Älskar ni ert jobb?

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Det finns trådar där man skriver vad man jobbar med.
Men den här tråden har en annan knorr/poäng.

Jag undrar ofta om det finns jobb där ute i samhället, där människor
går till jobbet och njuter. Där människor hoppar upp ur sängen på morgonen
och tänker "Yes" ännu en dag på jobbet.

Så det räcker inte att ni tycker jobbet är "ok". För att svara JA på frågan
så måste ni längta till måndagsmorgonen.

Ts föregår med gott exempel och svarar först. :)

Jag tycker mitt jobb är helt ok. Men jag svarar ändå NEJ på frågan i rubriken.
När jag var runt 25 så längtade jag faktiskt till jobbet. Idag är jag fyrtio och
drömmer om att uppleva den känslan igen...

Vad jobbar du med och vad svarar du? JA (vad jobbar du med??) :hej
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Älskar är väl att ta i.. så jag får svara Nej på frågan.

Jobbar också med IT (konsult).. har gjort det här i mer än 10 år nu.. och visst, det händer ju rätt mkt i branschen, och när man var helt grön så gick man ju igång lite mer på nya finesser och tyckte "faaan vad bra" , och då var det också mkt lättare att hoppa upp på morgonen och att vara sjukt taggad inför arbetsdagen..

Men med tiden så har man ju insett att det som är bra nu är kasst imorn.. så hela karriären är ju en never ending story i att behöva lära sig nya saker.. visst, man får mkt gratis tack vare lång erfarenhet, men samtidigt så krävs det en jäkla insats om man verkligen vill hålla sig riktigt vass.. Och just det där att aldrig känna sig "klar" börjar jag tröttna på.. Så att jobba med IT har helt förstört "IT"-suget på fritiden, orkar knappt starta datorn hemma längre..

MEN, jag trivs kanonbra på mitt jobb, men det beror på kollegor, arbetsplats och "klimatet" på arbetsplatsen snarare än att det man gör är så jäkla kul i varje sekund. Sen hjälper det såklart att det är otroligt "fritt" och bra betalt.. :tummenupp
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
JA! :yoparty

Bytte avdelning för ett år sedan och jobbar numer som mek på ett kraftvärmeverk, helt sjukt att man får betalt för att skita ner sig. Så nära himmelriket jag kan komma med ångturbiner, hydraulsystem och annat skoj som jag får rota på med.:banana
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Jag får nog erkänna att jag inte har något emot att gå till mitt jobb, varken på måndagar eller efter en semester. Jag tycker t.o.m. att det är kul att jobba och har tackat nej till betydligt bättre betalda jobb.

Men om man med "älskar ditt jobb" menar något som ens är i närheten av vad jag känner för min fru så kan jag ju inte påstå det. Får jag välja mellan familjen och jobet så förlorar jobbet men jag har svårt att tänka mig ett bättre jobb än det jag har.

Psykolog, rättspsyk.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Hittar ja ett jobb som ja trivs me skulle ja bli överlycklig... Just nu känns de mest som "fan, ja vaknade denna jävla morgon oxå" :huvet... Rörmockare e min titel...
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
NEJ inte längre.

Gillade det tidigare gällande kundkontakten och just för att hjälpa kunder att bedöma deras fordon. Idag ör det mer inriktat på att göra besiktning på så många bilar som möjligt och få in mkt pengar. Avregleringen för fordonsbesiktningen bra för att ge kunder nära till stationer men det ska ge mkt avkastning till ägarna. . Få den kombinationen och behålla kvaliten är käpp rätt åt .........

Så jag går gärna ner ett antal tusen för att få ett mindre stressigt jobb och nära hem.
 
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Efter 25 år på samma ställe så är det skitkul och stimulerande. Golfbanor/markanläggning.

Jag har svårt att tänka mig att gå till ett jobb bara för pengarna. Kanske blir tvungen en vacker dag.
 

Tjita1

Guest
Mitt förra jobb gillade jag massor, men stressen sabbade magen på mig. Hade jag varit en stresståligare människa hade jag jobbat där fortfarande. Bra betalt också.

