Köpa första hoj. En bmw R1200R

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
View attachment 396232

Detta kanske är lite mer en smaksak men tycker du om konceptet men vill att det ska vara lite sportigare så hade jag kollat på en sådan. Finns en just nu på blocket men de är lite sällsynta.

http://www.blocket.se/alvsborg/BMW_R1200S_ABS_Ranta_fn_1_95__50166780.htm?ca=21&w=3&last=1

haha tänker dock på Luftwaffe när jag ser den :lol

Du valde bildvinkeln där man inte ser hur bajsfula speglarna/blinkersen är.
Falsk marknadsföring.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Så man måste alltså leta reda på den fulast tänkbara vinkel som finns när man skall presentera en bild på en hoj?
Nej.
De speglarna är horribla från alla håll i verkligheten, men på bild kan man få dem att harmoniera med kåpans linjer.
Det är en skitsnygg hoj på alla andra sätt, men man måste räkna med att byta ut åsnekukarna mot något anständigare.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Du valde bildvinkeln där man inte ser hur bajsfula speglarna/blinkersen är.
Falsk marknadsföring.

Så man måste alltså leta reda på den fulast tänkbara vinkel som finns när man skall presentera en bild på en hoj?

Vill man vara lite positiv så kan man ju alltid säga att "de kombinerade backspeglarna/körriktningsvisarna tillkom i ett sent stadie av formgivningsprocessen..." ^^
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Du valde bildvinkeln där man inte ser hur bajsfula speglarna/blinkersen är.
Falsk marknadsföring.

Äh de är inte de snyggaste backspeglarna men så fula är de inte som du beskriver. Sen är det dessutom jättelätt att mod om :)

Det jag inte riktigt tycker om med den hojen är instrumentpanelen annars hade jag lätt kunnat tänka mig den. nu blev det att jag han provköra en moto guzzi innan jag kom så långt att ta en sådan på en runda
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Ang den bmw r1200r jag skrev om som var snålt servad men bara rullat 2300 mil. Hur vet jag om man vågar köpa den då inte broms och kardan olja var bytt på flera år och inte heller motor olja sedan 2010 men den hade inte rullat mer än 700 mil sedan olje bytet.
Han säger att allt fungerar men hur vet man att inget är på gränsen till utslitet. Oroar mig för bromsarna mest när inte broms oljan är bytt. Kardan oljan byttes hösten 2008.

Man vill ju ha en lågmilare för andra handsvärdets skull.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Känner du dig det minsta orolig ang vätskorna på hojen så pruta ett par tusen och lämna in hojen på service.

BMW R1200R är bland det mest skottsäkra som går att köpa samt att ägaren brukar inte vara den typiska sporthojsåkaren, dvs inte slita på mtrlet mer än nödvändigt.

Har du hittat till BMW klubbens sida? Där finns det folk som kan dessa hojar utan och innan...
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Till rätt pris skulle jag inte ha några betänkligheter med att köpa den snålservade hojen med 2300mil. Tänk bara på att det du kommer att åka på en servicekostnad på åtminstone 5-6k.

Oddsen för att nåt skall vara på gränsen till utslitet på en R1200R som gått 2300mil är så gott som obefintlig.

Min 07a har en bit över 9000mil på mätaren och jag har haft noll problem. Det enda kostnaderna jag åkt på utöver normal service har varit slitdetaljer som bromsbelägg, batteri och stötdämpare.

Har gubben inte haft den på service på några år är det viktigt att du ser till att alla eventuella recalls/kampanjer blir utförda när du lämnar in den på auktoriserad verkstad. Vill du få den servad på sveriges bästa mc verkstad så gör du en liten resa till Göteborg och bokar in dig på Kenneths MC.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Hej igen. Har nu köpt en fin bmw r1200r 2008 årsmodell som rullat 2700 mil.

