RD 350 -83 införskaffad

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
jag använder biltema orange högtemp silicon.
Det funkar även vid avgasporten och som topplockspackning på min 250 formula LC. Topplockspackningen kan plockas bort helt för att få till 0.9 mm klämspalt mellan topplock och kolven.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
det tar sig ...

kör ihopmonteringen efter denna guide
http://www.scooterhelp.com/RZ_help/restorations/rebuild.transmission.html

växeltrumma, skiftgafflar & alla växellådsdrev, samt alla packboxar på plats i undre delen av motorn.
även o-ringen vid trummans neutralplatta byttes

såg idag att motorn har renoverats tidigare, då nyare lager med fler nålar i nållagren används & inte de 8 som är standard

20140319_204644.jpg
 
Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
vad använder ni mellan blockhalvorna ?

inget ? packningslim ?

Gör rätt så du slipper göra om, alltså använd inte silikon utan använd Yamabond, Hondabond, Threebond eller nåt annat bond vilket ju boken brukar föreskriva och som också sitter där från fabrik.
 

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Gör rätt så du slipper göra om, alltså använd inte silikon utan använd Yamabond, Hondabond, Threebond eller nåt annat bond vilket ju boken brukar föreskriva och som också sitter där från fabrik.

Så du menar bara för att fabriken använder just det så går det inte med en annan produkt avsedd för exakt samma sak? Det kan ju inte bli enklare. Vad som helst som klarar av att täta 2 nästintill helt plana metalliska ytor funkar ju. Att det klarar av hög temperatur är en bonus för så jäkla varmt blir det ju inte.
Edit:
Det finns självklart annat man behöver tänka på som att se till så det inte hamnar inuti motorn där det ju kan gegga igen.

Edit:
Jag följer självklart spänt projektet. Alltid kul när det händer saker med gamla tvåtaktare.
Har själv en som jag moderniserar med delar från RGV (och motorn ska få sig en genomgång tillslut).
 
Last edited:

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Gör rätt så du slipper göra om, alltså använd inte silikon utan använd Yamabond, Hondabond, Threebond eller nåt annat bond vilket ju boken brukar föreskriva och som också sitter där från fabrik.
Jag ska inte säga emot, utan visst, orginalprodukterna fungerar utmärkt. Våra motorer inom formula LC plockas isär minst årligen, och de läcker inte. Jag har faktiskt använt ett tätmedel från AUDI som är för aluminiumblock utan packningar, det har heller aldrig krånglat. Vi använde AUDI pastan i Derbimotorer för mopperacing, utan bekymmer. Det är 10 ggr dyrare bara.
En RD motor kan behöva en ny vevaxel mellan två heat inom racing, och då gäller det att ha alla saker med sig. En tub för tätning som passar till det mesta.
Ett trick som kan vara överkurs för en standardmotor, är dubbla packboxar mot tändningen. Ett smalt metallrör förser mellanrummet mellan packbockarna med tvåtaktsolja från ett genomskinligt plaströr på 4 cm. När nivån sjunker är ena boxen trasig, då byter man bägge. Annars är det ett bekymmer att den ensamma packboxen kan läcka in luft och haverera kolven. Allt för mager blandning genom tjuvluften smälter direkt hål i kolven.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Packnings silicon som hamnar inne motorn är inte alltid så kul!! har man otur så kan det täppa igen oljekanaler.
 

Barroz

Tvåtaktare
Gick med
16 Nov 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RS250 -96 | TZ250 Replica -91
Packnings silicon som hamnar inne motorn är inte alltid så kul!! har man otur så kan det täppa igen oljekanaler.

Hur stor skulle du säga risken är?
På RD motorn så har du ju vevlagers smörjhål vars sitter i vevhuset? den överflödiga pastan man smetar på blocket lär väll bara åka upp i cylindern utan att direkt fastna inne i vevhusets smörjkanaler?
Rätta mig om jag har fel :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
sista idioten är inte född, men jag kvalificerar iaf in som en idiot.


skulle montera ihop kopplingen & har inte specialverktyget som krävs till lameltallriken för att spänna muttern.
vad gör man, jo man tar en 10 mm ringnyckel & håller emot

pang, så gick den sönder.. FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN !!!!!!!


så om någon sitter med en extra kopplingstallrik, skicka pm om pris
behöver en snarast

nu blir det att kolla ebay så länge

sa jag KUUUUK ? FAAAN !!
 

