1199 Panigale R Superleggera

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Å andra sidan, 155kg torr, 177kg våt. Wow! 152.5kg med helsystemet. R:en väger iofs enligt Ducati 165kg torr och 189kg med 90% soppa.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...nveiled/Ducati/1199-PANIGALE-R/_/R-EPI-142172

£54 000. Betyder det ett pris i SEK på över 600 000?

Krävs det så mycket mer än magnesiumfälgar och kolfiberkåpor för att komma ned 10kg i vikt med en R? Att skrämma upp den 5hk utan helsystem och ytterligare 5 med borde ju gå och det med några hundratusen över till annat.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
http://www.bike.se/nyheter/ducati-presenterar-1199-superleggera

http://project1201.ducati.com



Jag blir inte klok på Ducati.

Standard Panigale; 195hk, 165kg torr
Superleggera; 200hk, 155kg torr utan helsystem. 205hk och 152.5kg med helsystem

Enligt MCN gav deras Tricolore 9hk mer med det slipon som följer med samtidigt som Ducati själva hävdar att den dyraste och häftigaste gathojen de någonsin tillverkat ska ge 10hk mer än standardhojen inklusive ett helsystem från Akrapovic. Antingen är en effekt gravt underskattad eller den andra gravt överskattad.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...ril/apr2012-ducati-paniagle-tricolore-ridden/

Jag vet inte men helt plötsligt känns inte Superleggeran så häftig längre, framförallt inte för det priset. Magnesiummonocoque, kolfiberkåpor och massa annat roligt och den blir 10kg lättare än standardhojen. Ett par magnesiumfälgar sägs vara 3-4kg lättare än vanliga Panigalens fälgar, slipon sparar 2kg och kolfiberkåpor på det och då är man ju nere i snudd på identisk vikt.

Såg dessutom att Superleggeran har 1200mil/12 månaders serviceintervall och ventiljusteringsintervall på... 1200 mil.

Visst har Superleggeran säkert häftig fjädring, men för det priset?
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Så är det ju alltid. Jag kan vässa min Honda Civic så den spöar nära nog alla gatlegala Ferarris, och detta för en bråkdel av priset :)
Ju exklusivare material och delar det blir, desto mindre prisvärt blir det ju. Små serier kostar mer i förhållande till prestanda än stora serier helt enkelt.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Så är det ju alltid. Jag kan vässa min Honda Civic så den spöar nära nog alla gatlegala Ferarris, och detta för en bråkdel av priset :)
Ju exklusivare material och delar det blir, desto mindre prisvärt blir det ju. Små serier kostar mer i förhållande till prestanda än stora serier helt enkelt.

Jo men för att anknyta till Ferrari som ju passande nog just sålt en begränsad upplaga till hutlöst pris; LaFerrari är ju bra mycket häftigare än både 458 och F12 med både helt annan teknik (kolfibermonocoque, hybridlina osv) och helt andra prestanda. Jämför gärna med t.ex. 458 Speciale som är lite lättare och lite starkare och kostar då lite mer än en vanlig 458, inte mer än tre gånger så mycket.

Och varför inte Ducatis egen Desmosedici RR, jag tycker fortfarande den känns betydligt häftigare än Superleggeran.

Nä, om det såg mörkt för Honda ett tag så är spelplanen vidöppen för de igen!
 
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jo men för att anknyta till Ferrari som ju passande nog just sålt en begränsad upplaga till hutlöst pris; LaFerrari är ju bra mycket häftigare än både 458 och F12 med både helt annan teknik (kolfibermonocoque, hybridlina osv) och helt andra prestanda. Jämför gärna med t.ex. 458 Speciale som är lite lättare och lite starkare och kostar då lite mer än en vanlig 458, inte mer än tre gånger så mycket.

Och varför inte Ducatis egen Desmosedici RR, jag tycker fortfarande den känns betydligt häftigare än Superleggeran.

Nä, om det såg mörkt för Honda ett tag så är spelplanen vidöppen för de igen!

