1199 Panigale R Superleggera

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
För mig iaf är det främmande att ens föra resonemang i stil med "jaa...men om jag byte kåpa på en standard xxx till kolfiber, byter fälgar och en gaffel får jag lika bra hoj för en jävla massa pengar mindre"...Det är lite som att säga "jag köper en säg Evo, åker till JRM som skrämmer upp motorn till 800 hp och så vipps kör jag från en Lambo på en bana och då har jag lika cool och fet bil". Förvisso...men man kör ifrån en Lambo i en Evo..och kör hem i en Evo...och vet att man kör en Evo och det är INGEN som är avundsjuk (förutom småkillarna i förorten)...eller vänder sig om efter en...eller dreglar. Pralympics, även om man har vunnit så kommer man ändå sist.

För mig är superleggeran mest töntig. Specifikationsmässigt så är dem inte särskilt imponerande utan det är en marknadsföringsmupp som har kommit på att vi monterar på komponenter för 25kkr kallar den något häftigt och tar hutlöst betalt. Det gör inte cykeln ett dugg exklusiv i mina ögon.

Skall man ha en exklusiv Ducce som imponerar på mig så skall det vara en riktig RS där varje del är kompromisslöst designad och alla komponenter som monteras är de finaste. En superleggera är lite väl mycket snikbygge. Skall man nu bygga något som skall vara superhäftigt känns det ganska B att skruva på fjädring som inte är Öhlins häftigaste, bromsoken tillhör Brembos halvbilliga massproducerade istället för de riktiga rejsoken osv osv.

Det är lite som när Lambo släpper någon ny specialmodell med hjulbultar i titan men läderklädsel och luftkonditionering.....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jo men för att anknyta till Ferrari som ju passande nog just sålt en begränsad upplaga till hutlöst pris; LaFerrari är ju bra mycket häftigare än både 458 och F12 med både helt annan teknik (kolfibermonocoque, hybridlina osv) och helt andra prestanda. Jämför gärna med t.ex. 458 Speciale som är lite lättare och lite starkare och kostar då lite mer än en vanlig 458, inte mer än tre gånger så mycket.

Och varför inte Ducatis egen Desmosedici RR, jag tycker fortfarande den känns betydligt häftigare än Superleggeran.

Nä, om det såg mörkt för Honda ett tag så är spelplanen vidöppen för de igen!

Om man ska dra en liknelse med Ferrari är det nog bättre att jämföra en Panegale S och Superleggeran med en Ferrari 599 jämfört med en 599 GTO. Den senare är byggd i 599 exemplar om jag inte minns fel. Ferrari 458 är inte ens Ferraris toppmodell och Speciale när den dyker upp är ingen begränsad upplaga. Det är mer som en R modell jämfört med en S från Ducati precis som sina föregångare Ferrari 430 Scuderia och Ferrari 360 Challange Stradale. Desmosedici RR är mer som en Ferrari Enzo. Desmosedici RR tillverkades dock i betydligt större upplaga (1500 exemplar).

Vi talar om saker som inte bara är summan av sina delar. Köpare av den här typen av produkter betalar endast för exklusivitet. Det spelar ingen roll att man kan bygga en likadan motorcykel genom att ta en ny Panegale S och få den ännu lättare och ännu snabbare än vad fabriken lyckats med i Superleggera. Alla fordon som nämnts ovan är byggda för gata även om vi vanligt dödliga ser ser dem som bilar eller motorcyklar byggda för bana. I sämsta fall en väldigt bra kompromiss av två världar. Ferrari erbjöd ju t ex Enzo FXX och F599 XX. Bilar som inte var gatlegala. De var heller inte godkända att tävla i någon serie utom speciella event Ferrari tillhandahåller. Frågar man fabriken kan de säkert leverera en ren tävlingsbil med ett service team. Det är bara en fråga om kostnad.

Man kan ju också välja att köpa en fd. tävlingsmaskin med känd historik som Boris är inne på. Men jag tror det är överkurs för de allra flesta människor som inte håller på med motorsport själv.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
För mig är superleggeran mest töntig. Specifikationsmässigt så är dem inte särskilt imponerande utan det är en marknadsföringsmupp som har kommit på att vi monterar på komponenter för 25kkr kallar den något häftigt och tar hutlöst betalt. Det gör inte cykeln ett dugg exklusiv i mina ögon.

