Quadrocopter?

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Provflög den precis men tycker att gopron pekar väldigt mycket rakt ner. Testa att flytta på spaken på baksidan av kontrollen men det hände inget (den kanske inte är till att ställa vinklen på kameran?). Tips?
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Provflög den precis men tycker att gopron pekar väldigt mycket rakt ner. Testa att flytta på spaken på baksidan av kontrollen men det hände inget (den kanske inte är till att ställa vinklen på kameran?). Tips?
Ingen aning om hur det funkar på Phantomen och vilken spak du ändrar vinkeln på kameran med. Kom phantomen med gimbalen monterad från början eller fick du montera den? Styrningen av den kanske inte är påslagen.
Vad häller vinkeln så måste jag ställa min kamera rakt fram först innan jag slår på strömmen på min gimbal, står kameran alldeles för mycket fel när jag drar igång gimbalen så kommer den inte ställa sig rakt.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Den fick jag montera själv. Den funkar allt så när man vrider på Phantomen i olika vinklar förutom att kameran pekar mycket neråt tycker jag.
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Den fick jag montera själv. Den funkar allt så när man vrider på Phantomen i olika vinklar förutom att kameran pekar mycket neråt tycker jag.
Manualen sida 12.

http://download.dji-innovations.com..._3d/en/Zenmuse_H3_3D_User_Manual_v1.00_en.pdf

"To fully utilize the gimbal, you also need to configure the tilt function of the gimbal. Flight control system assigns a specified channel (X3 channel for WKM, X1 for NAZA-M and H3-3D for A2)to control the tiltmotion of the gimbal. To activate the tilt function, user needs to properly set up the channel in the Assistant Software and ensure the connection between the receiver and the main controller is correct. Refer to the Gimbal Assistant Software for details"
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Manualen sida 12.

http://download.dji-innovations.com..._3d/en/Zenmuse_H3_3D_User_Manual_v1.00_en.pdf

"To fully utilize the gimbal, you also need to configure the tilt function of the gimbal. Flight control system assigns a specified channel (X3 channel for WKM, X1 for NAZA-M and H3-3D for A2)to control the tiltmotion of the gimbal. To activate the tilt function, user needs to properly set up the channel in the Assistant Software and ensure the connection between the receiver and the main controller is correct. Refer to the Gimbal Assistant Software for details"

Tackar! Får bli till morgonkaffet:tummenupp
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Hur har det gått?

Det gick inte alls. Ladda ner programmen RC&PT2 till Mac, laddade ner dom senaste versionerna och kalibrerade allt så man ska göra. Gopron ställde rakt nu och som innan funkar den fint när man vrider på Phantomen men tilten funkar fortfarande inte. Hur jag än kalibrerar och vrider finns det ingen signal till X1, står att Gimal switch är on och allt men stendöd just i den linjen. MKsweden vill att jag ska skicka tillbaka allt för felsökning. Men dom går på semester på måndag så just nu är man inte på det bästa humöret. Får väl hoppas att det går problemfritt och att felet hittas snart.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Om du kollar i Assistant Software under Basic/rc fliken ser du någon rörelse på X1 när du flyttar tiltspaken?

Testat i både Assistant Software 3.0 och i RC Assistant Software 1.1, men ingen som helst rörelse. Pratade med Charlie på MKsweden och dom sa att det kunde bero på 2 fel. Ett i en kontakt/kretskort i Phantomen eller i sändaren. Dji hade haft problem med detta sa han och att dom hade haft en till kund med samma fel. Om inte dom kan fixa det efter sin semester får den grejen som det är fel på skickas till Kina eller var fan dom tillverkas för lagning. Det skulle gå på garantin iallafall. Tråkigt när man ville filma nu när man är ledig
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Men har inte du precis köpt den? De får väl ge dig en ny och lösa garantifrågan själva. En grej om du hade haft den ett tag och den hade pajjat men nu har den ju varit paj från början.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Men har inte du precis köpt den? De får väl ge dig en ny och lösa garantifrågan själva. En grej om du hade haft den ett tag och den hade pajjat men nu har den ju varit paj från början.

Frågade om jag inte fick en ny men han sa att dom inte jobbar på det sättet, hade dom gjort det så hade dom inte tjänat något och då hade dom fått slå igen mena han. Står något i deras köpvillkor att varan ska vara oanvänd och obruten plombering. Jag kan ju testa att höra av mig igen till dom, tycker ju att det borde vara som allt annat man köper. Funkar det inte så får man en ny..
 

Maciej EVO VI

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
R1 -07, KTM 625 SMC -06
Låter riktigt oseriöst tycker jag att man ska få hjälp efter deras semester och om det inte funkar så ska du skicka grejerna till kina. Har fått bättre service än så på mina ebayköp.
 

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Låter riktigt oseriöst tycker jag att man ska få hjälp efter deras semester och om det inte funkar så ska du skicka grejerna till kina. Har fått bättre service än så på mina ebayköp.

Kunde dom inte lösa felet skulle dom skicka sakerna till kina. Känns surt när det är helt nytt och för dom pengarna. Sen så får man hoppas att dom är noga när det ska skruvas isär/ihop för felsökning. Men men man får hoppas på att det löser sig och snabbt.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Kunde dom inte lösa felet skulle dom skicka sakerna till kina. Känns surt när det är helt nytt och för dom pengarna. Sen så får man hoppas att dom är noga när det ska skruvas isär/ihop för felsökning. Men men man får hoppas på att det löser sig och snabbt.


MK har jag hört en del mindre smickrande saker om.

Men ge dom en möjlighet att tänka om på ett sätt som är tydligt. Det är inte ok det dom försöker sig på.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Kunde dom inte lösa felet skulle dom skicka sakerna till kina. Känns surt när det är helt nytt och för dom pengarna. Sen så får man hoppas att dom är noga när det ska skruvas isär/ihop för felsökning. Men men man får hoppas på att det löser sig och snabbt.

sånt där är inte ok... säljer dom faulty grejjer så ska de byta ut alt ge pengar tillbaks... stå på dig.

häng ut dem på alla ställen du kan.
 
Last edited:

Jacobsson

Sporthojsnörd
Gick med
22 Feb 2009
Ort
Landet
Hoj
...Rsv4
Det tråkiga är att dom går på semester nu, men jag ska försöka ändå att nå dom under veckan. Ska ta och hänvisa till konsumentköplagen och att det var fel på varan när jag fick den. Vet inte vad dom säger om att jag har öppnat paketet och provflugit den, men annars hade jag ju inte upptäckt felet.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Frågade om jag inte fick en ny men han sa att dom inte jobbar på det sättet, hade dom gjort det så hade dom inte tjänat något och då hade dom fått slå igen mena han...
Det var en märklig kommentar - konsekvensen skulle bli att det är kunden som i stället får stå risken...?

http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-konsument/Garanti/

Notera att utbyte till ersättningsvara endast kan avvisas om det blev orimligt dyrt, här tänker jag mig en vara med omfattande installation. Det är inte orimligt att Du får en ny vara och att de själva skickar Din maskin på reparation och därefter säljer den som "genomgången av fabrik". Du ska kunna använda den vara Du köpt och betalat för inom rimlig tid, säg 3 veckor.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top