MrMadMax TR1 bygge #2 - dirt track (?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Hoj:
DSC_0024.jpg
Fälgar:
DSC_0025.jpg
Höstens första anfall av meck:
DSC_0026.jpg
Återstår att se om & vad det blir av detta bygge, möjligen något som man kan sprätta lite grus med... Börjar iaf med lite prototyp-verksamhet i vinter, det får ta den tid det tar.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
nu tror jag att du har koll på detta men frågar ändå, sitter det ryckutjämnare i bakfälgen?
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
nu tror jag att du har koll på detta men frågar ändå, sitter det ryckutjämnare i bakfälgen?

Tyvärr inte, drevet sitter dikt an på navet. :( På andra bygget hade jag det som krav, nu får det blir som det blir och så får jag hoppas att det håller. :) Många andra TR1 byggen använder xs650 fälg bak utan ryckutjämnare och det verkar fungera för dom...
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Förstärkt av en kopp kaffe så provmonterade jag även bakfälgen:
DSC_0034.jpg

Drevet verkar hamna runt 15mm för långt till höger så det blir till att tillverkar en distans på något sätt. Möjligen kan man få till någon enklare variant av ryckutjämnare i en sådan konstruktion... ska kolla det vid tillfälle. :)

Känns bra att ha börjat så smått iaf :) Tror jag ska jobba på att få hjulen på plats och sen provköra lite för att se om det funkar eller ej som koncept... Sen kan jag riva med resten...
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Förstärkt av en kopp kaffe så provmonterade jag även bakfälgen:
View attachment 394235

Drevet verkar hamna runt 15mm för långt till höger så det blir till att tillverkar en distans på något sätt. Möjligen kan man få till någon enklare variant av ryckutjämnare i en sådan konstruktion... ska kolla det vid tillfälle. :)

Känns bra att ha börjat så smått iaf :) Tror jag ska jobba på att få hjulen på plats och sen provköra lite för att se om det funkar eller ej som koncept... Sen kan jag riva med resten...

Vad ett par snygga fälgar gör för utseendet:tummenupp Saknar min TR1 som jag köpte 1981, första årsmodellen med bakskärmen som satt fast i svingen, som på en Vincent
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
har ingen egen erfarenhet av ämnet men pratade med en kille som ägt flertalet stora supermotardstånkor. han sa att växellådorna tog sanslöst med stryk och efter tid rasade utan ryckutjämnare. detta är väl upp till motorcykel och förare men han lyckades få mig att inte leta efter SM-fälgar med "vanliga" nav.
detta blir skitfränt i vilket fall! du kan ju leta efter nav från ex. ktm LC4 och bara ekra om:tummenupp
 

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Örebro
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Najs kul med nytt bygge :) Jag tror att det är tvärlungt att köra utan ryckutjämnare det är ju så lite krafft i hojen ändå värre med mina puckade HD polare som kör trimmat & utan då skär bakaxlar & det smäller ekrar mm..
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kikat lite på lösningar med att bygga egen ryckdämpare, inte omöjligt men lite krångligare än att bara göra en enkel distans för att få kedjan i linje. Börjar med den enkla lösningen, om det inte känns bra så får det bli plan B.

Idag har jag centrerat hjulen mha tillfälliga distanser, ska kontrollmäta och beställa svarvjobbet snart.

Hade även ett tvåkolvs-ok liggande men det visade höra hemma på vänster sida... Blir nog till att skaffa ett vassare ok som passar på höger sida istället.

image.jpg

Nästa steg blir till att mäta fixa med drev och kedja så att det lirar... :)
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Fina fälgar!
Vad är det för ngt?
Passar det fram utan större justeringar?
Vilken dimension är det. 17¨?
mvh
Henrik
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Fina fälgar!
Vad är det för ngt?
Passar det fram utan större justeringar?
Vilken dimension är det. 17¨?
mvh
Henrik

Ett par motardfälgar som jag råkade få tag på billigt... vet inte så mycket om dom faktiskt.
17".
Att få dom på plats fram blir nog inga bekymmer, behöver bara svarva till ett par distanser så att det blir centrerat + att lager/axel lirar. Adapter till oket måste fixas. Sen antar jag att det blir digital mätare oxå om man inte ska hitta på något meck med givare till konventionell vajermätare...
 

vessslan

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
göteborg
Hoj
Monster 900, XR600R x2
Kul bygge! Så jävla sugen på motardhjul till min ducce monster. Jag har tittat på husaberg/ktm hjul
pga ryckutjämnare. Sett att det finns "kush sprockets", drev med ryckutjämnare. Kanske kan vara något för dig.
 
