Juni 2014. Österike-Schweiz..

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Har åkt ett par resor ute i Europa. Men tänkte inte åka nästa år. Men Res tarmen vill Så gärna SÅ bara att Bita ihop :) Men då funderar jag på att ta tåget Hamburg-München. Och bara köra Alp pass (Österike-Schweiz). Åker i Juni (Som alltid) Lugnt med Husvagnar o annat pack. Det enda som är tråkigt är att det är så Få Hojar. Någon som har gjort så själv (SÅ KLART :dummer) Vad pratar vi om för tid Tänkte mig Max 6-7 dagar. -Resan fram o tillbaka. Låter det Rimligt..Har tänkt att åka med Extremt lite packning Rygga o liten Top väska (kanske? en tank väska) Men Lätt Åkt ska det va :D Kör en Ktm 990 Smr-11 Så ingen Touring eller pack åsna är det ju.. 041 (3).jpg
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
Känner mig som en riktig noob när jag läser ditt inlägg. Längsta jag åkt hittills är Stockholm-Hudiksvall-Stockholm sommaren '12 och sommaren '13. :rodnar
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
I min presentation nedanför finns en länk till våran alpenresa vi gjorde i juni 2011 där kanske du kan hitta lite tips!
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Att försöka göra så många pass som möjligt gör att man blir lite småless tillslut. Kör ner och ta istället några stycken och du får då istället många år framåt alltid en orsak att åka tillbaka.
Nu vet jag ju inte vad dina dagsetapper är i kilometer men dom där autozugarna känns(förutom dyrt) bara som tidsförlust....i min värld i alla fall.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Lägg till Assen, skippa tåget, : NU har du en drömsemester!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Att försöka göra så många pass som möjligt gör att man blir lite småless tillslut. Kör ner och ta istället några stycken och du får då istället många år framåt alltid en orsak att åka tillbaka.
Nu vet jag ju inte vad dina dagsetapper är i kilometer men dom där autozugarna känns(förutom dyrt) bara som tidsförlust....i min värld i alla fall.

Jag tyckte tvärtom att autozug var ren vinst.
Första dagsetappen var jkpg-hamburg 67 mil. Sov på tåget hamburg-munchen och vaknade upp i Munchen utvilad och klar på morgonen dag 2 bara några mil från alperna. Den som fixar jkpg-alperna på 24 timmar utan tåget är fan inte dålig.

Edit: Vi räknade dessutom på att om vi kört jkpg-hamburg, tagit in på hotell för att sedan köra hamburg-munchen 80 mil och tagit in på hotell igen så hade det förmodligen kostat mer än att ta tåget.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Kan ju även lägga till att vi tog 10 dagar på oss men då var vi nere i Italien och vände (ducati´s och ferrari´s museer fick man ju inte missa.)

Så ska man bara hålla sig i alperna låter 7 dagar rimligt.
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Tack För alla tips. JockeP22, alla resor är en Resa :) . Goffen.. Det var Eran Rese Skildring som fick mig att ta mig ut i Europa :D Tack,, Hm`? Jag tror nog att jag kör på YipYip,s Linje Sova o vakna upp utvilad låter som det bästa alternativet, Tänkte ta en mini buss ner till Malmö (slippa den Tråkiga Transport sträckan). Men tror att jag kör hem sen utan Mini Buss, Hem är alltid lättare :rolleyes:
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tack För alla tips. JockeP22, alla resor är en Resa :) . Goffen.. Det var Eran Rese Skildring som fick mig att ta mig ut i Europa :D Tack,, Hm`? Jag tror nog att jag kör på YipYip,s Linje Sova o vakna upp utvilad låter som det bästa alternativet, Tänkte ta en mini buss ner till Malmö (slippa den Tråkiga Transport sträckan). Men tror att jag kör hem sen utan Mini Buss, Hem är alltid lättare :rolleyes:

Skojar du? Ner är ju det goa. Man är laddad som fan och allt är guld och gröna skogar. E4:an hem däremot efter att ha spenderat en vecka i Alperna...fy fan det gör jag nog aldrig om. I vårat fall regnade det dessutom hela vägen från Hamburg.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag tyckte tvärtom att autozug var ren vinst.
Första dagsetappen var jkpg-hamburg 67 mil. Sov på tåget hamburg-munchen och vaknade upp i Munchen utvilad och klar på morgonen dag 2 bara några mil från alperna. Den som fixar jkpg-alperna på 24 timmar utan tåget är fan inte dålig.

Edit: Vi räknade dessutom på att om vi kört jkpg-hamburg, tagit in på hotell för att sedan köra hamburg-munchen 80 mil och tagit in på hotell igen så hade det förmodligen kostat mer än att ta tåget.

Som sagt, det beror ju alltså på var man bor och framför allt, vad för dagsetapper man har.

