Köpa första hoj. En bmw R1200R

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Hej. Ska ta mc-kort till sommaren och tänkte köpa en bmw r1200r som första hoj. Gillar utseendet skarpt och sen är den bra i pris att försäkra.

Går det få en hoj billigare än blocket priserna om man köper en nu i vinter? Billigaste kostar runt 77 tusen.

Har också läst att vissa har problem med sin abs på dom så det låter som ett dyrt kapitel att fixa till så hur kontrollerar man så den verkligen fungerar när man provkör?

Ang service på dom om man köper en som gått ca 3000 mil vad ska då vara gjort? Har läst att det kostar mellan 3-4 tusen för en service men är det inte bara olja som byts i regel varje år?

Tacksam för svar då jag fastnat för just denna hoj
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Abs- lampan ska slockna efter några meters körning, gör den det så ska allt funka. 90% av problemen med ABSen på BMW-hojar beror på att batteriet är dåligt så det går lätt att fixa.
Vad som ska göras på servicen ser du i boken, den ska följa med hojen. Tror det finns att ladda ner på BMWs hemsida också.

Annars är det en välbyggd och charmig hoj. Boxermotorn är lite speciell, vissa avskyr den medan andra älskar den.
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Bra val!!! Har själv ägt två st. 1200R och vet i tusan om det inte är en av de bästa hojarna när det kommer till mångsidighet. Ang. Service så får du ett PM. Finns bara lovord att säga om cykeln! :tummenupp
 

heman81

Medlem
Gick med
1 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
08 - KTM 690e/sm
Bra allroundhoj. Inte direkt jättekul att köra men har fin komfort och skönt ljud. Brukar vara väl utrustade med allt från handtagsvärmare och elektroniskt ställbara fjädringsegenskaper(acs?)

polarn har en och kört både knix och gottland ring och trivs rätt bra. Skrapar i rätt tidigt och väger en hel del.

förmodligen ett rätt säkert och problemfritt köp.
 

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
MT-09 Tracer
Känner inte till speciella problem med ABS. Det jag vet är att BMW ett tag hade materialproblem med bromsskivor, de slets ojämnt. Kolla så att du inte får en pulserande känsla när du bromsar riktigt mjukt i hastigheter från 60 och nedåt.

Bränslemätarna har varit sorgebarn. Spelar mindre roll i praktiken då man ändå kör efter färddatorns snittförbrukning och trippmätare, men en grej att kolla. Slå av ett par tusingar på priset om hojen har något av ovan problem.

Tycker inte hojen är tråkig som någon skrev, den är riktigt jäkla rolig på småvägar och det är bra klipp i den, bromsarna väldigt bra och vridet är beroendeframkallande. Passar både för korta såväl som långa turer. Vikten är ungefär som en Kawasaki Z1000, inte mycket att orda om - det är ju ingen supersporthoj men speciellt tung är den inte.

Jag hade kollat efter en som har sidoväskorna. Även om man inte kör långresor är det kanon att dra på väskorna och ta hojen för att handla. Då blir det ofta en omväg på 12-15 mil till ICA hehe. Väskorna är extremt lätta att slänga av/på. Går lös på runt 10kkr med pakethållare om du köper billigt utomlands och monterar själv så de är värda en del på en beg.hoj.

Själv gillar jag ESA (elektroniskt ställbar fjädring) och växlar läge beroende på sträcka, körhumör etc. Vissa tycker den är onödig.. Smaksak.

Är du medlem i SMC eller BMW-klubben ges 10% avdrag på premien hos Bilsport resp. Svedea. Är du medlem i BMW-klubben och tecknar klubbförsäkring (Svedea) så räcker det med styrlås och det elektroniska stöldskyddet, du slipper obligatoriskt extralås. Det är najs..

