Diverse Ducati-mek

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Tjena! Är ny här så vi får se vad man får för respons.

Har en ducati monster 620 från 05 som gått 1000 mil typ.
Den är original förutom kapad röv och silmotordämpare.

Har en hel hög med funderingar så jag spottar nog mest ur mig så får vi se hur det går!

Kopplingen klibbar. När motorn är kall så måste jag pumpa på kopplingen, annars dör hojen när jag lägger i växel. Vet någon om detta är väldigt illa för hojen? Själv har jag funderingar kring om det kan vara för att det är helsyntetsolja (och hojen har våtkopling). Kanske bättre att köra delsyntet eller mineral? Eller något helt annat problem?

Vill gärna byta luftfilter för lite goare ljud. Gör det stor skildnad om jag köper box med öppet lock och ett ducati performance filter? Tankar kring detta någon?

En annan sak är styling. Borde kanske egentligen göra en ny tråd för det men men.
Är det någon som har erfarenhet av att sänka framlyktar och intrumenten? Skulle vilja göra det samt byta styre till något lägre. Tips?? Eller andra roliga stylingtips?

Peace :lol
 

Robnek

Proud member of Babados Racing
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Borgo Panigale
Hoj
Ducce Panigale 1199-12,Ducce 1098S-08 banräser, Ducati 900SSie-98, Husaberg 450FE-10, BMW1000RR SEC Räser, Yamaha R1M
Vill du ha svar på dina frågor, tycker jag ska regga dig på Ducceklubben (om du inte redan gjort det)
Där finns det folk med mycket kunskap som kan ge dig råd.
http://www.ducatiklubben.se :tummenupp
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Lufta kopplingen, kolla slavcylindern.
Kör på den olja som rekommenderas. Helsyntet duger mycket fint...


Kapa locket med såg. Funkar med en filter du har.

Sänk inte lyktan, men byt till clipons. Blir fett snyggt cafe rejser stuk. Fotpinnar osv...man kan göra hur mycket som helst, bara din budget sätter gränsen i princip.

Köp följande hjälm:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=73945

Nu är du good to go !
 
Last edited:

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Jag får nog prova mig fram. Är mest sugen på ett lägre styre!
Känns som ett svårare projekt att byta. Har jag fel?
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
nää...men clipons istället för styr är snyggt som fan på gammel Monster. ingen big deal att montera.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Köper du clip-ons från gamla ( fram till -97 ) Supersport så är de både billiga och bra. De monteras under övre styrkrona men sticker upp en bit, så styrhalvorna hamnar i höjd med styrkronan, snyggt och skön körställning.

Och självklart ska du sänka lyse och instrument, nästan alla nakenhojar blir snyggare och får ett modernt utseende. Jag har sänkt så på 4 olika hojar på senare tid, mellan 50-150 mm, eller så lågt det överhuvudet bara går, och det blir helt ok styling "gratis". Att se styre/styrkrona framifrån ger ett helt nytt utseende!

Många hojar har instrument och lyse monterat i övre styrkrona, och man ersätter enkelt orginalbultar med gängstång M6 och passande aluminiumrör som distans.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Köper du clip-ons från gamla ( fram till -97 ) Supersport så är de både billiga och bra. De monteras under övre styrkrona men sticker upp en bit, så styrhalvorna hamnar i höjd med styrkronan, snyggt och skön körställning.

Och självklart ska du sänka lyse och instrument, nästan alla nakenhojar blir snyggare och får ett modernt utseende. Jag har sänkt så på 4 olika hojar på senare tid, mellan 50-150 mm, eller så lågt det överhuvudet bara går, och det blir helt ok styling "gratis". Att se styre/styrkrona framifrån ger ett helt nytt utseende!

Många hojar har instrument och lyse monterat i övre styrkrona, och man ersätter enkelt orginalbultar med gängstång M6 och passande aluminiumrör som distans.


