MrMadMax TR1 bygge #2 - dirt track (?)

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Besiktiga utan kåpa då :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Besiktiga utan kåpa då :)

:)

Mycket pill idag för att få 530 framdrevet på plats... Original 630 har ett par gängade fästhål... Finns inte att få tag på som 530. Gjorde en adapterplatta och justerade låsbrickan, voila', FULT men funkis, syns ändå inte :) Blir andra bultar med en låsning på bultskallarna senare för att vara på den säkra sidan.

Ett steg framåt iaf :)

DSC_0090.jpgDSC_0093.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Röjde upp lite i cockpit, bort med skrot och dit med nytt styre & handtag... Får duga så länge, blir ordentligt uppröjt så småningom men det kräver en större insats med att dra om el & mätare mm.

Bromsslangen blir för lång hur jag än gör, även med eventuella styrhöjare och annat styre. 126 cm lång om någon vill köpa, ny, har inte ens fyllt på olja, billigt, billigt, 2 hundringar inkl frakt, prutbart, den blir ju bara liggandes annars :) (tillsammans med allt annat skrot som blivit över från hojarna i garaget :3freak )

DSC_0094.jpgDSC_0099.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och så har man fått tag på en kedja oxå, verkar bli ca 10mm frigång mellan däck och kedja :tummenupp

Ska kapas till rätt längd och så får jag nog beställa en clip-lås (nitlås följde med) då jag förmodligen kommer att behöva ta av och på kedjan ett par gånger under byggprocessen eftersom det blir lite av ett rullande projekt...

DSC_0102.jpg

DSC_0104.jpg

DSC_0105.jpg
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vad vill du ha för toleranser på den sista distansen? Ska jag svarva av mer än de 2 hundradelarna jag la mig på i undermått på de andra distanserna?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vad vill du ha för toleranser på den sista distansen? Ska jag svarva av mer än de 2 hundradelarna jag la mig på i undermått på de andra distanserna?

Hmmm... Bra fråga! Ingen aning dock... :) 130 måtten är det som ska passa över centrum på nav samt i hålet på drevet... Googlade och standardtolerans verkar vara 2 hundradelar som du redan är inne på. Äh, kör på det så får jag jobba lite på det om det strular :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Lyckades krångla in en kort bromsslang fram som jag hade så nu funkar bromseriet fram, luftat och klart... men skivan är lite rostig :rodnar

Klämt in bromsoket bak (suck vilken ful pjäs), har dock beställt nya klossar, dom gamla var liiite slitna... Får fylla på olja & lufta när leveransen kommer.

Även beställt clip-lås till kedjan, kommer väl i slutet på veckan.

Börjar se slutet på delmomentet med att få hjulen på plats! :)

DSC_0111.jpg DSC_0114.jpg DSC_0118.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kort tur till garaget & så var även bakbromsen luftad och klar, väntar som sagt bara på nya klossar. Gjorde även ett litet fäste till bromsvätskehållaren så att den syns vid besiktning.

Bromsskivan bak behöver flyttas ut en bit för att centrera med oket, det får bli enkla distanser direkt på bultarna tillsvidare... jag använder ändå bara bakbromsen vartannat år på vägen till besiktningen för att rosta av skivan... :)

Utöver klossar & kedjelås så har jag nu även beställt gaffelbälgar & ett lithiumbatteri... Blir spännande att se om batteriet räcker till, tog ett så litet som möjligt, 3A // 180cca, borde kanske tagit snäppet större i effekt men då tar det även större plats. Håller tummarna...
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    31.5 KB · Visningar: 61

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Klossar med posten idag = bakbromsen klar så när som på att jag bara behöver dra åt skivan med distanser i rätt längd.

Tog även den gamla framskärmen från den andra TR1:an, bankade & slog lite så att den passade över nya däcket på bredden... Får duga så länge. Hmm... ganska stor skillnad i diameter på däcket jämfört med original, blir ganska låg fram. :va

Noterade även att framfälgen slog lite, återstår att se om den behöver riktas.

Ser framemot att riva bort all original kosmetika på hojen så småningom, den är inte snygg som den är :3freak men men, får ha tålamod, en sak i taget...

DSC_0122.jpg
DSC_0123.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tog ner hojen på backen & tog en sväng, den e inte grann, det gick inte undan och mörkt var det, men kört har jag gjort iaf!
:D :D :D
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Lite sugen på att se vart det barkar hän och hur du tänker dig stuket på din TR1:a, ännu lite svårt att ana. Ekerfälgar gör en ju bara grön av avund, är (hitintills iaf ) för snål för det.
((Är i valet och kvalet om hur jag skall göra, sälja loss Cagiva/Ducatin och leta upp en TR1 -83 bara för motorns skull (min 81:a har gått 10 kilomil och trycker olja vid topparna) eller om jag skall hålla mig till budgetstuket som jag gjort hitintills.))
Hur har du tänkt med bakramen, skall du byta ut den?
/H
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Lite sugen på att se vart det barkar hän och hur du tänker dig stuket på din TR1:a, ännu lite svårt att ana. Ekerfälgar gör en ju bara grön av avund, är (hitintills iaf ) för snål för det.
((Är i valet och kvalet om hur jag skall göra, sälja loss Cagiva/Ducatin och leta upp en TR1 -83 bara för motorns skull (min 81:a har gått 10 kilomil och trycker olja vid topparna) eller om jag skall hålla mig till budgetstuket som jag gjort hitintills.))
Hur har du tänkt med bakramen, skall du byta ut den?
/H

Vi får se vart det tar vägen. Ny tank, den blå om jag lyckas bygga om den samt få den tät. Ny bakram blir det, grundplanen är en tracker-bak som på bild men det kan bli något annat, beror på hur det ser ut när tanken landat. Någon har föreslagit en brat-style bak, skulle oxå kunna funka.

