Svensk RR 2014

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Nja...det är ju faktiskt så att det finns ett flertal hojar som har problem med ljudet redan från fabrik om man utgår från de hårda bullerkrav som finns på Knutstorp.

Känns som om svensk RR gräver sin egen grav, när alla envisas med att köra med avgassystem som man vinner 5hk på, och låter jättehäftigt. Skulle alla köra originalsystem, skulle det nog inte gnällas så mycket.
 

Nordis

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha r6 -06
Den nya instegsklassen är till för de bandagsåkarna som inte vågar ta steget in i rookie med en gång och visar de att de har varvtider som passar i rookie flyttas de upp i klassen hojen passar i.

På bandags-arrangörernas s.k race gäller INTE swemos licens-försäkring pga att tillstånd saknas vid sådana race (t.ex polistillstånd).
Allt enligt infon på mötet i karlskoga
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag tycker att instegsklassen skall baseras på en effekt av max 35 Kw. Detta gör att klassen kan använda samma hojar som en framtida juniorhoj. Dagens hojar i juniorklassen finns ju inte längre i produktion. Aprilla tillverkar bara 125 cc 4 taktare på 15 hk, Kawasaki har lagt ner Ninja 250 och presenterat en bättre modell Ninja 300 med mer effekt och ABS bromsar.

35 Kw är ju den nya klassen för hela Europa. Andra småhojar blir svåra att få tag på över längre perioder
 
Last edited:

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Helt rätt, svemos försäkring gäller inte på dessa arrangemang. Däremot så kan du köpa en bra mycket bättre privatförsäkring för de pengarna en licens kostar. Dvs det är inte svårt att kringå detta. Detta betyder i sin tur att svemo inte har "ensamrätt för tävlingar" på oss förare längre. Det är nog dags att de börjar betrakta oss förare som kunder snart, precis som Bandagsracearrangörerna gör...

Den nya instegsklassen är till för de bandagsåkarna som inte vågar ta steget in i rookie med en gång och visar de att de har varvtider som passar i rookie flyttas de upp i klassen hojen passar i.

På bandags-arrangörernas s.k race gäller INTE swemos licens-försäkring pga att tillstånd saknas vid sådana race (t.ex polistillstånd).
Allt enligt infon på mötet i karlskoga
 

Petrol Head

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Ort
Gävle
Hoj
R1 -09, KTM 450 EXC -07, Honda CBR 600 Fs
Jag kommer ställa upp som runningsmärke nästa år :)

Lösningen kanske är att tillräckligt många av oss som kör skitsakta börjar köra rookie, då kommer de snabba ledsna på att vi vinkar omkring mitt i idealspår och är ivägen i största allmänhet...

Vad vi behöver är ett gäng på 5-10 rundningsmärken så ingen behöver känna sig ensam bak i fältet, vilka hänger på?

1. PSXCARE
2. Achtung!
3. Petrol Head
4.

:)

Angående regler på R1000 och ekonomi. Det är väl bra att ha de regellöst i R1000 då om man nu sparat ihop en slant och köpt sig en "färdigpreppad" hoj, så vid första besiktning kommer man som blåbär och får order att inte köra/bygga om den färdigpreppade hojen...?

Visst ska man kolla upp regler innan man kommer till sin första tävling, men att sätta regler för material tror jag inte på. Vi är så pass långsamma ändå så de vore ju f*n om de snabba pojkarna inte hittar en väg runt oss.

Generellt tror jag dock mer på en hårdare uppklassning av R1000 kanske till och med mitt i säsongen för att få ner farten i R1000 samt få upp förarantalet i SBK.
Instegsklassen är nog väldigt bra som den är också, men sänks inte tempot i R1000 så kommer problemet kvarstå, eller så kommer de gå snabbare och snabbare i instegsklassen också för att man inte "vågar" kliva upp i R1000 eller in som blå i den nya instegsklassen.
 
Last edited:

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Helt rätt, svemos försäkring gäller inte på dessa arrangemang. Däremot så kan du köpa en bra mycket bättre privatförsäkring för de pengarna en licens kostar. Dvs det är inte svårt att kringå detta. Detta betyder i sin tur att svemo inte har "ensamrätt för tävlingar" på oss förare längre. Det är nog dags att de börjar betrakta oss förare som kunder snart, precis som Bandagsracearrangörerna gör...