Jo, jag kanske inte har fattat riktigt poängen med autozug....och kommer nog aldrig fatta det heller? Varje gång man ser nån nämna det så snurrar bara frågorna i skallen :)
Kikar man på bilder så hittar man bl a feta långfärdsbumsar och det första man funderar är, varför dom ens köper en sån hoj när en mindre hoj är mer lämplig där nere?

Andra frågor som kommer upp i min skalle är:
- är folk så tajta med tiderna att man inte har en extradag att tillgå om man nu inte kör långa dagsetapper?
- varför tar man inte chansen att göra det bästa som finns.....köra hoj?
- varför flyger man inte ner och hyr hoj istället?
- vad är det smidiga med att trängas i en tågbås med en massa okända människor?
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Autozug is da shit:banana
Jag har kört hela vägen ett antal gånger +10, men räknar man slitage övernattningar mm och jämför med autozug att komma utvilad ner och se passen från tågfönstre så är tåget rena vinsten- det finns budgetdagar även under högsäsong. Bara att lasta av och ha 0km transport till tivolit !
Åkte för 2 år sedan Hamburg- Innsbruck blev väldigt bra. Körde hem hela vägen då vi stannade till på ett antal stop i Tyskland. Jauffenpass ligger 6 mil från Innsbruck på vägen in i Dolomiterna - min favorilt. Passet slutar i San Leonardo som ligger i en gryta med ett antal pass runt...:banana
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Som sagt, det beror ju alltså på var man bor och framför allt, vad för dagsetapper man har.

Jo, jag kanske inte har fattat riktigt poängen med autozug....och kommer nog aldrig fatta det heller? Varje gång man ser nån nämna det så snurrar bara frågorna i skallen :)
Kikar man på bilder så hittar man bl a feta långfärdsbumsar och det första man funderar är, varför dom ens köper en sån hoj när en mindre hoj är mer lämplig där nere?

Andra frågor som kommer upp i min skalle är:
- är folk så tajta med tiderna att man inte har en extradag att tillgå om man nu inte kör långa dagsetapper?
- varför tar man inte chansen att göra det bästa som finns.....köra hoj?
- varför flyger man inte ner och hyr hoj istället?
- vad är det smidiga med att trängas i en tågbås med en massa okända människor?

Får väl se vad det genererar att gå i svaromål mot en touringräv av det mer garvade gardet...

Om vi förutsätter att syftet med resan är att komma ner och köra alpvägar så är ju största delen av Tyskland en transportsträcka som helt sonika ska avverkas. Hur trevligt är det att som motorcyklist vistas på autobahn? Inget som lockar yours truly iaf. Man är liten, obetydlig, utsatt och till vad nytta? Regnar det är beläggningen på sina håll snorhal och sikten i vatten och skitdimman efter fordon sådan att det mer blir en äventyrlig gissningslek. Timme efter timme efter timme på till största delen trådrak väg. Monotonin är total. Man sitter och stelnar, tristessen gör att tempot stiger med tätare tankstopp som följd. Med lite mjukare däck kommer touringplattan som en ren bonus. Matar man på kan man ganska enkelt sabba ett sporttouringdäck bara på nerresan.

Istället kan man embarkera ett tåg, förfina resplanen, bespara sin gistna lekamen tortyren av motorvägsmonotoni eller slippa bli omkullknuffad av semestrande svensk som nu minsann ska ta ut vad som går av premiumfamiljetraktorn, sin ovana vid trafikmiljön till trots. Sen kliver man av där det roliga börjar, nysk*ten och med välfylld buk till samma eller t o m lägre kostnad.

Invändningen att köra alternativa vägar kan vi ta en annan gång. Nu handlade det om att ta sig ner med en speciell upplevelse i sikte. Har man, som jag, fått lite ändrade fysiska förutsättningar kanske man hushåller med milen för att få ut max av de sträckor som är själva målet med utflykten.

Upptäcka Tyskland kan få bli en egen/annan tripp.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Själv föredrar jag skåpbil ner. Lastar 3 cyklar i en Renault Master, tar färjan från Trelleborg på kvällen som är framme 07:00 i norra tyskland. Därefter pressa motorväg så är man nere till kvällsmat i alperna.

Du kan ta med dig obegränsade mängder verktyg, reservdelar och campingprylar om man inte vill sova på hotel. Kör du sönder eller vurpar finns bilen inom räckhåll. 0km trist åkning med mc.

Jag och pappa skall ner i början av juni med 4st små italienska sporthojar från 60-00 tal.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Som sagt, det beror ju alltså på var man bor och framför allt, vad för dagsetapper man har.

Jo, jag kanske inte har fattat riktigt poängen med autozug....och kommer nog aldrig fatta det heller? Varje gång man ser nån nämna det så snurrar bara frågorna i skallen :)
Kikar man på bilder så hittar man bl a feta långfärdsbumsar och det första man funderar är, varför dom ens köper en sån hoj när en mindre hoj är mer lämplig där nere?