Perfekt ju! Massa tips ju! Måste nog kolla närmre på det där med styret. Har försökt luska ut hur fan man ska sänka mätare och lyse bara. Är som sagt helt ny på sånt här och är väldigt rädd om hojen så man vill ju inte göra helt fel heller.

Har precis beställt ett luftfilter och öppet lock från dp. Hoppas det blir lite skilldnad på ljud. Liiite borde det iaf bli :) men jag antar att det inte blir någon effektskilldnad. Am I right? :tungan
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Okej jag ger mig. Clip ons på monstret är snyggt... Som fan dessutpm! Däremot vill jag inte att dem ska vara allt för riktade bakåt (eller hur man nu säger) antar att ni fattar!

Var uppenbarligen lite ute och cyklade :rofl

image.jpg

Tror ni något sånt här skulle funka? Det från ebay. Men kostar typ 350 spänn :p annars kollat på rizoma med styrkrona och allt för typ 4000. Några rekomendationer?
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Rekommendationen fr mig är att köpa det som du har deg för, bomba ut 4 papper för styrkrona för lillmonster känns lite overkill. Du kan pimpa rätt mycket för 4000 papper.

Leta efter clipons, "du har ju hela vintern på dig"...fundera på olika vinklar, fråga lite osv. Många på SDK klubben har gjort sådant och kan ge råd. Clipons i någon kul färg ? Alt eloxera de så man kan matcha de med resten ? Kul handtag på sliponsen ? Till det kan du fixa fina styrändar och kanske nå eloxerade handtag, behöver inte vara Rizoma el nått dyrt, det finns en hel del sånt. Byta ut skruvar runtom så de matchar handtagen. Finns t ex på NF Racing...en hel katalog med BARA skruva i titan och i olika färger och dimensioner. Då får du ihop en snygg front...

Kolfiberdetaljer ..typ de där "trekanterna" som sitter på varsin sida av kutsen var bl de första grejorna jag fixade till på min 900ie när de begav sig. Frontstänkan i cf är najs...hugger i cf likaså och det finns beggat som är fint eller som du kan lämna in för klarlack. Speglar givetvis. För cafe rejser kanske styrändsspeglar. Kolla också vad du kan göra med tanken...det gör asmycket men kan kosta en slant. Kanske ny lack..kanske nå stripe eller typ JUCATI text (japp..det typsnittet där D ser ut som J) som är rätt poppis / småretro fint.
 
Last edited:

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Rekommendationen fr mig är att köpa det som du har deg för, bomba ut 4 papper för styrkrona för lillmonster känns lite overkill. Du kan pimpa rätt mycket för 4000 papper.

Leta efter clipons, "du har ju hela vintern på dig"...fundera på olika vinklar, fråga lite osv. Många på SDK klubben har gjort sådant och kan ge råd. Clipons i någon kul färg ? Alt eloxera de så man kan matcha de med resten ? Kul handtag på sliponsen ? Till det kan du fixa fina styrändar och kanske nå eloxerade handtag, behöver inte vara Rizoma el nått dyrt, det finns en hel del sånt. Byta ut skruvar runtom så de matchar handtagen. Finns t ex på NF Racing...en hel katalog med BARA skruva i titan och i olika färger och dimensioner. Då får du ihop en snygg front...

Kolfiberdetaljer ..typ de där "trekanterna" som sitter på varsin sida av kutsen var bl de första grejorna jag fixade till på min 900ie när de begav sig. Frontstänkan i cf är najs...hugger i cf likaså och det finns beggat som är fint eller som du kan lämna in för klarlack. Speglar givetvis. För cafe rejser kanske styrändsspeglar. Kolla också vad du kan göra med tanken...det gör asmycket men kan kosta en slant. Kanske ny lack..kanske nå stripe eller typ JUCATI text (japp..det typsnittet där D ser ut som J) som är rätt poppis / småretro fint.