Helt klart en poäng! En skillnad är ju att man ligger ganska nära vad som är mekaniskt görbart (och framförallt hållbart) med motorprestandan redan i standardutförande, så att hoppas på mängder av extra hästkrafter är inte realistiskt med dagens motorer helt enkelt. Jag blev förvånad över att det skulle vara så mycket som 220 hästar i Supeleggeran. Det låter brutalt mycket i mina öron. Varenda skruv i titan är inte billigt, etc etc.

Men som sagts tidigare. Prisvärd blir den inte!
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Helt klart en poäng! En skillnad är ju att man ligger ganska nära vad som är mekaniskt görbart (och framförallt hållbart) med motorprestandan redan i standardutförande, så att hoppas på mängder av extra hästkrafter är inte realistiskt med dagens motorer helt enkelt. Jag blev förvånad över att det skulle vara så mycket som 220 hästar i Supeleggeran. Det låter brutalt mycket i mina öron. Varenda skruv i titan är inte billigt, etc etc.

Men som sagts tidigare. Prisvärd blir den inte!

Jo, det är klart, grundhojarma har ju ingen dålig spec till att börja med. Jag undrar dock fortfarande vart all viktminskning tog vägen. Den har magnesiumfälgar, magnesiumram, kolfiberkåpor, titanskruvar, lithium-ion batteri, lättviktsgaffel osv. och det ger "bara" 10kg minskning? Låter lite i mina öron om det nu inte är något de lagt till som väger mer än originalgrejerna.

De verkar ju dessutom ha tagit i från tårna när de hävdar att grundhojen har 195hk så det krävs väl ett par hk för att komma upp först i det antalet om nu Superleggeran har en mer verklighetsnära specifikation. Detsamma gäller kanske vikten?
 
Last edited:

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
http://www.bike.se/nyheter/ducati-presenterar-1199-superleggera

http://project1201.ducati.com



Jag blir inte klok på Ducati.

Standard Panigale; 195hk, 165kg torr
Superleggera; 200hk, 155kg torr utan helsystem. 205hk och 152.5kg med helsystem

Enligt MCN gav deras Tricolore 9hk mer med det slipon som följer med samtidigt som Ducati själva hävdar att den dyraste och häftigaste gathojen de någonsin tillverkat ska ge 10hk mer än standardhojen inklusive ett helsystem från Akrapovic. Antingen är en effekt gravt underskattad eller den andra gravt överskattad.

http://www.motorcyclenews.com/MCN/N...ril/apr2012-ducati-paniagle-tricolore-ridden/

Jag vet inte men helt plötsligt känns inte Superleggeran så häftig längre, framförallt inte för det priset. Magnesiummonocoque, kolfiberkåpor och massa annat roligt och den blir 10kg lättare än standardhojen. Ett par magnesiumfälgar sägs vara 3-4kg lättare än vanliga Panigalens fälgar, slipon sparar 2kg och kolfiberkåpor på det och då är man ju nere i snudd på identisk vikt.

Såg dessutom att Superleggeran har 1200mil/12 månaders serviceintervall och ventiljusteringsintervall på... 1200 mil.

Visst har Superleggeran säkert häftig fjädring, men för det priset?

Var står den infon?
Om det stämmer är ju magnesiumfälgarna gjorda av helium om inte nu Ducati gått åt fel håll gällande deras orginalfälgar. Deras orginalfälgar på sporthojar är bland det lättaste på vanliga S versionerna på den tiden jag körde Ducati. och R ännu lättare.. dvs. Banta 3-4 kg går inte enligt mig bara med fälgar..

Sen är ju "vanliga" Panigalen redan så lätt så hur ska de kunna banta gigantiska massor då?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jo, det är klart, grundhojarma har ju ingen dålig spec till att börja med. Jag undrar dock fortfarande vart all viktminskning tog vägen. Den har magnesiumfälgar, magnesiumram, kolfiberkåpor, titanskruvar, lithium-ion batteri, lättviktsgaffel osv. och det ger "bara" 10kg minskning? Låter lite i mina öron om det nu inte är något de lagt till som väger mer än originalgrejerna.

De verkar ju dessutom ha tagit i från tårna när de hävdar att grundhojen har 195hk så det krävs väl ett par hk för att komma upp först i det antalet om nu Superleggeran har en mer verklighetsnära specifikation. Detsamma gäller kanske vikten?

