Hur går det med körkortet vid bakhjulskörning?

KÄLLSTRÖM

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2003
Ort
GNOSJÖ
Hoj
HONDA VTR 1000F
Har en bror som åkte dit för bakhjulskörning i somras på 50 väg i tättbebyggt område.
Böter på 6900 kr är redan betalda men nu har det kommit brev från transportstyrelsen där han ska göra utlåtande.
Någon som har erfarenhet och vet hur det går med hans körkort?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Att köra runt i tättbebyggt område utan förmåga att styra sitt fordon? Dessutom med ytterst värdelös bromsverkan med enbart bakhjulet i marken.

Ser sällan bra ut.. förutom för de som hatar motorcyklar som får vatten på sin kvarn varje gång någon gör något liknande. Snart är det 30 årsgräns och max 15 kw.
 

Konrad Haifa

Guest
Att köra runt i tättbebyggt område utan förmåga att styra sitt fordon? Dessutom med ytterst värdelös bromsverkan med enbart bakhjulet i marken.

Ser sällan bra ut.. förutom för de som hatar motorcyklar som får vatten på sin kvarn varje gång någon gör något liknande. Snart är det 30 årsgräns och max 15 kw.

Så är det och så blir det....:(
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
vårdslöshet i trafik på detta vis i tätbebyggt område brukar bli 2 mån. indraget kort!

Med vänlig hälsning
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Var ju billigt ju, fick pröjsa det dubbla.....:huvet

Känns ju lovande inför 2014 om man har motard.......................... :död


Att köra runt i tättbebyggt område utan förmåga att styra sitt fordon? Dessutom med ytterst värdelös bromsverkan med enbart bakhjulet i marken.

Skippa moralpredikan, en individuell prövning är det enda rätta.

Tättbebyggt område betyder inte direkt att det är ett villaområde eller övergångsställen överallt med skolor uppradade, här jag bor finns det raksträckor som är över en kilometer långa utan utfarter eller övergångsställen, med minst 4-5 meter till närmsta gångbana, berätta för mig hur farligt det är att åka på slangen där jämfört med på en landsväg med utfarter.
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Känns ju lovande inför 2014 om man har motard.......................... :död




Skippa moralpredikan, en individuell prövning är det enda rätta.

Tättbebyggt område betyder inte direkt att det är ett villaområde eller övergångsställen överallt med skolor uppradade, här jag bor finns det raksträckor som är över en kilometer långa utan utfarter eller övergångsställen, med minst 4-5 meter till närmsta gångbana, berätta för mig hur farligt det är att åka på slangen där jämfört med på en landsväg med utfarter.


Det behövs ingen moralpredikan när folk gör självmål.
 

Spiido

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2012
Ort
East Coast
Hoj
En jättesnabb
Äh, klart det ska slangas :tummenupp
Sedan tar man itu med sorgen den dagen oturen/Sheriffen är framme :gnissla
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Hur går det med körkortet vid bakhjulskörning?
Alldeles utmärkt om man inte stannar!
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Ja då vet man ju att man inte ska stanna om farbror blå skulle dyka upp när man kör på slangen
 

sliCk_kekki

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Södertälje
Hoj
KTM 525 -05
Det behövs ingen moralpredikan när folk gör självmål.

Fåntratt, ytterligare en pajas som försöker leka perfekt här på forumet som aldrig gör något fel eller olämpligt.

Hoppas banne mig att du kör lagligt överallt, aldrig åker en kilometer över hastighetsgränsen, annars jävlar:6surkart

:1pajas
 
Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Fåntratt, ytterligare en pajas som försöker leka perfekt här på forumet som aldrig gör något fel eller olämpligt.

Hoppas banne mig att du kör lagligt överallt, aldrig åker en kilometer över hastighetsgränsen, annars jävlar:6surkart

:1pajas

Fåntratt!? jorå serru.
Men att köra på bakhjul i något som räknas som tätbebyggt område är ju smått efterblivet.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Känns ju lovande inför 2014 om man har motard.......................... :död

Ett hett tips är annars att ligga runt balanspunkten och hålla sig vid hastighetsbegränsningen, istället för att pow-powa i 90 med framhjulet 3,5dm över marken....:arsele
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Fåntratt, ytterligare en pajas som försöker leka perfekt här på forumet som aldrig gör något fel eller olämpligt. Hoppas banne mig att du kör lagligt överallt, aldrig åker en kilometer över hastighetsgränsen, annars jävlar:6surkart:1pajas
Instämmer med inlägget från doolycheck. YipYip beskriver hur polisen ser på detta. Och hur folk runtom ser på bakhjulsåka. Inlägget har inget med moral/omoral att göra, utan är bara en beskrivning.

Jaha, nu har jag skrivit något "olämpligt" på SH. Med risk för att bli kallad moralkärring, reflexväst eller något ännu värre... :)
 
Last edited:

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Det gäller väl som allt annat, man får välja sina ställen. Vill man visa hur vass man är mitt i centrum en lördagförmiddag, så riskerar man ju ganska mycket - både andra och sig själv, kortet, pengar osv.... Slangar man på en stormarknadsparkering efter stängningsdax så är det väl bara lite blåmärken. Båda kan ligga inom tätbebyggt område, definitionsmässigt. Om farbror blå skulle dyka upp på parkeringen så kan man ju välja själv om man är ouppmärksam nog att inte se dom och därför helt olagligt råka åka till en polare via en smal cykelväg/trappa eller dyligt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Skippa moralpredikan, en individuell prövning är det enda rätta.

Tättbebyggt område betyder inte direkt att det är ett villaområde eller övergångsställen överallt med skolor uppradade, här jag bor finns det raksträckor som är över en kilometer långa utan utfarter eller övergångsställen, med minst 4-5 meter till närmsta gångbana, berätta för mig hur farligt det är att åka på slangen där jämfört med på en landsväg med utfarter.

Det har inget med hur farligt det är att göra, även om det ju såklart är väldigt mycket farligare än att åka på båda hjulen med full styrning och mer än dubbelt så mycket bromsverkan. 4-5 meter är dessutom inte direkt en safe zone om du tappar kontrollen och hojen åker iväg.

Det handlar om hur andra människor ser på motorcyklister. Även om du inte orsakar en enda olycka när du varje morgon drar förbi på slangen på denna kilometerlånga raka så kanske tant agda varje morgon ser en sån där jävla buse genom fönstret och skickar 1 brev om dagen till kommunstyrelsen.
Skulle ALLA som kör hoj den vägen åka på slangen bara för att de tycker det är säkert skulle kommunen förmodligen få in en jävla massa brev.
Skulle ALLA kommuner få in en jävla massa brev om motarder som kör på bakhjulet bara för dom tycker det är säkert skulle de förmodligen ta tag i saken till slut.

Jag säger inte att alla som kör runt på bakhjulet är dumma i huvudet, men tänk gärna ett steg längre och håll lekandet borta från vägar där mycket folk ser en. Det finns säkerligen stora parkeringsplatser eller mindre trafikerade landsvägar man kan leka på. Eller varför inte industriområden på helgerna. Brukar vara väldigt öde och sällan några poliser. Och kommer det en polis när du kör på bakan så har du ju fortfarande varit vårdslös eftersom du bevisligen kört runt på bakhjulet när det kommer annan trafik.

Och finns det inte det så tough luck. Knappast någon mänsklig rättighet att köra runt på bakhjulet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top