Ny BMW R1200GS Adventure-modell 2014......

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
.......och, ja, den är luft-/vätskekyld.....

http://evt.mdlnk.se/Show.aspx?AccountId=a1362947-b209-4282-a953-6f55937e34f6&IssueId=07220798-a45f-4336-b548-5319eee2d0fe&ContactId=405130b7-2411-4638-94d0-655d32f1044e

http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/index.html?content=http://www.bmw-motorrad.se/se/sv/bike/enduro/2013/r1200gsa/r1200gsa_overview.html&notrack=1

R1200GS Adventure är en av dom mest använda långfärdshojarna på marknaden och vi har varit väldigt nöjda med våra. Kul att det nu är dags för äventyrshojarnas äventyrshoj att få sig en facelift. Undrar bara vart dom placerat vätskekylaren. Ser den inte på bilderna. Den kan ju lätt få utstå en rejält ruff behandling på den här typen av hoj.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Varför skulle den inte sitta på samma ställe som tidigare?
Har läckande kylare varit ett problem för någon GS (eller annan boxer) hittills?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nya Adventure vs vanliga R1200GS

-Högre bränsleförbrukning, 5,9 vs. 5,5
-Sämre generator, 510w vs. 580w
-Bättre fjädringsväg, 210/220 mm vs. 190/200 mm
-Ekerfälgar vs. aluminiumfälgar
-Längre, 2255 mm vs. 2210 mm
-Bredare, 980 mm vs. 953 mm
-Tyngre, 260 kg vs. 238 kg
-Större tank, 30 l vs. 20 l

hDGvdDR.jpg
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lustigt att adventure-modellen har 70W klenare generator än vanliga R1200GS, och kortare försprång/brantare gaffelvinkel. Mer snabbstyrd kanske är en fördel i terrängen, men klenare generator på en hoj som troligen kommer ha mer extraljus mm verkar ju dumt? :va

Edit: Wiseguy va något snabbare där ja.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Och en blinkersknapp istf tre! :banana

Kanske e dags för en GS nu. :)

EDIT: Blå sadel ser ju lite ballt ut. :)
Skärmklipp.JPG
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
...än vanliga R1200GS, och kortare försprång/brantare gaffelvinkel. Mer snabbstyrd kanske är en fördel i terrängen...

Försprång, gaffelvinkel och hjulavstånd varierar ganska mycket beroende på var i fjädringsrörelsen man mäter så jag gissar att det enda som skiljer är själva fjäderbenen och att skillnaderna i geometri inte direkt märks vid körning.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Varför skulle den inte sitta på samma ställe som tidigare?
Har läckande kylare varit ett problem för någon GS (eller annan boxer) hittills?

Det har inte suttit någon skylare på gamla Adventure-modellen då den varit endast luftkyld men den sitter ganska oskyddad på den nya GS:en som ju är vatten-/luftkyld. Det är mycket möjligt att den sitter på samma plats på Adventure-modellen men då skulle åtminstone jag vilja ha ett skydd framför den för att skydda mot stenar och annat som kan slå sönder.
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Lustigt att adventure-modellen har 70W klenare generator än vanliga R1200GS, och kortare försprång/brantare gaffelvinkel. Mer snabbstyrd kanske är en fördel i terrängen, men klenare generator på en hoj som troligen kommer ha mer extraljus mm verkar ju dumt? :va

Edit: Wiseguy va något snabbare där ja.

Alla GSA har haft brantare vinkel även tidigare :)
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Det har inte suttit någon skylare på gamla Adventure-modellen då den varit endast luftkyld men den sitter ganska oskyddad på den nya GS:en som ju är vatten-/luftkyld. Det är mycket möjligt att den sitter på samma plats på Adventure-modellen men då skulle åtminstone jag vilja ha ett skydd framför den för att skydda mot stenar och annat som kan slå sönder.

Den gamla modellen har väl oljekylare?
Har för mig att jag läst någonstans att den gamla hade ca 20% kylning via oljekylare och resten via luftkylning.

Men jag kan också ha fel, det har hänt någongång förut. :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det har inte suttit någon skylare på gamla Adventure-modellen då den varit endast luftkyld men den sitter ganska oskyddad på den nya GS:en som ju är vatten-/luftkyld. Det är mycket möjligt att den sitter på samma plats på Adventure-modellen men då skulle åtminstone jag vilja ha ett skydd framför den för att skydda mot stenar och annat som kan slå sönder.

GS har haft kylare sedan 1994. Sitter en bit in mellan anknäbben och lyktan på din.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Multistrada HyperMotard-Wannabe
Är det något tryck i den där? Tänker 120 hk+ och 260 kg?!
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Vad jämför du med?
Troligen fullt tillräckligt, men i jämförelse med din KTM så är den antagligen lite långsammare. :)

Jo, men vad ska man ha "trycket" till egentligen? Köra max på gata? 125 pållar är mer än tillräckligt på grus/offroad.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Och en blinkersknapp istf tre! :banana

Ja, det suger. Gillade det gamla arrangemanget bättre faktiskt.
Kör vanlig GS nu och jag tycker den känns lite liten mot vad jag är van vid, så det blir nya adven till våren.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kanske det, men de är inte en banhoj, så egentligen skulle man klara sig bra med bara 80 hk....
Kanske i mitten på 90-talet när 1100GS kom, men i dagsläget med den konkurrensen som finns i segmentet så måste mer effekt till.
Jag tycker iofs 120 hk är en bra nivå att ligga på för en tung äventyrshoj.
Den hänger med de flesta bara man vågar lite, men är inte för mycket.
Fast mer är oftast roligare och en BMW GS med 150 hästar skulle nog väcka liv i många.
 

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Gävle
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Jo, men vad ska man ha "trycket" till egentligen? Köra max på gata? 125 pållar är mer än tillräckligt på grus/offroad.

Min hoj hade knappt 60 hk när den lämnade fabriken, och det klarar jag mig alldeles utmärkt med. :) På landsväg skulle jag vilja haft lite mer ork när jag har passagerare med.

Men en GS1200ADV alternativt GS800 ADV står på önskelistan :)
 

Fredde_M

--------
Gick med
16 May 2003
Ort
Vänersborg
Hoj
96 Kawasaki ZX-9R, 05 Husa 450
Är det något tryck i den där? Tänker 120 hk+ och 260 kg?!

Köpte en ny 1200 GSA -07 när det begav sig och är också lite nyfiken på frågan angående "tryck".
Paradoxalt tyckte jag -07an mest kom till sin rätt på mindre, halvtaskiga småvägar medan jag saknade en del punsch i de övre motorvägsfarterna på typ E6an. Vore intressant att höra hur mycket vassare den nya motorn är?

För övrigt - rent förnuftsmässigt världens bästa hoj.
Finns smidigare, roligare och billigare hojar men kör du mycket och framförallt även den lite kallare delen av säsongen finns ingen bättre hoj än en GSA.

//F
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top