Svensk RR 2014

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Säsongen blir som Gyllene tider -Juni,Juli,Augusti allting händer då...
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Inte är det första april ännu? Vem är ansvarig för detta? Detta är ju en total fars... Känns väldigt motiverat att man löst ut sin licens och skall göra sitt första Rookie år.:huvet

Håller med dig, Gelleråsen cup....tror inte det blir utlöst någon licens detta året för min del iaf.
Och jag tror oxå det blir mer tävling med danska aktörer istället eller kanske tom utomlands.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Fick själv lite tankar år det hållet.
Inte löst ut licensen än och SM i gelleråsen låter inte jättefrestande.
Så, nu får jag se om det blir Rookie debut, eller hur det blir.

Om man åker med danskarna, måste man inte ha licens då?
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
Det är ju inte så att om tävlingarna inte hade varit på Gelleråsen så hade de varit någon annanstans. Hade det inte varit för Gelleråsen så hade det inte varit några tävlingar alls. Tacka Mike för hans engagemang...

Köra med Danskarna? Det är 3 deltävlingar i Danska mästerskapen. Djursland, Padborg samt Mantorp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Gnäll! Trist som fan att det inte körs på alla banor men, arrangemangen på åsen och sviesta är klart bättre än resten iaf.! Kul att Någon vill arrangera så det blir något överhuvudtaget! :fakta
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Jag har väl inte gnällt, men visst hade jag sett fram emot en debutsäsong som innehåller flera banor.
Förstår faktiskt inte vad det är för fel i att vilja tävla på flera banor.
:confused:
 

Nilssson_

#17 R600
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Skåne
Hoj
Bmw S1000rr
Det är ju inte så att om tävlingarna inte hade varit på Gelleråsen så hade de varit någon annanstans. Hade det inte varit för Gelleråsen så hade det inte varit några tävlingar alls. Tacka Mike för hans engagemang...

Köra med Danskarna? Det är 3 deltävlingar i Danska mästerskapen. Djursland, Padborg samt Mantorp


Ja Mike är en klippa :tummenupp Skulle haft en Mike på alla banor eller kanske få en som honom i en organisation som anordnar race i hela Sverige. Tror det hade hänt mycket då :)
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har väl inte gnällt, men visst hade jag sett fram emot en debutsäsong som innehåller flera banor.
Förstår faktiskt inte vad det är för fel i att vilja tävla på flera banor.
:confused:

Alla vill väl köra alla banor och inställningen "jag skiter i att köra" för det inte blir så är ok men att gå ut och beklaga sig så det drar ner stämningen för resten är Inte ok! Med inställningen att glaset är halvtomt så dröjer det inte förrän det är heltomt. . . Vad som behovs är att göra det bästa av den situation vi har och göra det så bra så de som nu nobbar sm vill vara med igen! Detta gör vi genom att köra de race som finns, inte genom att stanna hemma för då får de som nu inte arrangerar rätt! Ber om ursäkt för hur texten ser ut, min mobil är gammal så det blir inte bättre. :)
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Sorry, sorry.
Jag trodde inte att jag, genom att vädra mina tankar, drog ner stämningen för alla.

Mina funderingar grundar sig på mina förutsättningar.
Personligen så har jag inte kört speciellt många banor alls.
Eller rättare sagt. Jag har kört en halv dag på Gelleråsen och 1 dag på Mantrorp totalt på min banhoj.
Och 3 dagar på Gotland med min gathoj (som gjorde att jag bara var tvungen att skaffa banhojen :) )
Så... ja, jag tror inte det finns någon "mer" rookie än jag.
Och, visst kanske lite av nervositet gör att lite att en del tvekan smyger sig på.

Genom de få dagarna, så upplevde jag att jag hade olika lätt att hitta flytet på de olika banorna.
Så, med mitt snabba beslut att jag vill köra Rookie, så tänkte jag att även om jag inte hittar flytet på någon bana, så gör jag det på en annan.

Sen, även om jag inte ens kört Knutstorp o Anderstorp, så har jag självfallet kollat filmer ett par hundra ggr och de ser jävligt roliga ut helt enkelt.
Det bör ju också innebära att de som normalt tränar på Gelleråsen har en viss fördel i serien.
Den fördelen skulle ju inte finnas på samma sätt om det körts på flera banor.

