Lasta MC i skåpbil

Winventive

Ny medlem
Gick med
30 Nov 2012
Ort
Stockholm
Hoj
2018, Yamaha R1
Av egen erfarenhet som tidigare lastbilschaffis och budchaffis så skulle jag rekommendera Transportern vilken dag som helst. Transportern kommer att dricka mycket mindre soppa än Craftern dels pga att denn e mindre och har lägre luftmotstånd samt att den e lättare.... och så har den mycket mer krut för omkörningar etc. Jag måste också tillägga att Craftern känns jävligt klumpig och ostabil jämfört med Transportern:tummenupp

Edit: Mercedes VITO är ju också jävligt bra, finns ju de som är lite längre. Det blir ju perfa i.o.m att ni har packning och sånt med er.
 
Last edited:

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Håller med föregående talare. Kör själv budbil. Bland annat crafter och transporter. Transporten drar som sagt mindre diesel och smidigare. Men tveksam om ni får plats med 3 hojar + packning. Just nu sitter jag faktiskt och kör en ford transit. Kolla på en sådan med. Drar också mindre diesel än craftern och stort skåp. Finns ju också utan förhöjt skåp.
 

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Norr om fjorden
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Samma storlek på bil, fast låg i taket, 2 hojar går perfekt. Pilla in 3, svårt!:confused:? beror nog mest på typen hoj. Lite hur mycket avgassystemen spretar. Men på vissa är det ju lätt lägga utav dessa.

IMG_2178 (1024x768).jpg IMG_2146 (1024x768).jpg IMG_2177 (1024x768).jpg IMG_8946 sh.jpg IMG_2470 (1024x768).jpg IMG_2687.jpg

Tänkt många gånger att om jag skulle försöka få in 3 hojar måste de 2 främre luta mot vägg, så kanske frigolitblock, gammal innerslang till lastbil med lite luft i som stötdämpare, skummadrass! Så måste nog hoj 3 backas in och i sin tur komma väldigt nära de 2 främre, skavskydd behövs även då här. Så får man hitta någon typ utav stopp på hoj 3 så den inte kilar in sig vid eventuell hård inbromsning...... Nej ett steg längre skåpbil behövs! Tony
 
Last edited:

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Samma storlek på bil, fast låg i taket, 2 hojar går perfekt. Pilla in 3, svårt!:confused:? beror nog mest på typen hoj. Lite hur mycket avgassystemen spretar. Men på vissa är det ju lätt lägga utav dessa.

...

Det är väl just här skon klämmer? Tre sporthojar är nog bara att glömma i en "normal" skåpbil. Men Herr_Svamp och hans glada gäng har ju tre motardhojar (2 st KTM 990 SM + 1 st KTM 690). Nu kanske jag har fel för mig och är fördomsfull, men visst är väl motarder smalare runt magen och är mindre ömtåliga än sportisar? De har ju ingen dyr och ömtålig kåpa och borde gå att ställa närmare varandra om man gafflar dem lite så styrena får plats. Eller...?
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
[QUOTEIMG_1517.jpg=Frasse;5921600]Bilder skickar du i ett frankerat kuvert till Swedie. Han plockar sedan upp dem och sätter fast dem med tejp på sin skärm. Skitlätt ju!

...Eller så kan man bara använda "infoga bild" uppe i menyfältet där du skriver (Tredje ikonen från höger).[/QUOTE]

Aha , ja nu hittade jag den 3:dje ikonen från höger och lyckades ladda upp en bild men f-n vet vart den tog vägen ! Vi ska se vad som händer nu , kommer den med så köpte jag 3 st alu ramper i veckan och skruvade ihop dom i torsdags ! Blev Väldigt stadigt och Bra ! :yoparty

Nu ska jag Köra in Ninjan i skåpbilen när jag för den på service ! :banana
 

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Kan berätta att jag såg en crafter irl idag på crossbanan och måste då bara säga att den är ju SKITSTOR! 3 hojar är en bagatell.. 4-5 hojar skulle nog kunna tryckas in! men ja jag håller med andra om att se över andra modeller som är lite mindre, nånting i storlek mellan transporter och crafter skulle bli skitbra!
 

Biddarn

Störst går först
Gick med
15 May 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Ktm Exc500
Tror nog du såg den långa varianten såfall för några 4-5 hojar går det inte in i en crafter.
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
crafterstor.jpgcrafterliten.jpg
Kan berätta att jag såg en crafter irl idag på crossbanan och måste då bara säga att den är ju SKITSTOR! 3 hojar är en bagatell.. 4-5 hojar skulle nog kunna tryckas in! men ja jag håller med andra om att se över andra modeller som är lite mindre, nånting i storlek mellan transporter och crafter skulle bli skitbra!

Finns flera olika storlekar. Från en som är ungefär lika lång/hög som en transporter till en som är hög och lång som en buss
 
Last edited:

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Tror nog du såg den långa varianten såfall för några 4-5 hojar går det inte in i en crafter.

okej visste inte att dom finns i olika längder, men då såg jag säkert den långa för herren hade byggt om den så det var plats för ca 2-3 crossar beroende på storlek och sen förmodligen bo del resten.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
Crafter mellanlång borde funka bra (storlek som på första bilden).
Vi körde som sagt 3 hojar i en sprinter 315 2007a. 150hk diesel. Till Kinnekulle stod vi på 30+... Drog ca 1,1 liter milen. Hem tog vi det lugnt (typ ganska lagligt)och då drack den drygt 0,8.
Går rätt hyggligt att åka 3 fram i sprintern även om det blir lite trångt för benen.

En Crafter/Sprinter skulle vara mitt val.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
En sprinter skulle jag rekommendera. mina föräldrar köpte en i våras till deras företag (2010 med den lilla diesel motorn 210 kanske den heter?, välj inte den köp med större motor) Hur som. Den är grymt stor och man får utan problem i en 4-5 hojar beroende på hur stora dem är (är dem som en Honda hornet så är det lätt 5 hojar.)

Man sitter väldigt bra och bekvämt och man får ju plats 3 fram. (Nackdel: över 2m hög så det kan bli dyrare om man skall åka färja beroende på vart man nu skall åka och såklart med vilken färja man åker med)
 

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Renault Master kan ju vara ett alternativ, 0,89l milen med en SV650, Ducati748 och en YamahaFznåt (nej yamahamodeller är inte mitt område) :)
 

Swedebear

Speeding up
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Malmö
Hoj
zx6-r '09
Två sporthojar + en cross/enduro går absolut in i en Transporter, eller tre cross/endoruhojar. Tror dock inte att tre sporthojar går in, de är lite bredare.
Vet för att vi gör detta konststycke minst en gång i veckan till olika banor.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top