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Hammarö
Hoj
Suzuki "sju lösa plomber" GS500E, Gasgas EC 300 R 2013
Kul bygge! Så jävla sugen på motardhjul till min ducce monster. Jag har tittat på husaberg/ktm hjul
pga ryckutjämnare. Sett att det finns "kush sprockets", drev med ryckutjämnare. Kanske kan vara något för dig.
nu har inte jag någon monster, än, men mitt huvud är överfullt av idéer till just en sån. Ducati har ju faktiskt ekerfälgar och jag läste nånstans att Sport Classic/Paul Smart-fälgarna passar utan problem om man nu får tag i ett par såna. annars finns det ju dyrare alternativ som alpina om jag inte minns fel.
ursäkta trådkap :hej
 

vessslan

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2006
Ort
göteborg
Hoj
Monster 900, XR600R x2
Ber om ursäkt för trådkap jag med i förväg ;)

Har forskat ordentligt, Sportclassicfälgar är jättedyra ovanliga och tunga, de har 25mm axel fram och bak,
jag 17/20. Så jag får ändå lösa hylsor el nya lager samt andra bromsok då mina skulle ta i skivorna.
Så min slutsats är att det blir typ lika mycket jobb med att anpassa motardhjul som är lättare och billgare,
nackdel är ju enkel skiva fram men jag tror att ett biffigt 6kolvsok räcker fint för duccens effekt.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kul bygge! Så jävla sugen på motardhjul till min ducce monster. Jag har tittat på husaberg/ktm hjul
pga ryckutjämnare. Sett att det finns "kush sprockets", drev med ryckutjämnare. Kanske kan vara något för dig.

Thx, har sett att det finns olika varianter på enklare ryckutjämnare men det får blir senare isf. Kör enkla lösningar till att börja med. Ska dock googla på "kush sprockets" om det kan vara något :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Idag blev det en mall till adapter för bromsoket fixat, lite pilligt att få oket på rätt plats men det gick till slut. Att göra en likadan i tjockplåt senare är en baggis. :)

Trodde jag skulle kunna använda en stålomspunnen bromsslang som jag hade liggande men den var för kort för högt styre :( (satt på clip-on styret på den andra hojen tidigare...)

DSC_0046.jpg

OT, köpte en billig 12v mutterdragare idag, trodde inte att den skulle orka men den var helt funkis + att man kan stå med bilen var som helst vid byte av däck :)

DSC_0049.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
image.jpgimage.jpgimage.jpgimage.jpg

Här går det långsamt framåt men hjulen är centrerade, måste "bara" be någon svarva distanser, nya drev fram & bak köpta (530, 18 resp 40 tänder), måste mäta upp distans till bakdrevet oxå, nya fotpinnar/plattor och bakbroms beställda, nya längre bromsslang fram beställd, väntar på leverans...

Dagens I-landsproblem är... VILKA DÄCK ska man ha på en grussprättare?? :) Har ingen erfarenhet alls... Finns ju hur mycket som helst att välja på, ex bilder på Metzler (kaaro3 & tourance), Mitas (e07), continental (tkc80)... Osv... Tips? :tummenupp
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Edit: efter att ha surfat runt lite så verkar 17" fram vara en begränsning, alla utom Mitas och Continental trillade bort... Ungefär samma pris så jag lutar åt Continental då "Mitas" inte är något märke som jag känner till. Comments från någon innan man trycker KÖP?:)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Jag köpte continental tkc80 till min gsxr 1000 men har inte hunnit testa dem fullt ut. Har bara testat dem på en hårt packad grusväg och där var det ju inget fäste. Men där det är lite löst underlag funkar de säkert. Jag ska ha mina på is och köra ett par hundra dubbar genom så användningsområdet blir ju inte riktigt samma som för dig...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top