Yamaha XJ600 -85 Café Racer

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Till vänster om halvmånen, till höger om skruven som låser gaffeln.

Aha, jo där har jag slipat och härjat. Blev helt ok. Inte 100% jämnt om man jämför båda sidorna men skillnaderna är så små att det knappt syns. Sen ville jag hellre slipa och fixa själv hellre än att lämna bort det.

Klarblå himmel i Göteborg idag och 7 grader. Hade vart nice att ta ut den på en sväng men ännu återstår att tillverka batterihållare och lite annat smått samt ljuddämpare mm. Så man får vackert vänta någon vecka till:/
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Dålig bild men så här ser styrkronan ut nu:
image.jpg

Nya brytaren på vänster sida, 75kr inkl frakt passar CSN budget bra.. Dock ej inkopplad ännu.
image.jpg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Fått tillbaka tank, cuts och framskärm från lack. Ingen bra bild men men

image.jpg

Håller tummarna att auspuffen kommer nästa vecka.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Fick den efterlängtade auspuffen i onsdags. Blev även kompenserad med en schysst lufttrycksmätare med lampa, hade inte förväntat mig något extra men en kul överraskning.

Nu ska det bara finnas tid till att få ihop allt också. Nytt drivpaket är på plats iallafall, blev värstinggrejer från Afam med en kugge mindre fram och en större bak för bättre acc.
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Styrkronan blev snygg. Nu saknas bara ett bar guldfärgade ok, alt guldfärgad gaffel..
Kul att se att det går frammåt!
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Var köpte du brytaren? Måste ha en till min SR och den såg sjukt smutt ut. Passar även min CSN-budget med 75:-!:D
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Tack för en trevlig pratstund :)
Bygget ser fint ut, gott att det går framåt :tummenupp
 

Von Böös

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Ort
08
Hoj
fzr1000-91
Trevligt bygge Rash! Men den där blinker/ljus knappen kan du inte ha ( inte ens som student) För plastig imho.

Denna är helt ok för 75:-och huset är i alu, har en själv. http://www.aliexpress.com/item/Turn...ndlebar-Switch-For-Motorcycle/1183913762.html

Om ni inte redan hittat till Aliexpress så sätt på mkt kaffe och ta fram Mastercard. Här finns allt tänkbart, ofta samma grejor som säljs på ebay, jula, btema etc - fast till Kina priserna. En nackdel är att gratisfrakten tar 15-45 dagar - så man får planera sitt byggbehov i god tid.

Lite mer råddigt med språk, annorlunda kundtjänster och mer komplex sökfunktion jmf ebay - men priserna är ofta lägre än glocalnet.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Trevligt bygge Rash! Men den där blinker/ljus knappen kan du inte ha ( inte ens som student) För plastig imho.

Denna är helt ok för 75:-och huset är i alu, har en själv. http://www.aliexpress.com/item/Turn...ndlebar-Switch-For-Motorcycle/1183913762.html

Om ni inte redan hittat till Aliexpress så sätt på mkt kaffe och ta fram Mastercard. Här finns allt tänkbart, ofta samma grejor som säljs på ebay, jula, btema etc - fast till Kina priserna. En nackdel är att gratisfrakten tar 15-45 dagar - så man får planera sitt byggbehov i god tid.

Lite mer råddigt med språk, annorlunda kundtjänster och mer komplex sökfunktion jmf ebay - men priserna är ofta lägre än glocalnet.

Den finns på eBay också men den är för stor. Det finns några byggen med riktigt snygga små hus i metall men serverar som att folk har byggt de själva.
Finns sjukt snygg start/stopp-knapp till höger sida för racehojar med hög kvalité men så kostar den också några tusenlappar..
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Var köpte du brytaren? Måste ha en till min SR och den såg sjukt smutt ut. Passar även min CSN-budget med 75:-!:D

Köp ej! Den var totalt värdelös.. Blinkersen lyser istället för att blinka och lampan funkade inte heller. Fick hjälp av en elkunnig polare men den åkte ändå av efter en bra stund mekande!
Original åkte på.. Nästa vinter ska jag på med brytare från en modernare hoj tänkte jag.

I övrigt går bygget framåt iallafall. Auspuffen är nu klar och monterad. Det största som är kvar innan uppstart är bygge av batterilåda och lite annat smått. Nästa vecka får jag nog igång den.
Sen när jag kört av mig lite ska förgasarna bestyckas om. Känns sjukt Nice att jag snart kan köra den!

PS. Årets premiärtur avverkades med en MT09 Street Rally, fy fan vilken grym hoj! #villha
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Snygg! Det har du fått till bra, speciellt cuts, sadel och tank.
Läckert med förgasare/filter som syns.

Utan att vara ett design-geni, här är vad du kan göra när vintern kommit.
* Ducati monster tank, för lite rundare former vid sitsen.
* Gaffel från tex ZX10, -04. Guldfärgad och ger ett 'fetare' utseende.
 
Last edited:

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Snygg! Det har du fått till bra, speciellt cuts, sadel och tank.
Läckert med förgasare/filter som syns.

Utan att vara ett design-geni, här är vad du kan göra när vintern kommit.
* Ducati monster tank, för lite rundare former vid sitsen.
* Gaffel från tex ZX10, -04. Guldfärgad och ger ett 'fetare' utseende.

Benelli-tanken är ju den jag suktar efter måste jag säga! Men det finns många snygga ducce-tankar också. Får se hur det blir med det. Mindre förbättringar så som blästra gaffel och lacka guld mm blir det nog nästa vinter.

Är även sugen på en lite modernare hoj som utgångspunkt. En krockad MT07 hade tex varit mumma att bygga cafe racer av! Hade vart gött med modernare chassi, bromsar, osv från start.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Nu är lampa och framskärm mobterad, planen är att köpa nya hållare till lampan så jag får ner den 3-5cm samt sänka ner hastighetsmätaren med lika mycket eller mer.
Sittpositionen är riktigt sportig och go! Förhoppningsvis startas den upp ikväll för första gången sen ifjol.

image.jpg

image.jpg
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Tanken och hjulen ser ut som RD350. Har kanske missat det tidigare i tråden, kommer de från en sådan? Jättesnyggt med svart!

:tummenupp
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top