Att byta alla skruvar på en hoj mot jämförbara titanskruvar spar runt 1-1,5kg vad jag hört. Gaffeln må vara lättad men en modern Öhlinsgaffel är redan oerhört lätt, så där handlar det max om en par hekto i värsta fall tror jag. Monocoqueram i magnesium som är väldigt lätt, men den är förmodligen mer tilltagen än alu-versionen för bättre hållbarhet och därmed minskar viktbesparingen.

Summa summarum: att sänka vikten på en redan extremt lätt hoj är både svårt och dyrt. Nånstans är den fortfarande en gathoj och där har du nog största viktboven - elsystemet.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det finns ju en måttlig poäng med att banta cykeln särskilt mycket längre. Minimivikten i WSBK vid målgång är väl 165kg för 2cyl och då med 0,5L soppa kvar i tanken.

Visst är det häftigt med specialmodeller men jag är nog inte målgruppen utan jag hade tagit pengarna till att köpa mig en vanlig Pangiale och smetat ner den med prylar. Eller så hade jag köpt en riktig WSBK semifabrikare och falskskyltat för när den skall gå på gatan...
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Var står den infon?
Om det stämmer är ju magnesiumfälgarna gjorda av helium om inte nu Ducati gått åt fel håll gällande deras orginalfälgar. Deras orginalfälgar på sporthojar är bland det lättaste på vanliga S versionerna på den tiden jag körde Ducati. och R ännu lättare.. dvs. Banta 3-4 kg går inte enligt mig bara med fälgar..

Sen är ju "vanliga" Panigalen redan så lätt så hur ska de kunna banta gigantiska massor då?

På internetforum, så det måste vara sant ;) Observera att den viktminskningen är jämfört med vanliga Panigalens fälgar, tydligen är S:ens fälgar rätt mycket lättare än standardfälgarna.

http://ducati1199.com/mechanical-te...-s-tri-versions-front-rear-wheel-weights.html

Igår hittade jag en till tråd om en kille som vägt sina hjul och jämfört men jag hittar den inte nu. Du får välja om du litar på det eller inte :)

Och jag vet att vanliga Panigalen är väldigt lätt, min poäng är att ska de ha sådär mycket mer pengar för en Superleggera så ska den ju vara rätt mycket mer häftig också. +5hk och -10kg vet jag inte om det kvalar in för det i min bok även om den naturligtvis har mycket annat roligt som grym fjädring, lättad vev, racekolvar osv.
 
Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det finns ju en måttlig poäng med att banta cykeln särskilt mycket längre. Minimivikten i WSBK vid målgång är väl 165kg för 2cyl och då med 0,5L soppa kvar i tanken.

Visst är det häftigt med specialmodeller men jag är nog inte målgruppen utan jag hade tagit pengarna till att köpa mig en vanlig Pangiale och smetat ner den med prylar. Eller så hade jag köpt en riktig WSBK semifabrikare och falskskyltat för när den skall gå på gatan...

Vad ligger ev RS på? Känns nästan häftigare än den där. Jag hade också hellre köpt en vanlig standard Panigale, bytt grejer på den för en hundring och levt lycklig i alla mina dar :) Jag är väl färgad men till syvene och sist hade jag nog ännu hellre lagt pengarna på en HP4 och moddat den lite.

Dessutom är väl minsta tillverkningsvolymen för homologisering i WSBK 2000 exemplar under 2 år så om inte Ducati, Som vanligt, fått dispens så kan de inte homologisera Superleggeran för WSBK.

Edit; €80K verkar en RS ligga på.

http://www.1199forums.com/forum/15-...ti-1199-panigale-rs-race-ready-superbike.html
 
Last edited:

emullo

#2027
Gick med
3 Apr 2003
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ducati Hypermotard 1100, Honda CBR 1000RR
På internetforum, så det måste vara sant ;) Observera att den viktminskningen är jämfört med vanliga Panigalens fälgar, tydligen är S:ens fälgar rätt mycket lättare än standardfälgarna.

http://ducati1199.com/mechanical-te...-s-tri-versions-front-rear-wheel-weights.html

Igår hittade jag en till tråd om en kille som vägt sina hjul och jämfört men jag hittar den inte nu. Du får välja om du litar på det eller inte :)

Och jag vet att vanliga Panigalen är väldigt lätt, min poäng är att ska de ha sådär mycket mer pengar för en Superleggera så ska den ju vara rätt mycket mer häftig också. +5hk och -10kg vet jag inte om det kvalar in för det i min bok även om den naturligtvis har mycket annat roligt som grym fjädring, lättad vev, racekolvar osv.

