bak (gaffeln är sänkt ca 80mm) och kanske svetsa klart bakramen.

Sen ska ett batteri gömmas nånstans eftersom jag tycker det är väldigt viktigt att hålla "trekanten" tom, det troliga är att det hamnar under växellådan.

Nu är ju bakramen färdigbyggd men om jag hade kunnat gå tillbaka och ändra nåt så skulle jag ha gjort trekanten större, alltså dragit bak rören som går upp från svingen till de övre bakramsrören några centimeter. Då hade jag fått de övre stötdämparfästena lite högre upp och det tror jag hade sett lite bättre ut men nu blev det såhär och jag tycker inte det blev så illa ändå..
 
Last edited:

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Ort
trelleborg
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
Spot on!!!
Du kan polera up tanken med ancorwax. Det är suveränt!!!! Jag har en liter sånt och skulle evt kunne skicka en liten burk med sånt till dig om det är.
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Kul bygge men jag skulle göra min "trekant" mindre.Börja den typ vid förgasarnas underkant. Då hänger sadeln mer i luften.Men det är ju inte mitt bygge..ler
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Så skulle man också kunnat göra men jag vill ha en mer klassisk look på ramen samtidigt som jag var tvungen att göra nåt vid svingen där original bakram en gång suttit, det var ju lite sönderkapade pressade plåtar där..
 

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Hunneberga
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Håller med.
Denna hoj gör sig mer rätt med stor triangel

Snyggt bygge (Y)
 

LinusE

Linus på Linjen
Gick med
30 Jul 2006
Ort
Hunneberga
Hoj
Africa Twin och olika projekt hojar :)
Korta ner framskärmen lite o linda rören.
Måla med i svart så har du snarte n riktigt rå caferäser !
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Idag har ett nytt TT-styre kommit på plats och efter att jag torrgasat en stund så bestämde jag mig för att det blir kanon! :) Imorgon ska jag gömma ett batteri som jag köper senare idag.....
 
Last edited:

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
mincx1.jpg
Nytt framlyse (RD350-kopia) är monterat och elen är klar, det var en del kablar att korta av och någon enstaka som skulle förlängas.
mincx2.jpg
TT-styret är på plats och jag experimenterar lite med mätarna. Det är originalmätarna som jag försöker använda mig av men monterade på en plåt istället för i det kubikmeterstora originalhuset.
mincx3.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top