Transylvanien 2014

Kyokushin

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2012
Ort
Hägersten
Hoj
Zx10r 2011
Har för ambition att köra till Transylvanien nästa sommar. Båt till Gdansk, vidare västerut i Polen o tids nog söderut. Hur är vägarna, trafiken, campingen samt vampyrerna? Någon som har tips och kunskap? Hittar väldigt lite info på nätet.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Skulle rekommendera att sikta mot de karpatisk delarna där naturen och vägarna (serpentiner) är en upplevelse.
De vanliga riksvägarna passerar genom alla byar.
Standarden på boende och mat är ofta inte i toppklass på landet men det är billigt! Klart bättre i Cluj och Sigisoara är självklara mål liksom transfagarasan.

Generellt gäller att ju längre österut på andra sidan karpaterna ffa mot moldavien desto sämre är vägnätet men det är intressant .
Rumänien är verkligen kontrasternas land och en upplevelse.:tummenupp
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Finns mycket fina vägar i Rumänien, transfargaran är fin på "norra" sidan men på andra sidan berget tror jag fortfarande det är ganska kass beläggning, dock inte skäl att avstå. Det har blivit lite turistfälla på toppen, men å andra sidan är det lättare att få något till livs. Kolla också Transalpina, som fått ny vägbeläggning för ett par år sedan. Rumänien över lag är trevligt, undvik huvudvägarna pga. mycket långtradartrafik, personligen gillar jag inte storstäderna utan tar hellre lite spartanska boenden på landsbygden. Delen mot Ukraina/Moldavien är sämre och fattigare men mycket roligare. Ta gärna en sväng över till Bulgarien också, finns mycket roliga vägar där, folk är trevliga och det är billigt. Egentligen ingen ekonomisk vits att campa när man kan hitta boende relativt billigt, men det finns campingplatser och hur mycket fin naturskön vildcamping du vill.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ursäkta O/T Men varför ser alltid den som kör efter precis ur man skulle kört?
Kommentaren är alltid, såg du inte skylten:huvet
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Ursäkta O/T Men varför ser alltid den som kör efter precis ur man skulle kört?
Kommentaren är alltid, såg du inte skylten:huvet

Funkar precis som hemma, du har varit gräsänkling en hel helg, städat och snyggat till efter bästa förmåga. Vad kommer hustrun att kommentera - det du har missat.

Den som kör efter behöver ju bara kolla på ditt baklyse och har resten av tiden till att kolla in brudar och vilka fel du gör.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Kul resa!

Jag har kört exakt denna rutt för tre år sedan. Det är inte direkt exotiska länder men du kommer att få uppleva en del misär men trevliga människor och vacker natur! Jag och två vapendragare körde varsin endurohoj:yoparty från Gdansk till Transfăgărăşan i Rumänien och hem igen. Jag har kört väldigt många slingriga vägar i europa och Transfăgărăşan är klart top 3 bland de bästa och roligaste jag kört!!
Vår rutt såg på ett ungefär ut såhär:
resa1.jpg

Polen är ett skitland, på nästan alla sätt. Det luktar skit överallt. Är det inte gödsel så är det någon som eldar plast eller nåt annat krafs. Går det att elda så gör man det i Polen.
Den nya motorvägen genom landet blev nyligen klar vilket är en grym fördel för nu kan man ta sig ut ur landet snabbare. Bortsett från den nya motorvägen så är vägarna oftast snäppet sämre än i Sverige. Med andra ord så är det bra att hela tiden syna beläggningen.
Trafikvett är sällsynt i Polen. De ska alltid om framförvarande bil, till vilket pris som helst. Har sett en del olyckor de tre senaste åren jag kört genom landet. I polen har jag bara bott på hotell eftersom att det är rätt billigt, så campingen vet jag inte.
Storstäderna är fina! Krakow och Warzawa är ungefär som Stockholm och det är helt ok att knata omkring och kolla grejer.

Väl ute ur landet så är det bara att börja njuta för det blir bara finare och bättre på alla sätt ju längre ned du kommer.

Restauranger har sällan engelsk meny i dessa länder och engelskan är oftast kass så det är svårt att veta vad man beställer ibland:D
Börja leta bensinstation direkt då lampan börjar lysa. Det kan i värsta fall vara långt till nästa mack.
Tänk igenom din packlista och ta med allt du behöver för det är låg sannolikhet att närmsta mack t.ex. har säkringar.
Ta med dig spännband till färjan!
Kör inte i mörkret. Speciellt polackernas körstil gör att man kan hamna i obekväma situationer och då är det ibland jäkligt äckligt om det också är mörkt.
Köp en airhawk, så kan du köra låånga sträckor utan att få ont i baken.
Ta med stödplatta till hojen så du kan parkera den på gräs eller varm asfalt.
Ta med dig gps så du kan leta efter bensinstation eller hotell/camping.

Skulle kunna skriva en uppsats eller kanske rentav borde skriva lite reserapporter..
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Kul resa!

