Yamaha XJ600 -85 Café Racer

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Idag lekte jag med styrkronan och hållare mm till displayen.

Här sågas onödigt material bort:
image.jpg

Detta är bara början. Det ska svetsas, slipas mm så den blir clean från onödigheter:
image.jpg

Hållaren typ klar till displayen:
image.jpg

Så här ser den ut när den är monterad:
image.jpg

Bakdelen av hojen är klar nu, när färgen torkat ska baklyse och regskylt monteras. Förgasarna sitter på plats och öppet luftfilter är beställt. Kabelstammen är också på plats och bromsvätskebehållaren bak är flyttad.

Snart ska jag börja slipa ner tank, cuts, framskärm inför lackering.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det vit-svart-röda är snyggt!

:)

Jag funderade länge på klassiska Yamaha färgerna, vit hoj med röda fartränder på sidorna. Men jag har ägt den i flera år i vit/röd, så jag känner för något annat nu. Lutar åt något mörkgrått eller mörkblå alternativt babyblå... Svårt att bestämma sig även om det lutar åt grått med vit/röda inslag.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Varit relativt lugnt med mekande den senaste tiden men lite har jag hunnit med under de senaste veckorna iallafall.

Avgassystemet blästrat och lackat:
image.jpg

Ljuddämparen kommer att bytas till ett sådant här:
image.jpg

Även hunnit byta bromsskivor samt påbörjat renovering av bromsok. Det blir även nya belägg då de gamla var utslitna samt nya stålomspunna bromsslangar samt så ska bromspumpen renoveras.
Hade pulserande känsla från de gamla skivorna, så skönt med nya även om det kostar en slant.
image.jpg
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Äntligen har renoveringssatsen kommit till oken. Penslade på svart färg på ok och bromspump idag också efter att ha blästrat de.
Måste fixa nya bromsslangar så ska allting monteras ihop.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har stört mig länge nog på den fula originaltanken. Den blir endast ok med kåpor. Nu är jag på jakt efter ny tank. Får se vad det blir men sjukt sugen på en Benelli Mojave tank, även om det kostar en bra slant. Ska främst försöka hitta en schysst beggad tank så får vi se.

Senaste veckorna har jag mest putsat, fixat med orig-tank, kortat framskärm mm.
Längtar efter ljuddämparen också som kommer först om 2-3v. Först därefter ska förgasarna bestyckas om, blir nog många sena kvällar i garaget då. Som tur är har jag tillgång till bromsbänk på extrakneget med tillhörande personal=)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50

Planen (just nu) är faktiskt att lackera den svart och klistra på guldiga Yamaha dekaler.
Har inte råd att beställa en tank förrän löning och då kommer den en månad senare. Känns tungt!

Det enda sega är att Benelli-tanken endast är på 8,7 liter... Hojen drar idag ca 0,5-0,6 men säkert en eller två dl till när förgasarna är inställda för öppet luftfilter och öppnare slipon = jag kommer 10mil innan bränslelampan börjar lysa..

Just nu väntar jag mest på delar. Men så fort det blir tillfälle att meka så ska jag slipa ner styrkronan. En kompis som kan svetsa i alu har fyllt igen alla onödiga ihåligheter mm.

image.jpg
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Form ska alltid gå före funktion på såna här byggen :fakta Kommer bli kanon detta, röstar på den lilla tanken :tummenupp
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Har fått överge planerna på en Benelli-tank pga CSN-budget tyvärr. Får köpa en om 1-2 år när man börjat jobba.
Får nöja mig med befintlig tank. Det är ju ett ständigt rullande projekt och jag vill inte vara utan mc i år.
Hela hojen ska lackas Blanksvart med guldiga dekaler. Hjälmen är redan klar:

image.jpg

Även hunnit med en hel del andra saker med hojen. Men rapport kommer om någon vecka när jag har bilder. Nästa vecka ska tank, framskärm och kuts lämnas in på lack och veckan därefter bör jag få hem min 3 månader försenade ljuddämpare.. Först då kan jag börja med förgasarjusteringar och bänkning.
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Har ett halvfärdigt ämne till tank liggandes till XJ'n...
IMG_1534.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Det var många bra frågor, den sitter på en XJ ram på bilden. Jag ska kolla, efter bilder och se om jag kan hänga på den på hojen och kika ang clip on. Den är billig :)
Vi hörs
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Planen (just nu) är faktiskt att lackera den svart och klistra på guldiga Yamaha dekaler.
Har inte råd att beställa en tank förrän löning och då kommer den en månad senare. Känns tungt!

Det enda sega är att Benelli-tanken endast är på 8,7 liter... Hojen drar idag ca 0,5-0,6 men säkert en eller två dl till när förgasarna är inställda för öppet luftfilter och öppnare slipon = jag kommer 10mil innan bränslelampan börjar lysa..

Just nu väntar jag mest på delar. Men så fort det blir tillfälle att meka så ska jag slipa ner styrkronan. En kompis som kan svetsa i alu har fyllt igen alla onödiga ihåligheter mm.

View attachment 397667

Kommer bli snyggt! Ska du slipa till den i över/främre kant, tänker på kanten som är närmast gaffeln? Kolla på Mr Blårökigs hoj, han har fått till en snygg krona. Talanglös som man är så lämnar man in sådant till en fräs för bearbetning, extra kul att se när folk gör saker själva.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Kommer bli snyggt! Ska du slipa till den i över/främre kant, tänker på kanten som är närmast gaffeln? Kolla på Mr Blårökigs hoj, han har fått till en snygg krona. Talanglös som man är så lämnar man in sådant till en fräs för bearbetning, extra kul att se när folk gör saker själva.

Lite osäker på hur du menar. Jag har slipat den lite och nu är den pulverlackerad och monterad på hojen. Bilder kommer nog nästa vecka.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Aha, du kanske menar "halvmånen" i mitten fram? Där det tidigare var ett runt hål för Tändningslåset?
Där ska jag iallafall inte slipa ner då jag använder mig av två hål på undersidan för att montera displayen (hastighet/varvräknare/mm).
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Lite osäker på hur du menar. Jag har slipat den lite och nu är den pulverlackerad och monterad på hojen. Bilder kommer nog nästa vecka.
Till vänster om halvmånen, till höger om skruven som låser gaffeln.
 
Nyheter
Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Trailer: The Bikeriders

I höst har filmen ”The Bike...

Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Top