Isle of Man med SMC...nån härifrån?

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Någon från sporthoj.com som skall åka med SMC resan till Isle of Man 2014. Eller åkt med dom tidigare och kan berätta vad dom tyckte om själva "paketet", bra eller anus..
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej,

Jag har lite insyn i de frågorna och den resan är oerhört populär och får nästan alltid full pott när deltagarna ger feedback! Guiderna är riktiga rävar med bra koll på prisvärda boenden vilka bokas så tidigt det bara är möjligt, jag hörde igår att det bara finns EN (1) plats kvar till resan 2014 (och då har den inte legat ute länge).

Jag känner en person som bokat plats, tror det är sjunde gången har är på ön men det blir premiär med SMC detta år. Ska jag själv åka blir det med det arrangemanget, det verkar inte skilja mycket i f t att försöka arrangera själv och då får man en erfaren guide att trakassera:)

Så jag tror inte Du riskerar mycket om Du väljer den styrningen, men det vore roligt om någon med erfarenhet tyckte till. Lycka till :)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Kände mig tvungen att kolla upp vad det här var för något. Får kanske slå ett öga på SMC travel lite oftare. Verkar helt klart ett trevligt arrangemang. Med det sagt hade jag nog fått investera en mer touring vänlig hoj. Själva resan dit i grupp är säkert en del av själva äventyret. Det är jag övertygad om. Hade hellre satt mig i bilen eller kanske ännu hellre satt mig på ett flyg över i dagsläget.

Dagsetapper på 50-60 mil i Tyskland/Holland och England ingår i resrutten.

Anze se nu till att boka den lediga platsen :tummenupp

Berätta sedan hur det var :)
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
redan bokat...bokade tidigare ikväll, innan jag skrev här på sporthoj. Mest nyfiken på om fler härifrån skall åka. Funderat flera år men slog till först iår, ivrigt påhejad av frun.. Hoppas det blir så bra som jag föreställer mig. Måtte vintern gå fort :)
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag har åkt två gånger genom SMC och tycker det funkat bra.
När jag åkte -04 & -07 så var det inget gruppresa man träffades vid färjelägren och sen körde alla valfria vägar och eget tempo till nästa hamn.

På ön så skötte man sig själv och åkte som man ville, sen var det friviliga träffar ibland så man kunde träffas och snacka,

Vi blev uppdelade och bodde på olika ställen oftast hemma hos folk som hyrde ut ett rum i sitt hus.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag gjorde resan till Isle of Man 2013 med SMC.
Allt fungerade alldeles utmärkt från SMC:s sida. Bra boende på ön.
Som deltagare så gäller det att ha koll på hoj o färjetider mm.

Tyvärr så blev vi lite för stora grupper som körde tillsammans.
Det tar tid när det ska tankas och behov ska uträttas, med dagsetapper på
65 mil så får man inte ligga vid vägkanten o lata sig:)
En GPS är mycket bra att ha, jag körde med en vanlig bil-GPS.

Läs på om banan innan ni åker, se filmer, finns väl ''data-spel'' där man
kan lära sig en del.
Att komma ihåg är att det alltid finns någon som är snabbare än dig runt på ön!

Ett besök på ön är ett krav om man ska kalla sig riktig hojåkare:fakta
PM:a gärna om ni har frågor.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
redan bokat...bokade tidigare ikväll, innan jag skrev här på sporthoj. Mest nyfiken på om fler härifrån skall åka. Funderat flera år men slog till först iår, ivrigt påhejad av frun.. Hoppas det blir så bra som jag föreställer mig. Måtte vintern gå fort :)
Aha, räkna med en fin resa! Min kompis Larz är en äldre gentleman på en GS, hälsa honom från mig att han visar idealspår runt slingan :)

Harmon - jag har en kompis med en tööörbogixxer som tjatar på att vi ska åka dit 2015, naturligtvis kör vi i så fall Gixxrarna till samlingen i Gbg. Så nog tycker jag att Din mutterspridare borde klara av lite vänstertrafik... ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Harmon - jag har en kompis med en tööörbogixxer som tjatar på att vi ska åka dit 2015, naturligtvis kör vi i så fall Gixxrarna till samlingen i Gbg. Så nog tycker jag att Din mutterspridare borde klara av lite vänstertrafik... ;)

Hojen klarar garanterat resan. Frågan är om jag gör det. I slutändan handlar det så klart om inställning. Själv har jag funderat över nöjet att sitta på en touring motorcykel utsatt för vädrets element när man kan välja en taklös sportbil och få med sig ombyten. Stänger inte dörren för en sådan resa. Det är säkert något man tar med sig och kan titta tillbaka till som en galen sak. Men det vore kanske klokare att köpa en lämplig hoj för en sådan etapp. Något man sitter lite mer upprätt på. Skulle vara ett bra komplement om inte annat. Frågan är vad det skulle vara. Tål att tänkas på.

