Bild Sporthoj CAD

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Tack Orecic, då har jag lite bättre koll. Inte blivit så mycket CAD för min del i FS för jag är i motorgruppen.
Vilket program tycker ni är bäst för solider? Jag använder Creo eftersom vi körde med det i skolan.

Maskindelar som oket jag cadat på första sidan (i cadspråk kallat solider) är inte speciellt svåra att rita. Krävs mer ett tänkt som får en att göra rätt saker i rätt ordning och att man kan programmet i rätt bra. Rekommenderar att köpa en bok om Inventor från Jeppsson och läsa igenom den över en helg. Programmet finns på piratebay eller som 30 dagarsversion på Autodesks hemsidan.

Ytmodellering är en klass för sig, där våra kära designers håller till, så som Orecic t ex. :)

Har gått en grundläggande kurs i Creo så jag har en bok faktiskt. Kopierade av en kolv till en LC4, mest för övnings skull och för att för första gången göra något "på riktigt". Den är 98% färdig och jag har ingen som helst koll på rendering än kan tilläggas :D
KOLV_3.jpgKOLV_2.jpg
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Tack Orecic, då har jag lite bättre koll. Inte blivit så mycket CAD för min del i FS för jag är i motorgruppen.
Vilket program tycker ni är bäst för solider? Jag använder Creo eftersom vi körde med det i skolan.



Har gått en grundläggande kurs i Creo så jag har en bok faktiskt. Kopierade av en kolv till en LC4, mest för övnings skull och för att för första gången göra något "på riktigt". Den är 98% färdig och jag har ingen som helst koll på rendering än kan tilläggas :D
View attachment 396406View attachment 396407

När det gäller solider skulle jag säga CATIA, Solidworks, Inventor. Creo har jag aldrig använt.

CATIA används bland annat av Volvo, mycket kompetent program eftersom man kan använda det för alla processer i samtliga steg; CAD:a fabriken, robotarna, banden, analysera ergonomin, bilarna osv. Listan tar aldrig slut.

Rekomendationen är att lära sig CATIA om du ska jobba som Maskiningenjör!

Om motorn i bilen; en rekomendation är att kontakta tillverkaren och se om ni kan få en CAD modell. Annars skulle jag rekommendera att skanna motorn. Att CAD:a hela motorn är ett onödigt jobb, om ni inte ska tillverka en egen förstås.

Det ni behöver veta är ju hur ni ska dra avgas-systemet och kylning genom chassiet, samt montering naturligtvis. Viktfördelning är också viktigt, kan nämnas att vi hade en inskannad motor i våran CAD. Ni vet säkert bäst själva. :D
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
När det gäller solider skulle jag säga CATIA, Solidworks, Inventor. Creo har jag aldrig använt.

CATIA används bland annat av Volvo, mycket kompetent program eftersom man kan använda det för alla processer i samtliga steg; CAD:a fabriken, robotarna, banden, analysera ergonomin, bilarna osv. Listan tar aldrig slut.

Rekomendationen är att lära sig CATIA om du ska jobba som Maskiningenjör!

Om motorn i bilen; en rekomendation är att kontakta tillverkaren och se om ni kan få en CAD modell. Annars skulle jag rekommendera att skanna motorn. Att CAD:a hela motorn är ett onödigt jobb, om ni inte ska tillverka en egen förstås.

Det ni behöver veta är ju hur ni ska dra avgas-systemet och kylning genom chassiet, samt montering naturligtvis. Viktfördelning är också viktigt, kan nämnas att vi hade en inskannad motor i våran CAD. Ni vet säkert bäst själva. :D

Jag har aldrig heller hört om Creo tidigare. Förstår inte varför vi ska lära oss det. Däremot har jag hört rekommendationer om CATIA så det blir att lära sig det och det låter lovande det du nämner. För att krångla till det ännu mer så är det Solid Works som används i FS :tummenupp

