1199 Panigale R Superleggera

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Precis, det är just det jag skrev i mitt föregående inlägg. Det finns en tillverkare i Tyskland som har byggt en carbon ram till Panigalen som sviktar, dvs flexar mer än orginal, ca 25% mera än org. Jag är väl medveten om problematiken kring detta. I Superbike så har Panigalen en alldeles för styv sving. När man kör riktigt fort med den, dvs på gränsen så börjar fjädringen "pumpa" dvs den börjar oscillera, hamna i en typ av självsvängning som brukar avsluta med en highsider:(

Fabriken har helt enkelt räknat fel i sina FEM beräkningar vid rambygget till Panigalen. Man har antagit fel saker....:huvet
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Precis, det är just det jag skrev i mitt föregående inlägg. Det finns en tillverkare i Tyskland som har byggt en carbon ram till Panigalen som sviktar, dvs flexar mer än orginal, ca 25% mera än org. Jag är väl medveten om problematiken kring detta. I Superbike så har Panigalen en alldeles för styv sving. När man kör riktigt fort med den, dvs på gränsen så börjar fjädringen "pumpa" dvs den börjar oscillera, hamna i en typ av självsvängning som brukar avsluta med en highsider:(

Fabriken har helt enkelt räknat fel i sina FEM beräkningar vid rambygget till Panigalen. Man har antagit fel saker....:huvet

Nu vill jag inte vara den men helt seriöst - du har alltså löst problemet med Panigalen och i samma veva även deras problem med GP hojarna. Du borde helt klart söka jobb hos Ducati Corse och påpeka detta, så får de räkna rätt?

Att generalisera som du gör är helt fel. Jag menar, Ducati har otroligt bra ingenjörer som jobbar med satsningarna och lägger ner oerhört mycket tid och arbete och framförallt pengar. Att sedan Pelle från Svea rike kommer och har hittat felet direkt är snudd på omöjligt.

Själv tror jag att det är en mängd saker och olika faktorer som ställer till det, bland annat förarnas mentala tillstånd då de går in och vet att Ducati är skit. Sen är det självklart att hojen är säkert långsammare än konkurrenterna.

I WSBK verkar det som om att den begränsade effekten (strypningen) är ett stort problem, och det snackas om att Panigalen måste pressas hårdare i kurvorna för att hänga med, och att krascherna beror på detta.

I STK är det en riktigt bra hoj, men håller med att hojen ser nervösare ut än tex Kawan och BMW:en men samtidigt ser den mer lättsvängd ut med.

I vilket fall som helst så kan man inte generalisera och isolera en komponent, det hade varit alldeles för enkelt och detta hade Ducati löst för längesedan.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag heter inte Pelle!! Inom flygvärlden kallas liknande beteende för PIO, Pilot induced oscillation, det var detta som de tidiga JAS Gripen planen råkade ut för, som föranledde till att de krascha, dock pratar vi nu om elektroniska styr system. Vidare tänker jag inte söka jobb hos Ducati Corse eftersom jag inte tycker om att käka pasta och pana cotta, jag är mer sushi typen:)

Visst har strypningen i WSBK en begränsande faktor vad gäller varvtider kontra Beamern!

Lite vikt minsknings uppgifter från firman som tillverkar carbon delarna;

Rear subframe -2.2 kg
FuelTank -1.8 kg
carbon frame - 3.2 kg
Fairing bracket -0.3 kg
FAiring -3.2 kg
Wheels (Dymag, no bst has newspaper misspelled) -1.5 kg
520 drev kit -1.1 kg
Li Po Battery Fe-2kg
Fan and housing - 1.1 kg
Handlebars carbon -0.4 kg
RamAir CFRP -0.4 kg
Front fender -0, 4 kg (the original Ducati Performance)
Screws -1.6 kg
Lights-3kg
Exhaust termi full system - 3.7 kg
Electronics shells left right (behind the panel) -0.8 kg
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Fick precis mail av HYPERCO ang carbon bälg till Panigale bakdämp. Titan fjädern gjordes av Öhlins endast för Superleggeran, carbon bälgen är ca ytterligare 50% lättare än titan fjädern:tummenupp

Hi

Thank you for your interest in Hyperco Carbon Composite Bellows Springs. We do not have a pre-made carbon spring for the Panigale. The Ohlins shock that is on that bike will only accept a 2.25" ID. This means that our carbon spring will have an OD of 4". Can you verify if a 4" OD spring will fit on your bike? If it will indeed fit, we will still not have a solution for at least a few more months as the tooling for that diameter part needs to be made.

As the year progresses, the range of applications that we can build carbon springs for will increase. Please check back with us.