Topparna kan vara ett gissel, prova och byt packningarna, med lite tur så går det väl med 81ans cylindrar oxå även om jag hade problem. Annars försöka hitta ersättningscylindrar /motor men det är ju större en apparat...
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    58.6 KB · Visningar: 70

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kom ett batteri med posten idag :tummenupp

+ lätt, 0,7kg jämfört med jag vet inte hur många kilo, 3?
- "bara" hälften så stort i volym, i mitt lilla sinne skulle batteriet varit ännu mindre (men måtten är enligt spec, inget fel mer än i mitt huvud:rodnar)

Får tänka till med laddningen så att det blir rätt, inte CTEK laddare som jag har men en gammal hederlig laddare eller high-tech laddaren till radiostyrda leksaker borde funka :)

Hur som, detta blir bra!

Nästa steg blir att riva ner fronten, nya styrlager ska på plats och ev nya packboxar... Suck, tråkjobb :crash
 

Bifogat

  • image.jpg
    image.jpg
    244.6 KB · Visningar: 76

Blårökig

Medlem
Gick med
12 Nov 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GT750J -72, Suzuki GT750K -73, Suzuki T500J -72, Suzuki GSX1100E -82, Suzuki T500J -72,Monark M400
Kikade igenom ditt förra bygge och detta! Ekerfälgar är nyckeln till framgång på nästan alla motorcyklar alla dagar i veckan om du frågar mig. Bra val! Vart hittade du batteriet? Hur många Ah är det på?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kikade igenom ditt förra bygge och detta! Ekerfälgar är nyckeln till framgång på nästan alla motorcyklar alla dagar i veckan om du frågar mig. Bra val! Vart hittade du batteriet? Hur många Ah är det på?

Ekerfälgar är schysst! Men det är ju skillnad på fälgar och fälgar. Är nöjd med stuket på fälgarna på andra bygget. På detta bygge så fyller motardfälgarna sin funktion men dom är lite karaktärslösa... Hade varit roligare att ekra upp ett par xs650 nav eller något men då blir det en helt annan budget. :)

Batteri från ebäy (uk), 3Ah / 180 CCA om jag kommer ihåg rätt. Ska duga till radfyror på 1000cc iaf, hoppas att det fungerar OK på TR1:an oxå...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fick tummen ur tidigare idag och tog tag i tråkjobbet att byta styrlager...

1. Bort gafflarna, ser lite ledsen ut
DSC_0103.jpg
2. Precionsköra lite med kapskivan för att få bort den gamla lagerbanan
DSC_0099.jpg
3. Pressa på det nya undre lagret
DSC_0100.jpg
4. Återställa, klart! :tummenupp
DSC_0104.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och brevbäraren kom med ett litet paket också! Snålvariant... :)

Tänkte ordna till en liten digital hastighetsmätare eftersom den mekaniska givaren inte finns på motardfälgen. Övervägde ett tag att operera in en mekanisk givare men det verkade krångligt så det får blir digitalt.

Planen är att försöka placera den digitala hastighetsmätaren i originalmätarens hus inklusive täckglas och belysning. Vad jag förstår så ska det vara OK med besiktningen. Fungerar det väl så gör jag ett mindre och snyggare hus senare + dioder istället för indikatorlampor.

Lite osäker på hur jag ska lösa strömförsörjningen av mätaren. Tror att den behöver konstant ström för att inte förlora inställningarna, löst knappbatteri känns sådär, kanske får ha den konstant inkopplad på hojbatteriet (med lämpliga motstånd). En liten digital klocka ska den väl orka dra även när tändningen är av... Får prova mig fram, om någon har gjort en liknande operation så tar jag gärna emot tips! :)

DSC_0101.jpg
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hastighetsmätaren installerad, orkade inte ordna med ström till mätaren men har installerat den i original mätarhus + belysning kopplat på hojens elsystem. Borde funka för besiktning iaf :)

Hur är det med trippmätare, behövs det? Just nu visar den hastighet & klocka :)

Var ju tvungen att göra funktionskontroll på mätaren och tog en kort provtur på grusväg... Fi-fasiken va roligt att sprätta grus! :banana Det blir bra det här när det är klart om hundra år! :)

Sen är det lite småfix ordnat med trasiga blinkers, belysning osv... Återstår lite finlir med bakbroms och bakdrev, sen borde jag kunna besikta den...
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Igår kom distansen till bakdrevet med posten, tack MangeH, satt som sagt som en smäck! Har skrivit upp en "I owe you" lapp... :)

Mycket jobb för att flytta ut ett drev 7mm :)

Ett par bultar till på drevet, ett oljebyte och lite skak & braktest ute i terrängen sen borde det vara dags för besiktning. Hemskt ful digital hastighetsmätare med belysning på plats... Hemskt ful cykel oxå för den delen men det ska vi råda bot på så småningom :crash

DSC_0164.jpgDSC_0169.jpgDSC_0170.jpgDSC_0175.jpgDSC_0184.jpg
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top