Just nu är jag student, och även om det är en relativt trygg tillvaro (pengar varje månad man pluggar, kan inte bli varslad osv) så är det svårt att få ekonomin att gå ihop. Dock tror jag jag får ett bra jobb i slutändan.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
BMW G310GS 2021
Har haft ett jobb jag trivdes skapligt med i 15 år (konstruktör), men kände att jag inte kom någon vart och saknade att göra något praktiskt. Sade upp mig och började som servicetekniker istället, men ångrade mig grovt efter bara ett par månader. Nu har jag sagt upp mig igen och planerar att bli student igen på gamla dar. Sjuksköterska med sikte på ambulansen hade jag tänkt. Tror (hoppas) att det kan bli ett jobb jag älskar.
Mitt extraknäck som brandman däremot är ett jobb jag kan tänka mig att göra tillochmed utan att få betalt för det!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jupp.

Bytte för ett år sedan från konsultlivet (IT) efter 14 år, känner precis som Peter1980...man är konstant pucktvåa, och jag tycker aldrig man får aldrig chansen att riktigt fördjupa sig i något egentligen (jag är generalist som det så vackert heter), nu sitter jag i server/nätdrift på ett energibolag, och mår mycket bättre.
Ytligt och stressigt...njätack.
Skönt att äntligen kunna vara ledig ibland med, tog en dag idag och åkte lite gixxer. :yoparty Det hade aldrig gått tidigare.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Näpp, har oerhörd ångest över elämdet varje dag, vare sig jag är på jobb eller inte. :zpy
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Ja! Efter att ha harvat i IT-svängen i närmare 14 år fick jag äntligen byta spår och jobba med människor istället.

Trivs jättebra, längtar efter måndagen osv. då jobbet ger bra tuggmotstånd och jag får lära mig nya saker oavbrutet och glädjen att se andra utvecklas i sina yrkesroller.

Avdelningschef.
 

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Servicesnickare på skolor och dagis!

Mina "kunder" är allt från 1 år till 64 år, roligast är det på förskolan med alla glada ungar.
Skulle inte byta jobb för allt smör i Småland eller övriga landet!

Älskar definitivt att gå till jobbet.:)
 

WaZZe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525exc-06 mutard och en URretta samt R1 kråssplejn
Jupp.

Bytte för ett år sedan från konsultlivet (IT) efter 14 år, känner precis som Peter1980...man är konstant pucktvåa, och jag tycker aldrig man får aldrig chansen att riktigt fördjupa sig i något egentligen (jag är generalist som det så vackert heter), nu sitter jag i server/nätdrift på ett energibolag, och mår mycket bättre.
Ytligt och stressigt...njätack.
Skönt att äntligen kunna vara ledig ibland med, tog en dag idag och åkte lite gixxer. :yoparty Det hade aldrig gått tidigare.

Tyckte väll jag såg din nunna i vår nya fina portal:3freak på U-länskraft :)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Är fortfarande studerande och den arbetserfarenhet jag har består av sporadiskt byggjobb och sommarjobb som programmerare. Byggjobbet var oftast bara jobbigt och stressigt men mitt sommarjobb var desto trevligare även om jag kände lite press är också. Men jag kan tro att jag kommer kunna njuta sen när man väl är färdig och hittat ett fastare yrke. Men jag lär vilja byta roll efter ett tag och hoppas kunna göra det inom företaget då.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nej.

Men gillar mitt jobb och har ingen ångest varken måndag eller efter semester.
Har aldrig vantrivts på något jobb. Bensinmack, stegbyggare, belysningsmastbyggare, plåtböjare på SSAB, IT-tekniker på banverket, egenföretagare inom IT.

Nu systemintegratör inom IT.
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Jajjemen, gillar det starkt!
Jag jobbar med teknik och som ljudtekniker. Har hela tiden nya utmaningar och mycket varierande jobb. Idag satte jag och bandade gudstjänster:mad: och imorgon ska jag fara efter en ny antenn till sändningsbilen, så att man kan börja streama via satellit:) stresstålig måste man dock vara, det är alltid sekundschema, och galet mycket att hålla reda på, men roligt är det.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top