Skall man ha en exklusiv Ducce som imponerar på mig så skall det vara en riktig RS där varje del är kompromisslöst designad och alla komponenter som monteras är de finaste. En superleggera är lite väl mycket snikbygge. Skall man nu bygga något som skall vara superhäftigt känns det ganska B att skruva på fjädring som inte är Öhlins häftigaste, bromsoken tillhör Brembos halvbilliga massproducerade istället för de riktiga rejsoken osv osv.

Det är lite som när Lambo släpper någon ny specialmodell med hjulbultar i titan men läderklädsel och luftkonditionering.....

+1 på allt det där!

Desmosedici RR var en riktig specialare och väl värd sitt pris. Jämfört med Superleggeran tycker jag subjektivt att Desmon är värd dubbla degen.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Om man ska dra en liknelse med Ferrari är det nog bättre att jämföra en Panegale S och Superleggeran med en Ferrari 599 jämfört med en 599 GTO. Den senare är byggd i 599 exemplar om jag inte minns fel. Ferrari 458 är inte ens Ferraris toppmodell och Speciale när den dyker upp är ingen begränsad upplaga. Det är mer som en R modell jämfört med en S från Ducati precis som sina föregångare Ferrari 430 Scuderia och Ferrari 360 Challange Stradale. Desmosedici RR är mer som en Ferrari Enzo. Desmosedici RR tillverkades dock i betydligt större upplaga (1500 exemplar).

Vi talar om saker som inte bara är summan av sina delar. Köpare av den här typen av produkter betalar endast för exklusivitet. Det spelar ingen roll att man kan bygga en likadan motorcykel genom att ta en ny Panegale S och få den ännu lättare och ännu snabbare än vad fabriken lyckats med i Superleggera. Alla fordon som nämnts ovan är byggda för gata även om vi vanligt dödliga ser ser dem som bilar eller motorcyklar byggda för bana. I sämsta fall en väldigt bra kompromiss av två världar. Ferrari erbjöd ju t ex Enzo FXX och F599 XX. Bilar som inte var gatlegala. De var heller inte godkända att tävla i någon serie utom speciella event Ferrari tillhandahåller. Frågar man fabriken kan de säkert leverera en ren tävlingsbil med ett service team. Det är bara en fråga om kostnad.

Man kan ju också välja att köpa en fd. tävlingsmaskin med känd historik som Boris är inne på. Men jag tror det är överkurs för de allra flesta människor som inte håller på med motorsport själv.

Jo, man kan ju debattera rätt länge om exakt vilka modeller som motsvarar vilka men överlag håller jag med dig. Huvudpoängen i min något haltande jämförelse var dock att en Enzo eller LaFerrari känns betydligt mer speciell än en Superleggera jämfört med standardvarianterna.

Superleggera känns för mig till syvene och sist mer eller mindre som en standardmodell med häftigare delar på den.
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
+1 på allt det där!

Desmosedici RR var en riktig specialare och väl värd sitt pris. Jämfört med Superleggeran tycker jag subjektivt att Desmon är värd dubbla degen.

Även jag instämmer helt på Boris linje och det var det jag ville komma till, men Boris gjorde det på ett exemplariskt sätt! Applåder...

Med andra ord är Superleggeran en marknadsförings ploj, på ren svenska ett raffinerat lurendrejeri:huvet
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Även jag instämmer helt på Boris linje och det var det jag ville komma till, men Boris gjorde det på ett exemplariskt sätt! Applåder...

Med andra ord är Superleggeran en marknadsförings ploj, på ren svenska ett raffinerat lurendrejeri:huvet

Lurendrejeri tycker jag är att ta i men jag hoppas betydligt mer på Hondas kommande RCV och att det inte är en Fireblade med lite häftiga prylar...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jo, man kan ju debattera rätt länge om exakt vilka modeller som motsvarar vilka men överlag håller jag med dig. Huvudpoängen i min något haltande jämförelse var dock att en Enzo eller LaFerrari känns betydligt mer speciell än en Superleggera jämfört med standardvarianterna.