Som någon skrev är det en fin allroundhoj och servicepriser är humana då det är en lättmekad hoj. Du hittar serviceschema på BMW:s web. Jag är väldans nöjd med min hoj som jag skaffade i våras och det var inte (host, host) för utseendet jag köpte den. Provkörde +10 olika modeller förra året och föll för denna trots att jag inte skulle bytt hoj i år. Känsla går före skönhet ;-)

3-4000 mil på en sån här hoj betraktar många som "precis inkörd", men kolla så att service är gjord ordentligt.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Tack för alla svar. Men det går inte få en 07 för under ca 75 tusen som den billigaste på blocket är? Beror ju på hur många mil den gått men runt 3-4 tusen mil.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Ang försäkring på hojen kan det bli billigare än if bmw märkesförsäkringar där dom inte går efter ålder och hur länge man haft mc kort?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
En vanligt fel när ABS:en inte fungerar är att batteriet börjar bli dåligt. Men felet vissa gör att dom stoppar in vilket batteri som helst. Det bör helst vara ett BMW originalbatteri alt ett som har precis samma CCA eller bättre.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Utmaningen med ABS på hojar är att före 2013 var hoj ABS en direkt kopia av bil ABS. Dvs bromsar man hårt och nått hjul börjar "kasa" så minskar ABSn bromsverkan. Så kaset upphör och hjulet får grepp.
Nått mer behövs inte på bil. :)
Men den andra möjligheten, att man bromsar hårt och framhjulet inte glider utan har bra grepp och det hela slutar för hojåkaren med volt över framhjulet och krasch, ja enligt annonserna för Aprilia RSV4 kom skydd mot volt över framhjulet först 2013 i Bosch hoj ABS system.
Så ide'n att man med ABS bara kan dra i bromsen när nått händer är överdriven.
I torrt väglag.
Och det finns i varje fall en tråd här på SH om volt över framhjulet på BMW S1000RR.
Med inlägg från SH medlemmar som varit med när det inträffat.
Som åskådare under gruppkörning.
 
Last edited:

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Bra val, lättkörd och rolig hoj.

Har strax över 9000 helt problemfria mil på min 07a. Du kan få köpa den för mindre än 75k ;)

Som sagts, se till att köpa en med väskor. ESA är grymt överreklamerat.

Vill du inte lägga så mycket kan en F800 vara ett bra alternativ.

Svedea BMW klubb försäkring rekommenderas.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En vanligt fel när ABS:en inte fungerar är att batteriet börjar bli dåligt. Men felet vissa gör att dom stoppar in vilket batteri som helst. Det bör helst vara ett BMW originalbatteri alt ett som har precis samma CCA eller bättre.

Men egentligen är det väl så att inte heller BMWs originalbatterier pallar kraven? Det krävs att man växlar upp till specialgrejer som exvis Odyssey eller annat för att få alla system att funka som det var tänkt mer än några månader...? http://www.bmwklubben.se/forum/viewtopic.php?f=30&t=13766
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Nja, så känsliga för batterier är inte BMW. Inte för att jag rekommenderar det men min funkade utmärkt i sådär 3 år med ett biltema batteri.

Men visst, när det är dax att byta batteri finns ju all anledning att köpa kvalité.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
En liten notering här. Fr.o.m. 2007 så finns inte bromsservo på BMW.
Har du en med sevo så är det känsligt om du har dåligt batteri.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
En liten notering här. Fr.o.m. 2007 så finns inte bromsservo på BMW.
Har du en med sevo så är det känsligt om du har dåligt batteri.

Det är känsligt även annars men ännu mer så på en med servo.
Nå ja, inget att göra en stor sak av. Bara att köpa ett Odyssey när det gamla ger upp och vara nöjd med det. Jag kör Odyssey i dieselbilen också och det är suveränt på att få snurr på spisen i sträng kyla.
 

Snagge

Medlem
Gick med
27 Jul 2013
Ort
Bromölla
Hoj
Bmw r1200r
Jag har fått pris på ca 340kr i månaden hos if bmw märkesförsäkringar som är samma som hel försäkring + lite mer. Kan det bli billigare?

Vad betalar ni andra som kör r1200r?
 

zulee

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
...
Jag har fått pris på ca 340kr i månaden hos if bmw märkesförsäkringar som är samma som hel försäkring + lite mer. Kan det bli billigare?

Vad betalar ni andra som kör r1200r?

Strax över 500 kr/mån för samma försäkring, en 2011. Är själv 29 år och bor norr om stockholm.

Svedea var för min del billigare men det var lite sämre villkor för helförsäkringen (förvaringskrav och maskinskada)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top