Tänkte höra lite med er som kör r1200r för har lite frågor. :)

Har inte körkort än men ska börja på körskola om 2 veckor så har provat köra mellan konor med hojen i låg fart som man ska. Konorna är 4 meter mellan varje sen ska man vända på 4 meters bredd och djup och det klarar jag inte men på körskolan kör man smidigare hojar så det är kanske inte så konstigt att jag inte kan svänga runt med hojen på 4 m bredd och 4 m djup?

Undrar också efter ett smart knep att få upp hojen på central stödet när man står bredvid den.. Har provat men orkar inte sen är jag rädd för att tappa den.

Undrar också om däcktrycks sensorn på displayen. Jag pumpade däcken med kompressor och luft munstycket på kompressorn visade mer luft i däcken en vad mc displayen säger så vilket stämmer?

Mvh
 

Kalle_kanel

.......
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Tiger 1050
Hej igen. Har nu köpt en fin bmw r1200r 2008 årsmodell som rullat 2700 mil.

Tänkte höra lite med er som kör r1200r för har lite frågor. :)

Har inte körkort än men ska börja på körskola om 2 veckor så har provat köra mellan konor med hojen i låg fart som man ska. Konorna är 4 meter mellan varje sen ska man vända på 4 meters bredd och djup och det klarar jag inte men på körskolan kör man smidigare hojar så det är kanske inte så konstigt att jag inte kan svänga runt med hojen på 4 m bredd och 4 m djup?

Undrar också efter ett smart knep att få upp hojen på central stödet när man står bredvid den.. Har provat men orkar inte sen är jag rädd för att tappa den.

Undrar också om däcktrycks sensorn på displayen. Jag pumpade däcken med kompressor och luft munstycket på kompressorn visade mer luft i däcken en vad mc displayen säger så vilket stämmer?

Mvh

Ang. centralstödet så brukar det underlätta om du placerar den fot du har närmast hojen på centralstödet och pressar ner fot/ben mot marken samtidigt som du tar tag i ramen på lämpligt ställe och drar hojen uppåt. Precis som om du skulle dra isär något. Du pressar fot/ben neråt samtidigt som du drar hojen uppåt med arm/överkropp.

Funkade finfint på min gamla Suzuki GSX 1100G på 280 pannor så det borde funka fint på din hoj.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Hej igen. Har nu köpt en fin bmw r1200r 2008 årsmodell som rullat 2700 mil.

Tänkte höra lite med er som kör r1200r för har lite frågor. :)

Har inte körkort än men ska börja på körskola om 2 veckor så har provat köra mellan konor med hojen i låg fart som man ska. Konorna är 4 meter mellan varje sen ska man vända på 4 meters bredd och djup och det klarar jag inte men på körskolan kör man smidigare hojar så det är kanske inte så konstigt att jag inte kan svänga runt med hojen på 4 m bredd och 4 m djup?

Undrar också efter ett smart knep att få upp hojen på central stödet när man står bredvid den.. Har provat men orkar inte sen är jag rädd för att tappa den.

Undrar också om däcktrycks sensorn på displayen. Jag pumpade däcken med kompressor och luft munstycket på kompressorn visade mer luft i däcken en vad mc displayen säger så vilket stämmer?

Mvh

Som Kalle skrev: En fot på stödet och sen lyfter man hojen rakt upp i lämplig, hållbar, del. Alltså inte typ en kåpa :p Centralstöden brukar ju vara lite rundade under så tyngd ner + lyft upp brukar man lyckas.

Angående vändningen på lågfartsbanan så kolla så att du kan leda runt hojen med fullt styrutslag. Kan du inte det så är det inget att oroa sig över. Även på uppkörningen är det oftast inte skrivet i sten att man inte får köra utanför linjerna sålänge man har bra balans och svänger så mycket det går.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Hej igen. Har nu köpt en fin bmw r1200r 2008 årsmodell som rullat 2700 mil.

Tänkte höra lite med er som kör r1200r för har lite frågor. :)

Mvh
Har inte själv trycksensor, men dessa skall väl bytas inom vissa intervall. Är det gjort på din 7 år gamla hoj? Du skriver inte hur mycket det diffar.. Ett par hekto hit och dit är nog inget att oroa sig för.