.......
Polen är ett skitland, på nästan alla sätt. Det luktar skit överallt. Är det inte gödsel så är det någon som eldar plast eller nåt annat krafs........Storstäderna är fina! Krakow och Warzawa är ungefär som Stockholm....
Restauranger har sällan engelsk meny i dessa länder och engelskan är oftast kass så det är svårt att veta vad man beställer ibland:D
Börja leta bensinstation direkt då lampan börjar lysa. Det kan i värsta fall vara långt till nästa mack.
Tänk igenom din packlista och ta med allt du behöver för det är låg sannolikhet att närmsta mack t.ex. har säkringar.
Ta med dig spännband till färjan!
Kör inte i mörkret. Speciellt polackernas körstil gör att man kan hamna i obekväma situationer och då är det ibland jäkligt äckligt om det också är mörkt.
Köp en airhawk, så kan du köra låånga sträckor utan att få ont i baken.
Ta med stödplatta till hojen så du kan parkera den på gräs eller varm asfalt.
Ta med dig gps så du kan leta efter bensinstation eller hotell/camping.

Skulle kunna skriva en uppsats eller kanske rentav borde skriva lite reserapporter..

Festligt hur olika man kan uppleva länder/städer. Tycker Polen är riktigt sjyst, okej att det görs en del onödiga omkörningar men tycker att dom är uppmärksamma när man kommer med hoj i hög fart och släpper fram bra. Inga "jag leker polis-blinkningar" som Sverige är fullt av.
Krakow är väl ok, men Warzawa tycker jag är en tråkig storstad.
Torun tex. har en supertrevlig ,medeltida stadsdel med mer uteserveringar än hela Stockholm. Sjysta menyer på engelska och den oftast unga personalen pratar bra engelska. Tycker också att landet dräller av välförsedda mackar.
Slovakien däremot är lite långt mellan mackarna och relativ sett dyrare.

När det gäller Rumänien så rekommenderar jag att stanna en natt i Sibiu (blev vald till Europas kulturhuvudstad 2007), "gamla stan" är väldigt trevlig med folkliv och restauranger. Där går också enduromaniacs (kolla datum) om man gilla att kolla galningar på geggmoppe. Vama Veche nere vid Svartahavet på gränsen till Bulgarien var lite som Kristiania förr, men har tyvärr blivit uppstädat, har ändå sin charm tillräckligt för en övernattning och lite dinglande på stranden. Brukar vara lite eldslukning och annat showande bland ungdomar som försöker tjäna in några kronor, sedan finns det sjysta småvägar in till Bulgarien (Obs, varierande beläggningsstandard :)).

Tvära gärna över och ta västkusten på Balkan på hemvägen, Serbien är lite trist, Makedonien billigt, vägen från Skopje till Struga är underbar bitvis och Struga är trevlig partystad, även Ohrid är sjyst. Albanien är väl en erfarenhet/upplevese, sedan har du sjysta länder hela vägen upp med fina bergsvägar och man kan dra ner till kusten framåt kvällen när det inte är så varmt och hitta sjyst boende.

Trevlig resa!
 

Kyokushin

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2012
Ort
Hägersten
Hoj
Zx10r 2011
Ni är ju för bra. Tusen tack för era tips. Tror att en Daytona 675 å en zx10r inte är bästa färdmedlet. Vi funderar på varsin Honda från 80-talet. Går å laga m 13-nyckel å silvertejp.
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Ni är ju för bra. Tusen tack för era tips. Tror att en Daytona 675 å en zx10r inte är bästa färdmedlet. Vi funderar på varsin Honda från 80-talet. Går å laga m 13-nyckel å silvertejp.

Ni är inte mitt i Afrika, det finns verkstäder överallt. Rasar elektronik eller annat så är det väl problem, men hur ofta rasar något på <1000 mil. Punka fixar dom överallt, set till att drivpaketet är sjyst och ta med en omgång bromsbelägg till fram. Jag åker med skjuts o packning och brukar behöva byta i Tjeckien eller Österrike på vägen hem om det blivit mycket bergsvägar (kör väl för fegt som bromsar :)).
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Festligt hur olika man kan uppleva länder/städer.

Kanske skulle skrivit att det var lite mer generella tips gällande samtliga länder längst ned i mitt inlägg :)
Men ja, Polen är jag rätt så trött på numera. Första gången jag körde fram och tillbaka genom landet så var det ändå en positiv upplevelse. Man ser rätt mycket konstiga saker i det landet..

Ni är inte mitt i Afrika, det finns verkstäder överallt. Rasar elektronik eller annat så är det väl problem, men hur ofta rasar något på <1000 mil.

Ett exempel från min resa till Rumänien,
Jag körde en KTM 690 Enduro som var i kanonskick med 400 mil på mätaren. Ute på vischan i Ungern kring 18.00 på en fredag så gick huvudsäkringen på polarens Xr600(glassäkring). Vi stannade rätt dåligt till så vi bestämde oss för att rulla fram till en ficka längs vägen längre fram. På väg dit så börjar min kylare spruta ut vatten? En kontakt har gnagt hål i kylaren på insidan, tydligen ett standardfel såhär i efterhand, men just då så var vi sjukt nöjda att vi hade med oss skit lite skräp för att själva kunna laga båda hojarna :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top