Vi har redan hela bilen caddad, motorn är 3D-scannad, men det är som sagt inte jag som har koll på det. Jag är mer ansvarig för utformning av insug/avgas, portning osv :)
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Jag har aldrig heller hört om Creo tidigare. Förstår inte varför vi ska lära oss det. Däremot har jag hört rekommendationer om CATIA så det blir att lära sig det och det låter lovande det du nämner. För att krångla till det ännu mer så är det Solid Works som används i FS :tummenupp

Vi har redan hela bilen caddad, motorn är 3D-scannad, men det är som sagt inte jag som har koll på det. Jag är mer ansvarig för utformning av insug/avgas, portning osv :)

Hur kommer det sig att ni på Chalmers använder förbränningsmotor? Vet att ni lyckats väldigt bra med era bilar så är det för att ni håller er till det vinnande konceptet så att säga?
Pluggar själv på KTH och va under förra året med på ett hörn i vårat FS team, som ni kanske vet kör på elmotorer. Är därför lite nyfiken hur ni har resonerat där :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Hur kommer det sig att ni på Chalmers använder förbränningsmotor? Vet att ni lyckats väldigt bra med era bilar så är det för att ni håller er till det vinnande konceptet så att säga?
Pluggar själv på KTH och va under förra året med på ett hörn i vårat FS team, som ni kanske vet kör på elmotorer. Är därför lite nyfiken hur ni har resonerat där :)

Jag pluggar på LTH ;)

Vi har prioriterat låg vikt, så det är väl en av anledningarna. För att vara ärlig så har jag bara varit med i ett par månader så jag var inte med när idén grundades. Dessutom vore det tråkigt för min del om vi körde med elmotor :näsblod
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hur kommer det sig att ni på Chalmers använder förbränningsmotor? Vet att ni lyckats väldigt bra med era bilar så är det för att ni håller er till det vinnande konceptet så att säga?
Pluggar själv på KTH och va under förra året med på ett hörn i vårat FS team, som ni kanske vet kör på elmotorer. Är därför lite nyfiken hur ni har resonerat där :)
Chalmers har väl ett av Europas bästa förbränningsmotorlabb så det kan nog ha med saken att göra. Man vill helt enkelt testa koncept på absolut högsta nivån när man har chansen. :tummenupp
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Hur kommer det sig att ni på Chalmers använder förbränningsmotor? Vet att ni lyckats väldigt bra med era bilar så är det för att ni håller er till det vinnande konceptet så att säga?
Pluggar själv på KTH och va under förra året med på ett hörn i vårat FS team, som ni kanske vet kör på elmotorer. Är därför lite nyfiken hur ni har resonerat där :)

Vi baserar samtliga beslut på objektiva data. Har man en galen idé som fungerar i teorin, men som inte går att objektivt bevisa att den fungerar, så är den värdelös. Det är också anledningen till att CFS 12 vann FSUK. De hade enkla vingar, enkelt chassi, enkla fälgar.

Det som man ofta använder som säljargument i motorindustrin är "no compromises", därför är vårat motbud "only compromises". En framgångsrik race-bil (och mc) består av kompromisser för att uppnå det objektivt bästa resultatet.

I år kommer det med största möjliga sannolikhet vara en elbil som produceras. När jag var med (förra året) så hade vi två bilar, en el-bil och en förbränningsbil. Anledningen till att vi inte bytt till el-bil är däför att vi objektivt inte hade erfarenheten av att bygga el-bilar. Nu har vi det, eftersom vi byggde el-bilen som ett sidoprojekt.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Chalmers har väl ett av Europas bästa förbränningsmotorlabb så det kan nog ha med saken att göra. Man vill helt enkelt testa koncept på absolut högsta nivån när man har chansen. :tummenupp

Stämmer, på det kommer all erfarenhet av Yamaha 600:an, plus alla reservdelar vi hade. Vet inte hur många motorblock vi har, men kan säga att det är fler än 10.
 

