Svensk RR 2014

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
Det har snart gått en vecka sedan info mötet/avslutningsfesten i Karlskoga och det är inte mycket info om vad som presenterades.

SM Tävlingar
Datum Bana Arrangör Status
1/6 Karlskoga KMF SM, SO
13/6-15/6 Sviestad LMS SM
26/7-27/7 Karlskoga KMF SM , SO (Bikeweek)
16/8-17/8 Falkenberg FMK SM
30/8-31/8 TBC TBC TBC (SM)

Övriga Tävlingar
Datum Bana Arrangör Status
19/7-20/7 Karlskoga KMF Norsk Mästerskap
24/7 Karlskoga KMF Endurance, Speedster Cup


Lite nyheter om 2014 är ju att det skall införas en ny klass. En instegsklass för de som vill prova RR, men tycker att det går för fort i Rookie-klasserna.

Dessutom så har SVEMO återinfört automatisk uppklassning för topp 5 i Rookie-klasserna.

Bra saker båda två tycker jag. Är det någon som har mer info??
 
Last edited:
Gick med
10 Sep 2003
Ort
Hörby
Hoj
CB1000RA
Ok.
Blir det SM i Superbike, med namn ProSuperbike, SM Superstock 600, och junior klasser som finns som SM
i år?
Eller blir det SO?
 

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
2x CBR600RR
1 juni var väl endast SM i moto3/125?

26-27 april är väldigt osäkert om det blir någon tävling
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Den där endagarsgrejen i Karlskoga krockar med NM-deltävlingen i Norge, så det är tveksamt om den kommer att få SM-status....

Och ARC's deltävling får inte köras på Anderstorp eftersom arrendatorn där har tappat vettet. Alternativet är att dom kör på Knutstorp, men även där är det stopp pga. bullerproblemen. Sista livlinan är nu Mantorp park...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det är även aviserat en sammanslagning av PRO Superbike och Rookie1000 vilket i min mening är fullständig idioti....

Avsikten är god, och det löser ETT problem (tunna startfält) men skapar en hel hög med nya problem istället.... Inte alls genomtänkt...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Den nya instegsklassen tror jag inte heller på... Det hade varit bättre att bara klassa upp flera Rookies och på så sätt få ner farten i Rookieklasserna och göra dom mera nybörjarvänliga....
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Och JA!!!! Informationsspridningen från mötet för alla som inte hade möjlighet att vara på plats är KATASTROFAL!!!
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Jaha, inga riktigt klara besked. Är det tänkt att det blir separat poängbedömning mellan Superbike och Rookie 1000 dvs två "race" i racet? Isåfall är det ju inga större problem förutom om det blir för stort spann mellan snabbaste/långsammaste.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Mantorp är ju en bana som borde vara ett givet val i SM serien oavsett. Upp med lite fler luftstaket bara så blir det nog bra!
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Man körde ju blandat Superbike challenge och rookie 1000 race på Mantorp 2011 om jag inte minns fel. Det gick väl ganska bra? Superbike åkarna hade en "egen" grid och med rookie 1000 bakom med ett tomt led emellan.
 

Michey

VetInteVadJagSkaSkrivaHär
Gick med
21 May 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Nån gammal skräphög..
Det verkar som någon verkligen försöker få ner den sista spiken i locket på det spektaklet som är Svensk Roadracing...
 

Chrille 18

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
CBR1000RR, Aprilia Caponord, YZ450F
På Mantorp ach Anderstorp kan det kanske funka med två klasser i ett race men det kan kvadda racen helt och hållet på övriga banor då det kan bli varvningar redan efter 10 varv. Blåflaggning har ju funkat sådär.
Enda fördelen är ju att det kan bli mer körtid om träningar kval också körs tillsammans.

Och vill nyblivna Rookie förare kasta sig in i ett race med etablerade Superbike piloter? Tveksamt...
Uppklassning topp fem är bra, så kanske fler R1000 förare klassar upp också och i så fall sänks tempot i R1000 och det blir Rookie klass igen.
Tycker klart såväl Mantorp, Anderstorp och Knutstorp skall vara med i en SM kalender.

Hoppas klara besked från SVEMO kommer snart...
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Det ska enligt uppgift inte bli några förändringar i reglementet för PRO SBK.
 

yiu-han

№23 Superbike
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
cbr1000rr
Jag vill kommentera upplägget med rookie/sbk/ny nybörjarklass men jag finner helt enkelt inga ord...
 

Henrik08

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2011
Ort
Hong Kong
Hoj
Duc Pantah-82, Duc 888-94, Apa/KTM, ZX10-09
Man körde ju blandat Superbike challenge och rookie 1000 race på Mantorp 2011 om jag inte minns fel. Det gick väl ganska bra? Superbike åkarna hade en "egen" grid och med rookie 1000 bakom med ett tomt led emellan.

Det var då jag körde min första R1000 tävling. Det var SKITLÄSKIGT o jag hade dåligt samvete för att jag låg i vägen när superbajkarna varvade mig.

Nej, låt Rookie vara Roookie så att det är nybörjarnas tävling

Henrik
 

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM RC8R
Känns som om svensk RR gräver sin egen grav, när alla envisas med att köra med avgassystem som man vinner 5hk på, och låter jättehäftigt. Skulle alla köra originalsystem, skulle det nog inte gnällas så mycket.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top