Superleggera känns för mig till syvene och sist mer eller mindre som en standardmodell med häftigare delar på den.

Jag håller med om det och ser också Desmosedici RR som en mer unik hoj eftersom den baseras på en MotoGP.

Av samma anledning ser jag inte 599 GTO som lika speciell som andra modeller Ferrari tillverkat i begränsad serie. Den är inte ens värd att kallas för GTO (Gran Turismo Omologato). Omologato betyder homologation. Både 250 GTO och 288 GTO byggdes i detta syfte. Det gjordes inte F599 GTO. Den kommer dock alltid att ha ett värde i och med att den byggdes i en begränsad serie och det kommer även Superleggera att ha.

Därmed inte sagt att första köparen kommer att kunna få tillbaka sina investerade pengar. Superleggera kommer ju att konkurrera med en rad andra hojar som byggts i begränsad serie eller har en unik historia genom att vara byggd som homologationsmodell i en begränsad upplaga.

I den samlingen finns det säkert mycket annat som lockar mer än att lägga pengar på en vad som i grunden är en Panigale R med exklusivare material val. Det får visa sig hur hojen tas emot. Den har ju inte ens byggts än och nått de första kunderna. Det är ju möjligt att marknaden värderar upp Superleggera i fråga till skyarna. Inte nu, men när folk har fått perspektiv och kunnat sätta Superleggera i ett sammanhang. Historien har ju gjort så förr.

Jag tror inte att Ducatis avsikt ens är att Superleggera ska jämföras med Desmosedici. Den jämförelsen står mc-entusiaterna för. Ducati är bara ute efter att sälja fler hojar på alla sätt de bara kan. Nu har de identifierat att det finns en marknad att sälja 500 st 1199 Panigale R Superleggera och som jag förstått det är nästan alla bokade vid det här laget. Det är möjligt att köparna är helt bakom flötet som inte förstår att Ducati har sminkat en gris och fått dem att köpa den. För deras skull hoppas jag inte det. Köparna måste uppenbarligen tycka att det är värt att lägga så mycket pengar annars hade de inte gjort det.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag håller med om det och ser också Desmosedici RR som en mer unik hoj eftersom den baseras på en MotoGP.

Av samma anledning ser jag inte 599 GTO som lika speciell som andra modeller Ferrari tillverkat i begränsad serie. Den är inte ens värd att kallas för GTO (Gran Turismo Omologato). Omologato betyder homologation. Både 250 GTO och 288 GTO byggdes i detta syfte. Det gjordes inte F599 GTO. Den kommer dock alltid att ha ett värde i och med att den byggdes i en begränsad serie och det kommer även Superleggera att ha.

Därmed inte sagt att första köparen kommer att kunna få tillbaka sina investerade pengar. Superleggera kommer ju att konkurrera med en rad andra hojar som byggts i begränsad serie eller har en unik historia genom att vara byggd som homologationsmodell i en begränsad upplaga.

I den samlingen finns det säkert mycket annat som lockar mer än att lägga pengar på en vad som i grunden är en Panigale R med exklusivare material val. Det får visa sig hur hojen tas emot. Den har ju inte ens byggts än och nått de första kunderna. Det är ju möjligt att marknaden värderar upp Superleggera i fråga till skyarna. Inte nu, men när folk har fått perspektiv och kunnat sätta Superleggera i ett sammanhang. Historien har ju gjort så förr.

Jag tror inte att Ducatis avsikt ens är att Superleggera ska jämföras med Desmosedici. Den jämförelsen står mc-entusiaterna för. Ducati är bara ute efter att sälja fler hojar på alla sätt de bara kan. Nu har de identifierat att det finns en marknad att sälja 500 st 1199 Panigale R Superleggera och som jag förstått det är nästan alla bokade vid det här laget. Det är möjligt att köparna är helt bakom flötet som inte förstår att Ducati har sminkat en gris och fått dem att köpa den. För deras skull hoppas jag inte det. Köparna måste uppenbarligen tycka att det är värt att lägga så mycket pengar annars hade de inte gjort det.

