MrMadMax TR1 bygge #2 - dirt track (?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tkc80 får det bli, eftersom jag inte fått loss tid till att vara i garaget så fixar jag grejer via tangentbordet :)

Men hundratals skruvdubb blir det inte tal om :D Sjukt imponerad av dina däck dock!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Slet mig sent ikväll från tangetbordet och tog mig ut till hojen IRL...

Kontrollerade att hjulen spårade en än gång, kass bild men man ser lite rött längst ner på däcket av laserpasset, bakom det ett lod i linje med mitten på stötdämparen och längst fram framhjulet. Kanske inte helt perfekt men det får duga. :)

hjulen spårar.jpg

Och sen mätte jag upp hur stor distans jag behövde till bakdrevet oxå... Mäta & kluddra... stackars den som får den tveksamma äran att tolka kluddret & svarva till detta... :crash Borde ha en liten klack på distansen till drevet som centrerar det hela men får se om det blir onödigt krångligt jobb. Hur som, får ringa runt lite och se om jag hittar någon som kan fixa svarveriet. :)

Med hjuldistanserna så behåller jag TR1:ans hjulaxlar och motardfälgarnas lager som dom är.

DSC_0025.jpg

Over & out. :hej

Lagt till uppdaterad ritning till MangeH...

lite nya mått.JPG
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
BTW, kollade även möjligheten att klämma in ett 170 brett TKC80 däck bak men det blir onödigt tight med kedjan, bara någon mm till godo, så det får bli ett 150 brett, då finns det iaf ca 14mm tillgodo för kedjan :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Skottat snö & gjort adaptern till bromsoket i tjockplåt, nya bultar & lite finlir så är iaf den klar. Hjul & ok snurrar fritt :)

Nästa lilla projekt blir nog till att fixa till ett nytt drevfäste så att det nya 530 framdrevet (från en xs650) sitter där det ska...

DSC_0030.jpg

DSC_0032.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tidiga julklappar! :tomten

1. Bromsslang, verkar bra och riktigt billigt @ ibäj
2. Fotpinnar and bakbroms från en gammal gixxer, inte klockrent på bygget men vi får se...
3. TKC80 däck fram & bak :)

Nu blir det inte mer gjort på några veckor. Nya tag nästa år... :hej

Då blir det förhoppningsvis till att montera nysvarvade distanser (på omvägar blev det MangeH här på forumet som ska gör ett försök att trolla fram dom, thx!), fixa bromseriet fram & bak, drivning + nya styrlager. Kanske tar jag paus där och besiktar innan jag går på det kosmetiska :)

P1010025.jpg
P1010027.jpg
P1010028.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Inget byggt men så här dagen efter lite inspiration hämtat från ett klassiskt bygge irl, 20 år på nacken men fortfarande ball :)

20140101024027.jpg
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Håller på att kolla efter lite material till dina distanser....
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
ännu ett kul bygge! Måste ha trådekrade till min hoj i framtiden med. Blir ju hur snyggt som helst det där! Ska följas med spänning
 

Kolgrimr

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
1983. Yamaha TR1
ännu ett kul bygge! Måste ha trådekrade till min hoj i framtiden med. Blir ju hur snyggt som helst det där! Ska följas med spänning

Håller med till fullo =)
Va e de för storlek på dina framdäck?
Ser ju så jä-la gött ut med dom. =)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nu har jag fixat material till dina distanser. Har dock inte tid att börja med dem förrän vecka 5. Kanske har lite färdigt till du kommer på besök i Oskarshamn(enligt säkra källor).
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Nu har jag fixat material till dina distanser. Har dock inte tid att börja med dem förrän vecka 5. Kanske har lite färdigt till du kommer på besök i Oskarshamn(enligt säkra källor).

Fint att mtrl är säkrat :) Finemang om du hinner till helgen v6 (8-9/2) :) Just nu har jag mer fokus på pilsner än hojbygge iaf :) schysst att du tar på dig att trolla fram distanserna! Återigen, om strul så hojta till!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fick lite godis idag, kunde inte hålla mig så jag var tvungen att springa ut i garaget och skruva lite ikväll...

Distanser till hjulen, satt perfekt (efter lite puts i pelarborren), tack MangeH! :)

Dessutom en Kawa tank som jag tyckte var lite fulsnygg. Kanske kan bli bra tillsammans med en trackersadel...

