Svensk RR 2014

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
I den förra tråden, när jag skrev om att börja i en effektsvag klass, och sedan stegvis kliva uppåt, skrattade du åt mig och skrev att "vissa gör det bara", och syftade på att Watz hade kört 250 direkt, utan 125 innan. De flesta resonerar inte som den minoritet som har varvrekord...

Har jag skrattat åt dig?!?!?!

Det jag pratar om här är att det har diskuterats på flera ställen att folk inte vågar ta steget in i racingen för att det går för fort i vissa klasser. Det är ett känt faktum då jag fått den typen av åsikter framfört till mig när jag jobbat som instruktör ute på bandagar. Jag har aldrig skrivit att DU inte skulle våga. Jag har tagit upp detta som en åsikt som det pratas om mycket, utan att peka ut någon eller hävdat att ALLA som inte börjar tävla i R1000/R600 är fegisar.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har jag skrattat åt dig?!?!?!

Det jag pratar om här är att det har diskuterats på flera ställen att folk inte vågar ta steget in i racingen för att det går för fort i vissa klasser. Det är ett känt faktum då jag fått den typen av åsikter framfört till mig när jag jobbat som instruktör ute på bandagar. Jag har aldrig skrivit att DU inte skulle våga. Jag har tagit upp detta som en åsikt som det pratas om mycket, utan att peka ut någon eller hävdat att ALLA som inte börjar tävla i R1000/R600 är fegisar.

Jag tror väl iofs inte att någon är fegis, utan snarare mer medvetna om att de är för långsamma för att vara mycket mer än ett irritationsmoment. Som det lyfts fram på steg 6 med SMC... Man är helt enkelt medveten om att man är lite för långsam, och skulle gärna börja med något lite långsammare.
Den nya klassen kanske passar där, men Rookie borde ju ha fyllt den platsen, speciellt med det namnet.

Ska bli intressant att se om det verkligen blir en "Ta med vad du har"-klass, eller om det blir moderna sporthojar där med... Jag kanske får ta med min RD350 på en sån nästa sommar. :hihi
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Att hävda att Rookies skulle få draghjälp är helt vansinnig då du kanske hinner åka bakom 3-4kurvor och inte skulle lära sig ett skit på. Kan ju kanske funka att kvala ihop men inte race
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan ju kanske funka att kvala ihop men inte race

Är det inte tvärtom? Att på race funkar det hyggligt, framför allt på långa banor; det tar ett slag innan det blir varvningar och då det sker har funkisar iaf en sportslig chans att blåflagga tätförarna. Under kvalen är det ju bara en himla röra...

När jag fyllde 50 klassade jag ned mig till Rookie för att ta det lite lugnt och bara ha kul. Det gick sådär; efter två race klassade jag upp mig igen; kvalen var jätteläskiga för man skulle armbåga sig förbi 5-8 förare pår varv. Jag har aldrig skavt så mycket färg! Racena däremot gick fint, då körde man i en grupp som var jämnsnabb...
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Mitt förslag, att nå typ samma mål, skulle vara....

Kolla "rookietabellen" från förra året i både R1000 och R600. Ta dom 10 bästa i Rookie1000 och Rookie600 och skicka ut deras nya elitlicenser. "Varsågod, ni är tillräckligt snabba för eran elitlicens... "

Vi fyller då ut elitklasserna (mål 1) och sänker farten betydligt i Rookieklasserna (mål 2), vilket gör det mindre läskigt för folk att ta steget och börja tävla (mål 3). Då blir Rookie den klassen som det en gång var, och vad den är tänkt att vara. En nybörjarklass! Dessutom försvinner behovet av den nya instegsklassen, och vi behöver inte tunna ut startfälten ytterligare men ännu en klass som ska ta förare.. :tummenupp

DET ABSOLUT BÄSTA FÖRSLAGET SEN JESUS GICK I KORTBRALLOR.

Ska rr bli bättre, roligare, dra mer publik, locka sponsorer mm så behövs först och främst fler utövare.
Fler som kör, fler nära kära, polare, bekanta som kommer och kollar.
Färskingar som är sugna på att rejsa vågar sig på rookieklasserna och det finns plenty med begagnade 600 och 1000 maskiner så plånboken räcker även till annat.
Strunta i ny luddig instegsklass som ingen vet hur den kan se ut och vad man får köra med.

Fan, lyft blicken lite och se längre än era näsor och tänk vad som är bäst för just dig, tänk bäst för HELA sporten.

Om sen alla utövare sneglar på hur det ser ut i Mackes depå och tar lärdom av det så lovar jag att det blir mycket lättare att locka mig och andra som sponsrar eller går i tankarna att göra det.
Inte det minsta publikfriande när det ser ut som ett tattarläger runt hojarna.

Tycker det låter ruskigt kul med fler som skriver upp sig som "rundningsmärken" hoppas ni får en skitkul säsong med mycket bantid !

