RD 350 -83 införskaffad

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
Lite svar så där i största allmänhet...
CDI-box kommer du behöva en ny vad det lider.
Är flottörnålarna i förgasarna nya? Det skall inte flöda över även om du har soppakranen på PRI.
Har du kollat flottörnivåerna? Feltänkt av mig! Dom är garanterat för höga om den flödar över. Detta skulle ge dom problem du har.
Har du kollat att du inte har skiftat trottlarna på höger/vänster förgasare? Dom är inte lika och ger startproblem och dålig gång på lågvarv om dom inte är rätt.
Lycka till! Du kommer ha en kanonhoj när den är klar. :D
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
nu e den igång igen, men går dåligt
tömde den gamla bensinen & tankade upp 5 liter V-power, med 2% oljeblandning tills vidare

på låga varv låter det som den taktar.. dåligt gasrespons/varv
detta är om kranen är på PRI eller RES.

sätter jag kranen på ON, så tar det 5 sekunder, så blir den rapp i gasresponsen/varv varvvillig

men den dör efter 10 sek, låter som om soppan tar slut... blöööööö

har en film på mobilen jag skall försöka lägga upp
Edit. Här är filmen
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Lite svar så där i största allmänhet...
CDI-box kommer du behöva en ny vad det lider.
Är flottörnålarna i förgasarna nya? Det skall inte flöda över även om du har soppakranen på PRI.
Har du kollat flottörnivåerna? Feltänkt av mig! Dom är garanterat för höga om den flödar över. Detta skulle ge dom problem du har.
Har du kollat att du inte har skiftat trottlarna på höger/vänster förgasare? Dom är inte lika och ger startproblem och dålig gång på lågvarv om dom inte är rätt.
Lycka till! Du kommer ha en kanonhoj när den är klar. :D


jo, har redan börjat kolla på en digital eftermarknadsbox.. från 1200:- - 2400:- beroende på märke/funktion
http://www.ebay.com/itm/331084569879?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
och
http://www.ebay.com/itm/150790178669?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649


ja, nålarna är nya (satt clipset på samma ställa som standard)
flottörerna e rätt

det har slutat flöda över soppa genom slangarna i botten nu.. varför vettefan
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
lite bilder som jag glömt att ladda upp

Bild nr 6 är nått jag hittade liggandes. frågan e VART den skall sitta..inte i motorn iaf.
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Det låter som att förgasarna är rätt dåligt synkade, förmodligen delvis därför det risiga gassvaret och tomgången.
Tanken rymmer 20 Liter och reserv ca 2 Liter (enl servicemanualen)
 
Last edited:

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
jo, har redan börjat kolla på en digital eftermarknadsbox.. från 1200:- - 2400:- beroende på märke/funktion
http://www.ebay.com/itm/331084569879?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649
och
http://www.ebay.com/itm/150790178669?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649


ja, nålarna är nya (satt clipset på samma ställa som standard)
flottörerna e rätt

det har slutat flöda över soppa genom slangarna i botten nu.. varför vettefan

Nålarna jag pratar om är inte trottelnålarna, utan nålventilerna som stängs av flottören i förgasaren, men om det har slutat flöda över så är dom OK.
Med 5 liter i tanken så går den på reservläget.
Har du provat att skifta trottlarna?
Om inte det hjälper, så kolla flottörnivåerna i förgasarna. Googla efter "float level 350 YPVS" eller liknande, så finns det bra instruktioner. Om dessa är för höga kommer den att gå väldigt fett. Att den går OK när soppan börjar ta slut kan tyda på det.
Lycka till.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Brickan ser ut som en vikbricka för låsning men jag kan inte komma på var den hör hemma, det var iofs 25år sedan jag sålde min RD350 så allt finns tydligen inte kvar i skallen :crash

Hur tjock är brickan?
Det är inte någon "bussig" kompis som kastat in en "extra" reservdel på skoj? hehe

Edit, kommer bara på ett ställe brickan kan höra hemma..
View attachment 403306
 
Last edited:

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Brickan ser ut som en vikbricka för låsning men jag kan inte komma på var den hör hemma, det var iofs 25år sedan jag sålde min RD350 så allt finns tydligen inte kvar i skallen :crash

Hur tjock är brickan?
Det är inte någon "bussig" kompis som kastat in en "extra" reservdel på skoj? hehe