Ang krypkörning så är det nog en träningssak, bör inte vara problem att komma runt, men det kräver en del övning. R12R har inte dålig svängradie imho men fan heller att jag frivilligt någonsin nöter konbana igen :-o för att bevisa detta hehe

Om hojen inte är sänkt så begriper jag inget alls, hojen är väldigt lätt att få upp på centralstödet..
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Jag vet faktiskt inte om trycksensorn är bytt men pumpade framdäcket 2.2 som man skulle och bak 2,5 men displayen på hojen visade nog 2.0 fram och 2,2 bak men det är kanske normalt. Bra att det finns iaf så man upptäcker smyg punktering :)

Ja ang kon bana så är det väl övning som gäller fast hojen känns väldigt klumpig till att ligga och krypköra mellan koner. Har heller inte någon att köra med så övningskör olagligt på en allmän plats så är nervös samtidigt att det ska komma en polis bil :)

Centralstödet får jag väl prova igen då för hojen är inte sänkt. Har bara provat att ha en fot på stödet som låser det men inte trampat det ner så är kanske det. Ska framhjulet vara helt rakt eller det ska gå att ha det svängt när man drar upp den?
 

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Hbg
Hoj
6,5 tums hjul...
Centralstödet får jag väl prova igen då för hojen är inte sänkt. Har bara provat att ha en fot på stödet som låser det men inte trampat det ner så är kanske det. Ska framhjulet vara helt rakt eller det ska gå att ha det svängt när man drar upp den?

Du vill väl lära känna din nya kära...
Släng dig ner inför henne och kolla hur det ser ut "där nere" (där centralstödet sitter).
När du sedan följer alla andras råd om att om stampa än här och där så har du lite mer förståelse för hur det ser ut - att bägge "fötterna" på centralstödet skall vara i backen (rak cykel), tyng ner centralstödet så det tar i asfalten och luta cykeln mot dig kontra ifrån dig och känn när dessa bägge "fötter" är i.
Har du denna förståelse för saker och ting så kommer detta vara en barnlek.
Grundregel är att cykeln skall inte upp på centralstöd med kraft/styrka.

Lycka till på alla sätt!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag vet faktiskt inte om trycksensorn är bytt men pumpade framdäcket 2.2 som man skulle och bak 2,5 men displayen på hojen visade nog 2.0 fram och 2,2 bak men det är kanske normalt. Bra att det finns iaf så man upptäcker smyg punktering :)?

Det är normalt. Du lär dig snart vilket som är "rätt" tryck när du fyller på luft.
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Hej igen. Har nu köpt en fin bmw r1200r 2008 årsmodell som rullat 2700 mil.

inte kan svänga runt med hojen på 4 m bredd och 4 m djup?

Undrar också efter ett smart knep att få upp hojen på central stödet när man står bredvid den.. Har provat men orkar inte sen är jag rädd för att tappa den.

Undrar också om däcktrycks sensorn på displayen.

Mvh

Övning ger färdighet på konbanan, inga problem att få runt en R1200R med rätt teknik.

Centralstödet handlar också bara om teknik, lyft mindre och tryck mer med foten på stödet så går det lätt som en plätt

Att det diffar med däcktryckssensorn är normalt.

Grattis till nya hojen :tummenupp
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Teknik för att ta upp den på stödet och hur du ska köra för att konbanan ska bli lättast lär de ut på trafikskolan. Båda grejerna är nästan omöjliga om man inte gör på rätt sätt.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Det är förresten ingen som har orginal sadeln till r1200r då hojen jag köpte hade en högra sadel då förra ägaren var 190 cm lång. Det är också en orginal sadel men är högre så om någon vill ha en högre så kunde vi bytt? Den är i kanon skick
 
Last edited:

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Ingen som är sugen på en högre sadel till bmw r1200r? Byter gärna mot den lägre i så fall :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top