Men, visst... jag ger dig rätt i att det behövs folk som kör.
Och min kortvariga depression släpper nog snart och så är jag där ändå. :yoparty
 
Last edited:

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Det är ju inte så att om tävlingarna inte hade varit på Gelleråsen så hade de varit någon annanstans. Hade det inte varit för Gelleråsen så hade det inte varit några tävlingar alls. Tacka Mike för hans engagemang...

Köra med Danskarna? Det är 3 deltävlingar i Danska mästerskapen. Djursland, Padborg samt Mantorp

Syftar på att det finns en värld utanför SVEMO med bandagsarrangörer som har sina egna race.
Bike-promotion.dk och zenergyracing.dk tex.

Ser man till förra årets rookie-serie så gick 9 av 20 race på Gelleråsen, dvs i princip halva serien på en och samma bana. Såklart är det bra att det faktiskt anordnas tävlingar, men det borde väl ändå finnas ett intresse av att ha lite större spridning?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sorry, sorry.
Jag trodde inte att jag, genom att vädra mina tankar, drog ner stämningen för alla.

Mina funderingar grundar sig på mina förutsättningar.
Personligen så har jag inte kört speciellt många banor alls.
Eller rättare sagt. Jag har kört en halv dag på Gelleråsen och 1 dag på Mantrorp totalt på min banhoj.
Och 3 dagar på Gotland med min gathoj (som gjorde att jag bara var tvungen att skaffa banhojen :) )
Så... ja, jag tror inte det finns någon "mer" rookie än jag.
Och, visst kanske lite av nervositet gör att lite att en del tvekan smyger sig på.

Genom de få dagarna, så upplevde jag att jag hade olika lätt att hitta flytet på de olika banorna.
Så, med mitt snabba beslut att jag vill köra Rookie, så tänkte jag att även om jag inte hittar flytet på någon bana, så gör jag det på en annan.

Sen, även om jag inte ens kört Knutstorp o Anderstorp, så har jag självfallet kollat filmer ett par hundra ggr och de ser jävligt roliga ut helt enkelt.
Det bör ju också innebära att de som normalt tränar på Gelleråsen har en viss fördel i serien.
Den fördelen skulle ju inte finnas på samma sätt om det körts på flera banor.

Men, visst... jag ger dig rätt i att det behövs folk som kör.
Och min kortvariga depression släpper nog snart och så är jag där ändå. :yoparty

Visst, man kan se det på ditt sätt. Eller så tänker man:
- Fan vad bra att de bara kör på tre banor, då blir det ju färre nya banor att lära sig!:banana Och då får inte hemmaförarna så mycket fördel! För då är jag också snart hemmaförare på ALLA svenska banor!:banana
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
Visst, man kan se det på ditt sätt. Eller så tänker man:
- Fan vad bra att de bara kör på tre banor, då blir det ju färre nya banor att lära sig!:banana Och då får inte hemmaförarna så mycket fördel! För då är jag också snart hemmaförare på ALLA svenska banor!:banana

Jag gillar det! Av mina sex dagar på bana har 100% varit på Åsen! Tänkte prova en annan i år, men det verkar onödigt... :hihi
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Det är ju inte så att om tävlingarna inte hade varit på Gelleråsen så hade de varit någon annanstans. Hade det inte varit för Gelleråsen så hade det inte varit några tävlingar alls. Tacka Mike för hans engagemang...

Köra med Danskarna? Det är 3 deltävlingar i Danska mästerskapen. Djursland, Padborg samt Mantorp

Bra sagt. Mike Luff gör ett bra jobb att åtminstone fösöka, men han är den enda på marknaden. Han är den enda som jobbar vad jag förstått, heltid med detta. Blir lite för mycket Mike Luff-cup ibland. Alltid, eller som oftast, på hans villkor. Vilket känns fel med tanke på den nedåtgående trenden för RR-sporten generellt. Bara att acceptera läget om du vill köra RR på svensk mark under SM-flagg...

Hur som, på deras hemsida (KGA) så står det så här om ett nytt race-format. Kanske lockar några?