Nicco

hojstyling.se
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
Ducati HyMo 821 -13
"Nu har jag inte läst hela tråden men..." blev lite nostalgisk när du nämnde RD o blårök.
Brorsan hade en gammal RD som han renoverade upp.

RD ryker.jpg

Yamaha RD.jpg
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
sista idioten är inte född, men jag kvalificerar iaf in som en idiot.


skulle montera ihop kopplingen & har inte specialverktyget som krävs till lameltallriken för att spänna muttern.
vad gör man, jo man tar en 10 mm ringnyckel & håller emot

pang, så gick den sönder.. FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN !!!!!!!


så om någon sitter med en extra kopplingstallrik, skicka pm om pris
behöver en snarast

nu blir det att kolla ebay så länge

sa jag KUUUUK ? FAAAN !!

Ajajaja!
Man kan tillverka ett mothållsverktyg av två hyfsat långa plattjärn (ute alltför breda, för då är det svårt att komma åt), aluminiumskenor eller annat långt, platt och styvt. Borra ett lagom stort hål för en M8 i änden på båda. Sätt ihop dem med en M8-skruv och mutter, men dra inte åt för hårt. Borra hål i båda andra ändarna på de platta långa sakerna. Dessa hål ska vara lagom stora för att skruvarna som normalt sett håller kopplingsfädrarna ska gå igenom. Vinkla till verktyyget så att du kan montera två kopplingsfjäderskruvar. Dra sedan åt muttern i bakkant och simsalabim, du har ett mothåll!
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Hur stor skulle du säga risken är?
På RD motorn så har du ju vevlagers smörjhål vars sitter i vevhuset? den överflödiga pastan man smetar på blocket lär väll bara åka upp i cylindern utan att direkt fastna inne i vevhusets smörjkanaler?
Rätta mig om jag har fel :)

Helt rätt! smörjhålen gör att olja rinner ned av sig självt, men korsdraget vid fullvarv gör att det blåser åt bägge hållen genom motorn, och genom smörjhålen. En bit silicon kan förståss fastna, men olja når lagret annan väg. Men överföldiga siliconbitar ska självklart undvikas. En 4 taktare har trängre och längre kanaler och där kan det få bla kammen att skära. ( läs under MacYver tråden!!)
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
skulle montera ihop kopplingen & har inte specialverktyget som krävs till lameltallriken för att spänna muttern.
vad gör man, jo man tar en 10 mm ringnyckel & håller emot

pang, så gick den sönder.. FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN !!!!!!!


så om någon sitter med en extra kopplingstallrik, skicka pm om pris
behöver en snarast

nu blir det att kolla ebay så länge

QUOTE]

lider med dig.... jag skrev tidigare om att ett mothåll var bra att ha, inlägg 112 i din tråd.

Men räddningen kan vara nära, om jag inte minns fel, så har jag en annons på grejer, IOFS på RGV delar, men en av bilderna visar en okomplett växellåda med RD ypvs kopplingskorg och axel.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=73391
ska hem o kolla (efter 16) om jag sålt eller har kvar grejerna. Mutterknack funkar att både dra loss och efterdra. Har du två gamla lameller och två stålskivor kan du borra och bulta ihop dem. Då låser de kopplingen så att du kan meka i lugn och ro. Ska du använda mutterknacken, montera på kedjan och hjulet så är det enklare att hålla emot när du har växel i.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
lider med dig.... jag skrev tidigare om att ett mothåll var bra att ha, inlägg 112 i din tråd.

Men räddningen kan vara nära, om jag inte minns fel, så har jag en annons på grejer, IOFS på RGV delar, men en av bilderna visar en okomplett växellåda med RD ypvs kopplingskorg och axel.
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=73391
ska hem o kolla (efter 16) om jag sålt eller har kvar grejerna. Mutterknack funkar att både dra loss och efterdra. Har du två gamla lameller och två stålskivor kan du borra och bulta ihop dem. Då låser de kopplingen så att du kan meka i lugn och ro. Ska du använda mutterknacken, montera på kedjan och hjulet så är det enklare att hålla emot när du har växel i.


kanon


BTW .. läst ngt om clutch drive tolerance... vad exakt är detta ?
det står 65B på drevet, står antagligen på de andra dreven också ?

kan man ta vilken som, eller duger det med "nära" ?

alternativet är att svetsa dit dom, men tveksam till att det går

det e korgen på bilden som e kass

untitled.png
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top