Får börja värma upp med att lägga mil redan nu så att kroppen vänjer sig. Sittställningen på Duccen är rätt extrem vid statisk körning. Det händer att man kört runt 30 mil på en och samma dag längst småvägar och då brukar man känna sig hyfsat fräsch. Det beror på att man kör aktivt. Statisk körning är en helt annan femma. Har kört en gång till Göteborg. Det var en del år sedan. Då dumpade jag hojen på P-huset på NK i Göteborg och blev upphämtad av en kompis i bil. Vände mig inte ens om och slängde en sista blick efter hojen. Körde hem dagen efter och då bestämde jag mig för att aldrig åka motorväg där man sitter statiskt mil efter mil. I synnerhet om man hamnar bakom en polisbil som ligger och håller 110 km/h på pricken i minst 10- 15 mil. Körkortet satt löst när han vek av. Det är säkert annorlunda att ligga och nöta mil på Autobahn där man kan hålla högre fart och variera tempot lite efter hur man känner sig.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Själv har jag funderat över nöjet att sitta på en touring motorcykel utsatt för vädrets element när man kan välja en taklös sportbil och få med sig ombyten...

...Stänger inte dörren för en sådan resa. Det är säkert något man tar med sig och kan titta tillbaka till som en galen sak. Men det vore kanske klokare att köpa en lämplig hoj för en sådan etapp. Något man sitter lite mer upprätt på. Skulle vara ett bra komplement om inte annat. Frågan är vad det skulle vara. Tål att tänkas på...
Japp, säkert smart, klokt och förnuftigt. Men att vara utan hoj på ön måste inge samma känsla som en eunuck i ett harem... ;)

Mmm, en liten rapp maskin som inte är så benglig att bryta runt. BMW F800, Triumphs Lilltiger XC 800, Kåttes Adventure eller möjligen Multistrada vore nog alla bra vapen för uppgiften, nu gillar jag trippel så Tiger 800 skulle nog ligga bra till. Man ska inte glömma att vägarna på ön är långt ifrån några salsgolv och ställer helt andra krav på chassit än den normala bansättningen, så fullt justerbar fjädring är ett måste.

http://www.blocket.se/vi/49442225.htm

Hmm... :)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jag vill mä 2015!
Jaså? Okejrå, om du lovar att inte köra så där extremt och hjula sönder något då...

Till TS - ursäkta vårt spammande, men vi ser verkligen fram emot en uttömmande och fullständig rejs... eh, reserapport från ön! :)
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Är det bara jag som funderar på att ställa in hojen i rejsbussen och köra över till ön i den när Resan (med stort R) väl blir aktuell? :va

Visst vore det fint att köra hoj genom europa, men 50-65 mil per dag gör jag hellre i ett fyrhjuligt fordon i shorts och t-shirt med hojen och skinnstället bak i skåpet...

Kalla mig mes, men jag ser också fram mot en reserapport innan jag bestämmer mig för färdsätt.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Är det bara jag som funderar på att ställa in hojen i rejsbussen och köra över till ön i den när Resan (med stort R) väl blir aktuell? :va

Visst vore det fint att köra hoj genom europa, men 50-65 mil per dag gör jag hellre i ett fyrhjuligt fordon i shorts och t-shirt med hojen och skinnstället bak i skåpet...

Kalla mig mes, men jag ser också fram mot en reserapport innan jag bestämmer mig för färdsätt.
Njae, har kört Piteå till Härnösand sent på kvällen. Mittsverigebanan dagen därpå och sträckkört hem på kvällen. Ca 100 mil plus bana inkl lite kringelikrokvägar. På en Daytona 675, kompisen körde Yamaha Warrior... Så det går, om än körsuget var måttligt dagen efter hemkomsten. Geishan är ett under av komfort i f t Trajjan, och det vore ju något att gnida in i ansiktet på alla som kör GS. Eller K1300S...
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Njae, har kört Piteå till Härnösand sent på kvällen. Mittsverigebanan dagen därpå och sträckkört hem på kvällen. Ca 100 mil plus bana inkl lite kringelikrokvägar. På en Daytona 675, kompisen körde Yamaha Warrior... Så det går, om än körsuget var måttligt dagen efter hemkomsten. Geishan är ett under av komfort i f t Trajjan, och det vore ju något att gnida in i ansiktet på alla som kör GS. Eller K1300S...

Jo, det är väl klart att det går. Det finns ju folk som kör Iron Butt på 125:eek:r också...

Personligen skulle jag nog hellre vara skyddad från väder och vind under transportsträckorna och ha körsuget kvar när jag kom fram till IoM än att bränna det på vägen dit. Och sedan skall man ju hem också. Dessutom skulle man kunna ta med sig den roligaste hojen istället för att kanske tvingas välja den bekvämaste hojen...
 

anze

Ny medlem
Gick med
2 Mar 2009
Ort
Sundsvall.
Hoj
japp
Självklart skall en sådan resa göras med hoj, jag åker på R1, skall inte vara några problem. Den längsta strräckan för mig blir väl sundsvall-göteborg. Reserapport kommer säkert, det är ju dock ett tag kvar och tyvärr är vintern varken rolig eller kort.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag var där i somras i SMC's regi, för mig blev den en fantastisk resa.