Okej.. får lita på dig då. :)

Sen är halva grejen att "man" har en superleggera i begränsat antal... För vissa är det värt mycket.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Okej.. får lita på dig då. :)

Sen är halva grejen att "man" har en superleggera i begränsat antal... För vissa är det värt mycket.

Jo, det är klart det är. Men jag har svårt att komma över att den till syvene och sist är mer eller mindre en bolt-on special (något överdrivet och provokativt) medans Desmosedici RRen kostade typ lika mycket (såldes dock i tre gånger större upplaga) men den hade ju inte en skruv gemensamt med någon annan hoj, det var en riktig specialare i min mening.

Därför står mitt hopp nu till Hondas kommande RCV :)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
630 papper och då är åtm En redan beställd på K3 har det meddelats. Det är en samlar hoj och jag tvivlar på att vi kommer att se många av den på Bulten. Mer i folks hobbyrum i najs villa.

Tror att man måste äga en specifik Ducce modell innan för att kunna köpa den här.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Fast lite rätt har dom väll ändå när dom skriver "i form av konkurrens är det den modell som ligger närmast Panigale R Superleggera"? Det måste väll ändå vara HP4:an Ducati siktat på när dom beslutat att marknadsföra denna värsting-super-deluxe hoj? Jag tvivlar på att det är R1/GSXR/ZX10/CBR som fått Ducati att "go all in" på detta vis.

Det är nog olika segment. Det är nog int HP4 kunderna de vill ta med Leggeran från HP4 segmentet. Där är det mer Panigale S och R. Leggera är i ett eget segment. Möjligen med Vyrus, Agustas värsting, kanske NCR´s skapelser...något där prestandan är så självklar att annat spelar större roll...
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Kolfiber fälgar sparar man ingen vikt mot kontra ex Marchesinis smidda alu som sitter på S:en. De väger praktiskt taget lika mkt! Jag vet eftersom jag kör med kolfiber fälgar på mina hojar.
Ramen kanske de sparat 0.5 kg, bakram 1 kg, gaffeln 0.5 kg, tanken 1 kg, men resten?? Vet i fan?
Effekten likaså, 220 hk är mkt! Vanliga Panigalen har väl bänkats till kring 175 på slangen i UK??
Detta är glädje siffror för att sälja in hojen till samlare, sådana som aldrig kör med den, utan bara skryter om att de har världens fräckaste hoj.

Själv hade jag köpt en vanlig och uppgraderat den, än mer när man nu kan köpa krockade Panigales i USA o likn för relativt små pengar...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Är det styvheten man är ute efter med kolfiberfälgar? Har svårt att tro att det är enbart detta. Är detta verkligen sant att kolfiberfälgar inte är lättare än motsvarande smidda alu?

Kolfiberfälgarna är väl också sprödare och löper större chans för utmattning än smidd alu?
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Nej, knappast! Det är minskad ofjädrad vikt du är ute efter! Det är prio 1!
En tumregel är att en minskning med 1 kg lägre ofjädrad vikt är samma som 10 kg fjädrad vikt!
Skillnaden är stor och den känns, särskilt när man styr in i kurvor, hojen blir så lättstyrd så den nästan faller in i kurvan av sig själv. Men som sagt, det är inte lönt om man redan har smidda alu fälgar som är uber lätta.

Är det styvheten man är ute efter med kolfiberfälgar? Har svårt att tro att det är enbart detta. Är detta verkligen sant att kolfiberfälgar inte är lättare än motsvarande smidda alu?

Kolfiberfälgarna är väl också sprödare och löper större chans för utmattning än smidd alu?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top