Pell3

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2009
Ort
San Luis Obispo, CA
Hoj
Suzuki DR650 + Yamaha FZ6
Vi baserar samtliga beslut på objektiva data. Har man en galen idé som fungerar i teorin, men som inte går att objektivt bevisa att den fungerar, så är den värdelös. Det är också anledningen till att CFS 12 vann FSUK. De hade enkla vingar, enkelt chassi, enkla fälgar.

Det som man ofta använder som säljargument i motorindustrin är "no compromises", därför är vårat motbud "only compromises". En framgångsrik race-bil (och mc) består av kompromisser för att uppnå det objektivt bästa resultatet.

I år kommer det med största möjliga sannolikhet vara en elbil som produceras. När jag var med (förra året) så hade vi två bilar, en el-bil och en förbränningsbil. Anledningen till att vi inte bytt till el-bil är däför att vi objektivt inte hade erfarenheten av att bygga el-bilar. Nu har vi det, eftersom vi byggde el-bilen som ett sidoprojekt.

Låter ju väldigt vettigt det du säger. Jag skulle säga att största anledningen till att KTH inte hade en fungerande bil förra året var för att eldriften helt enkelt va för ny för att få det att funka på en säsong :näsblod
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Låter ju väldigt vettigt det du säger. Jag skulle säga att största anledningen till att KTH inte hade en fungerande bil förra året var för att eldriften helt enkelt va för ny för att få det att funka på en säsong :näsblod

Sen när kör teknis med elmotor? på min tid va det R6 och R1 motorer som använde. Va någon kille som skänkte sin hoj till projektet.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Senaste två säsongerna har det vart el, men innan det va det som du säger r6 bland annat som gällde :rock[/QUOTE

coolt, hoppas det funkar nu då. Vi har ju haft lite "otur" i allt vad gäller motorsport på KTH.
Hade en hel drös polare som jobbad på shell eco marathon bilen för ett par år sen och när dom väl va ute på banan tappa dom ett hjul :)
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Bat-shit-crazy Aero Track versionen. Nu är det några dagar kvar till tävlingen är slut. Gissar på att jag landar top 3.

Crazy_Final4.jpgCrazy_Final2.jpgCrazy_Final.jpg
 

Lille_Skutt

MC-Wannabe
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Lund
Hoj
Drömmer om rvf400
Vilken version av catia använder du? v5 eller v6? Måste lära mig catia, framförallt ytmodellering, då solidworks inte riktigt har den kapaciteten. Sen har ju catia klart intressanta funktioner, spec kompositdelen.

Jaja, lite vad jag håller på med för tillfället, liten ensitsig bil.

mono51.JPG
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vilken version av catia använder du? v5 eller v6? Måste lära mig catia, framförallt ytmodellering, då solidworks inte riktigt har den kapaciteten. Sen har ju catia klart intressanta funktioner, spec kompositdelen.

Jaja, lite vad jag håller på med för tillfället, liten ensitsig bil.

View attachment 397476


Använder V5 eftersom jag har licensen genom Chalmers. Ytmodulering kräver träning, min rekommendation är att fixa CATIA V5 och börja göra tutorials som finns på lite var stans, bland annat på you-tube.

Det bästa är förstås att gå en kurs i det, de kurser jag har inriktade sig på att använda Autodesk Alias för ytmodulering, framförallt för att Volvo använder det. De flesta funktioner för ytmodulering är rätt lika när det gäller CATIA och Alias dock. Man använder fortfarande "multi-sweep" funktioner för att få bra ytor.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Eftersom man kunde ha fler än ett bidrag till tävlingen gjorde jag en till vinnare, kan inte bestämma mig för vilken som ser bäst ut.
SuperCar2_Street.jpgSuperCar2_Street2.jpgSuperCar2_Street3.jpgSuperCar2_Street4.jpg
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vem vinner?

Min
medium.jpg


Steve Hansil
medium.jpg


Sisahaye
medium.jpg


Greg Thompson
medium.jpg


Arifin Santoso
medium.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top