As I was checking into the spring spec with Ohlins, they have me the following info and I thought I would pass it on for your information.
DU930 (Ohlins aftermarket damper number)
1092-29 Ohlins Spring
170mm FL (6.7")
57mm ID (2.25")
90 N/mm (513lb/in)
If you have any other questions, please let me know.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Då har den första carbon ramen till Panigalen landat i Sverige..panigale carbon ram.jpg

Vikt: 1260 gram

Pris: 30 loppor

Projekt 1199 SPS är nu oficiellt påbörjat:yoparty
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Äntligen får vi se en riktig superleggera såsom den borde byggts från början! Byggtråd är ett obligatorium...
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Japp byggtråd kommer snart! Carbon fälgar, tank samt bakdel är inköpta, likaså Öhlins RT framgaffel och TTX bakdämp. Saknar "bara" motor med div attiraljer, sving samt elsystem. Om någon har dessa delar liggandes så får ni gärna höra av er till mig.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Japp byggtråd kommer snart! Carbon fälgar, tank samt bakdel är inköpta, likaså Öhlins RT framgaffel och TTX bakdämp. Saknar "bara" motor med div attiraljer, sving samt elsystem. Om någon har dessa delar liggandes så får ni gärna höra av er till mig.

Så du ska bygga ihop en med bara reservdelar/eftermarknadsdelar? Fan vad fräckt! :Bugar
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Ja, jag tycker om att göra saker bakvänt. Det som var tanken, eller snarare att jag bygger en hoj EXAKT så som jag vill ha den, med RÄTT delar från början. Då behöver jag aldrig kitta den....

Det kommer bli billigare än att köpa en R, den kommer vara 20 kg lättare än en R samt ha minst 10 hk mer.
Topparna kommer att race portas, vissa rörliga delar i motorn tänkte jag DLC coata etc. Veven är i USA redan, den skall lättas ala SPS race som fabriken brukar göra, Carrillo stakar skall sättas i etc.
Stort projekt detta som jag inte tänker stressa fram, skall byggas med stor omsorg och eftertanke, helt enkelt min drömhoj, och det gör man endast en gång i livet.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Jag kallar projektet för Ducati 1199 SPS SOGNO NERO

Delarna som kommer sitta på hojen är som följer:

Öhlins framgaffel FGRT 203
Bakdämpare TTX
Styrdämpare Öhlins likaså

BST kolfiber fälgar
Ram, tank samt bakram även den en monocuqe historia är gjorda i carbon samt sanslöst lätta!
Huvudramen från ett tyskt företag, resten av CDT i Slovenien. Ypperlig kvalitet o finish på detaljerna.
Race kåpor i carbon från ett italienskt företag.

520 drev o kedja

LiPo batteri

Keramiska broms skivor - SICOM Tyskland
Titan kolvar i broms oken

genomgående alla bultar på hojen samt i motorn kommer bytas ut till titan bultar, Grade 5 som jag införskaffat direkt från fabriken i Kina

Raceportade toppar. Carillo stakar.
När race kolvar kommer ut på marknaden så kommer sådana införskaffas. Då kommer även veven att lättas samt balanseras om så klart.

Avgas system har jag ännu ej bestämt, kanske Acra eller Austin Racing Inconel, vi får se...

Vikt som jag siktar på är: 145 kg torr
Effekt: ca 190 ärliga kusar dvs riktiga hästar på slangen. Vi får se...
 
Last edited:

magi

POOOWEEER!!!!!!
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Superduke 1290R
Jag kallar projektet för Ducati 1199 SPS

Delarna som kommer sitta på hojen är som följer:

Öhlins framgaffel FGRT 203
Bakdämpare TTX
Styrdämpare Öhlins likaså

BST kolfiber fälgar
Ram, tank samt bakram även den en monocuqe historia är gjorda i carbon samt sanslöst lätta!
Huvudramen från ett tyskt företag, resten av CDT i Slovenien. Ypperlig kvalitet o finish på detaljerna.
Race kåpor i carbon från ett italienskt företag.

520 drev o kedja

LiPo batteri

Keramiska broms skivor - SICOM Tyskland
Titan kolvar i broms oken

genomgående alla bultar på hojen samt i motorn kommer bytas ut till titan bultar, Grade 5 som jag införskaffat direkt från fabriken i Kina

Raceportade toppar. Carillo stakar.
När race kolvar kommer ut på marknaden så kommer sådana införskaffas. Då kommer även veven att lättas samt balanseras om så klart.

Avgas system har jag ännu ej bestämt, kanske Acra eller Austin Racing Inconel, vi får se...

Vikt som jag siktar på är: 145 kg torr
Effekt: ca 190 ärliga kusar dvs riktiga hästar på slangen. Vi får se...

Sinnesjukt häftigt!

Maxximus du måste starta en byggtråd om denna hojen.
Du gör nånting av ett drömprojekt här!!!
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Idag kom DHL med lite delar, fan börjar bli mycket grejer man har hemma nu...delar hemma.jpg
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Fan också! Där saknas 2 shims till ventilerna! Någon som mekat Ducati som har tips på hur man skall gå tillväga? Skall man mäta och testa sig fram till rätt shims eller hur gör man?
 

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
Fan också! Där saknas 2 shims till ventilerna! Någon som mekat Ducati som har tips på hur man skall gå tillväga? Skall man mäta och testa sig fram till rätt shims eller hur gör man?

Om du inte får hjälp här, gå med i Ducatiklubben så får du hjälp där.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top