Jag håller med helt vad gäller 599GTO, grym bil men per definition ingen GTO eftersom den inte homologiserats till något. Däremot kan ju Aperta-varianten vara en av de mer åtråvärda cabbarna någonsin!

Detsamma gäller Superlggeran vad jag har förstått eftersom det krävs 2000 ex under två år för både SBK och STK. Den heter ju iofs inte något som har med homologisering att göra så det är väl i sin ordning.
 
Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
För mig är superleggeran mest töntig. Specifikationsmässigt så är dem inte särskilt imponerande utan det är en marknadsföringsmupp som har kommit på att vi monterar på komponenter för 25kkr kallar den något häftigt och tar hutlöst betalt. Det gör inte cykeln ett dugg exklusiv i mina ögon.

Skall man ha en exklusiv Ducce som imponerar på mig så skall det vara en riktig RS där varje del är kompromisslöst designad och alla komponenter som monteras är de finaste. En superleggera är lite väl mycket snikbygge. Skall man nu bygga något som skall vara superhäftigt känns det ganska B att skruva på fjädring som inte är Öhlins häftigaste, bromsoken tillhör Brembos halvbilliga massproducerade istället för de riktiga rejsoken osv osv.

Det är lite som när Lambo släpper någon ny specialmodell med hjulbultar i titan men läderklädsel och luftkonditionering.....

Specifikationerna på moderna sporthojar för gata har i princip akademisk betydelse. De fortstätter nämligen långt långt bort efter att 99% av förarnas / ägarnas skicklighet tagit slut. Specifikationsmässigt kan man köra i princip vad som helst på de små bankörningar eller gatkörningar de flesta (om inte alla) här kör. Diskussionen om "prestanda", "vikt", "hp" osv är smått skrattretande. Lite som att på fullt allvar sägar "eeehh..jag köper en stänka i kolfiber för att den miskar vikten på min hoj"...för joo..det spelar jäääätte stor roll en söndag på Bulten eller på någon liten, betydelslös bankörningslekstuga.

Vad det handlar om är att man har en hoj för 630 papper och det är inte så många som har en sån...och har råd med en sån. DET är specifikationen som är viktigast vid köp av leksaker i den prisklassen. Lite som med skivor med någon artist man samlar på...den där special LP´n har samma låtar som 3 andra av den artisten, men JUST den edition är begränsad upplaga av och JUST den vill man ha..och så skiter man i vad det kostar förresten.

Prestandamässigt passerar man gränsen för förnuft redan vid 150 papper för vanlig sporthoj. För hur jävla mycket kan det skilja och hur mycket den skillnaden gör för de som köper dessa hojar ? NOLL.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag håller med om det och ser också Desmosedici RR som en mer unik hoj eftersom den baseras på en MotoGP.

Det är möjligt att köparna är helt bakom flötet som inte förstår att Ducati har sminkat en gris och fått dem att köpa den. För deras skull hoppas jag inte det. Köparna måste uppenbarligen tycka att det är värt att lägga så mycket pengar annars hade de inte gjort det.

Jag har svårt att se att någon som har 630 papper att lägga på en leksak med extremt begränsat användningsområde är bakom flötet. Det är förmodligen någon som har rätt bra affärssinne i övrigt och kan unna sig konsumption för en sån summa han / hon tjänar på relativt kort tid. Det är nog inte så lätt att för någon bakom flötet att tjäna ihop 630 k och det tillräckligt många ggr om för att den summan ska betyda så lite att man lägger den på lite lekstuga. Det är nog få som ser det som en investering i annan än lite xtra livskvalitet i form av en skön leksak. Precis som de flesta av oss här köper de inte hojen för att tjäna pengar på den utan för att ha roligt med den. Den enda skillnaden är att de är lite smartare, för att de har lyckats tjäna så mycket deg att 630k är för de som 6300 för någon annan. Kul om man får tbx när man kränger, spelar ingen roll egentligen och förresten så har de redan 5 andra dyra hojar i garaget...och förresten så kör de inte hoj så mycket ändå för de har inte tid och lust. Jag gillar en Mont Blanc penna...skrivit med den har jag aldrig, men den är snygg och så har jag den i en låda som jag kan öppna och hålla i den då och då. De har mer pengar så istället för den där pennan har de en liten hoj för 630 papper som de ofta glömmer att de ens har.