Tunneln på tanken är tyvärr ca 15mm för smal. Fick ner den en liten bit efter att ha kapat bort ett fäste till kranen samt smällt på lite med hammare på tunneln men det verkar inte riktigt görbart hela vägen... Någon som har TIPS på hur man breddar en tunnel?? :gnissla Kanske går med ett hydraulverktyg? Jaja, ingen panik med tanken, först fixa hjul, drivning och bromsar + eventuellt besiktning... Kunde bara inte låta bli att pilla på tanken lite iaf... :D

DSC_0067.jpg
DSC_0068.jpg
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Fick lite godis idag, kunde inte hålla mig så jag var tvungen att springa ut i garaget och skruva lite ikväll...

Distanser till hjulen, satt perfekt (efter lite puts i pelarborren), tack MangeH! :)

Dessutom en Kawa tank som jag tyckte var lite fulsnygg. Kanske kan bli bra tillsammans med en trackersadel...

Tunneln på tanken är tyvärr ca 15mm för smal. Fick ner den en liten bit efter att ha kapat bort ett fäste till kranen samt smällt på lite med hammare på tunneln men det verkar inte riktigt görbart hela vägen... Någon som har TIPS på hur man breddar en tunnel?? :gnissla Kanske går med ett hydraulverktyg? Jaja, ingen panik med tanken, först fixa hjul, drivning och bromsar + eventuellt besiktning... Kunde bara inte låta bli att pilla på tanken lite iaf... :D

View attachment 399201
View attachment 399204

Gött! Jag kanske gjorde dem lite väl tajta. Gjorde dem 2 hundradelar under angivet mått men det kanske inte räckte. Bra att det gick att lösa. Den sista distansen ska jag försöka fixa denna vecka men jag kan inte lova något...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Gött! Jag kanske gjorde dem lite väl tajta. Gjorde dem 2 hundradelar under angivet mått men det kanske inte räckte. Bra att det gick att lösa. Den sista distansen ska jag försöka fixa denna vecka men jag kan inte lova något...

OK, låter bra! :)
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Fick lite godis idag, kunde inte hålla mig så jag var tvungen att springa ut i garaget och skruva lite ikväll...

Distanser till hjulen, satt perfekt (efter lite puts i pelarborren), tack MangeH! :)

Dessutom en Kawa tank som jag tyckte var lite fulsnygg. Kanske kan bli bra tillsammans med en trackersadel...

Tunneln på tanken är tyvärr ca 15mm för smal. Fick ner den en liten bit efter att ha kapat bort ett fäste till kranen samt smällt på lite med hammare på tunneln men det verkar inte riktigt görbart hela vägen... Någon som har TIPS på hur man breddar en tunnel?? :gnissla Kanske går med ett hydraulverktyg? Jaja, ingen panik med tanken, först fixa hjul, drivning och bromsar + eventuellt besiktning... Kunde bara inte låta bli att pilla på tanken lite iaf... :D

View attachment 399201
View attachment 399204

Bocka en plåt först som passar ramen, kapa ur tank svetsa in. Våld löser inte allt:D
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Glad över att distanserna var plats så tänkte jag ikväll ordna till bromseriet fram... Rev ut gamla slangar, ok och trasigt handtag bara för att senare inse att jag köpt en för lång ny bromsslang... Jaja, kanske går att dra den en omväg över lampan så kanske den går att använda iaf... Fattar inte hur jag kunde mäta så fel innan beställning. :gnissla

DSC_0077.jpg

Trött på bromseriet så gick jag på tanken igen. Läste någonstans på nätet att kallhamra ut tunneln var ett bra sätt om man hade tålamod... men det hade jag visst inte tillräckligt mycket av, försökte mig på en liten genväg (läs våld) och självklart så sprack en svets i tanken. Får skylla mig själv men ändå... SUCK. :huvet

DSC_0078.jpg

Jaja, världsliga saker, det ordnar sig. :D
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Bocka en plåt först som passar ramen, kapa ur tank svetsa in. Våld löser inte allt:D

Haha, bra timing, hann inte läsa ditt inlägg innan jag la in mitt eget... "Våld löser inte allt:D" Helt, sant, det blev ju bara värre! :)

Får nog följa ditt råd om det ska bli något med denna tank. Alternativt kan jag ta tunneln från den gamla tanken...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Jaha, efter att ha tagit två steg bakåt tidigare idag så tog jag nu ett halvt steg framåt... Tillbaka till ursprunglig plan med att fokusera på hjulen i ett första steg för att kunna provköra samt kanske besikta.

På med original tank mm igen. Hann även att montera bromspumpen till bakbromsen på ett ganska smidigt sätt för stunden, kan gömma den under kåpan (antar att oljenivån måste vara synlig på besiktningen dock...)... Allt ska bort senare för att ge plats för nya fotpinnar mm men det får vänta lite...

DSC_0078.jpg
DSC_0082.jpg
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top