Macke, du är den bäste ambassadören för rr i Sverige !:tummenupp
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Om sen någon utmärker sig mycket i rookien skulle det vara möjligt med uppklassning redan under säsongen. Att det skulle bli dyrare att köra i SBK/SST har jag svårt att tro då det föregående säsong kördes betydligt fler race i rookie...och de som höll sig i toppskicktet där snålade med all säkerhet inte på däcken.

När det väl blir dags för egen del att satsa på racingen fullt ut kommer målet vara elitlicens och inte stanna kvar i rookie
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Det kostar inte mer att köra SBK/SST än Rookie.

Det kostar däremot alltid mer och mer att fortsätta utvecklas och kapa varvtider ju fortare man kör i förhållande till sin egen kapacitet. Men man ska inte blanda ihop det med vilken klass man kör i.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det blir inga roliga och säkra race om man blandar ER 6 och Zx10r i samma grupp. Den skickliga junioren på ER 6 kommer att köra fort i kurviga partier för att sedan blir omkörd av en "raket" på rakorna besteående av en nybörjare på ZX 10r. Den omkörning har inget förarskicklighet att göra utan bara Hk.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det kostar inte mer att köra SBK/SST än Rookie.

Det kostar däremot alltid mer och mer att fortsätta utvecklas och kapa varvtider ju fortare man kör i förhållande till sin egen kapacitet. Men man ska inte blanda ihop det med vilken klass man kör i.

Det där är ett jättevanligt argument mot att klassa upp sig som jag VERKLIGEN inte köper heller...

Vanlig diskussion i depån:
Jag: Fan det där gick jubskitbra juh! GRATTIS SOM FAN!
Rookie: Ja fan det gick bra. Skitkul med pallen.... och nytt PB.
Jag: Javfan va kul, vad blev det?
Rookie: 1.09.0
Jag: Fan va kul, då hade du ju haft typ 5st bakom dig i Superbike...
Rookie: jaa..
Jag: Kul, då är det bara klassa upp dig nu!
Rookie: Näää... fan jag har inte råd att köra Superbike... Då måste man ju ha nya däck varke pass och sånt..
Jag: Men vafan.. kan du köra 1.09.0 i Rookie så kan du ju köra 1.09.0 i Superbike. Det kostar samma!
Rookie: Nää.. men... du vet... då måste man ju satsa. Åka på träningsläger och sånt... Och köpa ny hoj..
Jag: Eeeeh... näe...
Rookie: Joo..
Jag: Jag kör beggade däck jätteofta, en hoj från 2008, och har inte haft råd att träna utomlands sedan 2007.
Rookie: Jo men ändå... Det blir ju skitdyrt att köra superbike...


Jag lovar att jag har mindre budget än många rookies....
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det där är ett jättevanligt argument mot att klassa upp sig som jag VERKLIGEN inte köper heller...

Vanlig diskussion i depån:
Jag: Fan det där gick jubskitbra juh! GRATTIS SOM FAN!
Rookie: Ja fan det gick bra. Skitkul med pallen.... och nytt PB.
Jag: Javfan va kul, vad blev det?
Rookie: 1.09.0
Jag: Fan va kul, då hade du ju haft typ 5st bakom dig i Superbike...
Rookie: jaa..
Jag: Kul, då är det bara klassa upp dig nu!
Rookie: Näää... fan jag har inte råd att köra Superbike... Då måste man ju ha nya däck varke pass och sånt..
Jag: Men vafan.. kan du köra 1.09.0 i Rookie så kan du ju köra 1.09.0 i Superbike. Det kostar samma!
Rookie: Nää.. men... du vet... då måste man ju satsa. Åka på träningsläger och sånt... Och köpa ny hoj..
Jag: Eeeeh... näe...
Rookie: Joo..
Jag: Jag kör beggade däck jätteofta, en hoj från 2008, och har inte haft råd att träna utomlands sedan 2007.
Rookie: Jo men ändå... Det blir ju skitdyrt att köra superbike...


Jag lovar att jag har mindre budget än många rookies....

Ha ha ha ha ha! Så jävla sant! :D För mig blev inte däcken dyrare iaf., dock så börjar det gå fortare och det kostar ju lite mer gummi, blir mjuka istället för hårda och dom räcker ju bara hälften så många träningspass. . . .men det går ju fortare! :D
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Har skummat igenom tråden lite snabbt.

Tycker att argumentet vi skapar en ny instegsklass för att få nya förare att våga köra. Sedan slår vi ihop r1000 med sbk, då står vi ju kvar på ruta 1 i alla fall. ett steg gram och ett steg tillbaka.

Tvång är aldrig bra. Dock är det bra om man klassar upp r600/r1000 förare så att vi fyller på klasserna underifrån.
När jag klassade upp mig var vi nog en 5-7 som klassade upp oss samma år, då fajtades man med sina gamla kombattanter samt fick ett gäng nya som körde på samma nivå, dessa var dom roligaste race jag kört, och kvalen var mycket mycket bättre än när man körde med nybörjarna i r600.