Vore iaf najs att vara rik, då skulle jag köpa en massa onödigt skit och ändå vara jävligt glad !
 
Last edited:

l!ime

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2013
Ort
västerås
Hoj
yz 250
dom har ju knappast tagit fram denna för att medelsvensson ska köpa den och köra bandagar med.
det är en status pryl som man köper för att man kan helt enkelt och man vill visa det.
att detta inte framgår hos en del personer är för mig helt obegripligt :huvet
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Känns ju lite som att det ni diskuterar spelar inte riktigt så stor roll då 75% av hojarna är redan sålda och att förmodligen ingen av dessa 75% går till någon medlem på sporthoj.com.

Man kan köpa en standard 1199 och bygga om den för mycket mindre pengar och få en lika snabb hoj - eller varför inte bara en standard 1199, lär skilja väldigt lite i rätt händer mellan den och superleggeran.

NoRegrets talar sanningen fullt ut, det är så det funkar. Man köper en för att man vill, och kan, och förmodligen äger man Ducatis snabbaste produktionshoj någonsin - även om 1199S/R är inte långt ifrån.

En sak är säker och det är att Ducati spottar ut så många coola, häftiga modeller som är lite "outside" the box. Det är den tillverkaren i min mening som är aktivast och ligger minst på latsidan när det gäller nya hojar och utveckling. Snart löser sig också racingen, och jag tror Ducati kommer bara bli större och större.

Det skulle vara kul att veta hur mycket extra produktionskostnaderna blivit på superleggeran, i och med den nyutvecklade monocoquen, osv. Det är ju inte riktigt enkelt som att bara slänga ihop något färdigt som när man köper eftermarknadsprylar... och den limited utgåvan som superleggeran är så får man ta igen en del av kostnaderna lite fortare än om man hade massproducerat skiten.
 
Last edited:

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
En bild på monocoquen i den vanliga Panigalen, vikt på 4.2 kg kontra en viktbesparing på 6,8 kg mot en 1198 ram inkl airbox. Där finns folk som gjort dessa monocoquer helt i carbon, vet ej om de håller och vad de kostar. Man kunde säkert fräsa ut en monocoque ur billet alu 7020 på ca 3 kg med FEM optimering. Men det är billigare att gjuta vid serie prod. Därför som Ducati gjuter dessa monos i alu resp magnesium..

Grymt fin hoj btw:tummenupp

Schulung-Panigale-Web-1.jpgCF airbox 1199.jpg
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Har nu info vad gäller ovanstående carbon ram, de väger 1600 gram kontra en orginal ram som väger 4600 gram, dvs ca 3 kg viktbesparing, carbon ramen flexar 25% mer än en orginalare, vilket är bra, eftersom orginal ramen är för styv. Pratar om vridstyvhet här. Carbon ramen kostar ca 30 000 kr ex moms. Klart prisvärt med tanke på hur oerhört mkt jobb är nerlagt i de. Titan ramar till 1198 kostar kring 100 000 kr från NCR eller likn firmor:huvet
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Jag vill inte ha!! En dyrare variant som funkar sämre..?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Varför skulle den funka sämre? Den är utprovad av IDM förare på diverse banor nere på kontinenten. Den funkar. Att sedan svingen är för styv är en annan femma, men det kan man komma runt genom att laborera med fjädringen...
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
Varför skulle den funka sämre? Den är utprovad av IDM förare på diverse banor nere på kontinenten. Den funkar. Att sedan svingen är för styv är en annan femma, men det kan man komma runt genom att laborera med fjädringen...
Inte säker..men dom tog bort det i MotoGP..deras Superbike satnings går åt skogen..
En ram bör svikta, inte vara stum...
Mina 2 cent
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top