Ja swemos försäkring täcker väl knappt nåt när det väl händer något, skulle aldrig köra bana utan en riktigt bra privat olycksfallsförsäkring! Jag tycker absolut det är något att satsa på att våra stora bandagsarrangörer som actionpics har ett par tävlingar i slutet utav dagen. Har kört två sådan tävlingar med bikepromotion och det var otroligt kul och lockade verkligen till att tävla mer :)
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Helt rätt, svemos försäkring gäller inte på dessa arrangemang. Däremot så kan du köpa en bra mycket bättre privatförsäkring för de pengarna en licens kostar. Dvs det är inte svårt att kringå detta. Detta betyder i sin tur att svemo inte har "ensamrätt för tävlingar" på oss förare längre. Det är nog dags att de börjar betrakta oss förare som kunder snart, precis som Bandagsracearrangörerna gör...

Och med ditt tänk menar du att vi inte skall ha någon SM status längre på våra tävlingar utan alla kan köra amatör bandags racing istället ?? Där är det nog mycket högre klass på förarna där än att köra med eliten? Sluta lipa för helvette för det är vad detta är ett stort lipande över allt buhu behä passar det inte er att köra sm så kom inte å klaga om några år när det inte längre finns alls, och ff bolagen lär anpassa sig efter detta med och säga stopp för all racing så kan vi ju alla puttra runt på bandagar och visa hur coola vi är för gatåkarna...
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Det är inget lipande utan ett konstaterande om hur det ser ut, att det finns förare som väljer andra alternativ vilket i sig inte är bra. Detta sätter press på svemo att se till att serien blir bra. Självklart vill säkert de flesta köra i en Sm serie, men med det senaste tilltaget att blanda sbk och r1000 så blir det ungefär som en a-final på ett bandagsrace med ett antal riktigt snabba och sen farliga varvningar andra halvan av loppet, sådana här beslut måste såklart ifrågasättas. Låt rookie vara rookie med tvångsuppklassning så har vi nog en hyfsad serie om några år.

Och med ditt tänk menar du att vi inte skall ha någon SM status längre på våra tävlingar utan alla kan köra amatör bandags racing istället ?? Där är det nog mycket högre klass på förarna där än att köra med eliten? Sluta lipa för helvette för det är vad detta är ett stort lipande över allt buhu behä passar det inte er att köra sm så kom inte å klaga om några år när det inte längre finns alls, och ff bolagen lär anpassa sig efter detta med och säga stopp för all racing så kan vi ju alla puttra runt på bandagar och visa hur coola vi är för gatåkarna...
 

Daniel_H

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Suzuki GSXR 600-07
I 125 gp har det länge varit blandat elite/junior/senior! Visst är det stor fart skillnad men det brukar sällan bli några problem! Det blir lite varvningar och lite stökigt på kvalen på tex falkenberg annars funkar det fint!
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Det är inget lipande utan ett konstaterande om hur det ser ut, att det finns förare som väljer andra alternativ vilket i sig inte är bra. Detta sätter press på svemo att se till att serien blir bra. Självklart vill säkert de flesta köra i en Sm serie, men med det senaste tilltaget att blanda sbk och r1000 så blir det ungefär som en a-final på ett bandagsrace med ett antal riktigt snabba och sen farliga varvningar andra halvan av loppet, sådana här beslut måste såklart ifrågasättas. Låt rookie vara rookie med tvångsuppklassning så har vi nog en hyfsad serie om några år.

En elit åkare tar sig nog om en rookie förare ganska enkelt och att bli passerad är bara nått man får lära sig att bli, ja är en av de 10 som blir tvångs uppklassad till nästa år fast ja inte känner att ja inte är mogen för det med 1 seasong på en Motorcykel, bara bita ihop och köra en då, vill man inte köra tsm med sbk så får man väl hitta fart i den nya motionsklassen!
 

mbracing

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2010
Ort
Nynäshamn
Hoj
BMW S1000RR -11
Jo men frågan är inte om vi som kör elit på 1.05-1.08 runt gelleråsen har bekymmer med att ta oss om en rookie som kör på 1.16(?)
Frågan är hur de nya rookie åkarna upplever det när 2-3 st trycker sig om när det är skarpt läge, för det får man ju räkna med att om det är fight mellan 2-3 förare i täten med 2-3 varv kvar och det blir en varvning, då kommer det bli tight

Jag vet att det första jag reagerade på när jag klassade upp till SBK var att alla var mycket tuffare och att det var väldigt tight i svängarna ibland
Då tror jag att det kan vara skrämmande för nya rookie åkare när toppen i SBK kommer farande

Jag vet ju själv första träningen i SBK som wildcard när man skulle ut och träna med mårtensson, backlund, svensken och hela ligan, klart man var nervös, dom sket väl i mig och körde om när dom kände för det, men man kände sig ju skapligt nervös för det!

