Suzuki gsx750 es fastnar i varv när motorn är varm

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Jag har rätt nyligen köpt en suzuki gsx 750 es från -83.
Problemet är som jag skrev i rubriken att den inte vill sluta varva när motorn blivit ordentligt varm. Trottlarna ramlar ner som de ska, och min pappa har kollat med startgas runt insuget så den tar inte tjuvluft där. Om man gasar lite så brukar den kunna gå ner i varv igen, så jag misstänker att antingen lågfartsmunstycket är för litet, eller så tar den tjuvluft vid trottlarna. Kan det stämma? Eller kan det vara något annat?

Hojen är borrad till 816 cc med vhr kolvar, har trimkammar från andrews, portad topp, 4-1 system, sportluftfilter och har större Mikuni förgasare. Jag tror att det är Mikuni RS36or men är inte helt säker. Det sitter 133 munstycken i, nålen är på näst lägsta och lågfartsmunstycket 17,5.

Skulle uppskatta hjälp då det är otroligt irriterande med en självgasande motor när man kör i köer!:mad:

Update 2014:
Har fortfarande kvar problemet efter att vi har fixat i förgasaren. Hittar inget fel där nu riktigt. Det enda felet med förgasarna är att det kan läcka lite bensin när PRE står på. Men det borde väl inte orsaka problemet? Kan det vara tjuvluft på något mystiskt ställe, eller kanske slitna kolvar eller dåligt inställda ventiler? Är verkligen helt lost och trött på skiten..
 
Last edited:

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
hade liknande problem på min hoj, jag bytte luftfiltret vilket va HELT slut. det gjorde jobbet för mig!
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
är det rs förgasare läs denna tråd
Justeringshjälp mikuni RS 40, GSF 1200
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
hade liknande problem på min hoj, jag bytte luftfiltret vilket va HELT slut. det gjorde jobbet för mig!
Tror tyvärr inte det är felet riktigt. Sportlufiltrerna som sitter på är förvisso gamla, men de är inte helt slut och har fortfarande filter kvar i sig.
är det rs förgasare läs denna tråd
Justeringshjälp mikuni RS 40, GSF 1200
Han verkade inte ha riktigt samma symtom som mig. På hans hoj gick det ner efter ett tag. För mig går det bara ner ifall jag gasar till lite snabbt.:confused:
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Har precis samma bekymmer med mina rs36:eek:r som sitter monterade på min GSXR750 från -87. Har fina insugningsgummin. Har sprayat startgas utan skillnad. Fastnar ibland på ca drygt 3000 varv. En liten snärt på gasen så åker tomgången ner till strax över 1000. Har också funderat på om den går aningen snålt på lågfart eller drar tjuvluft.

Tror tyvärr inte det är felet riktigt. Sportlufiltrerna som sitter på är förvisso gamla, men de är inte helt slut och har fortfarande filter kvar i sig.

Han verkade inte ha riktigt samma symtom som mig. På hans hoj gick det ner efter ett tag. För mig går det bara ner ifall jag gasar till lite snabbt.:confused:
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
det är fortfarande de små fädrarna inne i länkaget till trottlarna
är det rs förgasare läs denna tråd
Justeringshjälp mikuni RS 40, GSF 1200
är dom slappa fastnar dom lite i vacumet ,en snärt med fart ramlar dom hela vägen ner
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Tack!
Har läst tråden nu och ska kolla detta nästa gång de åker av. Ska försöka leta upp en större motor i vinter. Letar efter en 1052 cc för klassen formula 80-87.

det är fortfarande de små fädrarna inne i länkaget till trottlarna
är det rs förgasare läs denna tråd
Justeringshjälp mikuni RS 40, GSF 1200
är dom slappa fastnar dom lite i vacumet ,en snärt med fart ramlar dom hela vägen ner
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
det är fortfarande de små fädrarna inne i länkaget till trottlarna
är det rs förgasare läs denna tråd
Justeringshjälp mikuni RS 40, GSF 1200
är dom slappa fastnar dom lite i vacumet ,en snärt med fart ramlar dom hela vägen ner

Ska plocka ner förgasarna och undersöka dem lite under vintern. Förhoppningsvis är det felet, så man slipper spackla trottlar eller liknande!
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
det är fortfarande de små fädrarna inne i länkaget till trottlarna
är det rs förgasare läs denna tråd
Justeringshjälp mikuni RS 40, GSF 1200
är dom slappa fastnar dom lite i vacumet ,en snärt med fart ramlar dom hela vägen ner
http://www.allensperformance.co.uk/images/exp-rs.gif Vilken del är det?
Skit i lågfartarna låter det som !
Kan stämma, får ta och plocka isär förgasarna och ge delarna en fin tvätt.
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
del nr11 är de små fjädrarna dra isär lite så att det blir spänst når man sätter ihop detalj 21 o 26
 

IICCYEYE

Medlem
Gick med
16 Apr 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX 650F - 08
Har en Suzuki gsx 750 årsmodell 2003, köpte den från min körskola då de slutat med mc utbildningar.

