Då har man hamnat i tidningarna...

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Tjo! Här bestämde jag mig för att avsluta sesongen med dunder å brak. Om någon av er såg i någon media om en viltolycka i söndags kväll så kan jag dessvärre ta äran för denna.
http://www.sn.se/nyheter/nykoping/1.1953567

Jag var i Norrköping över helgen och var på väg hem under söndan eftermiddag. Helt plötsligt springer en älg rätt upp på vägen framför mig och jag hinner inget göra än tänka att nu blir det flyga av. I ca 80-90km/h kastas jag över styret och flyger en för mig okänd sträcka innan kroppen tar i asfalten, följt av 3 - 4 ganska våldsamma markrullingar innan jag till slut ligger still. Redan innan kroppen stannade visste jag att något var riktigt fel och att jag behövde kontakta ambulans så fort som möjligt. Jag klarade själv av att få av mig hjälmen, ta ut öronpropparna och rota fram mobilen ur midjefickan. Att slå 112 visade sig dock vara för mycket av ett fingerpecisionsjobb då mina händer skakade och jag fick allt svårare att kontrollera kroppen.

Tack och lov behövde jag inte vänta länge innan jag hörde en bilist närma mig. Jag plockade upp hjälmen med högerarmen och började vifta, i hopp om att bli upptäckt mörkret till trots. Det funkade! Hon som stannade ringde efter ambulans direkt och kunde ge en bra beskrivning av vart jag befann mig då hon själv bodde i krokarna. Fler hann dyka upp och ge mig något att ha huvudet på och la en jacka över mig (jag började bli både kall och blek). Enligt en polis jag pratade med igår på telefon så hade jag mer eller mindre klyvt älgen mitt i tu och det var blod och inälvor överallt, som i en massaker!

Även ambulansen kom relativt fort och jag fick medicin snabbt. Därefter börjar minnet bli suddigt och jag tas in för en akut operation.
DSC_0291.jpg

När jag återfick medvetande kunde jag inventera skadorna. Jag hade som sagt landat på högerbenet, vilket fick hela smällen dom gjorde att underbenet gick av, ca 1dm under knät. Det vred sig åxå vilket hade sönder vadmuskeln och gjorde ett hål på baksidan av benet. MEN, när det kommer till huvud, nacke, bröst, rygg och armar var jag fullständigt oskadd! Jag minns att jag hade rejäla repor på hjälmen och att mitt ställ var sönderslitet, men skydden satt kvar och det gjorde helt klart sitt jobb! Ögonblicket efter krocken spelades ett minne upp i mitt huvud, där en RR förare kröp ihop i fosterställning efter att ha blivit kastad av cykeln och jag gjorde likadant. Vet inte om det räddade mig från mer skador men jag förstår mycket väl att det kunde ha gått betydligt mer illa än vad det gjorde.

Så vad händer nu då? Jag har blivit transporterad från nyköping till St Görans sjukhus, avd 35 och väntar nu på att svullnaden ska lägga sig så att läkarna kan få en bättre bild över de mjuka skadorna och göra en andra och slutgiltig operation, vilken är planerad i början av nästa vecka. Fram tills dess händer det inte så jättemkt så om nån känner för att snacka lite skit så shoot! (har dock begränsad tillgång till internet)

Jo, jag har varit i kontakt med f-bolaget och de skickade bilder på hur hojen såg ut efter bärning. När jag tänker efter så har jag köpt 2 CX:ar och både har blivit inlösta till f-bolaget, haha. Kan detta vara en signal på att jag borde byta hojtyp till nästa gång? :)

ATT1.jpgATT2.jpg
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ajajaj. Fifan, låter inte bra. Eller vad säger man, du hade tur i oturen. Att smälla med en älg i 90 gör man inte varje dag. Hoppas du återhämtar dig snabbt och att du inte får några men :tummenupp
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Fy fan *ryser av tanken här* Skönt att det gick någorlunda med livet i behåll. :)
Hoppas rehabben går bra sen när det är dags.

Fast var inte det lite overkill att gå på älgjakt med motorcykel...:tungan
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Mitt i eländet: SATAN VILKEN TUR DU HADE!

Krya på dig! :)
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
Aj tusan, men det hade ju kunnat sluta betydligt värre, krya på dig! :)
japp, byt hoj, ska du köra järnspis igen så släng in ett B nästa gång........ C"B"X1000:7peta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Enligt en polis jag pratade med igår på telefon så hade jag mer eller mindre klyvt älgen mitt i tu och det var blod och inälvor överallt, som i en massaker!

Du gjorde det iaf ordentligt! :näsblod Får du tag på några bilder på eländet skulle det ju vara av intresse att ha dem, för folk tror inte på mig när jag säger att om man smäller ett rådjur med hoj så klyver man dem. Älg som gått av på mitten borde ju liksom kunna ta död på deras tvivel.

Ögonblicket efter krocken spelades ett minne upp i mitt huvud, där en RR förare kröp ihop i fosterställning efter att ha blivit kastad av cykeln och jag gjorde likadant. Vet inte om det räddade mig från mer skador men jag förstår mycket väl att det kunde ha gått betydligt mer illa än vad det gjorde.
RR saves lives! :hihi
Men jo, det kan nog ha hjälpt. RR-förarna har ju viss vana av att smälla i backen i rätt goda hastigheter.

Skönt att höra att det trots allt gått så bra för dig. Mosa älg är ju farligt även om man kör bil, lömska kritter det där.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Nu stämmer ju att du kör "dödsmaskin" också. Ändå tur att det bara var en liten älg. Krya på dig!
 

MaudF

Liten, grön o elak!
Gick med
4 Jul 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
Kawasaki er-6f ABS -08, ZX6-RR -05, Ninja 650 2019
Men va f-n Vlade, vilken grej. Tur i oturen att det "bara" blev ett benbrott. Du kunde ju ha strukit med. Krya på dig, grabben.
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
"äh.. walk it off.." :) - skämt åsido - sjukt skönt att höra att du klarade dig relativt oskadd!get well soon m8!

"Du kom in i den här världen blodig och skrikande, och du kommer gå ut ur denna värld blodig och skrikande - dock inte än på ett bra jävla tag.. !"

Krya på dig!!
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Bra story! Tur att det gick så bra som det gjorde.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hälge JR 0
Pledians+plastgris 1


Jädra tur du hade!
Viltet är svårt att värja sig mot. Att ha ihjäl en älgkalv till priset av ett underbensbrott och en gammal CX får ändå sägas vara "billigt". Krya på dig, och ta övningarna som sjukgymnasten ger på allvar!
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Du skulle dragit fram svärdet och klyvt älgen före. Då hade du varit oskadd nu :)

Krya på dig!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sann djurvän som inte lät älgen lida i onödan! Dom måste ha tvättat bågen noga, varken inälvor eller älgskinn på den ju :) Hoppas skadorna läker fort och bra!
 
Last edited:

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Läskigt, tur att det inte blev värre då förhoppningsvis! blir själv mer och mer nojig över att köra på vilt!
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Tur i oturen låter det som, krya på dig!

För övrigt, visst är det en TGB13 som hojen står lutad mot på bilderna?
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Oj fan - var det du!
Köp några Triss lottar - du har haft världens tur - fast det var otursamt att träffa älgen..

Hoppas du får fixad benet bra - och blir återställd..

Krya på dej hälsar båda jag och kollegorna från SMC kansliet i Borlänge...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top