Las ut den 27:e ser jag. Alla mot alla över 4 varv på en kortare slinga på 1.2 km.

Race of Legends 31 maj!


Ett helt nytt tävlingsformat på Gelleråsen 31 maj 2014!

Ny bana, nytt upplägg, Shorttrack 1,2 km

Roadracing med speedwayupplägg! 4 varv, 4 MC, alla mot alla!! Sveriges bästa förare på plats. Feat SS600 förare

Undrar om Mike Luff vidhåller sin officiella bojkott av SH (och motorrad tror jag han lyckades dra in oxå av någon anledning) så han annonserar om tävlingar på det medium där folk är och hänger om dagarna. Det var ju en poll för ett tag sedan som tydligt visade att RR-intresserade endast har SH som källa för att veta om tävlingar går. Han missar en stor hängiven skara genom att inte synas.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Det som jag inte riktigt får ihop i det hela är att 6 deltävlingar i DMR/SBPC cup med Bikepromotion fördelat på tre helger kör på Anderstorp. Zenergycup kör en helg på Knutstorp med race samt en racehelg på Mantorp.
TT-cup och DM med Teamtrackday har fått till ett arrangemang på Anderstorp och ett på Mantorp. Hur kan det komma sig att inte vi lyckats få till en enda sm deltävling på någon av dessa banor när det i praktiken blir en massa race där? Nån som har en vettig förklaring?
Stor eloge till de inom svemo som kämpar och försöker men något stämmer inte här, är det så att klubbarna inte klarar av att fixa arrangemangen (resursmässigt och ekonomiskt) så kanske det är dags att se över att "privatisera" arrangemangen och låta någon utomstående arrangör få en chans att genomföra en sm deltävling?
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Det som jag inte riktigt får ihop i det hela är att 6 deltävlingar i DMR/SBPC cup med Bikepromotion fördelat på tre helger kör på Anderstorp. Zenergycup kör en helg på Knutstorp med race samt en racehelg på Mantorp.
TT-cup och DM med Teamtrackday har fått till ett arrangemang på Anderstorp och ett på Mantorp. Hur kan det komma sig att inte vi lyckats få till en enda sm deltävling på någon av dessa banor när det i praktiken blir en massa race där? Nån som har en vettig förklaring?
Stor eloge till de inom svemo som kämpar och försöker men något stämmer inte här, är det så att klubbarna inte klarar av att fixa arrangemangen (resursmässigt och ekonomiskt) så kanske det är dags att se över att "privatisera" arrangemangen och låta någon utomstående arrangör få en chans att genomföra en sm deltävling?

En del av förklaringen är att Mantorp Park har ingen aktiv mc-klubb/förening lokalt med funktionärer m.m. som har resurser att arrangera en tävling. Tidigare när vi körde SM på Mantorp så var det Anderstorp Racingklubb som hyrde motorbanan som vilken hyrestagare som helst och arrangerade tävlingen. När STCC t.ex. kör på en bana så är dom promotor och en klubb bakom står för genomförandet med nödvändiga tillstånd som behövs.
Samma sak har väl gällt på Anderstorp om jag inte förstår fel, men då har banägaren varit "promotor" och klubben arrangör av tävlingen. Nu som jag förstår så är inte relationen den bästa mellan ARC och motorbanan vilket gör att dom inte kommer fram till ett samarbete som fungerar för att arrangera ett SM och det är väldigt synd för svensk RR-sport.
Banägaren kan inte arrangera en tävling, dom kan bara upplåta eller hyra ut utrymmet "motorbanan", det måste till en Svemo-ansluten klubb för att arrangera och genomföra en svensk motorcykeltävling.

//Nitrous
 

Carry ARC

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2010
Ort
Gislaved
Hoj
Nada 01
Det är tyvärr så att ARC inte får hyra Anderstorp Raceway för tävlingsverksamhet, varken för MC eller biltävlingar. Vi får dock hyra banan för träning. Det har med ljudet att göra men det går tydligen bra att hyra ut till låtsastävlingar på bandagar, förstår kanske inte skillnaden men så är det. Jag tycker det är tråkigt att det inte blir något SM på den bästa banan i Sverige men vi får väl sikta på 2015 och få till en bra tävling då istället.

Carry
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top