Hjälp FI blinkar? Gsxr 1000 k1

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Hej!

Behöver lite hjälp då jag kan i princip 0 gällande min gsxr.
När jag startade den här om dagen lyste varinings/ oljelampan samt att det blinkade F1 där som temperaturen står. När jag stängde av cykeln och sen startade den lyste inte längre lampan och fI signaleringen var borta. Jag har läst lite på forum och vad jag förstår så betyder F1 att något är fel. Man kan kolla upp vad problemet är genom en dosa som finns i cykeln som man kopplar med en kabel "dealer mode". Tror den sitter under sadeln på K1 år. Efter det man kopplat så sätter man på tändningen o ny siffror o bokstäver kommer upp som visar var problemet sitter.
Ned finns en film..
http://m.youtube.com/watch?v=Vue-QAoiPMw

Någon som har erfarenheter o vill berätta? Vad är skillnaden på ifall fI blinkar eller visas konstant? Finns det några risker med att själv koppla på dealer mode? Varför försvann det när jag stängde av cykeln o sen startade den?

Tacksam för hjälp!
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
F1 betyder att det finns en felkod, och den kommre man mycket riktigt åt i dealermode. Det är bara att bygla kablarna i kontakten för att komma åt det. Att F1 försvunnit betyder att det inte finns något fel just nu, kan bero på glappkontakt i någon givare, eller om det är ett temperaturrelaterat fel kan det förvinna när temperaturen sjunkit igen.

Är osäker på om det finns någon minnesfunktion, så att gamla fel ligger kvar, men det är ju bara att prova. Felkoden (iallafall på min TL1000R) ser tex så här; c23. Den kollar man upp i rephandbok eller på lämligt forum.
 

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Tack så mycket! Problem är nu att jag inte har hittat någon dosa för att kunna koppla in dealermode :huvet hittar ingen dosa under sadeln. Tror du varninglampan också lyser pga F1 eller ett det ytterligare ett fel?
 

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Jag får fram koden _C00? Vad jag förstår så ska det stå -C00 och jag måste ändra rpm till 1150. Dvs jag måste ändra trottle position sensor. Vilken innebär plocka bort tanken osv..
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
FI = Fuel Injection

att lampan lyser/blinkar kan betyda olika saker. när du startade den och oljelampan också lös så betyder det troligtvis att oljetrycket/oljenivån är låg.

att bygla kontakten under cutsen/passagerarsadeln för att komma åt så kallade "dealer mode" är ett utmärkt sätt att få fram felkoder. detta är väldigt lätt. man letar upp en kontakt med 4 stift (om jag minns rätt)(som ska hänga löst och inte vara kopplad till något och ha en gummihätta på sig) och byglar 2 av stiften för att få fram eventuella felkoder i displayen.

detta är förvisso på en K2, men det är samma sätt på en K1:
http://youtu.be/-KyMP6079W4

och här har du en lista på felkoder:
http://www.gsxr.com/showthread.php?t=1234

MVH Phille
 

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Tackar!
Det konstiga med att oljelampan lyser är att den slocknar när cykeln har stått på o jag stänger av o startar om den. Kan det vara så att när hojen har stått i några veckor så finns det inte så mycket olja i "systemet"? Olja finns det i den men det kanske är något lågt.
Nästa projekt blir nu att ställa om TPS, trottle position sensor så jag får rätt koder. Dvs jag får koden _c00 blir -c00. Om jag har förstått rätt?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
C-00 betyder väl alltid att felet är borta? Ofta att det är problem med avgasporten på dessa och det felet kan ju komma upp och försvinna fort. Men felkoden finns ju kvar tills man bryggat över kontakten. Finns många trådar om detta här...
 

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Om jag har förstått rätt så betyder -C00 att problemet är borta men på min står det _C00 pga att TPS är felinställd. Därför måste jag ändra TPS för att få den rätta koden. Men jag kan ha fel.
Hmm avgasporten alltså. Har du lust att berätta mer?
Länka gärna till trådarna om du har lust.
 

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Nu har jag ändrat TPS så han den står på -C00 o det verkade vara det som var problemet då jag inte fick någon annan kod.. Men när jag starta hojen o kopplade in dealermode och gasade lite flyttade - positionen från -C00 till "C00 ( strecket ska vara där upp men jag hittar inte det tecknet på telefonen :confused: ). Men den gick tillbaka till rätt läge -C00 när jag slutade gasa. Vad beror det på?
 

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Kawatia
Ett vanligt fel på K1 är dålig/kass TPS. Verkar som det är dags byta.
 

Kneedrag

Guest
Jag tog isär min och smörjde upp den tps. Shit va jag saknar min gsxr 1000 01. vilken grymt bra hoj!
Fulknep är att dra ur en brunsvart kabel från ecu.
Kommer inte ihåg nummer. Men då försvinner felkoden.
 

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Det är ett vanligt fel alltså. Är det svårt att byta själv?
Att ta isär den o smörja upp den kanske vore något. Svårt?
 

Magnus83

Medlem
Gick med
27 May 2013
Ort
Karlstad
Hoj
Gsxr
Jag har insett att det är TPS:n som är dålig. Är den svår att byta själv o vad bör man tänka på?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top