Andra frågor som kommer upp i min skalle är:
- är folk så tajta med tiderna att man inte har en extradag att tillgå om man nu inte kör långa dagsetapper?
- varför tar man inte chansen att göra det bästa som finns.....köra hoj?
- varför flyger man inte ner och hyr hoj istället?
- vad är det smidiga med att trängas i en tågbås med en massa okända människor?

Jag kan ju iaf förklara hur min autozug resa såg ut.

Rullade som sagt in i Hamburg efter 67 mil motorväg. Inte supersugen på att åka något mer den dagen. Parkerade och fixade de papper som skulle ordnas innan tåget.
Gick en sväng på stationen och i de butiker som ligger i närheten, gick och kollade på alla andra hojar som också skulle med tåget. Bland annat än MV Agusta vill jag minnas. Snacka lite med folk. Gick och köpte en go macka på Subway och några öl och packade ner i tankväskan.
Sedan var det bara rulla på hojen och vänta på att tågfolket var klara med sitt.
Letade upp min hytt, bytte till normala kläder, tog min öl och min macka och letade upp brorsan som hade en annan hytt. Tillsammans letade vi upp en hytt som var helt tom och satte oss där med kartboken och samtidigt som vi käkade och drack varsin öl planerade vi resvägen inför kommande dag, samtidigt som vi rullade iväg mot Munchen.
Med proppar i öronen sov jag som ett litet barn och på morgonen kom tågvärden med frukost som intogs liggande i sängen för att efter lite toalettbestyr sakta rulla in i Munchen. Av med hojarna och efter någon timme kunde man se bergstopparna torna upp sig.

Alternativet hade som sagt varit att fortfarande vara kvar i Hamburg och ha ännu en dag med motorväg framför sig. Det förstår inte jag hur man kan välja istället. Målet med resan var ju inte att köra tysk motorväg.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tja, har man en full dagsetapp till Hamburg och dessutom hatar motorväg, kan jag förstå poängen med tåget.

Men jag åtm, gick ju och längtade efter RESAN, och i det paketet ingår Autobahn. Likväl som Vätterleden, backen uppför Hallandsåsen, E6 förbi Landskrona, det är ju semester för tusan?! Att rulla av färjan i Rostock och krypa ihop bakom kåpan, redo för en dag på Autobahn, är underbart. Bara att se tyska vägskyltar...:)
Jag har ju längtat i 47 veckor efter det här! :banana
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Tja, har man en full dagsetapp till Hamburg och dessutom hatar motorväg, kan jag förstå poängen med tåget.

Men jag åtm, gick ju och längtade efter RESAN, och i det paketet ingår Autobahn. Likväl som Vätterleden, backen uppför Hallandsåsen, E6 förbi Landskrona, det är ju semester för tusan?! Att rulla av färjan i Rostock och krypa ihop bakom kåpan, redo för en dag på Autobahn, är underbart. Bara att se tyska vägskyltar...:)
Jag har ju längtat i 47 veckor efter det här! :banana

Då är vi klart olika du och jag. Själv spenderar jag hellre 2 extra semesterdagar i Alperna än att spendera dessa på autobahn med lastbilar, köer och grinig bensinmackspersonal för att ta mig till Alperna :p

YipYip Nu är jag helt säker! Tåget Blir det :)

Bra val ;)
Det bästa är om man är flexibel med resdatum för då kan man köpa billiga biljetter. Skiljer en hel del mellan olika datum vill jag minnas. Själv valde jag billigaste biljetten ner och anpassade resan därnere så jag kunde köpa billig biljett hem också. Kanonbra bokningssida dock som är mycket lättöverskådlig med priser för olika datum.

Kan dessutom avslöja att jag och brorsan gjorde våran resa i mitten av juni och det var iaf en del hojar därnere redan då. Dock inte så mycket att det var fullt på restauranger och övernattningsställen vilket ju kan vara rätt skönt. Jag tror de tar semester rätt mycket senare än oss svenskar så man hade ofta vägarna ganska bra för sig själv.

I ett fall var dock en väg vi körde avstängd så det var jag, min bror och 1 italienare på hoj där. Gott när man kör hoj och kan smita imellan bommar :gnissla
Såhär såg den ut uppifrån. Tänk det när man har den garanterat för sig själv..

IMG_1308.jpg
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jo, men fortfarande förstår jag inte att man drar upp fördelarna med autozug om man nu inte vill köra genom tyskland/slösa mil på sin hoj. Måste väl ändå vara fördelaktigare att flyga ner och bara hyra hoj.....både på det ekonomiska planet och att man får mer tid i alperna?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jo, men fortfarande förstår jag inte att man drar upp fördelarna med autozug om man nu inte vill köra genom tyskland/slösa mil på sin hoj. Måste väl ändå vara fördelaktigare att flyga ner och bara hyra hoj.....både på det ekonomiska planet och att man får mer tid i alperna?

Möjligheterna är oändliga!

Med det konceptet följer en del andra ställningstaganden. Allt kokar väl ner till vad individen tycker är viktigt att vara med om kontra vad man vill slippa uppleva och till vilket pris.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top