Körde på en KTM 950 SM, inga problem, man måste inte köra så fort på transportdagarna så kåplöst var inga problem, man har gott om tid, men inte om man är ovan vid Autobahn, då kan transporten upp genom Holland och Tyskland på hemvägen kännas lite stressig, trafiken är intensiv.

I år hade vi rasande tur med vädret och fick se många rekord slås i spillror.

Det är en typisk "Det blir det du gör det till" -resa, var öppen, bjud på dig själv och acceptera att folk är lite olika så blir allt kanon.
Jag åkte själv, men vid samlingen i Göteborg så träffades alla.
Från Kiel så blev det spontanindelning i grupper och jag hade turen att slå mig ihop med fyra riktigt trevliga personer, vi höll ihop resdagarna dit och hem.
Man ska inte vara fler än 5 i en grupp på Autobahn, det blir rörigt för ledaren.

Jag stack varje morgon ut vid ca 06:20 för att få ett varv på ön utan så mycket trafik innan frukost.
Som någon skrev, det finnas alltid snabbare hojar på "Banan" så titta OFTA i backspegeln.
Minns speciellt en morgon när jag körde genom The verandah, höll 160-170 km/h och det bara smäller till till höger om mig och en Multistrada med öppna pipor dundrar förbi som jag stod still.

Undrar ni något så fråga på så ska jag svara efter förmåga.

(Givetvis ska man åka hoj dit, det var 675'or, R1'or, 1098'or och liknande med i år, inga ledsna miner)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Real Roadracing på Isle of Man 2014!

Hej alla läsare av den här tråden!

Jag har tyvärr ingen egen erfarenhet av SMC:s resepaket till TT-tävlingarna på IoM. Däremot tog jag tillfället i akt att lyssna på det 20 min långa föredrag som SMC:s IoM-guide höll på stora scenen i samband med MC-mässan i Stockholm i våras.

Eftersom jag själv tävlade på IoM 2012 under Manx Grand Prix, som avgörs på samma bana som TT och vars arrangemang är liknande utformat med en träningsvecka följt av en tävlingsvecka, så vågar jag nog påstå att jag har hygglig koll på hur upplägget av real roadracingtävlingarna ser ut på ön. Mot bakgrund av detta så lät SMC:s disposition riktigt klok i mina öron. Spontant så föreföll det som att det finns utrymme för ganska mycket individuell frihet för dem som så önskar, samtidigt som guiderna erbjuder hjälp och info för dem som hellre föredrar det. Ungefär så som jag skulle vilja att upplägget såg ut om jag själv skulle delta i en liknande resa.:tummenupp

För dem som inte får plats på SMC-resan till TT i vår, men som ändå är sugna på att åka till IoM 2014 för att kolla på real roadracing, så kanske jag kan få passa på att komma med ytterligare ett tips. Peter Karlsson (Peter 11 här på forumet) och jag håller på att sy ihop ett upplägg där vi ska köra över en supporterbuss till Isle of Man i samband med min återkomst till Manx Grand Prix i augusti 2014. Peter har bl.a. erfarenhet från att arrangera bandagsresor till Portimao i Portugal och rena åskådarresor till VM-tävlingarna på Assen. Med sin erfarenhet och sina kontakter håller han i allt det praktiska kring själva rese- och boendebiten. Väl på plats på ön kommer jag och mitt team att erbjuda resenärerna en unik möjlighet att få följa landsvägsracing från insidan med både guidning av alla banans svårigheter från bussen, besök i depåtältet, referat från träningar m.m. Dessutom finns det en hel del annat att se på ön också för dem som så önskar.

Peter har lyckats med det absolut svåraste, nämligen att boka 50 bäddar på ett och samma ställe för att slippa onödig transfer. Resan kommer att gå över ca. 10 dagar och det vi väntar på nu är i stort sett bara en offert från bussbolaget och färjebokningarna för att kunna presentera en exakt tidtabell och ett deltagarpris. Efter påstötningar från några trogna läsare av min egen IoM-tråd (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?256807-ISLE-Of-MAN-racerapport!&highlight=) siktar vi dessutom på att erbjuda dem som vill köra egen MC över till ön, en möjlighet att vara med på enbart själva supporterupplägget. Mer info kommer inom de närmaste veckorna. Allt för att eventuellt intresserade ska ha en chans att planera in resan i sin sommarsemester 2014.:)

Vänliga hälsningar!
/Björn
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Det bg skriver stämmer, med SMC's resa har man total frihet att skapa sin egen Isle of Man-upplevelse, inget gruppschema finns (inte i år i alla fall).

Man gör som man själv vill vilket är det bästa.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Är sjukt sugen på den resan, men det blir inte 2014, men 2015 har jag och en arbetskompis bestämt att då ska det fan bli av!
 

The_bonne

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Hishult
Hoj
kawasaki Zx10r -07
2014 lär ja åka dit med smc.
Kommer bli intressant å se hur man mår i kroppen efter att man kört med Ninjan en hel dag.
Det jag tycker är svårt är vad fan man ska packa med sig ?
Någon som har några bra svar på vad man ska ha med sig ? (grönt kort och regbevis och försäkringspapper , men vad mer behövs?) :: :tuttar
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top