Körskolemekanikern sa till mig att Suzuki oftas får fel på förgasaren då spjällen som finns i förgasaren nöter ut sidorna på förgasaren så att det tillslut bildas ett mellanrum så att motorn tjuvgasar, han hade docktagit isär förgasaren och fixat det så det skulle vara en permanent lösning.
har inte läst länkarna som ni har lagt upp på denna topic men ni snackar ju om förgasaren så jag gissar att det är samma problem.

Hur denne mekanikern har fixat förgasaren vet jag inte, kanske det bara var en säljartrick men varför skulle han ens nämna det i sånna fall, jag hade ju inte märkt något i alla fall men jag tror på hnm.

Hoppas du lyckas fixa det!
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Det verkar som att caca hade rätt, i alla fall delvis. Med åren har trottlarna/väggen mot trottlarna slitis lite och kan därför vara bra att spänna de små fjädrarna som han påpekade. Dock enligt farsan är trottelarmarna fortfarande lite för slappa. Han skulle fixa det på något sätt så får kolla in senare vad han hittat på.
Det var även små repor i trottlarna, men det borde väl inte påverka så mycket? Tänkte ifall man skulle täppa igen det med bensintålig kemisk metall eller liknande.

Kan även vara värt att tillägga att min inte fastnar på 3000 varv som de flesta andra verkar göra, utan verkar även fastna på 9000 varv eller högre. Min varvräknare är trasig så vet inte exakta varvtal..
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
Hej igen
"fastnar på 9000 så höga varv",du har väl returvajer på din maskin hoppas jag ,det är ett måste på rs fuggarna
annars blir det till att fixa en gasrulle med returvajer på,sånna gashäng vill man inte ha,
roligt at du har börjat pilla i dom,
ja det kan bl ganska mycket slitage på länkar o pinnar ,det som din farsa pysslar med antar jag,
att själva trottel glappar ,ger rs fuggarna deras mekanisk klapprande ljud ,en del gillar det en del andra inte,
dom finns i nån vävbakelit (tidiga)o senare i alu , alu bäst .små repor tror inte gör nåt
hej
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Hej igen
"fastnar på 9000 så höga varv",du har väl returvajer på din maskin hoppas jag ,det är ett måste på rs fuggarna
annars blir det till att fixa en gasrulle med returvajer på,sånna gashäng vill man inte ha,
roligt at du har börjat pilla i dom,
ja det kan bl ganska mycket slitage på länkar o pinnar ,det som din farsa pysslar med antar jag,
att själva trottel glappar ,ger rs fuggarna deras mekanisk klapprande ljud ,en del gillar det en del andra inte,
dom finns i nån vävbakelit (tidiga)o senare i alu , alu bäst .små repor tror inte gör nåt
hej

Jodå, returvajer är monterat. Märkte att den kunde motorbromsa lite mer ibland om man pressade tillbaka gashandtaget, men det motorbromsade fortfarande mindre än min gamla 400, och på tomgång blev det knappt skillnad.

Jo tror att han sysslat lite med sånt. Får hoppas att det fungerar annars är vi lite ute på idéer... Börjar bli lite tjatigt att koppla i varje kurva :huvet
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Bump!! Går fortfarande inte rätt. Kanske blivit lite bättre men inte mycket i så fall. Mer info står i första inlägget.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Har ni synkat förgasarna?

Går det inte att justera ned tomgången efter att den blivit varm?
 

Marcozzt

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750ES -83
Gick du igenom lågfartsmunstyckena?
Japp lågfartsmunstyckena är rengjorda o fina.
Har ni synkat förgasarna?

Går det inte att justera ned tomgången efter att den blivit varm?
Förgasarna är synkade. Går inte att justera ner tomgången mer för då dör motorn bara när den väl går ner i varv. Man verkar kunna tvinga ner varven lite nu genom att trycka gashandtaget åt fel håll, men det varvar ner alldeles för långsamt..

Lite saker jag noterat: gasvajer och/eller returvajer är troligtvis lite slitna då det går trögt samt så är de nästan för långa. Gashandtaget blir mycket trögare när motorn är igång, men det kanske är vanligt med flatslides?
Sedan så har jag en extra vevhusventilation eller något. Det går en slang från stället där oljestickan ska sitta original till en burk under sadeln. Från den burken går det sedan en slang in till ett annat ställe på motorn. Är det här normalt eller kan det skapa konstiga tryck i motorn eller dylikt? Är nämligen helt jävla lost med den här motorn, förstår inte hur det fortfarande kan gå fel.:huvet:huvet
 

caca

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2010
Ort
hällingsjö
Hoj
85 kawasaki 1470 LTD E85,,,, 210hk
det är ju så att utan vajrar har du stopp i båda håll i gashantaget "tänk så".
om du ligger mot stoppet i hantaget ,så kan returvajern inte dra tillbaka, det ska vara returvajern som är stoppet
justera returvajern så du säker känner att den blir fiolsträng (när cykeln givetvis inte körs)när du stänger gasrullen (när du tvingar den) nya goa vajrar är väl aldrig fel , ja det blir trögare med rs fuggar med motorn igång ,ska berätta hur dom blir lättare, men det förutsätter att du fått ordning på returen o den går ner på tomgång annars blir det ännu värre med "gashäng"
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top