Edit, kommer bara på ett ställe brickan kan höra hemma..
View attachment 403306

den brickan återanvände jag, så det är inte den

det ser inte ut som en "vikbricka"
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Last edited:

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Min gick lika dåligt. Och gör den fortfarande. Hade problem med att cdi-boxen inte gav gnista så köpte en zeeltronic. Men blev ingen skillnad förutom att jag har bra gnista hela tiden. Mätte då hög och lågvarvslindningarna på statorn och det var något låga värden. Så bytte statorn med till en helt ny.
Provat alla möjliga inställningar på förgasarna. Det ända jag inte provat är att justera flottörerna...
Ingen framgång. Min går precis lika dant som din går på videon. Varit ute och provkört men motorn är slö och vill inte varva mer än 5000rpm under belastning. Om jag startar den och låter den så och bli varm på tomgång så surar den ner sig med. Efter att jag hållit varvet på 5000rpm ett tag så kan man med lite tur gasa upp motorn i 9000rpm. Kan väl nämna att den är helt original med och att det är originalmunstycken i förgasarna.
 

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Ort
Uppsala
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
En tanke till...
Ta ur och kolla lågfartsmunstycket. Dom kan sätta igen ordentligt och det är inte säkert att dom blir rena av ultraljud.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Justera gasvajrarna så att de ger full gas samtidigt. Luftskruvarna ska vridas ut från innersta läget tills tomgången inte längre ökar. Brukar vara drygt ett varv och inte mer än två. Skaffa synk-klockor och synka på tomgång. Klart!
1 & 2/3 varv ut var det visst

Lite svar så där i största allmänhet...
CDI-box kommer du behöva en ny vad det lider.
Är flottörnålarna i förgasarna nya? Det skall inte flöda över även om du har soppakranen på PRI.
Har du kollat flottörnivåerna? Feltänkt av mig! Dom är garanterat för höga om den flödar över. Detta skulle ge dom problem du har.
Har du kollat att du inte har skiftat trottlarna på höger/vänster förgasare? Dom är inte lika och ger startproblem och dålig gång på lågvarv om dom inte är rätt.
Lycka till! Du kommer ha en kanonhoj när den är klar. :D

Ny box skall fixas, frågan e vilken av de två jag hittat jag skall köpa bara

ikväll tog jag av förgasarna för att kolla flottör nivån.. men jag måste vara bäng i skallen, för jag fattar inte hur man mäter. båda är likadant inställda/hänger/fjädrar lika mycket

sedan när jag tog ur trottlarna så hade jag nog förväxlat dom, jag TROR att dom satt fel
hittar inte i servicemanualen hur dom skall sitta heller.. man det finns ett öga i förgasaren, där man kan se ett märke i trotteln. så nu e det rätt iaf.

blir att montera dit i morgon & kanske hinna med en provstart
 

Jimmye RD

Medlem
Gick med
1 May 2010
Ort
Norrköping
Hoj
YAMAHA RD 350 YPVS 84 blå-vit
Flottörerna ska mäta 21mm +/- 0,5mm mot packningsytan till flottörhuset. Mätningen ska göras med flottören i botten utan att den den lilla fjäderbelastade pinnen på nålen trycks in. Se bild:
20140415_150135.jpg
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
sedan när jag tog ur trottlarna så hade jag nog förväxlat dom, jag TROR att dom satt fel
hittar inte i servicemanualen hur dom skall sitta heller.. man det finns ett öga i förgasaren, där man kan se ett märke i trotteln. så nu e det rätt iaf.

blir att montera dit i morgon & kanske hinna med en provstart[/QUOTE]

Kolla även om kopparna till flottörerna sitter rätt, förväxlar man dessa fungerar inte choken, vill jag minnas.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
mätte flottörerna till 20-21 mm, så det får duga (om jag nu gjorde rätt)
sedan bytte jag som sagt plats med trottlarna.

Kolla även om kopparna till flottörerna sitter rätt, förväxlar man dessa fungerar inte choken, vill jag minnas.
choken fungerade, så det var väl rätt det med :D


detta blev resultatet iaf

 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
btw. gasvajrarna är synkade via tittögat i förgasaren & markeringen i trottlarna (båda är i center vid fullgas)

edit. det som rasslar på videon ovan e kicken.. måste shimsa den så den blir stilla

eller har ngn något bra tips ?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top