Jag vet inte, men spontant känns det som att nya rookie åkare kan bli skrämda av att åka med SBK/SST åkare
Men jag vet som sagt inte, dom kanske är tuffare än vad jag var :)

Motionsklassen har jag fattat det som att det mer ska vara lite "man tar vad man har" typ en ER6 eller en Duke och provar köra racing på, den uppfattningen fick jag när jag pratade med en person på SVEMO, inte att det skulle bli nya rookie klassen
 

Mc känsla

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2011, Honda, CBR 1000rr
Detta system løser alla Buller Problem før en Hynda CBR 1000 RR Synda att andra inte tar efter...Nordiskt Mästerskap RR 123 (2).jpg
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Om nu rookie ska återgå till att vara mer rookie tror jag personligen att det blir rakt motsatt effekt om man dessutom som rookie ska bli tvingad köra med SBK. Vågade folk inte köra rookie förr för att det gick fort lär de knappast börja köra nu då det isf går ännu fortare...
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Rundningsmärkesklubben måste jag va med i!

Lösningen kanske är att tillräckligt många av oss som kör skitsakta börjar köra rookie, då kommer de snabba ledsna på att vi vinkar omkring mitt i idealspår och är ivägen i största allmänhet...

Vad vi behöver är ett gäng på 5-10 rundningsmärken så ingen behöver känna sig ensam bak i fältet, vilka hänger på?

1. PSXCARE
2. Achtung!
3. Petrol Head
4. Manne990
5.

:)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Finns det att köpa färdigt? Eller är det att mecka "svemokrök" i garaget?

Japanska Mästerskapet är känt för att ha hårda ljudregler. Så vi kollade på vad dom hade för avgassystem för tex Moto3 och CBR600/1000. För Moto3 fanns ett system dom använder där som går ut med ljuddämpare på båda sidorna. Så man kan tycka att det borde vara tystare. Men sen kollar man och ser att Japanerna har 102 db mätt 50cm vid 11-13m/s som spec på sina avgasrör för inhemsk racing där. Alla avgassystemen att plocka hem oberoende av modell skulle hamna på runt 36-40.000 SEK/st med frakt/tull/moms. Så att chansa och beställa för att testa om det skulle gå igenom Svensk ljudmätning som haft så konstigt olika resultat på mätningarna känns inte som nått man tänker så länge på.

Ett exempel på hur ett Japanskt avgasrör för deras Nationella Mästerskap som ska klara deras "hårda" (102 db) regler för JSB och Suzuka 8h för CBR1000RR.

18000-S59-R03.jpg


18000-S59-R03_1.jpg
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vet inte hur andra känner men att "vinna" rookie och ändå samtidigt bli hopplöst ifrånåkt i samma race känns väl sådär...
Roligare att vara stor i liten damm osv från en som är liten i en liten damm :brinnerup
 

falco_tuna

Medlem
Gick med
9 Jul 2011
Ort
Eskilstuna/Mariefred
Hoj
Aprilia Falco -00(såld), GSX-R 1000 K5 Räser Edition, Tuono V4 1100RR -15
Mjo, det här var ju inga direkta strålande nyheter för nån som tänkt börja köra R1000. Hade väl inga direkta elitsatsningar i planerna, men ett av målen jag hade innan jag skulle ställa upp i en tävling var att ha tempo nog för att förhoppningsvis slippa bli varvad... När man hörde att flera i rookie-toppen hade klassat upp sig så var saken ju biff trodde man! Då kanske man bara skulle ligga ~3 sekunder/varv efter täten... :näsblod

Det målet är ju noll och intet nu då. Måste säga att det känns rätt olustigt att göra en från-scratch-racingdebut under ett SBK-lopp! Det kändes läskigt nog med den farten som trissats upp i R1000 de senaste åren(07:eek:r på g-åsen, wtf).

Sen undrar man ju om de verkligen har undersökt marknaden för den där nya klassen... Jag antar att de har sneglat på trackday-arrangemangen med sprintrace, men det är ju lite skillnad på: Att pynta 150 spänn, signa upp på ett race när man ändå är där på en trackday; och ta licens och åka iväg på en SM-helg... Tror ärligt inte de får så väldigt många napp bland "ER-6"-klientelet som de verkar tro finnas.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top