Tror tyvärr att vissa är av åsikten att det är bättre att vara bäst bland dom sämsta än sämst bland som bästa.

// Oskar
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Våga är nog rätt ord att använda vill jag påstå!

Under förra säsongen vågade jag inte köra R-600 när jag körde tider på 1.11-1.13 på åsen du det snurrade folk som körde 1.07-1.08a i Rookie klasserna.

Helt rätt att skicka upp dom snabbar så det blir lite lugn i R-klasserna så man vågar prova på.

:fyllisar

Jaså vem körde dessa tider då? Om du åker 1.11 i dagsläget så kan du börja i sst direkt för dem snabbaste i rookie åker 1.09-1.10 tider är ja rädd för och skall dem börja tvångsklassa upp top 10 hade du varit en av dem!

Och någon skrev blanda r600 å r1000... Är det nått som är farligt så är det detta, att ta sig om en oerfaren förare med 40-50 mer hk ut på rakorna är inte alltid en lätt sak, ja vet inte hur många ggr man vart nära på att plantera cykeln i sidan eller bak på en 1000 i år, Nej! 1000 skall köras med 1000 går det för fort köp en 600 då.
 

speed monster

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Ingarö
Hoj
Honda CBR 1000RR race
helt rätt med uppklassning!
då blir rookie vad det en gång var tänkt att vara.
men en till klass kan väl knappast vara till nytta.
låt rookie vara vad det är och fyll startfälten i alla klasser ist.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur räknas poäng om man klassas om under pågående säsong? :confused:

Du börjar ju på noll såklart när du är uppklassad, rookie är ju bara en uppklassningsserie så de poängen är ju bara till för att bli just uppklassad..........eller är det någon som inte tycker så?

Rookiebuckla=deltagandemärke! :7peta :hihi
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jaså vem körde dessa tider då? Om du åker 1.11 i dagsläget så kan du börja i sst direkt för dem snabbaste i rookie åker 1.09-1.10 tider är ja rädd för och skall dem börja tvångsklassa upp top 10 hade du varit en av dem!

Och någon skrev blanda r600 å r1000... Är det nått som är farligt så är det detta, att ta sig om en oerfaren förare med 40-50 mer hk ut på rakorna är inte alltid en lätt sak, ja vet inte hur många ggr man vart nära på att plantera cykeln i sidan eller bak på en 1000 i år, Nej! 1000 skall köras med 1000 går det för fort köp en 600 då.


Här kommer länken till R-600 under bikeweek.

http://www.amigoo.se/heat/11704

2 St körde 1.08
4 st körde 1.09

Klart man drar sig för att köra när det går så pass fort i en Rookie klass på Gelleråsen.

Hade det gått 1.12-1-18 så hade jag börjat tävlat i början på förra säsongen nu blev hela förra säsongen träning inför att köra Rookie 2014 istället!
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Jag fattar inte varför man inte bara gör så att de snabbaste personerna på plats X-Y i Rookie helt enkelt flyttas upp nästa säsong?

Så funkar det ju i nästan alla andra sporter med olika divisioner. De bästa ur en lägre division flyttas upp, de sämsta ovanför flyttar ner. Det ger dessutom en tydligare "status" på de olika klasserna och tydliggör vilken "division" som innehåller de bästa förarana. Varför är det valfritt om man vill flytta upp eller inte?

Att blanda klasserna ser jag inte vitsen med. Det är ungefär som att stoppa in något lag från hockey-allsvenskan i NHL. Inte särskilt intressant för publiken.
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag planerar att börja köra R600 nästa år. Tycker inte att tempot är avskräckande, då vill jag ha sagt att jag inte har några illusioner om att vinna något. Således ser jag inget behov av en "nybörjarklass". De som bara vill testa kan göra det med tex bikepromotion.

Vad som däremot är lite avskräckande är alla regler. Det är inte helt lätt att få en överblick. Antar att jag får gå med i någon klubb och lära mig av de erfarna piloter som finns där.

En fråga dock: Kommer jag som blåbär tvingas köra i nya instegsklassen? Eller kommer jag kunna köra mitt första race i R600?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag planerar att börja köra R600 nästa år. Tycker inte att tempot är avskräckande, då vill jag ha sagt att jag inte har några illusioner om att vinna något. Således ser jag inget behov av en "nybörjarklass". De som bara vill testa kan göra det med tex bikepromotion.

Vad som däremot är lite avskräckande är alla regler. Det är inte helt lätt att få en överblick. Antar att jag får gå med i någon klubb och lära mig av de erfarna piloter som finns där.

En fråga dock: Kommer jag som blåbär tvingas köra i nya instegsklassen? Eller kommer jag kunna köra mitt första race i R600?

Regler? Har du inte tagit licens? Där förklaras väl allt. Najad hoj med båt utan överladd med rätt kubik för klassen. Flaggorna hoppas jag alla kan som har licens. . . . . Och rookie får du såklart börja i, det är ju nybörjarklassen. Den nya är ju till för dom som inte vågar bli sist!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top