Ja du har rätt, har ju inte direkt bråttom.. Ska se till att fixa medlemskap på ducceklubben ikväll tror jag. Hoppas man kan få mycket tips där! Känner också att jag inte vill lägga FÖR mycket deg på en så pass billig hoj liksom.
Blir att vara kreativ istället :yoparty
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
620 monstret är poppis och det finns säkert en hel del som man kan göra. Just SSie clipons vet jag är ett poppis sätt att få ner styret utan att det kostar satan.

Ta inte FÖR låga clipons..
http://i1291.photobucket.com/albums...D9F82FE-1106-0000013D2AD6E55B_zps9354d66a.jpg

Denna lösning är nice..
http://www.ducati.ms/forums/42-monster/2594-monster-pix-show-us-what-you-have-132.html#post2560953

eller denna.
http://www.ducati.ms/forums/attachm...r-pix-show-us-what-you-have-1375126383227.jpg

Finns JÄTTEMYCKET på www.ducati.ms under MONSTER avdelningen.. :)
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
620 monstret är poppis och det finns säkert en hel del som man kan göra. Just SSie clipons vet jag är ett poppis sätt att få ner styret utan att det kostar satan.

Ta inte FÖR låga clipons..
http://i1291.photobucket.com/albums...D9F82FE-1106-0000013D2AD6E55B_zps9354d66a.jpg

Denna lösning är nice..
http://www.ducati.ms/forums/42-monster/2594-monster-pix-show-us-what-you-have-132.html#post2560953

eller denna.
http://www.ducati.ms/forums/attachm...r-pix-show-us-what-you-have-1375126383227.jpg

Finns JÄTTEMYCKET på www.ducati.ms under MONSTER avdelningen.. :)


Ska definitivt spana in det forumet! Jag gillade verkligen den tredje länken. Är ju ute efter lite högre clip ons faktiskt. Vill inte ha det för lågt. Vill kunna sitta någorlunda okej utan att byta fotpinnsats.

Tack för tips :Bugar
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Hittade ett najs styre hos suburban machinery som jag funderar på att inflrskaffa!
Tänkte nu passa på att visa damen i fråga :):) image.jpg

image.jpg
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hittade ett najs styre hos suburban machinery som jag funderar på att inflrskaffa!
Tänkte nu passa på att visa damen i fråga :):)

Trevligt med rätt färg redan från start. Själv hade jag en svart Monster, och det vet ju alla att de inte är riktigt lika bra.
Ren spontant är mina tips; fixa enkelkuts, byt ut/ta bort speglarna, gör något åt framskärmen och, som du är inne på, montera clip ons.

Sedan är du en bra bit på väg utan att det behövt kosta allt för mycket. Surfa runt på ebay, där finns väldigt mycket prylar i alla prisklasser.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Är ganska ofta ute och åker med tjejen, därav naken sadel. Styre och speglarna är i fokus just nu :) några tips på lägre speglar eventuellt styränd speglar som inte kostar skjortan? :lol
 
Last edited:

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Hej igen. Jag är ju som sagt en redigt härlig amatör på det här så nu kommer en typisk amatörfråga (eller?)

Många snackar om att man kan byta framdrevet till en kugg mindre (14 kuggs). Varför gör man detta? Vad är för och nackdelar när man gör detta?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Hej igen. Jag är ju som sagt en redigt härlig amatör på det här så nu kommer en typisk amatörfråga (eller?)

Många snackar om att man kan byta framdrevet till en kugg mindre (14 kuggs). Varför gör man detta? Vad är för och nackdelar när man gör detta?

Fördelen är att hojen går lite jämnare i låga hastigheter pga av att man hamnar på lite högre varv. Ducces motorer, och twinnar generellt, är lite stötiga i gången på låga varv. En annan effekt är att hojen känns lite piggare.

Den enda nackdelen är väl att du minskar topphastigheten en smula, men det är så marginellt att det knappt är värt att ta med i beräkningen.
 

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Ort
Halmstad
Hoj
05 Ducati Monster 620
Okej, kan vara bra att ha i åtanke när det böir dags att byta drivpaket. Tack!
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top